Maxiskútr Vectrix VX-1

Další dopravní prostředky na elektrický pohon

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » úte 20. črc 2021 22:31:05

ctirad píše:Půdorys cca 70x23cm. Nevím, jaké jsou rozměry modulů z i3, ale vím, že tam lidi dávají moduly z nissan leaf, které se tam krásně vejdou.


TY baterky co bych tam chtěl dát by se mě při troše štestí vešli přímo na podlahu bez dalšího patra mají půdoris 2,7 x 14,8 cm
jáka je tam k dispozici výška? jesli by se vešlli do dvou pater ? Mají na výšku asi 12cm i se šroubama, ale kapacita 100 AH na 135V je podle mě zbytečná :D :D
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Josef » stř 21. črc 2021 7:20:22

Koukám asi psaný z mobilu na kole, podle těch pravopisných chyb :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod e-Kája » stř 21. črc 2021 9:14:52

Pro lepší představu o využitelných rozměrech boxu pro baterie u VX-1:
Rozměry jednoho modulu Nissan první generace je 303x223x35mm
Do VX-1 se těchto modulů vejde 19ks
Přílohy
vectrix-leaf_module.jpg
vectrix-leaf_module.jpg (158.43 KiB) Zobrazeno 13419 x
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod e-Kája » stř 21. črc 2021 9:47:46

Zde odkaz na blog ohledně konverze VX-1 na lithiové články:

http://lithiumvectrix.blogspot.com/2014/
Přílohy
vectrix-clanky_calb.jpg
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » stř 21. črc 2021 13:55:47

Já bych tam menší články než 60Ah nedával (na druhém obrázku od e-Káji 40Ah Winstony), protože jednak budou trpět a druhak, ten Vectrix je docela žrout. Moduly z Leafa (jeden modul na obrázku obsahuje 4 30Ah články ve 2s2p konfiguraci) budou asi nejlépe dostupné a nejméně pracné řešení na zástavbu. Moduly se prošroubují závitovkama a pokoj :) Teď ještě sehnat (a hlavně zaplatit) BMS pro 36+ článků :/
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » stř 21. črc 2021 16:11:46

BMS bude oříšek, už jsem rozhodil sítě :D
Co se týká baterek z Leafa nemám představu za kolik se dají sehnat a jakou budou mít zbytkovou kapacitu, cena by asi hrála velkou roli.
Myslím si že nová 50 Ah nebo jetá degradovaná 60Ah , že to asi vyjde na stejno, ty články co jsem ukazoval mají povolený trvalý proud 150A a krátce 300A což je cca 20 kW , nebo 40 kW což asi mohlo stačit někde jsem četl že vectrix má špičkový výkon max. 35 kW

Velkou roli u mě hraje taky hmotnost modul Leaf má 3,8 Kg to je za baterku 18*3,8 68 Kg ty modré články mají 830gr to je za celou baterku 36x 30Kg
a rozdíl v hmotnosti 38 Kg je u mě setsakra znát ve spotřebě a hlavně zrychlení. Nebo mám špatný údaj o hmotnosti modulu z Leafa?
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » stř 21. črc 2021 20:16:53

U těch modrých článků máš výhodu, že až časem zjistíš, že kapacita nestačí, tak můžeš přikoupit druhou várku, pospojovat paralelně po dvojicích a mělo by se to tam pořád ještě vejít. BTW, co je to zač za články? Respektive jaký je jejich zdroj? Loni bylo těhle ala CATL NMC článků všude plno a letos to úplně vyschlo. Všude jenom samé lifepo4 a to už zase nevychází tak dobře.

Co se týče BMS, mám tu v krabici nějaké zbytky sad modulární BMS od Emusu. Určitě tam budou dvě centrální jednotky, senzory měření proudu a několik měřících modulů, co se dávají na články. Ale nevím, jestli jich je dost.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 22. črc 2021 6:12:40

Články najdeš na forum.mypower.cz v obchodě li články.
Uživatelský avatar
Emaxkuba
Příspěvky: 30
Registrován: ned 14. říj 2018 16:09:19
Bydliště: Praha 10

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Emaxkuba » čtv 29. črc 2021 22:49:40

Klasicky Ctirade, zase ten starý, dobrý zdroj - Mikel. Alias Mivvy Energy. Taky po nich koukám a přemýšlím, že je dám do mého Emaxe.
Měj se. Kuba ;)
Mia Electric 2012, od 11/22(19 158)-, najeto 16 018km
Akumoto A12/70, 2009-2017, najeto 49 667km
Emax 90Li, 03/2017-s pauzou, už zase jede, najeto 37 245km... :)
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Mike » čtv 29. črc 2021 23:26:06

Ja si mysli, ze Ctirad uz mel baterie do Gueweru v te dobe jeste z Nissanu, ktere jsem mu pred nejakym rokem posilal. :)
Mozna se ale pletu.
Kazdopadne staci napsat, aktualne je vsech baterii dostatek skladem.
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » ned 15. srp 2021 21:35:46

No jasně. Na ty Nissaní od Tebe jezdím pořád ve svém VKčku (nikoliv Gueweru, ten sice pořád mám, ale už několik let odpočívá v garáži až pro něj budu mít nějaké využití). Plánuji zase nějaký upgrade. Ale Vectrix je na mě příliš těžký.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 09. zář 2021 10:21:52

Tak jsem Vectrixe rozdělal, protože už se na tom nedalo jezdit tj. dojezd jen 30 km a pak kontrolka přehřáté baterky+ napětí pod bezpečným napětím.
Zjistil jsem 5! vadných článků ze 102 ks měli při vybití na 50% 0,00V a pří zátěži dokonce záporná napětí způsobené procházejícím proudem a tím pádem docházelo k úbytku napětí celé baterie a hrozně se přehřívala. Ostatní články měli na setinu +-0,01V stejně a to i při záteži což beru jako pozoruhodný výsledek na NIMH články staré 14 let. Skútr nemá BMS tj. neumí balancovat baterku
Sehnal jsem jeden modul 9 ks článků za symbolickou cenu 100 Kč za článek ten jsem vyměnil za jiný kde byly 3 vadné články a pak jsem ješte z toho vyndaného přehodil dva články do přední baterky.

Dále jsem musel nahradit 5 teplotních čidel z 12 ks protože měli sežraný tišťák a tím pádem 5 modulů nebylo teplotně kotrolováno při nabíjení+ jsem všechny ostatní čidla a plošné spoje vyhodnocovací jednotky omyl lihem a natřel kalafunovým lakem.

Skutr jezdí jak má a hlavně se nepřehřívá při nabíjení, dojezd budu muset zkusit poslal bych fotky ,ale nejde mi sem dát ani 75KB příloha

edit: dojezd v kopcovitém terénu (převýšení 1000m) 50 km max. sice nic moc, ale prakticky to odpovídá stavu nového s využitelnou kacitou 3kWh nejdou na stroji o váze 330 kg s jezdcem asi dělat zázraky.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » pát 10. zář 2021 9:31:55

fotky
Přílohy
w04.JPG
w03.JPG
w03.JPG (87.51 KiB) Zobrazeno 11669 x
w02.JPG
w01.JPG
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 699
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod e-Kája » úte 14. zář 2021 0:03:52

Parádní rozborka a hlavně super že se ti to podařilo poměrně levně zrepasovat ;)
Jen škoda, že ty baterky jsou tak těžké. A docela je pro mě překvapení, že to nemá BMS :o
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » úte 14. zář 2021 22:05:00

Dík, ale ujistil jsem se že to určitě budu na Li předělávat, tohle je opravdu jen dočasný řešení abych se přesvědčil že je jinak na skútru vše v pořádku než do něj začnu investovat. A taky na něm potřebuju udělat pár testů jak se bude chovat, když z něj spoustu věcí vypárám a původní baterka bude zatím simulovat tu lithiovou. Jinak se hlavně zlepšilo zrychlení při vyšších rychlostech a zejména do kopce ješte při 90 Km/hod to slušně tahá za ruce, ale stačí 10 Km v ostřejším tempu a baterka je na 36 stupňích ty ztráty v baterce jsou ohromný.
Prostě ta NIMH chemie je špatně BMS to nepotřebuje protože při přebíjení se článek nezničí, jen se uvolňuje teplo a proto tam je 12 teplotních čidel je to podobné jako olověná baterka v autě taky tam má 6 PB článků bez jakýhokoliv monitorování.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 30. zář 2021 14:36:47

Už jdou posílat fotky tak posílám něco od nabíjecí stanice, nabíjení příkonem 1800W
Přílohy
nab3.JPG
nab3.JPG (24.01 KiB) Zobrazeno 10754 x
nab2.JPG
nab2.JPG (28.95 KiB) Zobrazeno 10754 x
nab1.JPG
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » sob 16. říj 2021 0:07:20

Super. Já už to mám svojí salámovou metodou taky (skoro) hotovo. Implementace "blbuvzdornosti" byla nakonec větší práce než to vypadalo. Ale teď ještě řeším dilema, jestli ten kabel z výstupu nabíječky není nějak podezřele poddimenzovaný i pro půvovní 1800W nabíječku a já tu mám 2400W.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 21. říj 2021 21:23:45

Včera jsem odpojil originální nabíječku i datový kabel, abych si otestoval jak se to bude chovat bez těch věcí co tam jsou kvůli NIMH baterkám jako teplotní čidla a chlazení. Ten kabel pro nabíjení je opravdu slabší tupuji 1mm2. Taky píšou, že v případě silnější nabíječky se má připojit přímo kabelem na baterii a nehonit to přes motorovou jednotku.

Jakou tam máte nabíječku? Za mě bude nejvetší problém dát najevo informaci z BMS pro řidiče , že se něco děje s baterkou, protože na tvrdo vypínat celou baterku mě připadá nereálný, možná nějaký omezení výkonu.

Jinak bez nabiječe jezdí bez problému chybu nehlásí, jen dojezd ukazuje 0 KM a info a stavu baterky převzala motorová jednotka a posílá tam informaci o napětí, což je pro mě skvělá vlastnost bude to ukazovat orientačně napětí Lion baterek
ctirad
Příspěvky: 22
Registrován: úte 15. pro 2015 14:29:55

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod ctirad » pát 22. říj 2021 15:25:14

Ten vodič je 2x2.5 a jištění na desce jednotky 25A. To je dost na hraně. Nabíječku mám nějaký Elcon PFC 2500W. Komunikace přes CAN je pouze s dodatečnou BMS (modulární EMUS) a posichrováno triakovým SSR na AC straně (z příslušenství BMS) a hlavním stykačem za baterkou.

Mimochodem, kolik se teda do té repasované baterie vejde, abych si udělal představu o spotřebě?
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Maxiskútr Vectrix VX-1

Příspěvekod Citigo e IV » ned 24. říj 2021 22:18:03

Tak to ta Vaše nabíječka nebude nic levnýho co jsem koukal je to někde od 500 USD, to já tedy půjdu cestou levnějších komponent a hodně půjdu po hmotnosti, dost to chci odlehčit. Nabíječku vyhodím úplně, dobíjet budu externě, cesty co bych neujel bez nabíjení jezdit asi nebudu, počítám že s 6,5 kWh baterkou to 100 Km dá a mě stačí.

Kapacitu baterky jsem přesně neměřil, ale rapasi to dobíjí proudem 11A dvě hodinky a kuse a pak to klesne na 3A asi na hodinu. Orientačně myslím že použitelná kapacita bude 22-25Ah. Nikdy to nedrtím až do zastavení. Takže odhaduji 2,5-3 Kwh kapacity. Při jiídě po městě a okolí podle předpisů, mimo město max. 80 Km/hod. a velký převýšení cca 1000m na trase 50 Km , občas asi 10x plná akcelarace , váha jezdce 100 Kg.
Myslím že spotřeba bude 5-6 kWh je to víc než malej skutr, ten nám jezdí za 3,5 kWh/100 Km