Stránka 1 z 1

Amper

Napsal: pát 16. bře 2018 16:33:59
od Turbo
Bude nějaká organizovaná akce pro EVčkáře? Případně co, kdy, jak?

Re: Amper

Napsal: sob 17. bře 2018 19:47:09
od mp1

Re: Amper

Napsal: ned 18. bře 2018 18:59:52
od Radovan
V úterý se asi uvidíme na konferenci s mnohými 9-14 h http://www.odbornecasopisy.cz/seminare- ... lity-x--82

A v pátek je hlášena valná hromada ASEP www.asep.cz Výstaviště Brno, pavilon P, 2. patro, sál P3 12,30-14,30 h
Program:
Přivítání a přestavení nových členů
Zpráva výboru ASEP o proběhlých a připravovaných akcích
Zpráva o hospodaření ASEP, členské poplatky
Schválení nových stanov po transformaci na spolek.
Volba nových členů výboru ASEP
Prezentace projektů členů,
Nabídky vzájemné spolupráce mezi členy – síťování nabídky a poptávky
Diskuse
Závěr valné hromady
Výstava AMPER začíná od 20.3.2018. Pokud chcete něco prezentovat na Valné hromadě, na stánku ASEP anebo na naší volné ploše pro elektromobily a nabíjecí stanice, ozvěte se na vedeni@asep.cz
Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D. MBA, předseda | Asociace elektromobilového průmyslu
marusinec@asep.cz | +420.603 231 785 | ICQ 177354555 | Skype JMarusinec
Popovice 64 | 664 61 | Moravia | Czechia | Europe | Earth | Solar | MilkyWay | Virgo | Laniakea | Universe

Re: Amper

Napsal: stř 21. bře 2018 10:33:36
od damucz
Byl nekdo? Neco zajimaveho? Ja to letos nestihl.

Re: Amper

Napsal: stř 21. bře 2018 10:45:03
od Radovan
Všechno by mělo být na webu. Co se konference týče.
Amper určitě stojí za návštěvu, ohledně elektromobility je tam vše od motorek a kol po náklaďáky.
Valná hromada je až v pátek.

Re: Amper

Napsal: stř 21. bře 2018 21:48:51
od Turbo
Včerejší konference trochu více komerčněji zaměřená, než jsem předpokládal, ale rozumím, že někdo to platit musí. Celkově to hodnotím spíše kladně.
Nicméně jsem si včera (bohužel) potvrdil své domněnky, že s rozvojem elektromobility to nebude tak růžové, jak bychom si představovali.

1. Dobíjecí infrastruktura
Pro masivnější rozmach elektromobility je to naprosto nezbytný krok, v tom se asi shodneme. Lidé ze sídlišť si EV nebudou pořizovat, dokud nebudou mít kde pohodlně nabíjet. Sice modelů nabíječek (i DC) je aktuálně více na trhu než modelů EV, ale s receptem pro obyvatele sídlišť nikdo zatím nepřichází. Další faktor je ten, že provoz DC stanice (AC neřeším, podle mě veřejné AC nabíjení pro EV nedává moc smysl, možná kola, koloběžky atd.) není nijak extra komerčně zajímavá záležitost, pokud se dá vůbec hovořit o nějaké ziskovosti. Pokud je investice do zřízení DC stanice 1,5mio + (bez pozemku) a navíc technologie poměrně rychle stárne, těžko to bude životaschopné s marží 50hal na kWh. Asi nebyla náhoda, že p. Chmelík z ČEZu mluvil o 10-20Kč za kWh u dobíjecí stanice, což už by provozovateli stanice smysl dávalo, ale samozřejmě to vůbec nedává ekonomicky smysl uživateli EV. Takže solidně začarovaný kruh. Osobně moc nevěřím tomu, že se do budování sítě DC nabíječek pustí někdo bez dotace, a že to bude komerčně životaschopné.
Osobně jsem se od p.Chmelíka dozvěděl, že by měl ČEZ do měsíce spustit platbu za odebrané kWh, což kvituji, ale jsem zvědav na cenovou politiku, kterou jsem se podrobněji nedozvěděl.

2. Dealeři vozidel
Jak tam včera zaznělo, pro dealery jsou EV nutné zlo. Mám s tím také svoji zkušenost. Je třeba vědět, že jejich hlavní zdroj není z prodeje aut, ale z jejich servisu a prodeje ND. Čím servisně náročnější a poruchovější vůz, tím lépe, bohužel je to tak. Proto EV pro ně nejsou zajímavý segment a budou cpát spalováky zákazníkům dokud to půjde. A z tohoto důvodu navíc nelze očekávat, že budou na EV tak velkorysé slevy vůči ceníkovkám, jako u spalováků, což srovnávání cenových hladin také moc nepomůže.

Pokud mají EV ve větší míře nahradit na silnicích spalováky, bude se muset najít zcela odlišný business model jejich prodeje, servisu a tankování, než jak jsme doposud zvyklí.

Ve vší úctě (sám bych to zcela jistě nezvládl lépe) bych si dovolil malou poznámku k nekomerčním přednáškám na konferenci, zejména k té poslední:
Jako laik bych nejspíš nabyl dojmu, že všichni přecházejí k elektromobilitě pouze z ekonomických důvodů, což pro některé je zcela jistě velmi důležité, a bylo tam také (soudě dle dotazů z publika) poměrně silné zastoupení fleetových manažerů. Ale provoz EV sebou přináší i další výhody, o kterých tam mělo být zmíněno. Nulové místní emise, komfortnější jízda a ovládání, účinnost pohonu, rekuperace a také třeba i geopolitický pohled (že jezdit na elektřinu vyrobenou v ČR, je mnohem smysluplnější, než platit za ropu často pošahaným megalomanům, kteří tento výnos investují do lidstva ohrožujících projektů). Zkrátka, že jezdit na ropu je barbarství :)))) Vím, že pro nás je to už obehraná písnička, ale pro většinu národa jsou elektromobilsté stále jen ekopomatenci.
Navíc se domnívám, že provoz EV bude mít ekonomicky takto velkorysou výhodu jen dočasně, protože provozovatelé nabíječek budou chtít realizovat zisk, a také že Babiš se o spotřební daň z PHM obrat zcela jistě nenechá.

Re: Amper

Napsal: čtv 22. bře 2018 18:00:42
od mp1
cenu za (výlučne) kWh nasadí k 01.04.2018 greenway slovensko/poľsko.
https://greenway.sk/wp-content/uploads/ ... 2018-1.pdf

Re: Amper

Napsal: čtv 22. bře 2018 21:24:15
od Turbo
To jest 11,50Kč za kWh, což je srovnatelný náklad na PHM jako u spalováku. A to není ještě zatížené spotřební daní.

Re: Amper

Napsal: pát 23. bře 2018 11:16:51
od Josef
Řekl bych dokonce více než u spalováku, dnes 90 kW benzínový motor dokáže jezdit za 6l/100 km po dálnici, menší EV jezdí za 16-20 kWh/100km, Tesla S 22-28 kWh/100km a Tesla X za 28-35 kWh/100km, tedy to je drahé ježdění na elekřinu. U nás jezdíme výrazně levněji, Vystrkov aktuálně při nabíjení rychlostí 40 kW vychází kolem 6,50 Kč/1 kWh.

Re: Amper

Napsal: pát 23. bře 2018 18:18:41
od Turbo
Já si myslím, že za těch 6,50Kč za kWh je to ekonomicky neudržitelné. Uvidíme s čím se ukáže ČEZ.

Re: Amper

Napsal: pát 23. bře 2018 23:33:38
od Josef
Když se 1 kWh prodává do zahraničí za nižší cenu než 1 Kč, tak co je na tom neekonomické pro výrobce?

Re: Amper

Napsal: sob 24. bře 2018 8:04:40
od Turbo
A to je cena za denní elektřinu, nebo noční přebytky? Odkud čerpáš info?

Zkus si zkalkulovat cenu DC stanice, pozemek (pronájem), stavební úpravy, náklady na připojení, platbu za jistič, náklady na provoz a servis stanice, poplatky za registrace a provize atd. K tomu kolik je ta stanice schopna reálně prodat za den kWh. Osobně bych do toho s hrubým ziskem 5Kč na kWh nešel, protože je to za tuto cenu nejspíš nenávratné.

Ne všichni provozovatelé stanic jsou výrobci elektřiny, ale asi je to jediná skupina, která je schopná to udržet ekonomicky životaschopné. Ještě pokud na to získají štědrou dotaci.

Re: Amper

Napsal: sob 24. bře 2018 11:56:49
od Radovan
Investice do nabíjecí stanice je opravdu dlouhodobá věc, proto je třeba ji dělat hlavou a systémově. Což zatím u nikoho nevidím. Příkladem může být ČEZ, jak Ostrava, tak Brno, kdy jsou od sebe vzdáleny doslova pár km - a ve zbytku velkoměsta nic - navíc u objektů bez WC, občerstvení atp., nebo jen v delší docházkové vzdálenosti a s omezenou pracovní dobou. Samozřejmě díky bohu za ně, jenže je to polovičatá práce. Podobně jako nové ve Frýdku-Místku, kde mimo pracovní dobu obchodního centra se k rychlonabíječce dostanete jen po sehnání vrátného.

Přitom třeba levnější rychlonabíječky CHAdeMo/Combo do 22 kW by šly instalovat na všech čerpacích stanicích a u motelů, restaurací atp. prakticky okamžitě. Jen se připojí plug+play červeným pětikolíkem do stávajících, skoro vždy neobsazených zásuvek. Osazeny SW a sledováním evmapa.cz fungují prakticky nezávisle. Náklad je do 150 tis. Kč. Práce - pokud není zásuvka pětikolík rovnou venku na zdi objektu nebo ve skříce ve zdi objektu, je provrtat zeď, naáhnout pár metrů kabelu a zavěsit rychlonabíječku. Neuškodí informační cedule a nastříkání vyhrazeného stání na zem (stačí Přednostně pro nabíjení elektromobilú). Žádné rezervované příkony, přípojky, trafa, zemní práce, stavební úpravy, pronájmy pozemků, prostě nic.

Re: Amper

Napsal: sob 24. bře 2018 17:29:06
od mp1
SK greenway bola za svoju cenovú politiku kritizovaná a (zrejme) výzvy k ignorovaniu urobili svoje. chodili (bez zapájania sa do diskusie) na fóra a zvolili "inovovaný prístup" - prihlásili do diskusie ŽENU, ktorá aj vyzvala na osobné stretnutia, pozvala vyplniť dotazník, zavolala na predvianočné stretnutia.
s "novým" cenníkom sú spokojní najmä podnikatelia, ktorí si nabíjanie dávajú do nákladov (napríklad domáce nabíjanie si do nákladov nemôže dať človek, ktorý býva v rakúsku a má tamojší tarif DRAHŠÍ ako nabíjanie na GW).
očakáva sa spoplatneie nabíjačiek ZSE (západoslovenská energetika).

Re: Amper

Napsal: sob 24. bře 2018 21:06:08
od Turbo
Vidím to podobně, umístění stanice bude mít pro její efektivní využití zásadní vliv. Je to třeba uchopit jinak než klasickou čerpačku, umístění někde na okraji města, nebo v místě, kde nemá uživatel jinou možnost než sedět 30-60min v autě a jen čekat, nebude mít nejspíš valné využití. Ideálně jako sekundární službu u nákupních center, restaurací, sportovišť atd. Když tam strávíme 2-3 hod času, tak dává smysl i AC, které je za zlomek ceny DC. To zvládne zaplatit i obchodník, náklad rozpustí do služby což zákazník možná ani nepostřehne a všichni budou spokojení.
Možná je ambice dostat EV ve větší míře na dálnice za současného stavu jejich technologie příliš přehnaná. Mám velké pochybnosti, zda-li větší zahuštění dálniční sítě drahými DC nabíječkami, na kterých bude nabíjení vycházet dráž než provoz na fosil, nějak výrazně prospěje rozvoji elektromobility. Moc tomu nevěřím, spíš to vidím jako službu pro horních 10tis (Tesláky, Mission e, iPace atd).
Myslím, že nejdůležitější je dostat smradlavky z center měst, kde je můžou nahradit levnější EV s menší kapacitou baterie. A to má ve větší míře v naší kotlině šanci jedině za předpokladu, že s tím půjde jezdit ještě levněji než dieselem.

Re: Amper

Napsal: pon 26. bře 2018 8:02:55
od Josef
Turbo píše:A to je cena za denní elektřinu, nebo noční přebytky? Odkud čerpáš info?

Zkus si zkalkulovat cenu DC stanice, pozemek (pronájem), stavební úpravy, náklady na připojení, platbu za jistič, náklady na provoz a servis stanice, poplatky za registrace a provize atd. K tomu kolik je ta stanice schopna reálně prodat za den kWh. Osobně bych do toho s hrubým ziskem 5Kč na kWh nešel, protože je to za tuto cenu nejspíš nenávratné.

Ne všichni provozovatelé stanic jsou výrobci elektřiny, ale asi je to jediná skupina, která je schopná to udržet ekonomicky životaschopné. Ještě pokud na to získají štědrou dotaci.


Dnes je to spíše o zabírání míst než o vydělávání peněz. Kdo chce na nabíjení vydělávat už dnes, tak by se to toho vůbec neměl pouštět. EV auta jsou na trhu ve velmi malé míře a mají je pouze nadšenci, jejichž hlavní motivace je ušetřit náklady. Když se podívám na velké sítě nabíjecích stanic na západě, jsou v počtu mnoha tisíc naprosto prodělečné, nicméně tohle se postupně změní. Jak výhodný je to business, je vidět na TOMTO příkladu, kdy jedna stanice v průměru prodá necelých 6kWh denně. Stejné to u nás bylo, když začínaly spalovací auta, bylo několik benzínek na celou republiku a podívejme se dnes. Tesla musí rovněž prodělávat obří peníze na nabíjecích stanicích i když zrušila pro nová auta nabíjení zdarma, protože stanice mimo Kalifornii prakticky zejí prázdnotou.

Info o ceně a množství vyvezené energie lze nalézt na TĚCHTO stránkách, která se s výkyvy pohybuje i kolem 25 EUR/MWh.

Re: Amper

Napsal: pon 26. bře 2018 8:23:31
od Josef
Turbo píše:Možná je ambice dostat EV ve větší míře na dálnice za současného stavu jejich technologie příliš přehnaná. Mám velké pochybnosti, zda-li větší zahuštění dálniční sítě drahými DC nabíječkami, na kterých bude nabíjení vycházet dráž než provoz na fosil, nějak výrazně prospěje rozvoji elektromobility. Moc tomu nevěřím, spíš to vidím jako službu pro horních 10tis (Tesláky, Mission e, iPace atd).


Jakmile budou na trhu drahá EV, budou je kupovat především firmy (tak jako dnes Tesly) a firma nebude tolik řešit náklad na elektřinu - viz obsazené čerpačky na dálnici, kde je dražší benzín až o 4 Kč/litr než na běžných stanicích. Nabíjet za 11 Kč/kWh a být omezený nájezdem v EV a časem nabíjení, tak si nechám benzínové auto, fanatický ekolog nejsem.

Re: Amper

Napsal: pon 26. bře 2018 11:39:27
od Turbo
Nemyslim si, ze firmy neresi naklady - spis naopak, ale jinak souhlasim s vyse napsanym, i s tim neskutecnym provarem Tesly na SCH, taky jsem nad tim premyslel.

Dokud nebudou nabijecky, nebudou EV. A nabijecky nejsou, protoze je to provar. Tak jak z toho ven...?

Re: Amper

Napsal: pon 26. bře 2018 11:49:36
od Radovan
Nabíječky jsou, viz třeba evmapa.cz. Navíc do roku 2018 a 2019 končí termíny pro ČEZ a EON u dotací EU na výstavbu páteřní sítě rychlonabíjček. S příchodem větších baterek v autech na trh začíná problém nabíjení mi dobu stání vozidla mizet - viz vystoupení kolegy Matyáše na Amperu. Prostě je budou potřebovat minimálně.