Topení v elektrickém voze

Moderátor: Josef

e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod e-LUKY » ned 20. pro 2020 14:09:12

Tak tepelné čerpadlo je určitě lepší na vytápění a nemá takovou spotřebu jak uvádítě 3-4 kWh.
Mně běžně TČ spotřebovává 0,8 kWh při teplotách lece nad nulou (1-5 st.C). To samé mně ukazuje i na ukazateli.
Maximálně jsem tam viděl 2,14 a po ohřátí kabiny a ohřátí kapaliny, to pak bere výše uvedných 0,8kWh.
Posílám scren z displeje, kde to ukazuje dojezd s TČ a bez, ten dojezd záleží na jízdě ale ten rozdíl je stále stejný.

IMG_20201216_190303_1.jpg
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 14:50:20

Tepelné čerpadlo má spotřebu podle stylu jízdy a málokdo ví, že pokud je auto studené, má systém HVAC (Kia, Hyundai) pro rychlé předehřátí i PTC topení kolem 3.5 kW, které pomáhá v začátku s topením a nebo ve větších mrazech, kde už TČ nemá takovou účinnost. HVAC rovněž využívá odpadní teplo z palubní nabíječky, motoru a měniče. Pokud tedy budeme po městě popojíždět, zastavovat na delší dobu, topení bude mít podstatně vyšší spotřebu než na cestě bez zastávek, kde dosahuje průměru při teplotách lehce nad nulou pod 1,5 kW. Když se klikne na ten dojezd, zobrazí se menu, kde auto ukazuje kolik % z celkové spotřeby mělo topení a kolik % měla elektronika a z toho vyplývá spotřeba v kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Štemba » ned 20. pro 2020 16:54:23

Citigo e IV píše:
Každopádně máte v zimě zásadně vyšší spotřebu i přes instalaci tepelného čerpadla, talže výrobci těchto vozů nám něco tají, spotřeba by měla být stejná max o 5-10% vyšší než v létě, protože v létě zase používáte klimatizaci. Když se podíváte do mé tabulky tak v létě mám 1 kwh/100km spotřebu klimatizace a v zimě 4-5 tj. 4x více protože citigo má odporové topení. Ale proč mají vozy s tč vyšší spotřebu v zimě taky o 3-4 kWh/100 Km ?


V zimě bude mít TČ spotřebu při topení tak 2x-3x větší než při chlazení v létě. V létě teplotní rozdíl kolem 10 stupňů, v zimě 20 (při 0) až 30 (při -10).
Kolem -5 st bude COP TČ vzduch-voda padat k 1, a to už je z hlediska ekonomiky opotřebení kompresoru X úspora energie v TČ lepší připínat odporové topení.
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod e-LUKY » ned 20. pro 2020 17:16:32

Tak v zimě je ta spotřeba TČ určitě vyšší oproti létu ale s tím COP to nebu tak špatné, když si to přibírá teplo i z ohřevu(chlazení) motoru.
Nemám poslední foto ale ono se to dnes už zas tak zásadně nemění, zkoušel jsem i zvyšovat teplotu a podobně.
Na fotce je ale spotřeba TČ extrémně nízká a zrovna při focení dokonce nebyla žádná.

% spotřeby.jpg
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Turbo » ned 20. pro 2020 17:39:07

Nevím, jestli je to možné úplně srovnávat, ale třeba Nibe uvádí u svých stacionárních čerpadel vzduch-voda COP při -20°C ještě 1,5. Prakticky to můžu cca potvrdit i u sebe doma, kdy při výpočtových TZ 10,5kWh /-18°C je schopné 9kW čerpadlo vytopit dům včetně TUV do cca nějakých -12-13°C bez pomoci přímotopné patrony. U auta je to sice malinko jinak, ale zase tam bude hrát svoji roli náporové chlazení (v případě TČ vlastně ohřev)
U i3 jede čerpadlo ještě hodně pod -5°C, nevím přesně do kolika, ale -10 to bude určitě (je slyšet ventilátor). Moc se mi nechce věřit, že kdyby to bylo energeticky neefektivní, tak by to takto naprogramovali.
Jasně, že při těch hodně nízkých teplotách COP padá, ale kolik dní v roce je přes den -10°C. Největší rozdíl je to od 0°C nahoru, kdy třeba kolem 5°C se dá autem s čerpadlem jezdit a topit s relativně minimálním nárůstem spotřeby, kdežto u auta bez čerpadla spotřeba skokově narůstá (myšleno auto nevytopené z kabelu a puštěné topení za účelem plného tepelného komfortu posádky :))

Co se týče využití tepelných ztrát z motoru a elektroniky pro vytápění, tak k tomu jsem velmi skeptický. U e-Golfa jsem pokusně zkoušel nakolik se ohřeje kapalina v chladícím okruhu po razantnější jízdě v zimě a je to naprosto zanedbatelné, ty ztráty jsou v průměru malé a hlavně většina tepla odchází pasivně do okolí přes obal motoru, nabíječky atd. Nakonec i velmi úsporný IONIQ má samozřejmě také chladící okruh motoru + elektroniky, ale ten není s topením vůbec nijak propojený, topí jen klimou + PTC (horkovzduch).
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Štemba » ned 20. pro 2020 17:44:08

v neděli 8. listopadu bylo na Olomoucku odpoledne kolem 12-14 stupňů.
Jestli jsi měl průměrnous potřebu kolem 15kWh/100km (odhaduji), tak jen odpadní teplo z motoru (>10%) a měniče ( kolem 5%) dělá kolem 2,25kW, což muselo být s přehledem víc než tepelné ztráty vozu při dané venkovní teplotě. Kdyby se vyjelo s předehřátým autem, tak by to bylo míň než ty 2%.
Myslím, že chleba se začne lámat až při mrazech a promrzlých autech. Alespoň u nás co máme citigoe, tak určitě :lol: . Zatím bych řekl, že to pokrývá to odpadní teplo motoru/měniče. Když stojím, tak spotřeba se zaplým topení a režimu Eko je defakto stejná jak s vyplým topením, projeví se nejvíc zapnutí ohřevu čelního skla. Jako by auto počítalo že využije to odpadní teplo. Nebo kecá PP a jen neukazuje v aktuální spotřebě topení (bo dojez upravuje) :roll: .
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Štemba » ned 20. pro 2020 17:51:19

Turbo píše:Nevím, jestli je to možné úplně srovnávat, ale třeba Nibe uvádí u svých stacionárních čerpadel vzduch-voda COP při -20°C ještě 1,5. Prakticky to můžu cca potvrdit i u sebe doma, kdy při výpočtových TZ 10,5kWh /-18°C je schopné 9kW čerpadlo vytopit dům včetně TUV do cca nějakých -12-13°C bez pomoci přímotopné patrony. U auta je to sice malinko jinak, ale zase tam bude hrát svoji roli náporové chlazení (v případě TČ vlastně ohřev)
U i3 jede čerpadlo ještě hodně pod -5°C, nevím přesně do kolika, ale -10 to bude určitě (je slyšet ventilátor). Moc se mi nechce věřit, že kdyby to bylo energeticky neefektivní, tak by to takto naprogramovali.
Jasně, že při těch hodně nízkých teplotách COP padá, ale kolik dní v roce je přes den -10°C. Největší rozdíl je to od 0°C nahoru, kdy třeba kolem 5°C se dá autem s čerpadlem jezdit a topit s relativně minimálním nárůstem spotřeby, kdežto u auta bez čerpadla spotřeba skokově narůstá (myšleno auto nevytopené z kabelu a puštěné topení za účelem plného tepelného komfortu posádky :))

Co se týče využití tepelných ztrát z motoru a elektroniky pro vytápění, tak k tomu jsem velmi skeptický. U e-Golfa jsem pokusně zkoušel nakolik se ohřeje kapalina v chladícím okruhu po razantnější jízdě v zimě a je to naprosto zanedbatelné, ty ztráty jsou v průměru malé a hlavně většina tepla odchází pasivně do okolí přes obal motoru, nabíječky atd. Nakonec i velmi úsporný IONIQ má samozřejmě také chladící okruh motoru + elektroniky, ale ten není s topením vůbec nijak propojený, topí jen klimou + PTC (horkovzduch).

Odhaduji že účinnost TČ v autech nebude jek u stacionárních TČ a zvláště ne jako u Nibe, kteří jsou na tom víc než dobře.
A máš pravdu, ve své myšlence jsem opominul to, že komponenty nejsou zvenku zaizolované a spousta uteče ven, koneckonců je to vidět na kapotě která usychá jako první. Ale zase ztráty na elektromotoru budou spíš vyšší než těch 10%.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Turbo » ned 20. pro 2020 18:06:05

Jak jsem psal výše - pokud by využití ztrát pro topení dávalo nějaký smysl, nevěřím, že by toho u IONIQa nevyužili ;)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » ned 20. pro 2020 18:59:47

Turbo: IONIQ_28 nemá co pro topení využít... , pouze nasávaný studený vzduch, který musí ohřát pomocí TPC a TČ a vhánět do kabiny. Odtud ho prohání kolem baterií a pak ven.
Nová KONA má 3 okruhy s kapalinou, které za pomoci ventilů různě využívá. Zde už se s teplem hospodaří a také TČ funguje i pod nulou (bez odmrazování). Nový IONIQ, to asi bude mít podobně (používá kapalinu), ale starý jede pouze ze vzduchu a TČ funguje pouze nad nulou (1-3°C a tepleji).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Turbo » ned 20. pro 2020 19:29:30

To já vím, že nemá co využít, protože jednak to odpadní teplo nebude nijak zásadně velké, ale především bude problém ho dostat z těch spotřebičů do kabiny. Proto to nedává žádný smysl. Např. TM3 má také systém chlazení včetně baterie napojený do vytápění, dost lidí věří tomu, že si topí do kabiny odpadním teplem, ale nakonec zjistí, že i po 100km jízdy musí v zimě baterii před nabíjením ještě ohřívat elektřinou :)

To, že čerpadlo u IONIQa funguje pouze nad nulou máte nějak ověřené? Já upřímně ne, ale zdá se mi to, resp. spíš to hraničí s jistotou, že je to nesmysl. Jak jste na to přišel?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 19:43:16

Turbo píše: Proto to nedává žádný smysl.


a proto to výrobci dávají do aut, aby je tím zdražili ;)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Turbo » ned 20. pro 2020 20:07:16

Josef píše:
Turbo píše: Proto to nedává žádný smysl.


a proto to výrobci dávají do aut, aby je tím zdražili ;)


Co tím "to" myslíte? Chlazení? To je tam primárně, jak název napovídá, sice kvůli chlazení ;) ale v zimě moc práce mít nebude. Ten efekt pro vytápění bude naprosto minimální. Když povalíte po dálnici se spotřebou 30kWh, tak asi něco na spotřebě pro topení ušetříte, ale jelikož tady všichni jezdí v zimě za 13kWh, tak to valný význam mít nebude. Zkuste si na ty hadice někdy sáhnout, fakt se nespálíte :) A taky se třeba zamyslet kolik toho odpadního tepla ve srovnání se spalovákem bude a jaký je kolikrát problém třeba u diesela se v zimě pořádně ohřát, a to má to odpadní teplo minimálně o řád vyšší.

Jinak jsem dohledal, že TČ je u i3 aktivní do -10°C.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 20:19:08

Mám namysli odpadní teplo z částí auta, HVAC do jehož vývoje investovali velké peníze a několik let práce. Vůbec nejde o spálení se o nějakou součást, stačí výrazně nižší teplota než má lidské tělo aby to topilo (viz podlahové topení). Kdyby to byl jak píšete nesmysl, investoval by do toho vývoje někdo desítky milionů USD?
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Turbo » ned 20. pro 2020 21:12:44

Vzpomínáte na octovalve a tu komedii kolem toho? Nakonec dostala TM3 taky čerpadlo... Kde nic není, ani smrt nebere.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » ned 20. pro 2020 23:01:35

e-LUKY píše:Tak tepelné čerpadlo je určitě lepší na vytápění a nemá takovou spotřebu jak uvádítě 3-4 kWh.
Mně běžně TČ spotřebovává 0,8 kWh při teplotách lece nad nulou (1-5 st.C). To samé mně ukazuje i na ukazateli.
Maximálně jsem tam viděl 2,14 a po ohřátí kabiny a ohřátí kapaliny, to pak bere výše uvedných 0,8kWh.
Posílám scren z displeje, kde to ukazuje dojezd s TČ a bez, ten dojezd záleží na jízdě ale ten rozdíl je stále stejný.


Oba řešíme sice stejnou věc ,ale v jiných jednotkách :D " Mně běžně TČ spotřebovává 0,8 kWh při teplotách lece nad nulou (1-5 st.C)"
kWh je odebraná energie, něco co Vám ukazuje doma elektroměr, ale musíte dotat za jakou dobu !! Jako za nějakou jízdu, nebo myslíte spíše asi za hodinu, což by bylo stejné jako by jste napsal že odběr topení máte 800W. Ale jak jsem uvedl v tabulce průměrnou rychlost mám 30-50 km/hod.
Takže můžete jet 100 km i 3 hodiny a pak to musíte násobit 0,8 x 2,5 (pům rychlost 40 km/h) a rázem máte spotřebu energie na vytápění 2 kWh/100 Km. A k tomu nějaké studené ohřevy na PTC a rázem jsem 3 kWh/100 Km + oproti létu a to platí i pro Josefa.
Netvrdím ,že TC není dobré ,ale podle mě auto s TC bere navíc 2-3 bez TC kolem 5 za stejných podmínek,ale rozhodně to není 4x víc. Reálná uspora bude 2 kwh/100 km v zimě celoroční průměr bude 1 . Jen by to chtělo nějak dokázat na stejných vozech .
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Turbo » ned 20. pro 2020 23:12:12

Citigo e IV píše: Jen by to chtělo nějak dokázat na stejných vozech .


Už to tu myslím jednou bylo, auto bez čerpadla 3x vyšší spotřeba na vytápění:

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » ned 20. pro 2020 23:15:46

Citigo-e i díky velikosti a zřejmě dobré izolaci má topení velmi úsporné a je to vidět i na norských testech. Tesla 3 bez TČ bere asi 3x tolik kWh co Citigo-e.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod e-LUKY » pon 21. pro 2020 8:42:37

Asi budu muset dělat víc fotek, abych některé přesvědčil, že TČ je úspornější než si myslí, taky nejezdím 70-80km mimo město, no a na úsporu už si vůbec nehraji pokud bych si to nechtěl sám vyzkoušet a přiblížit se zkušebně hodnotám Lamy.
8-)
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » pon 21. pro 2020 8:54:56

Tohle už mám za sebou jezdit v čepici, zimní bundě a teplých spodkách v EV :lol: Vlastně jsem to ani nikdy nedělal.

Musím ale uznat, že e-Niro je s topením výrazně úspornější než Soul 27 kWh, vidím to na těch cestách do práce.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » pon 21. pro 2020 10:45:40

Na to , že je Niro jistě težší (kvůli baterii)než Soul nevím o kolik, tak to je s podivem, že udělali vývojáři za těch pár let takový pokrok. Technologie je přece +- stejná.

Včera jsem jet trasu Jablonec Turnov a zpět už večer studené auto bez přehřátí, cestou tam se topilo na 18 na eko což asi odpovídá 18 v Niru protože se šlo na procházku a tak aby člověk nebyl přehřátej pak auto 2 hodiny chladlo a cestou zpět se už topilo na 18 v konfortu což odpovídá v Niru cca 21 st. opravdu z toho jde horký vzduch cca 60 st.

Trasa bylo po okreskách členitý terém celkem 35 Km jelo se průměrem 40 km/hod bylo trochu namrzlo teplota -1 až +2 v Turnově
celková spotřeba 14,5 kWh/100 Km spotřeba topení 4,9 kWh/100 Km a musím říct že v létě tu trasu jezdím opravdu kolem deseti, takže nárůst
spotřeby je jen kvůli topení. Průměrný výkon topení byl 1,96kW . Pokud bych měl jet za 20 kWh/100 Km tak to by asi fakt něšlo, to by musel být průměrný příkon topení kolem 4 kW a to je v teplotě kolem nuly opravdu moc. To bych viděl na nějakou dodávku ENV200 ,nebo tak.
jestli bere tesla 3 na topení 3x tolik jak Cutigo a přitom má intweriér max 1,5x větší to bych se hodně divil...

edit: možná to bude i tím, že citigo má vytápěné sklo a nemusí na něj pouštět tolik horkého vzduchu a i ostatní skla jsou tepelně izolovaná
Přílohy
skla.JPG