Topení v elektrickém voze

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » úte 15. pro 2020 18:47:09

Ahoj
Chtěl bych tu založit nové téma, kde se bude rozebírat problematika topení a klitizace v EV. Můžeme porovnávat vliv na sprotřebu a rozbírat výhody a přínosy Tč. Až to dodělám hodím sem statistiku Citigo IV které nemá tepelné čerpadlo a bude i zajímavé porovnat stejné vozy s a bez tč.
Vlákno zakládám protože se to jinde řeší v rámci diskuze , která s tímto tématem nesouvisí. A mám dojem že spouta řidičů vozů s malou baterií neší než 30 kWh přeceňuje přínosy tč.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » úte 15. pro 2020 19:29:06

Přikládám tabulku se spotřebou na průměrnou rychlost moc nekoukejte dost často na někoho v autě čekám , nebo telefonuji, nebo si topím a čekám jezdím kolem komína, ale i delší trasy dálnici méně max 10%.
Mám rád chladněji v léte bez vyjímky klimatizuji na 21-22 st. V zimě topím 18-19 podle nálady na kratší trasy snížím výkon topení na eko rozhodně zimnou netrpím, ale ani nepřetápím kratší trasy do 20 Km jezdím v bundě. Nárůst topení je vidět nyní v prosinci bylo týden -5 st. uvidíme jak to půjde v lednu. Zajímavé že nějaký odběr má klima i když nemám na jaře zapnuté AC ani topení jen běží větrák cca 0,5 kWh/100 Km. Klimatronik nikdy úplně nevypínám.

Jen bych chtěl tímto říci , vliv topení a klimatizace i tohoto malého vozu je rozhodně menší než se říká u elektromobilech obecně a ve spojení se slušnou baterkou (na třídu vozu) to nestojí za řeč.
Zajímala by mě data s vozu s tepelným čerpadlem jestli to má nějaký význam.

edit: zajímavé je že spotřeba bez topení je celoročně skoro stejná má nějakou závislost na rychlosti, jak je vidět na letošním prosinci v zimě spotřeba bez topení prakticky nestoupá jak se nám tu občas někdo snaží naznačit, že díky mazivům a studené baterce. Takže jaká máte u vozů s Tč rozdíl letní vs. zimní spotřeby?
Přílohy
spotřeba topení.JPG
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » úte 15. pro 2020 19:49:29

Dávám tabulku doplněnou o pokles dojezdu kvůli klimatizaci.
Přílohy
spotřeba topení2.JPG
dracekvo
Příspěvky: 834
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod dracekvo » úte 15. pro 2020 19:54:04

Nepřipíná se klima, když je zapnutý ofuk předního okna?
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » úte 15. pro 2020 20:29:05

Je vidět, jak ta zima má drastický vliv na spotřebu, zrovna toho 3.12. a 9.12. bylo už místy pod nulou a v Jizerkách i celkem dost.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » úte 15. pro 2020 21:16:21

Jo když je zima musí se topit. Dám se i data jednolivých jízd počátkem prosince. Tam je to mazec spotřeba je i místy 17 kWh/100 km jen topení. Stači nechat auto pár minut běžet na volnoběh než se naloží a spotřeba leze nahoru.

Jaké máte zvýšeni spotřeby na Niru oproti podzimu?
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » úte 15. pro 2020 21:18:53

dracekvo píše:Nepřipíná se klima, když je zapnutý ofuk předního okna?

Když se dá odmraženi předního okna , tak se zapíná jako u spalováku,ale to nedělám protože auto asi odmlží okno elektricky a umí to dělat i automaticky ani se nazapne kontrolka a to asi jde právě do spotřeby klimatizace.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » úte 15. pro 2020 22:03:15

Citigo e IV píše:Jaké máte zvýšeni spotřeby na Niru oproti podzimu?


Tam kde jsem jezdil za 16 tak jezdím za 19 kW/100 km. To topení nežere tolik, prostě baterie má místo 15°C tak 4°C a tak je kapacita nižší a tedy i logicky vyšší spotřeba po přepočtu kapacity baterie. Dnes jsem koukal, že na spotřebě se podílelo topení asi 14%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod martin7470 » stř 16. pro 2020 9:48:18

Spotřeba u auta s TČ bude na vytápění zhruba čtvrtinová (teploty 0 až 5C). Citigo bez TČ má na krátké trasy s vytápěním spotřebu extrémní (jako každé auto bez TČ). Je zde vodní okruh, který má poměrně velký objem vody, který se musí na začátku ohřát. Na krátké trasy je lepší topení nezapínat. Zajímavé je, že i když je vypnuté topení, automaticky se zapíná vytápění okna (přední okno se nikdy nezamlží) a to aniž by se rozsvítila jakákoli kontrolka. Zatím jsem nepřišel na to, jak vytápění okna vypnout. Vytápění okna má spotřebu cca 550W.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » stř 16. pro 2020 10:15:13

martin7470: V rozsahu který uvádíte, už TC moc nefunguje..., končí a začíná kolem 3°C. Když zapnete topení u studeného s nebo bez TČ, spotřeba je stejná 5-7kW. Až později patrný rozdíl s a bez TČ.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » stř 16. pro 2020 12:48:39

Josef píše:
Citigo e IV píše:Jaké máte zvýšeni spotřeby na Niru oproti podzimu?


Tam kde jsem jezdil za 16 tak jezdím za 19 kW/100 km. To topení nežere tolik, prostě baterie má místo 15°C tak 4°C a tak je kapacita nižší a tedy i logicky vyšší spotřeba po přepočtu kapacity baterie. Dnes jsem koukal, že na spotřebě se podílelo topení asi 14%.


Kapacita baterky nemá přece vliv na spotřebu, když je kapacita menší díky zimě tak máte jen menší dojezd, ale auto Vám přece nebude víc brát jen proto, že má studenou baterku. Na mé tabulce je vidět v zimě jen nepartný nárust spotřeby daný zimní pneu,jízdou ve sněhu atd.

Takže pokud jste jezdil za 16 v létě tak nárůst na 19 je způsoben jedině topením škoda. že Vám niro neukazuje detailní statistiku, máte trochu menší nárůst spotřeby jako já ,ale ve větším voze a to je díky tepelnému čerpadlu ,ale že by jste měl bez Tč spotřebu třeba 22 je asi blbost.

Chtělo by to statisku za delší dobu a i jiné vozy.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » stř 16. pro 2020 13:41:30

Kapacita baterie má vliv na spotřebu, protože jinak by to matematicky nevycházelo. Představte si, že baterie je nabitá na 100% tedy teoreticky 64 kWh v 25°C, při 0°C z ní ale dostanete o 15% méně tedy jen 57,6 kWh, tedy spotřeba bude o 15% vyšší, aby se tento rozdíl dorovnal, jinak byste si začal stěžovat u výrobce že hrozně poklesla využitelná kapacita baterie. Při - 20°C by tak kapacita byla dokonce o 30% menší. Samozřejmě pokud se baterie bez dobíjení dostane na 25°C opět bude mít plnou kapacitu. Spotřebou je tedy kompenzován pokles kapacity a tím je menší dojezd.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » stř 16. pro 2020 13:47:08

A to můžete nějak dokázat? Jako že u Vašeho vozu palubní počítač uměle zkresluje spotřebu tj. že ji zvyšuje tak ,aby Vám seděla spotřeba na aktuální kapacitu baterky v závislosti na teplotě? Pokud vím tak nominální kapacita baterie je braná pro pokojovou teplotu a při té jistě probíhá měření a diagnostika v servisu.
To by byla konspirační teorie u korejců jak blázen.

Škodovka se takhle rozhodně nechová evidentně spotřebu uměle nanavyšuje, jen mi občas nesedí kapacita baterky se spotřebou a skutečně ujetou vzdáleností jakoby mě v baterce chybí 2 kW podle teploty,ale je pravda že nikdy jsem to do zastavení nezkoušel
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » stř 16. pro 2020 14:23:34

Samozřejmě že to lze dokázat a poměrně jednoduše. Vypnete si topení, budete jezdit do 60 km v hod. kde nemá odpor vzduchu prakticky vliv a budete mít spotřebu klidně o 20% vyšší, což nelze svádět ani na zimní kola ani na tuhost točivých věcí. To není konspirace, to tak prostě je u všech aut. Jak byste to chtěl jinak dělat? Že budete uvádět proměnlivou kapacitu baterie podle teploty? To pak nastane přesně co popisujete, bude vám někde chybět kapacita baterie. Je ale docela možné, že Škoda to tak dělá, pak do návodu dává tabulku o kolik poklesne kapacita při dané teplotě a při výpočtu na základě uvedené spotřeby auta se nikdy nemůžete dopočítat, kam se poděly chybějící kilowatty.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Citigo e IV » stř 16. pro 2020 18:17:35

Když se podíváte do mé tabulky tak spotřeba bez topení je prakticky stejná je trochu vyšší na vrub zimě jako takové.
Proč by výrobce řešil nějakou tabulku kapacitu baterie při různé teplotě a jiné věci? To jako chodí lidi reklamovat kapacitu baterky přes výpočet a stěžují si na to v zimě?
Jediné co auto udělá , že Vám ukáže snížený dojezd na zakladě spotřeby a dostupné kapacity při dané teplotě. Dojezd je to co lidi zajímá. Proč myslíte že v zimě po ránu mi auto ukazuje menší dojezd, než by podle spotřeby bylo možné? Ale spotřeba se počítá integrací součinu odebraného proudu při daném napětí přepočtená na ujetých 100 Km. To je jako by jste mi tvrdil, že Vám na baráku bude v zimě ukazovat elektroměr více odebrané energie,
protože elektrárna má v zimě horší učinnost, protože musí rozmrazovat vagóny s uhlím.

Nebo víte co zkuste jedte se studenou baterkou a změřte spotřebu, pak na DC baterku ohřejte na 20 st. a zkuste znovu spotřebu opravdu so myslíte že v prvním případě by byla spotřeba o 20% vyšší?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » stř 16. pro 2020 18:33:31

Ano je to tak jak píšete v poslední větě, když si dám si auto do teplé garáže tak bude mít výrazně menší spotřebu než s ledovou baterií, přestože v obou případech nebudu topit a pojedu rychlostí do 60 km v hodině, Jak píšete u škodovky to tak nedělají a nemůžete se pak dopočítat chybějící kapacity, protože ta kapacita tam prostě není.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » stř 16. pro 2020 20:08:15

Josefe: Myslím, že nemáte pravdu a musím zde souhlasit s Citigo e IV.
Co řeknete na příkladech dvou AA baterie, které budou nabité na 100% při 25°C a jednu ponecháme při této teplotě a druhou ochladíme třeba na uvedených -20°C (kapacita kterou bude schopna uvolnit bude pouze 70%). Ke každé z baterií připojíme žárovku stejné hodnoty, takže SPOTŘEBA obou žárovek bude stejná, pouze jedna bude svítit např. 10 s druhá 7 hodin. Myslím, že je to pochopitelný příklad.
Příklad z praxe jsem také dnes provedl - jel jsem 140 km bez topení (poloha OFF) od Klatov do Plzně pod "Valík" kolem Olympie po D5 na sjezd Ejpovice a to celé zpět se spotřebou 13,7 kWh/100km. Prvních 15 km, než jsem najel na hlavní, jsem jel za 9-10 kWh/100. Tedy SPOTŘEBA je pouze nepatrně větší než v létě, což přičítám zimním gumám a hlavně i silnému dešti. Stejnou trasu jsem jel s topením na 17, později na 20°C před pár dny za 16,7 kWh/100km (stejná trasa).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Turbo » stř 16. pro 2020 21:39:47

Po třech zimách s EVčkem bych to shrnul asi takto:

Pokud má auto sloužit mě (a nikoliv já jemu), nechci se nijak zásadně omezovat, ale zároveň ani nijak extra neplýtvám, tak je zima (prosinec, leden, únor) v autě s TČ průměrně spotřeba 20kWh/100km, bez čerpadla + 10-30%. Na delší trasu to bude určitě míň, na couračky víc.

Spotřeba v autě bez čerpadla v zimě 15kWh je pro mě sci-fi :) A to i když bych se hooodně omezoval. Ano, pokud budu každé ráno auto vytápět z kabelu a pak jezdit s vypnutým topením, tak je asi možné taková čísla na BC vidět, ale to nemá s reálnou spotřebou vůbec nic společného :roll:

Čerpadlo v autě má zásadní vliv na spotřebu v zimě (pokud teda v autě někdo to topení používá :)), míra úspory je závislá na způsobu užívání, po vytopení interiéru má oproti PTC jen třetinovou spotřebu (to už bylo několikrát změřeno), což znamená např. při ježdění po městě úsporu 5-6kWh/100km.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Josef » stř 16. pro 2020 21:40:53

Lama: Spotřeba žárovky stejná nebude, protože se mění výstupní napětí baterie, které je stejně závislé na teplotě, jako kapacita. Ve skutečnosti budou možná svítit stejně dlouho.

Dlouhodobě jsem si psal spotřebu na 15 km trase do práce, která trvá cca 20 minut. V létě spotřeba 9,5-10 kWh/100 km, v zimě jsem vyrazil v předtopeném autě, a spotřeba 16,5 kWh/100 km. Topení bralo v průměru 1,5 kW, tedy nemá prakticky na spotřebu na vliv v porovnání se spotřebou auta. Zabýval jsem se tím několik let a jiná možnost nikoho nenapadla, než že to je otázka výpočtu auta. To že auto hlídá teplotu baterie a podle toho počítá dojezd je evidentní. Stačí když se oteplí o několik stupňů a okamžitě stoupne dojezd i bez toho, že by se auto pohlo z místa.
Nemáte šanci bez té matematiky se dobrat správných hodnot. Kdybyste jezdil za stejnou spotřebu v zimě jako v létě, nemůžete čerpat stejnou kapacitu, tedy mění se vám dojezd, ale pak je kapacita baterie úplně jiná, než deklaruje výrobce. Škoda má myslím tento pokles v manuálu, Kia ho tam nemá. Ve skutečnosti je tedy úplně jedno zda máte vyšší spotřebu nebo menší kapacitu, výsledek je stejný a jak stále opakuju je to jen matematika a výsledku se dá dobrat různou cestou.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Topení v elektrickém voze

Příspěvekod Lama » čtv 17. pro 2020 9:56:52

Josef:
- Výrobce deklaruje kapacitu při určitých ideálních podmínkách (25°C), nikoliv při -20°C, kdy naopak na možné problémy upozorňuje.
- Baterka má napětí stále stejné při +25 i při -20°C (nuance neřešíme). Změřte si to. Navíc máte dashboard, tak vidíte napětí baterie, které když dobijete do 100% má stejné hodnoty v létě i zimě. Mohu doložit nespočet měření z IONIQa a něco i z KONY.
- když si auto předtápíte, zkuste jet jet těch 15km s topením na OFF a spotřeba bude podobná letní. Já těch 15 km jel včera mezi 9-10kwh/100km a celá trasa 140km, jde byla polovina dálnice jsem jel bez topení (pro TUTBA v zájmu vědy - mohl by to po městě také zkusit a napsat, zda bude jezdit stále za 20kwh/100km) a trasa byla tam a zpět za celkových 13,7 kwh/100km. Stejnou trasu při stejných +4°C jsem jel s lehkým topením (17-20°C) za 16,7 kwh/100km.

Ještě pro zajímavost. Včera jsme s kolegou (každý soji KONOU) jeli 40km po dálnici tempomatových 100km/hod (bez topení) a spotřeba se ustálila na 14,8 - 14,9 kWh/100km (zimní kola, občas stěrače), tedy velmi podobná letní 14,5 kWh/100km (viz. YT zahraniční testy spotřeby KONY na dálnici při 100 a 130 km*hod).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)