Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 15:50:17

e-LUKY píše:.... po 100% nabití to ukazuje dojezd vždy mezi 380-410 km, tak ta spotřeba bude asi nižší.


Mě to teď v -12°C ukazuje 62% 196 km, takže 100% bude 316 km, tedy o hodně méně než 380 km....
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 15:59:37

i3rex píše:
To by vychazelo ze ztrata nabijenim (AC ca. 10,5kW) kolem 17% v pripade ze do spotreby co hlasi auto jde i spotreba na predehrev interieru vzdalene.

H


U Kia a Hyundai nejde spotřeba na předehřev do celkové spotřeby, pokud není kompletně zapnuté auto. Například Renault ZOE ani nezapočítává topení do spotřeby pokud auto stojí zapnuté a topí.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod jarsou » pon 15. úno 2021 18:06:04

Josef píše:
e-LUKY píše:.... po 100% nabití to ukazuje dojezd vždy mezi 380-410 km, tak ta spotřeba bude asi nižší.


Mně to teď v -12°C ukazuje 62% 196 km, takže 100% bude 316 km, tedy o hodně méně než 380 km....


Tak to jsme na tom naprosto stejně. To jste mne potěšil..... :P
Lama mne nařkl, že mám na noze cihlu... :lol: Jezdím prostě jako se spalovákem bez ohledu na spotřebu....

Jsem ale šokován, jakou spotřebu udělali s tou novou Konou kolem republiky. Při průměrné rychlosti 65km/hod a topení 22 stupňů
(venku mráz až -10) měli průměrnou spotřebu 16,5kWh/100km....

https://www.e-flotila.cz/2021/01/29/24- ... republiku/
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 18:22:15

Podle nabíjení měli skoro 18 kWh/100 km, ale i tak je to pěkné. Předpokládám, že ale jeli poměrně pomalu, při tom průměru 65 km/h jeli po dálnici tak kolem 100 km/h.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » pon 15. úno 2021 19:18:28

Tak já dnes vyjel s SOC 98% a ukazovalo mi to 376km dojezd.
Venku cestou teplota -4 až -7 st.C, ujel jsem 234Km.
Vyrazil jsem po dálnici 120km rychlostí (cca 30km) a průměrná spotřeba byla 24 kWh/100km, pak po silnicích 1. třídy , to samé pak zpátky stejnou cestou a stejnou rychlostí. Doma jsem měl průměrnou spotřebu 18,8kWh.

Před pár dny jsem měl i 22,4kWh a to byla jen dálnice a něco málo město.

Takže po těch cestách co oni jeli by to dala asi každá Kona, viz dřívější zimní test, kde rozdíly mezi Konami byli nepatrné.
Největší spotřebu si to vezme na dálnici, pokud se jede vyšší rychlostí jak 110km, na ostatních silnicích není problém i bez hlídání udržet spotřebu podobnou jak uvádějí.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » pon 15. úno 2021 20:00:18

Moje zatím nejhorší spotřeba byla 17,6 kWh/100km. Dojezd 421 km na 100% nabití. Celkový průměr za dobu auta mám 13,89 kWh/100km. 8-)
V době zimní Corony ale jezdím minimálně, jinak by spotřeba narůstala.
Přílohy
20210117_104938.jpg
20210117_105043.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » pon 15. úno 2021 22:26:01

Tak spotřebu máš malou a ten poměr rekuperace už jsi spočítal?
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod jarsou » pon 15. úno 2021 22:38:49

Já byl dnes hodný. Od nabití jsem ujel 75km, z toho 40 km dálnice stovkou (tak pomalu jsem dálnici ještě nejel), 15 km státovka 80-90 a zbytek město. Klima na 22 stupňů. Průměr 19,8 kWh/100km. Takže nic moc... Rekuperace byla 2,5kWh...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » pon 15. úno 2021 22:41:42

eLUKY - Rekuperaci mam jeste mensi..., pro malou spotrebu je nejlepsi zadna 8-)
Jak pocitate rekuperaci, ta se preci neda spocitat?
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 352
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod jarsou » pon 15. úno 2021 22:46:09

Dotaz na mne?
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 22:48:49

jarsou píše:Průměr 19,8 kWh/100km. Takže nic moc... Rekuperace byla 2,5kWh...


Tedy 16% rekuperace z celkové spotřeby, to odpovídá.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » pon 15. úno 2021 23:31:05

jarsou píše:Já byl dnes hodný. Od nabití jsem ujel 75km, z toho 40 km dálnice stovkou (tak pomalu jsem dálnici ještě nejel), 15 km státovka 80-90 a zbytek město. Klima na 22 stupňů. Průměr 19,8 kWh/100km. Takže nic moc... Rekuperace byla 2,5kWh...

To je dobra spotreba za takoveho mrazu. Ja mel vcera hodne, ale hodne velkou spotrebu. Uz to vypadalo, ze se pod 20 nedostanu, zvlaste kdyz jsem pri navratu videl prumer 23... Pred odjezdem mela baterka -10 ,tak jsem ji pred jizdo ohral na +6 a pak si jeste vytopil auto, coz se mi zapocitalo do spotreby a vyjizdel jsem s prumerem 55kWh/100km. Takze jsem netrapil ledovou baterku jizdou, ale vyjizdel se spotrebou, kterou jsem jeste nevidel... Po 80km jsem byl mezi 17-18 a pred sebou byla cesta zpet do kopce... Spotreba sla nahoru az na 23 a vypadalo to fakt na 20 v cili doma...
Vzal jsem to tedy jeste vyzkouset na novou rychlo nabijecku. Ohral jsem zde baterku, nabil 30~80%, vyhral auto a vyjel usporne k domovu. I pres okolni teplotu -19 jsem snizil prumer ze 150km jizdy na 17,9. Bude to sice moje nova nejvetsi spotreba, ale muj zaver je, ze nejvice zalezi na teple baterce.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » pon 15. úno 2021 23:42:14

Je otázka, kolik kWh stálo to vyhřátí baterie.... Spotřeba, která svítí v autě je pořád jen informativní údaj, realita je pak jinde.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » úte 16. úno 2021 0:40:36

Asi 1kWh (viz. grafy "jarsou").
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » úte 16. úno 2021 7:48:34

Vlastně je logické, že baterie nemůže mít účinnost 100%, část energie přemění na teplo a určitě někdo by spočítal, kolik kWh el. energie je potřeba pro ohřátí bloku baterií o váze 450 kg o 10°C za 30 minut při dané okolní teplotě. Tedy jedna věc je ohřev baterie přes PTC, druhá věc je ohřev nabíjením.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod e-LUKY » úte 16. úno 2021 8:12:10

Lama píše:eLUKY - Rekuperaci mam jeste mensi..., pro malou spotrebu je nejlepsi zadna 8-)
Jak pocitate rekuperaci, ta se preci neda spocitat?


***
Já to počítal, tak jak mi bylo řečeno.
Hodnota z OBD C: xxx - hodnota D: xxx = narekuperovaná energie
Ujeté celkové km / narekuperovaná energie = 1 kWh na vypočtené km
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » úte 16. úno 2021 8:16:00

To je bohužel špatně, CEC a CED ukazuje pouze hodnoty nabití a vybití baterie v kWh (Ah) a výpočtem zjistíme pouze účinnost nabíjení baterie, která je 3-5%.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » úte 16. úno 2021 9:22:15

Josef píše:Vlastně je logické, že baterie nemůže mít účinnost 100%, část energie přemění na teplo a určitě někdo by spočítal, kolik kWh el. energie je potřeba pro ohřátí bloku baterií o váze 450 kg o 10°C za 30 minut při dané okolní teplotě. Tedy jedna věc je ohřev baterie přes PTC, druhá věc je ohřev nabíjením.

Myslím, že jde od výrobců EV pouze o mazání medu kolem úst, nebo-li aby se vlk nažral a koza zůstala celá... Na ohřev (plné prohřátí) 450 kg hmoty baterie z -10 na +6°C rozhodně nemůže stačit 1 kWh (hřeje to max. 3 kW po dobu 20 minut). Takže se ohřejí pouze teplotní čidla u baterií a trochu baterie někde při okrajích.
Pro ohřev 450kg o 16°C během jedné hodiny je zapotřebí 8,5 kWh, tedy po dobu 20 minut by tam muselo být topení 25,6 kW !!! Pokud je tam pouze 3 kW PTC, pak by to baterku muselo ohřívat téměř 3 hodiny (bez toho, že venkovní mráz baterku ochlazuje a že se baterka nabíjením na AC lehce ohřívá). Tedy místo 20 minut by bylo potřeba 9x déle...
(Použil jsem výpočet pro ohřev vody, snad se to moc neliší. https://vytapeni.tzb-info.cz/tabulky-a- ... teple-vody )
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Lama » úte 16. úno 2021 10:32:11

KONA účinnost baterie (6345 km při 100% SOC_D) = 92,3% dle kWh (1081,1 / 1171,3) a 94,9% dle Ah (2957,9 / 3115,6).

IONIQ účinnost baterie (41044 km při 100% SOC_D) = 95,5 % dle kWh (5926,4 / 6208,5) a 99,7% dle Ah (16709,9 / 16760,5).

Níže v grafu jsou rozdíly hodnot (CED - CEC) z IONIQa, kde je vidět, jak se účinnost baterie mění s teplotou (oblasti 50-120 a 160-260 byla zima).
V zimě je tedy baterie méně účinná než v létě ! 8-)
Přílohy
IONIQ_účinnost baterie.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV

Příspěvekod Josef » úte 16. úno 2021 10:44:46

Díky za výpočty a info, je vidět, kolik energie se musí ztratit do tepla, které se produkuje nabíjením.
Audi Q4 Sportback e-tron 50