Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Moderátor: Josef
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Je to krásně měřitelné jako rozdíl hodnot CCC - CDC (Ah) nebo (kWh). Večer zkusím vypsat hodnoty.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Tyhle hodnoty znám, ale to je ovlivněno rekuperací. Mám 2517.9 kWh vybito a 2596.7 nabito. Ten rozdíl je rekuperace, která se postupně načítá.
- Přílohy
-
- 20210212_094437.jpg (157.41 KiB) Zobrazeno 8089 x
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Takže já mám na rekuperováno za 21 tis ujetých km 209,7 kWh.
To vychází na 100km cca 1kWh.
Je to moc nebo málo?
To vychází na 100km cca 1kWh.
Je to moc nebo málo?
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Hodnoty CEC a CED se údajně měří bočníky přímo v baterii. Jízda po dálnici je s velmi malou rekuperací a ty toho nalítáš po dálnici hodně. Nicméně se to takto nedá úplně dobře spočítat, uvedu malý příklad. Nabiju 10 x 50 kWh a vykonám X cest kde těch 50 kWh projedu. Jenže zároveň mohu např. 10 % (50 kWh) narekuperovat, tedy uvažujme, že do baterie nateklo 550 kWh a vyteklo 500 kWh. Jenže pokud bude mít baterie účinnost 95 % pak je v baterii o 25 kWh méně, tedy rekuperace musela být vyšší než 10%, ale pokud je ztráta zanedbatelná, pak rekuperace odpovídá. Teď je otázka, jaká je účinnost nabíjení baterie.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Tak nevím jestli tady a nebo někde jinde ve sloupci se o tom psalo a měřilo.
Na AC vychází ztráta cca 10-15% a na DC je to cca 5%.
Na AC je to ale v usměrňovači a ten by měl být před baterií a tak se do to do toho měření snad nepočítá?
Když to měří co do baterie nateklo a vyteklo, tak by tam ty ztráty neměly být vůbec započítané, a to je dobře.
Já teď nemám na mysli celkovou účinnost ale jen to co do baterie nateče a vyteče.
To by tedy ten ukazatel byl asi správně, aspoň to tak beru.
Spíš jsem se ptal na to množství na rekuperované energie na počet ujetých km.
Jak to máte ostatní, na 100km ?
Mimo město jezdím skoro vždy na adaptivní tempo-mat a ten určuje kolik se na rekuperuje.
Já když jedu tak většinou plachtím a jen pádly si přibrzďuji, když je potřeba ale vyjímečně, víc používám jízdou po městě.
Na AC vychází ztráta cca 10-15% a na DC je to cca 5%.
Na AC je to ale v usměrňovači a ten by měl být před baterií a tak se do to do toho měření snad nepočítá?
Když to měří co do baterie nateklo a vyteklo, tak by tam ty ztráty neměly být vůbec započítané, a to je dobře.
Já teď nemám na mysli celkovou účinnost ale jen to co do baterie nateče a vyteče.
To by tedy ten ukazatel byl asi správně, aspoň to tak beru.
Spíš jsem se ptal na to množství na rekuperované energie na počet ujetých km.
Jak to máte ostatní, na 100km ?
Mimo město jezdím skoro vždy na adaptivní tempo-mat a ten určuje kolik se na rekuperuje.
Já když jedu tak většinou plachtím a jen pádly si přibrzďuji, když je potřeba ale vyjímečně, víc používám jízdou po městě.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Josef píše:Tyhle hodnoty znám, ale to je ovlivněno rekuperací. Mám 2517.9 kWh vybito a 2596.7 nabito. Ten rozdíl je rekuperace, která se postupně načítá.
Rozdíl by neměl být žádný, kdyby byla účinnost baterie 100%.
Vybito jízdou, topením atd. by se mělo rovnat Nabito dobíjením + rekuperací. Jenže se to nerovná, z čehož usuzuji, že to co chybí jsou ztráty v baterii.
Kdy hodnoty odečítáte? Při 0%, 50%, nebo 100% SOC.BMS?
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
e-Luky: Ono je to jak kdy a na jaké trase. Klidně jsem schopen narekuperovat až 20% energie na 25 km trase, která je celou dobu mírně "z kopce", po cestě zpět je to 5%. Běžná rekuperace by měla být kolem 15%, ale jak jsem psal, dálnice je minimum, kopcovitý terén je zase více.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Lama píše:Kdy hodnoty odečítáte? Při 0%, 50%, nebo 100% SOC.BMS?
Teď nerozumím otázce, uvádím vyčtené hodnoty CED a CEC, které se akumulují po celou životnost baterie, SOC na to nemá vliv.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Josef píše:e-Luky: Ono je to jak kdy a na jaké trase. Klidně jsem schopen narekuperovat až 20% energie na 25 km trase, která je celou dobu mírně "z kopce", po cestě zpět je to 5%. Běžná rekuperace by měla být kolem 15%, ale jak jsem psal, dálnice je minimum, kopcovitý terén je zase více.
**
Jasně, nebavme se o jedné cestě.
Napište průměr jaký máte doposud, dle ujetých km a na rekuperovaných kWh, stejně jak jsem to udělal já.
Myslím i ostatní nejen vás.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Hodnoty vidíš na displeji evDash, ale z toho se to nedá vyvozovat. To byste si musel každý den psát nebo ukládat v evDash, z CEC a CED hodnot to nelze dovodit.
Tady je zajímavá diskuze na téma CEC a CED: https://www.speakev.com/threads/torque- ... on.140410/
Tady je zajímavá diskuze na téma CEC a CED: https://www.speakev.com/threads/torque- ... on.140410/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
e-LUKY píše:Jasně, nebavme se o jedné cestě.
Napište průměr jaký máte doposud, dle ujetých km a na rekuperovaných kWh, stejně jak jsem to udělal já.
Myslím i ostatní nejen vás.
Dlouhodobě kolem 3,2kWh/100km.
80% jízd jsou cesty do práce 5km, jedním směrem z kopce takže brzdění (rekuperace).
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Dík, samozřejmě, každý to bude mít jinak a proto mne to zajímá.
Žádný závěr z toho dělat nebudu jen mne to tak zajímá.
Žádný závěr z toho dělat nebudu jen mne to tak zajímá.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Jak vidno z odkazu rozdíl mezi CEC a CED je cca 96% a to je tedy efektivita nabíjení baterie, rekuperaci z toho dovodit nelze, protože nelze oddělit nabíjení od rekuperace, pro baterii je to stejná věc. Rekuperace by měla být minimálně 5-20% v závislosti na terénu, průměr bude nějakých 15% teda asi trojnásobek toho, co uvádí e-Luky.
Pokud si vezmeme že e-Luky má vybito 4170 kWh a najeto 21 tis. km, vychází celková spotřeba 19.8 kWh/100 km (v tom je započítána i to co auto narekuperovalo). Pokud je tedy spotřeba podle palubního počítače např. 17 kWh/100 km, pak rekuperace dodala cca 19% energie. Možná má moje úvaha ale nějakou chybu.
Pokud si vezmeme že e-Luky má vybito 4170 kWh a najeto 21 tis. km, vychází celková spotřeba 19.8 kWh/100 km (v tom je započítána i to co auto narekuperovalo). Pokud je tedy spotřeba podle palubního počítače např. 17 kWh/100 km, pak rekuperace dodala cca 19% energie. Možná má moje úvaha ale nějakou chybu.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Tak určitě tam nějaký rozdíl v celkovém výpočtu bude ale to měření přes OBD asi měří každému stejně. Takže bez ohledu na jednotlivé jízdy a bez ohledu na přesnost měření mne zajímá jak to každému vychází, když to spočítá podle těch dvou vedených hodnot, nic víc a nic míň nechci.
Jelikož si celkové hodnoty často vymazávám, takže nevím jaká je průměrná spotřeba EV, klidně to může být těch 19,8kWh/100km, ale podle toho, že po 100% nabití to ukazuje dojezd vždy mezi 380-410 km, tak ta spotřeba bude asi nižší. Ukazovaná spotřeba je už s topením, které naštěstí nemusím vůbec vypínat. Jinak i teď v těch mrazech mi auto do 1-2 minut vytopí vnitřek na nastavenou teplotu, u spalováku to bylo podstatně déle!
Jelikož si celkové hodnoty často vymazávám, takže nevím jaká je průměrná spotřeba EV, klidně to může být těch 19,8kWh/100km, ale podle toho, že po 100% nabití to ukazuje dojezd vždy mezi 380-410 km, tak ta spotřeba bude asi nižší. Ukazovaná spotřeba je už s topením, které naštěstí nemusím vůbec vypínat. Jinak i teď v těch mrazech mi auto do 1-2 minut vytopí vnitřek na nastavenou teplotu, u spalováku to bylo podstatně déle!
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Já mám aktuální průměrnou spotřebu 16,8 kWh/100 km za celou dobu ježdění a dle výpočtu z CED mám spotřebu 20.4 kWh/100 km.
Mimochodem u Soulu jsem měl CEC 2991 kWh a CED 2847 kWh.
Mimochodem u Soulu jsem měl CEC 2991 kWh a CED 2847 kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
No a co je tedy správně, tedy spíš reálu?
A ten poměr rekuperace?
A ten poměr rekuperace?
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Rekuperace se z toho vyčíst nedá, pouze se dá vyčíst účinnost nabíjení v % , tedy účinnost = CED/CEC*100 (%).
Rekuperace je vidět ale na evDash, bohužel v autě není počítadlo, které by to akumulovalo. Já mám na své trase, při spotřebě cca 10 kWh zhruba 1,8 kWh rekuperace, tedy v kilometrech na 100 km 3,6 kWh. To odpovídá tomu co psal Štemba.
Rekuperace je vidět ale na evDash, bohužel v autě není počítadlo, které by to akumulovalo. Já mám na své trase, při spotřebě cca 10 kWh zhruba 1,8 kWh rekuperace, tedy v kilometrech na 100 km 3,6 kWh. To odpovídá tomu co psal Štemba.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Josef píše:Lama píše:Kdy hodnoty odečítáte? Při 0%, 50%, nebo 100% SOC.BMS?
Teď nerozumím otázce, uvádím vyčtené hodnoty CED a CEC, které se akumulují po celou životnost baterie, SOC na to nemá vliv.
Někde byl počátek....
Pokud byl počátek na nule, pak po prvním nabití na 100% bude rozdíl roven cca kapacitě baterie. Následnými cykly se rozdíl zvětšuje o ztráty baterie.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
Chápu, kde byl počátek se zjistit nedá, protože netuším, zda výrobce baterii nabil a pak resetoval hodnoty počítadel, nebo zda baterie začaly počítat hodnoty v SOC 0%. Obecně bychom mohli říci že SOC bylo 50% když byly počítadla nulová, ale těch 32 kWh nebude na 4000 kWh rozhodující.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Reálná versus uváděná spotřeba BEV
nokia9500 píše:@Josef
u i3 jsem to neměřil, ale TMX má rozdil mezi stojanem a energii do baterky na AC v létě 3-4% a v zimě 6-7% ... takhle to vychazi i dalsim majitelum Tesly
@i3rex
s i3 teď jezdí přítelkyně, venku hluboko pod nulou auto stoji venku, předehřev nepoužíváme a spotřebu na displeji v autě ukazuje 18.5 ... topení tam má na 23° a většina jizd jsou couračky po okolí, nákupy, škola atd.
vyšší spotřeby se dají udělat stáním na místě a spuštěným topením na max
sedačky nemaji vliv ... ty berou pár desitek wattů
@nokia9500:
Prisla fraktura za eletriku (mam na solo smlouve) tak muzu udelat resume za leden:
ujeto 1793km, podle auta spotreba 19,74 kWh/100km (jestli je v tehle spotrebe i dalkovy predehrev auta netusim - pouzivam denne, nekdy 2x)
na fakture 414 kWh, spotreba od zasuvky tedy vychazi 23,01kWh/100km
Pres den auto stoji venku, pres noc v nevytapene spolecne garazi pod panelakem - prumerna mesicni teplota podle auta -1,56°C
To by vychazelo ze ztrata nabijenim (AC ca. 10,5kW) kolem 17% v pripade ze do spotreby co hlasi auto jde i spotreba na predehrev interieru vzdalene.
H