Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » sob 07. srp 2021 1:55:31

Dají se dohledat nízké teploty ve videích z Norska od testera BEV Bjorna Nylenda.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Turbo » sob 07. srp 2021 8:06:20

Parkuju venku pod střechou a za 4 zimy nebyl ani jednou problém jet ani nabíjet. Je ale v mrazech cítit, že než se baterie ohřeje tak má omezený odběr proudu (auto má nižší výkon) a při nabíjení padne část proudu na ohřev baterie.
Přílohy
20210112_213051.jpg
Uživatelský avatar
cernymotyl
Příspěvky: 102
Registrován: sob 24. dub 2021 20:07:30
Bydliště: Kozinec

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod cernymotyl » sob 07. srp 2021 10:01:43

Lama píše:
cernymotyl píše:Má někdo zkušenost, nebo někde dohledal, v kolika stupňových mrazech se dá ještě EV "nastartovat"?

Chystáte se někam na sever? Problém není nastartovat, ani jet, ale nabíjet... ;)


Bydlím na severu 8-) Pomalu se připravuju na malou dobu ledovou. :D :D
Léto stojí za starou bačkorku. Zvykli jsme si za poslední roky v létě na vedra a teplé noci, v zimě spíš na plískanice. Bydlíme v domě 10 let a podle pramenů vody (jeden máme ve sklepě a druhý na pozemku) je tohle asi nejvlhčí léto. I do bazénu jsem musel každé léto dopouštět vodu, letos jen odpouštím. Takže čekám zimu, které jsem prožíval jako kluk. Tady v Jizerských horách aspoň metr sněhu a mrazy.

V zimě bude pro start asi limitující stav 12V baterie jako u spalovaků.
A co topení tepelným čerpadlem? Nebudu se v autě klepat zimou, když výjimečně spadnou teploty pod 15 stupňů?
Hyundai Kona 2020 Smart Range 39,2 kWh
Suzuki SX4 2013 1.6 VVT
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Lama » sob 07. srp 2021 12:29:31

cernymotyl: Mrkněte na YT videa Bjorn Nyland, kde jezdí a v noci i spí v elektromobilech i pod -25°C 8-)

Jediné co je třeba ohlídat, je kondice 12V baterie. Předpokládám, že vaše KONA už také dobíjí 12V baterku v pravidelných 4 hod. intervalech (původních interval 24 hod. někdy nestačil). Poznáte to, že v předním "H" logu svítí žlutě asi 1cm velká dioda po dobu cca 20 min. každé 4 hodiny od řádného ukončení jízdy (podrobněji - viewtopic.php?f=42&t=972).
Nevím, za Kona_39 má také "Zimní režim" pro ohřev hlavní baterie (aktivuje se pod -5°C a vypíná při +5°C), takže lze zřejmě jezdit i v mrazech pod -35°C, kdy ostatné EV bez ohřevu baterie nepojedou...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
nokia9500
Příspěvky: 580
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod nokia9500 » sob 07. srp 2021 14:00:07

koukám, že se mi sem včera nenahrála ta fotka :( tak druhý pokus
Přílohy
20210806_224258.jpg
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 87.000 e-km
Tesla X LR, 97.000 e-km a ve firmě ještě
Tesla Y SR 5.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » sob 07. srp 2021 14:02:02

Jak tady už proběhlo v jiné diskuzi, pro případy, kdy 12V baterie se odporoučí je dobré s sebou vozit náhradní zdroj - nějakou "startovací baterii" nebo běžnou baterii 12V, která dá např. 20A, což není pro dnešní baterie žádný problém.

nokia9500: Koukám to už zamrzají i čísla :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
cernymotyl
Příspěvky: 102
Registrován: sob 24. dub 2021 20:07:30
Bydliště: Kozinec

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod cernymotyl » sob 07. srp 2021 15:56:44

Lama píše:cernymotyl: Mrkněte na YT videa Bjorn Nyland, kde jezdí a v noci i spí v elektromobilech i pod -25°C 8-)

Jediné co je třeba ohlídat, je kondice 12V baterie. Předpokládám, že vaše KONA už také dobíjí 12V baterku v pravidelných 4 hod. intervalech (původních interval 24 hod. někdy nestačil). Poznáte to, že v předním "H" logu svítí žlutě asi 1cm velká dioda po dobu cca 20 min. každé 4 hodiny od řádného ukončení jízdy (podrobněji - http://elektroforum.cz/viewtopic.php?f=42&t=972).
Nevím, za Kona_39 má také "Zimní režim" pro ohřev hlavní baterie (aktivuje se pod -5°C a vypíná při +5°C), takže lze zřejmě jezdit i v mrazech pod -35°C, kdy ostatné EV bez ohřevu baterie nepojedou...


Moje Kona Smart 39 umí předehřev baterie, protože má paket Range s třífázovým dobíjením a tepelným čerpadlem. Bez paketu výbava Smart nepředehřívá. Dobíjet 12V baterií každé 4 hodiny by měla zvládat už každá Kona.

Startovací zdroj v autě mám, ale asi bude otázka, jestli v extrémních mrazech nebude stejně tuhý jako 12V baterie.
Hyundai Kona 2020 Smart Range 39,2 kWh
Suzuki SX4 2013 1.6 VVT
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » sob 07. srp 2021 17:55:09

12V baterie se průběžně vybíjí, startovací zdroj určitě ne. V krutých mrazech bych tam určitě náhradní zdroj nenechával.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Zanyn
Příspěvky: 14
Registrován: pon 04. črc 2022 20:17:08

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Zanyn » stř 03. srp 2022 16:32:07

rob.brno píše:
Radovan píše:Říkáte: "Elektroauto chci pořídit, ale až se dostanu do plusu vůči spalováku. Sice najedu 32-37tis ročně, ale elektriku bych si doma do nákladů v účetnictví dával blbě, kdežto nafta je čistej náklad i s DPH." Na to Vám stačí podružný zaplombovaný elektroměr a máte to v něm. Nebo prostě podle techničáku. S Vaším nájezdem, pokud Vám vyhovuje dojezd, se Vám koupě elektromobilu vrátí velmi rychle.

Hlavním problémem u těch nákladů na e-auto, které se zahrnují do účetnictvím bude to že budou směšně nízké a může nastat na konci roku problém čím snížit danový záklád :-)


Ovšem prozatím. Nikdo neví, jak to se všemi poplatky bude v budoucnu v případě masového rzšíření.
APP. Ono je také třeba uvažovat s životností baterie a její cenou nové. A časem to budou určitě i náklady na její likvidaci které nejsou zanedbatelné a což stát stále hradit nebude.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1175
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » stř 03. srp 2022 19:17:08

Jste tu zřejmě nový a nepolíbený. Prosím přestaňte číst Blesk, Iděs.cz a další odpad typu kokotforum.cz a omílat nesmysly o životnosti baterií EV. Navíc jako každý spotřebič už za ně byl likvidační poplatek uhrazen při prodeji. Děkuji.
Peugeot Ion nový 2014 nyní 121 tis. km,2016 ojetý 77 tis. (91 vše),ekolo Agogs SilverGo 2013,FVE 3,6kWp 2009+11,55 kWp 2024,21 kWh bat,2 WB,solár.panely Vaillant 250 L 2010,vrtaná studna 1999,permakulturní zahrada 2017,dřevodům sendvič.panel 2000