Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 19:07:32

Vyplatí se elektromobil?

Spousta lidí si myslí, že dokud nebudou elektromobily s dojezdem alespoň 300 km na jedno nabití a síť rychlonabíječek na hlavních trasách tak o pořízení elektromobilu nemá cenu uvažovat.

Ale to je vyloženě individuální. Pokud se pohybujete nejčastěji v okruhu o průměru 100 km a máte kde nabíjet přes noc nebo přes den v práci, nic Vás neomezuje v koupi např. Nissanu Leaf už dnes. Na delší trasy zatím musíte plánovat, ale to se rychle mění. Vezměte si, že v dubnu 2014 jsem jel malým městským Peueotem trasu Praha - Ostrava 2 dny. Dnes to jde díky soukromým rychlodobíječkám za 9 hodin. Nebylo rychlodobíjení ani v HK, v Brně jen jedno soukromé, dále na Moravě žádné. Dnes ve 12/2015 už je v HK, v Pardubicích, v Brně 4, ve Vyškově, Valašském Meziříčí, v Ostravě, v Kladně, Mladé Boleslavi, Vrchlabí.... . Množí se místa s nabíjením pomalým nebo pomalejším.

Tomu, kdo váhá, dávám jednoduchou radu - zeptejte se nějakého elektromobilsty a on Vám poradí plusy a mínusy - Vám na míru, v daném místě, dle Vaší potřeby jezdit. A pak už to bude jen na Vás. Nebudeme Vám mazat med kolem pusy.

Co se zimního provozu týče, třeba v -15 C některým ropákům zamrzne nafta v čerpadle, jiným ropákům odejde baterka a startér. Já ráno odjedu od domu plně nabitým elektromobilem, který jsem si buď naprogramoval na předehřátí interiéru dokud je v zásuvce, nebo to jako správný sklerotik zapnul až od snídaně dálkově mobilem. To třeba Nissan Leaf, WV eUP, WV eGolf, Kia soul EV, Tesla Model s i X a další umí. Hupsnu dovnitř, zapnu vyhřívání sedadel i volantu a jedu si. Topení nezapínám, je tu příjemně na tu chvíli to nemá cenu. 40 km předpokládám ujedu v Nissanu Leaf se spotřebou kolem 50 km dojezdu.

Odpoledne po 8 hodinách v práci odjíždím z firemního parkoviště s promrzlým vozem domů. Takže zapnu auto, dám topení na max., nejprve vnitřní oběh, pak i vnější, zapnu si ohřev sedadla a volantu a jedu 40 km domů. Předpokládám úbytek dojezdu v Nissanu Leaf kolem 65 km max.

Jsem doma, z papírových 199 km Nissanu Leaf, ale reálně mnou v teplotách mírně pod nulou vyzkoušených 166 km, ubylo něco kolem 115 km. Zbývá tedy papírově 84 km, fakticky 51 km. Dávám auto na zásuvku, dobíjet se začne až nočním proudem.

Ráno opakuji celé znovu. Pokud mám ale kdekoliv po cestě rychlodobíječku, za 10 minut si cucnu 40%, za 20 minut 80%. Zima modernímu elektromobilu nijak neubližuje. Ano, koncepčně starý Peugeot Ion vyplácá na topení i 30 km dojezdu, ale to je vůz s technologií roku 2009 a klasickým ohřevem vody, ne Nissan Leaf verze 2015 nebo Kia Soul s tepelným čerpadlem, obsluhujícím topení i klimatizaci.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Vyplatí se elektromobil? A kolik vlatně stojí provoz?

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 22:08:43

Je opravdu nutné hodnotit auto podle celkových nákladů provozu. Můžete je brát jako s nebo bez prodejní ceny ojetého vozu, až se ho budete chtít bavit. Tedy zůstatkové hodnoty. Samozřejmě Vám do výpočtu ještě vleze kolik peněz máte k dispozici nebo zda jde vůz pořídit na leasing a na co to přijde. Ale je dobré znát celkové vydané peníze. Pak i levná auta vypadají zcela jinak.

Já si nyní kupuji auta na delší období, 6-10 let. Díky 2 vozům v rodině (nyní s elektromobilem 3) a tomu, že na naší firmě má dnes auto každý (dříve jsme je sdíleli) málokdy najedu ročně více než 20 tis. km.

Náklady mám spočteny díky severu https://www.spritmonitor.de za uplynulých 7 let a 104 tis. km u svého Citroenu Berlingo 1.4 MPi. Podle něj mám průměrnou spotřebu 8,09 L / 100 km. 5% odchylka od papírových 7,7 L dle výrobce. Směrem nahoru klasicky, bohužel. Náklady na palivo 261,37 Kč na 100 km. Už jsem za 104 tisíc km zaplatil dosti neuvěřitelných 274 tisíc Kč jen za benzín. 52% jízda po městě, 27% mimo něj, 21% dálnice. Z hlediska rozložení nákladů 49% cena vozu, 34% palivo, další náklady jsou zhruba po 4% povinné ručení, pravidelné roční garančky, pneumatiky a náplně (oleje, filtry, mytí) a 1% opravy. Pokud počítám s 10 letým odpisem vozu, pak je ze 70% odespaný, celkové náklady jsou 687 tisíc Kč, tj. 6,55 Kč na kilometr. Pokud bych ho odepsal jen za 7 let, tedy k říjnu 2014, tak 803 tisíc a 7,65 Kč na kilometr.

Podobně jsem počítal i Peugeot Ion. Včetně nákladů na dobíjení 16 kWh na dobití baterie na 150 km po 5 Kč za 80,- Kč. Lépe však pesimistickou variantu na 100 km na předpokládaných 18 tis. km ročně. Jen malé náklady na další věci. Ovšem nakonec kromě pořizovacích nákladů 439 tisíc (včetně 9 tisíc za prodlouženou záruku) nemám další náklady, než měsíčně povinné ručení 100,- Kč, myčka 100,- Kč a 182,- Kč čip ČEZu. Dobíjení venku kromě ČEZu mám zdarma. Domácí dobíjení mám díky nočnímu proudu taky zdarma. Porovnáním faktur jsem zjistil, že platím méně než loni, protože díky noční sazbě mám celou fakturu levnější. Přestože občas v noci dobíjím elektromobil. Takže zbývají jen náklady na registraci 800,- Kč, redukci k dobíjení ze 400V 16A 500 Kč, prodlužovací kabel 20m 16A 600 Kč, stínidlo do předního okna 175,- Kč. Takže můj původní propočet je mi nyní k ničemu. Po 8 měsících a 12 tis. km v elektro autě je náklad na palivo jen oněch 182,- x 8 = 1.456,- Kč za čip ČEZu. Spalovací auto by mne přišlo jen na benzínu na 31 tis. Kč a v blížící se garančce musím počítat s výměnou oleje.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
fanda
Příspěvky: 1
Registrován: úte 15. pro 2015 18:10:10

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod fanda » úte 15. pro 2015 18:29:30

Nějak se v tom ztrácím, nebo ty propočty nejsou úplné.

1. Píšete že dobíjíte přes noc, poté že náklady jsou jen karta ČEZu. to nějak nejde dohromady, nebo tu kartu používáte nějk i doma?

2. Porovnat Berlingo a Ion sice v určité rovině jde (obě mají například 4 kola), ale pro práci(hlavní činnost mých aut) si z prostorových důvodů vezmu raději Berlingo. Tedy mě zajímá srovnání odpovídajících aut, chápu že pro přepravu z bodu A do bodu B je to se strachem v oku asi jedno.

3. Zajímá mě pocitově akcelerace - když neberu v potaz Teslu jak jsou na tom ostatní? Co maximálka na dálnici aspoň 160-180km?

4.Spolehlivost elektroaut, bohužel trpí proklamacemi typu na elektromotoru se nemá co posrat, ale pak Tesla vyměňuje motory po dvou letech.

5. Baterky copak netrpí zimou? Určitě garáž stavět nebudu a ne vždy se bude celou noc nabíjet. Až jednou vypadne v noci elektrika tak zmrznu a ani neodjedu:) .

6. Co si vždy při srovnání spalovák X elektro dát tři věci celkových náladů tj. pořizovací cena, náklady na kilometry za 5/8/10 let , odhadovaná cena servisu, případně pak zůstatková. A hlavně srovnávat aspoň nějak rozměrově stejná auta, ono Kangoo v elektrice stojí jiný ranec než Ion.


Elektroauto chci pořídit, ale až se dostanu do plusu vůči spalováku. Sice najedu 32-37tis ročně, ale elektriku bych si doma do nákladů v účetnictví dával blbě, kdežto nafta je čistej náklad i s DPH.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » úte 22. pro 2015 18:06:54

1. Když dobíjím přes noc, tak díky tomu, že mám elektromobil, jsem dostal noční proud. A ten mi natolik zlevnil měsíční náklady na elektřinu v domácnosti, že platím stále stejně, i když spotřebovávám více. Náklady tak jsou jen na kartu ČEZu, tedy paušál za přístup k jejich nabíječkám. nabíjení je bez ohledu na odebranou elektřinu zdarma.
2. Porovnání Berlingo a Ion je jen proto, že od nich mám komplexní data. jinak jsou to samozřejmě rozdílné vozy. Pro přepravu z bodu A do bodu B ale totéž.
3. Pocitově akcelerace - zabírá to ihned a vystřeluje od nula otáček a dále plynule zrychluje. Malá auta samozřejmě poté méně, ale z 0 na 30 nebo 0-60 km/hod. jsou to sekundy. Maximálka na dálnici dle typu auta, Ion 130, Leaf 150 km/hod, osobně vyzkoušeno.
4.Spolehlivost elektroaut, netrpí proklamacemi, pokud se jedná o starší a déle vyráběné vozy. Známe Leafy se 100 tis. km, Iony s 60 tis. km a není na nich co opravovat. Motory Tesly se měnily vůli vývoji.
5. Baterky trpí zimou, jako každá baterka. Proto je chytré automobilky izolují a dělají jim teplotní management (včetně chlazení). Ion to ještě nemá a tak trpí více. Autu ani po 14 dnech stání v +10 stupních nepoklesla baterie, žádný úbytek. Jinak stojíme v mínusech přes den na parkovišti a taky nic.
6. Co si vždy při srovnání spalovák X elektro dát tři věci celkových náladů tj. pořizovací cena, náklady na kilometry za 5/8/10 let , odhadovaná cena servisu, případně pak zůstatková. A hlavně srovnávat aspoň nějak rozměrově stejná auta - porovnal jsem když jsem nakupoval Ion. Rozměrově v roce 2014 podobný P208 ve stejné výbavě byl dokonce o pár tisíc dražší, než ho akčně slevnili. Já kupoval Ion za 439 tis. Kč s DPH nový a s prodlouženou 5letou zárukou. Vezměte si Leaf a porovnejte s Oktávkou ve stejné výbavě.
Říkáte: "Elektroauto chci pořídit, ale až se dostanu do plusu vůči spalováku. Sice najedu 32-37tis ročně, ale elektriku bych si doma do nákladů v účetnictví dával blbě, kdežto nafta je čistej náklad i s DPH." Na to Vám stačí podružný zaplombovaný elektroměr a máte to v něm. Nebo prostě podle techničáku. S Vaším nájezdem, pokud Vám vyhovuje dojezd, se Vám koupě elektromobilu vrátí velmi rychle.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
rob.brno
Příspěvky: 35
Registrován: úte 15. pro 2015 17:35:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod rob.brno » stř 23. pro 2015 7:37:30

Radovan píše:Říkáte: "Elektroauto chci pořídit, ale až se dostanu do plusu vůči spalováku. Sice najedu 32-37tis ročně, ale elektriku bych si doma do nákladů v účetnictví dával blbě, kdežto nafta je čistej náklad i s DPH." Na to Vám stačí podružný zaplombovaný elektroměr a máte to v něm. Nebo prostě podle techničáku. S Vaším nájezdem, pokud Vám vyhovuje dojezd, se Vám koupě elektromobilu vrátí velmi rychle.

Hlavním problémem u těch nákladů na e-auto, které se zahrnují do účetnictvím bude to že budou směšně nízké a může nastat na konci roku problém čím snížit danový záklád :-)
rob.brno
Příspěvky: 35
Registrován: úte 15. pro 2015 17:35:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod rob.brno » stř 23. pro 2015 7:38:10

rob.brno píše:
Radovan píše:Říkáte: "Elektroauto chci pořídit, ale až se dostanu do plusu vůči spalováku. Sice najedu 32-37tis ročně, ale elektriku bych si doma do nákladů v účetnictví dával blbě, kdežto nafta je čistej náklad i s DPH." Na to Vám stačí podružný zaplombovaný elektroměr a máte to v něm. Nebo prostě podle techničáku. S Vaším nájezdem, pokud Vám vyhovuje dojezd, se Vám koupě elektromobilu vrátí velmi rychle.

Hlavním problémem u těch nákladů na e-auto, které se zahrnují do účetnictvím bude to že budou směšně nízké a může nastat na konci roku problém čím snížit danový záklád :-)
Zde by to snad mohly dorovnat větší odpisy.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pon 28. pro 2015 22:44:03

rob.brno píše:
Radovan píše:Říkáte: "Elektroauto chci pořídit, ale až se dostanu do plusu vůči spalováku. Sice najedu 32-37tis ročně, ale elektriku bych si doma do nákladů v účetnictví dával blbě, kdežto nafta je čistej náklad i s DPH." Na to Vám stačí podružný zaplombovaný elektroměr a máte to v něm. Nebo prostě podle techničáku. S Vaším nájezdem, pokud Vám vyhovuje dojezd, se Vám koupě elektromobilu vrátí velmi rychle.

Hlavním problémem u těch nákladů na e-auto, které se zahrnují do účetnictvím bude to že budou směšně nízké a může nastat na konci roku problém čím snížit danový záklád :-)


Na elektromobilu daňový základ opravdu nesnížíte. Jeďte 100 km spalovákem a máte v nákladech 370,- Kč náhrady + spotřebované palivo v paušálu +-250,- Kč. U elektromobilu jen to první. Pokud nabíjíte jen u nabíječek ČEZu, tak měsíční paušál je 180,- Kč. :P
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pon 28. pro 2015 22:47:18

rob.brno píše:
rob.brno píše:
Radovan píše:Říkáte: "Elektroauto chci pořídit, ale až se dostanu do plusu vůči spalováku. Sice najedu 32-37tis ročně, ale elektriku bych si doma do nákladů v účetnictví dával blbě, kdežto nafta je čistej náklad i s DPH." Na to Vám stačí podružný zaplombovaný elektroměr a máte to v něm. Nebo prostě podle techničáku. S Vaším nájezdem, pokud Vám vyhovuje dojezd, se Vám koupě elektromobilu vrátí velmi rychle.

Hlavním problémem u těch nákladů na e-auto, které se zahrnují do účetnictvím bude to že budou směšně nízké a může nastat na konci roku problém čím snížit danový záklád :-)
Zde by to snad mohly dorovnat větší odpisy.

To je pravda, jenže nové auto se většinou snažíte koupit co nejlevněji - akce, předváděčka, skladové vozy atp. Viz můj Peugeot Ion tehdy ceníkově za 705 tis. Kč, já platil 430 tis. Kč + 9 tis. Kč za prodlouženou 5letou záruku. :cry:
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Zbyněk
Příspěvky: 5
Registrován: úte 15. pro 2015 16:23:46

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Zbyněk » sob 09. led 2016 20:07:38

Fando - Vám se EV určitě vyplatí / pro info http://www.qauto.cz
Dále potvrzuji info od Radovana.... ;)
Uživatelský avatar
gomec
Příspěvky: 30
Registrován: stř 30. pro 2015 19:56:42

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod gomec » pon 11. led 2016 15:50:12

Zdravím elektromobilisty napříč vozovým parkem. Zase jeden můj dotaz: jedu elektromobilem v zimě (mírné náledí, sníh), z kopečka, uvolním "akcelerační" pedál, auto začne rekuperovat? Nestane se (hypotetický dotaz) že mi auto blokne při rekuperaci kola a dostanu nechtěně smyk a zastavím v první škarpě? Máte s tím někdo zkušenosti, nebo nějak tu rekuperaci vypínáte? Jezdím denně do práce 30 km tam a 30 km zpět (Brdy), mám rodinný dům, garáž, noční proud 22 hodin denně (tepelné čerpadlo) čili elektrovůz je pro mne přímo stavěnej (kolem komína za celej rok kolem 25.000 km) jen dolaďuji který z vozů bych rád: Leaf nebo Soul. Ještě nevím, ani v jednom jsem nejel, ale chystám se. Co by mi někdo z Vás tedy doporučil a proč. (takže nakonec dotazů víc) Děkuji předem všem za reakce.
rob.brno
Příspěvky: 35
Registrován: úte 15. pro 2015 17:35:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod rob.brno » úte 12. led 2016 11:12:35

gomec píše:Jezdím denně do práce 30 km tam a 30 km zpět (Brdy), mám rodinný dům, garáž, noční proud 22 hodin denně (tepelné čerpadlo) čili elektrovůz je pro mne přímo stavěnej (kolem komína za celej rok kolem 25.000 km) jen dolaďuji který z vozů bych rád: Leaf nebo Soul. Ještě nevím, ani v jednom jsem nejel, ale chystám se. Co by mi někdo z Vás tedy doporučil a proč. (takže nakonec dotazů víc) Děkuji předem všem za reakce.

Neporadím, sám se taky rozhoduju do čeho jít.
Ale chce to ještě pořídit FVE na střechu(nejlépe z dotací) a pak už to budete mít úplně ideální.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » pát 22. led 2016 22:08:05

Při jízdě elektromobilem na sněhu nemusíte mít obavy. Ostatně denně to teď zkouším, i proto jsem na Peugeot Ion pořídil sadu zimních pneu s disky. Všechno je to o plynulosti, čili uvolňujete onen pedál pomalu a tím brzdíte motorem (podobně jako u spalováku), akorát že ještě navíc rekuperujete elektřinu z motoru do baterií. Musíte se chovat na ledu a sněhu stejně obezřetně, jako s jakýmkoliv jiným pohonem. Rekuperace se samozřejmě dá snížit pákou řazení (stupně P arking, R everz, N euutral, D rive, E conomy), oba Nissany ji mají na D velmi malou, silnou až na B (ekologický mód, menší zrychlení a dynamika, větší rekuperace), podobně jako Kia Soul EV. Takže můžete jezdit stále na D.
Pro elektromobil jste, jak vidno z denních nájezdů, ideální kandidát. Moje žena takto jezdí 19+19 km denně do práce. Rodinný dům a noční proud díky tepelnému čerpadlu je ideální kombinace, nemusíte čekat na večer (my máme D27d Elektromobilita od ČEZu a noční proud 22-06). Ještě FVE na střechu s baterkou a jste prakticky soběstačný. Auta si určitě půjčte obě a dobře vyzkoušejte. Všichni z rodiny, kdo je budou řídit. Pokud to půjde na delší dobu, i třeba jen na víkend, neváhejte. Ale bacha, elektromobil je silně návykový! Pak už je to jen na Vás, co si vyberete a zda nový, předváděcí či ojetinu. Ty posledně jmenované od Kia moc nejsou, ale Leafů je po Evropě hodně. zde doporučím minimálně ročník 2014, lépe 2015 (každoročně inovují, zejména elektroniku nabíjení/vybíjení a topení).
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
gomec
Příspěvky: 30
Registrován: stř 30. pro 2015 19:56:42

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod gomec » pát 10. čer 2016 19:48:21

Tak jsem vyzkousel obe vozidla.Jak Leaf, tak Soul. Po zkusebni jizde se mi vic libil Soul,takze volba padla na nej. Prednosti tohoto vozidla oproti Leafu snad ani nemusim popisovat. Zatim ho jeste nemam, cekam na dodani,beru predvadecku z Brna a snad do mesice bude konecne doma a zacnu konecne drandit po Brdskych hvozdech tise,bez cmoudu a pohodlne.... Muj dotaz na jezdeni v zime byl zodpovezen castecne, takze jeste nekdo ma zkusenosti v zimnim obdobi? Nejlepe nekdo kdo bydli nebo jezdi do hor,cili kdo jel i po nejen zmrzle silnici ale treba o troskou vice snehu.Zajimaji mne fakticke zkusenosti pri jizde z kopce kdyz je nasnezeno a treba namrzlo.Jak se vozidlo chova pri brzdeni motorem - rekuperaci, a taky jestli tady je nekdo kdo ma primo Soul v uzivani a slo by treba pokecat a ziskat tak zkusenosti z prvni ruky.Dik predem vsem. Lada.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » ned 12. čer 2016 11:59:09

Určitě si pročtěte vše zde viewforum.php?f=11 a na zkušenosti se zkuste spojit s panem Jandou z Prahy - viz recenze na hybrid.cz
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Bobo
Příspěvky: 8
Registrován: ned 12. čer 2016 21:21:36
Bydliště: Kladensko

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Bobo » ned 12. čer 2016 21:40:29

Jako u všech moderních hybridů a elektromobilů má i Soul stabilizační systém(ESP,VSC,VDC apod.),takže při rekuperaci na kluzké vozovce po podklouznutí některého z kol rekuperace okamžitě končí a brzdění z bezpečnostních důvodů přebírá stabilizační systém,který dokáže pomocí konvenčních brzd dávkovat brzdný účinek přesně jak je třeba na jednotlivá kola.Při dalším zabrzdění normálně nastoupí rekuperace a funguje opět až do okamžiku,kdy z nějakého důvodu jedno z kol podklouzne.Takže projev naprosto stejný,jako v každém normálním moderním autě.Rozjezdy také to samé,jen s tím rozdílem,že i vy sám bez zásahu elektroniky jste v EV schopen výkon daleko citlivěji a přesněji nadávkovat.

gomec píše:Tak jsem vyzkousel obe vozidla.Jak Leaf, tak Soul. Po zkusebni jizde se mi vic libil Soul,takze volba padla na nej. Prednosti tohoto vozidla oproti Leafu snad ani nemusim popisovat. Zatim ho jeste nemam, cekam na dodani,beru predvadecku z Brna a snad do mesice bude konecne doma a zacnu konecne drandit po Brdskych hvozdech tise,bez cmoudu a pohodlne.... Muj dotaz na jezdeni v zime byl zodpovezen castecne, takze jeste nekdo ma zkusenosti v zimnim obdobi? Nejlepe nekdo kdo bydli nebo jezdi do hor,cili kdo jel i po nejen zmrzle silnici ale treba o troskou vice snehu.Zajimaji mne fakticke zkusenosti pri jizde z kopce kdyz je nasnezeno a treba namrzlo.Jak se vozidlo chova pri brzdeni motorem - rekuperaci, a taky jestli tady je nekdo kdo ma primo Soul v uzivani a slo by treba pokecat a ziskat tak zkusenosti z prvni ruky.Dik predem vsem. Lada.
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » stř 25. říj 2017 13:10:43

Zdravim kokegove, podnikam a uvazuji o koupi elektromobilu. Denne jezdim asi 60 km, casto delsi trasy od 200 do 800 km, celkem najezd za rok 26-30 tkm. Auto by melo byt zive i na dalnici, pohodlne a bezpecne. Nejlepe nahon 4x4 a vyssi podvozek a velky kufr.Mate zkusnosti s taznym zarizenim a elektro autem? Jake jsou servisni naklady na provoz auta jako garancni prohlidky apod.? Mate zkusenost s pouzotim auto jako zdroj energie pro vrtacku nebo svarecku, pripadne sviceni na praci na miste bez pripojky? Jak se chovaji baterie pri -20?
Jake auto mi doporucite do uzsiho vyberu?
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 342
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Radovan » čtv 26. říj 2017 0:47:54

Tesla Model X 100 D. SUV čtyřkolka, nejsilnější baterie, topení tepelným čerpadlem, tažné, zkušenosti zde http://www.hybrid.cz/pribeh-funguje-tes ... pive-dobre. Nic jiného na trhu to nesplňuje https://www.tesla.com/en_EU/modelx
Servisni naklady na provoz auta minimální, garancni prohlidky nepovinné.
Zkusenost s pouzitim auto jako zdroj energie pro vrtacku nebo svarecku, pripadne sviceni na praci na miste bez pripojky? - neí, tohle zatím snad umí jedině čínský BYD6, velikostně zhruba Mercedes B
Jak se chovaji baterie pri -20? jako při +20.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » čtv 26. říj 2017 6:57:31

Bohužel je to tak jak říká Radovan. Člověk by normálně koupil auto se spalovacím motorem ze segmentu SUV do 1 mil. Kč, ale v segmentu EV nemá na výběr nic jiného než Teslu X za 3,5 mil. tedy v ceně nejluxusnějších aut na trhu. Garanční prohlídky jsou u Tesly opravdu nepovinné, jinak myslím po 20 tis. km stojí kolem 500 EUR a musí se jet do Německa či Rakouska. Samozřejmě u auta v této ceně je potřeba počítat s díly odpovídající ceně auta. Podvozek bude trpět stejně jako u běžných aut, při havárii auta je oprava poměrně na dlouho (ceny celkem astronomické) a žádné díly se nedají z Tesly objednat, tedy jedinná cesta je servisní středisko, poskytují ale náhradní vůz (netuším na jak dlouho). Hav. pojištění není taky zrovna levné. Řada dílů v Tesle je používaná ve vozidlech Mercedes, pro představu. vzduchové tlumiče, které mohou běžně odejít ve 150-200 tis. km stojí 3,5 tis. EUR. V zimě je potřeba počítat s nižším dojezdem, obecně se dá řicí co 1°C dolů, to 1% dojezdu dolů. Tedy při -10°C se může snížit dojezd až o 30% oproti dojezdu ve 20°C. Zároveň je potřeba počítat s pomalejším nabíjením baterií v zimě.
EV auto je o změně myšlení a změně návyků z ježdění se spalovacím motorem, takže pokud např. odvezete odpoledne rodinu v zimě na hory vzdálené 250km, tak se už ten den domů už nevrátíte (tedy pokud nebude na horském hotelu alespoň 22 kW nabíječka, což nyní asi nebude). Z běžné zásuvky nabijete 3,5 kW za hodinu, tedy dojezd v zimě tak 10 km. Druhá možnost je nabíjení z 32A/400V pětikolíkové zásuvky, tam dnešní Tesla umí až cca 17 kW za hodinu, to je už rozumně použitelné.
Samozřejmě dnešní EV je o kompromisu a ještě to tak pár let bude, tedy člověk buď musí snížit nároky a koupit auto z levnějšího segmentu a nebo musí dát na začátku podstatně více peněz, které se mu postupně vrací na palivu a servisu. Samozřejmě při menším nájezdu 25-30km za rok to jde podstatně pomaleji než u nájezdu 50-70 tis. km, což řada lidí s Teslou X jezdí (i proto si ji koupili).
Obrázek
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Vembloud » čtv 26. říj 2017 8:37:31

Děkuji za názory, EV mne opravdu láká, jen se obávám kombinace ježdění kolem komína Na elektriku a na delší štreky naftu, asi nezbyde nic jiného než chvíli počkat. SUV od Tesly je nad mé možnosti. Opravdu u baterií s ohřevem a chlazením platí co stupeň to procento dolů?
Co Tesla Model 3? Cenově by mohla být na úrovni Leafu?
Jaké jsou reálné ceny u rychlonabíječek v česku a jaké jsou v průměru reálné čekací doby na stojan?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Vyplatí se elektromobil? A neskolí ho první mrazík?

Příspěvekod Josef » čtv 26. říj 2017 10:17:18

Psal jsem obecně, tedy např. Kia Soul má ohřev baterií až od -15°C, Tesla baterie ohřívá už v mírném chladu z důvodu jiné technologie. Samozřejmě v zimě je potřeba počítat i s jiným valivým odporem zimních pneumatik a o jízdě na sněhu ani nemluvě. U Tesly ten pokles není tak markantní, jako u jiných aut, nicméně Tesla je zase se spotřebou a výkonem na tom výše a tolik se ta zima na dojezdu neprojeví, i když to znát je, řekl bych -10% z dojezdu. Tady je ukázka ze spritmonitoru, kde je křivka spotřeby od listopadu do dubna.

Tesla 3 v rozumné konfiguraci bude tak 1.3 mil Kč, Leaf 1 mil. Kč a čekajíci doba na nabíjecích stanicích zatím prakticky nulová. Cena ČEZ je 550,- Kč/měsíc, PRE je 2,50 kWh a Eon a jiné nabíječky kolem 8 Kč kWh, tedy lepší je nabíjet doma než za 8,- Kč kWh.
Přílohy
Snímek obrazovky 2017-10-26 v 10.11.14.png
Obrázek