LiFePo vs Li-NMC

Moderátor: Josef

ospaly
Příspěvky: 20
Registrován: ned 02. črc 2023 17:59:59

LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod ospaly » ned 02. črc 2023 18:18:59

Zdravím. Rozmýšľam o kúpe elektroauta, konkrétne MG5 z Nemecka. Ktorá bateria je výhodnejšia 50kwh LiFePo alebo 61kwh Li-NMC. Dojazd je samo na strane väčšej batérie, ale obávam sa životnosti a tiež riziko požiaru je pri LiFePo nulové. Vďaka.
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod Mike » ned 02. črc 2023 18:23:44

Kazda baterie pokud je nabita za urcitych podminek hori i LIFEPO4 hori. Rozdil je pouze teplota bodu vzniceni. Nenech se ovlivnit tim jak nekdo zatlouka hrebiky do baterie aby ukazal, ze se nic nestane.
ospaly
Příspěvky: 20
Registrován: ned 02. črc 2023 17:59:59

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod ospaly » ned 02. črc 2023 19:11:23

OK... za akých podmienok horí LiFePO, čo by sa muselo stať, aby sa vznietili.... môže sa to stať v zaparkovanom aute, lebo pri Lion sa to môže stať. P.S. pre FVE som kupil baterie, dal som ich iba do regalu (vraj nehoria, nie je tam žiadne riziko).... ak je tu ale riziko, asi budem núteny ich dať do uzavretej plechovej skrine.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod Lama » ned 02. črc 2023 21:43:56

Také mám doma kanystry s benzínem do sekačky a dříve jsem parkoval spalovák, ale naštěstí mi nic nezahořelo..., možná tím, že nekouřím.
Také jsem četl jaká záplavová monstra si lidé doma na baterky dělají...
ČEZ vám také namontuje doma k FVE úložiště z lionů EnyaQa (viz. el.Dad).
Naposledy upravil(a) Lama dne úte 04. črc 2023 7:37:24, celkem upraveno 1 x.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Mike
Příspěvky: 178
Registrován: čtv 20. pro 2018 18:22:46

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod Mike » pon 03. črc 2023 22:51:28

NMC clanky maji bod vniceni myslim kolem 450C a u lifepo4 je to 650C.
To jsou bezne teploty jak v obyvaku :D
Mimochodem olovena zaplavena baterie pokud maji odhalene desky tak je celkem velka pravdepodobnost pres 50%, ze v baterii dojde ke zkratu a exploduje vodik.
Jak bych radeji nepouzival ani mobil bez uzavrene kovove krabice. :D
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4062
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod Josef » úte 04. črc 2023 7:20:15

Jak vidíme v praxi, baterie hoří výjimečně, ale píše se o tom jako o denní praxi. Spalovací auta hoří 11x více na stejný počet a taky to nikdo neřeší. Hořet může i telefon, tablet apod. a vlastně cokoli s baterií. Spíše bych řešil vlastnosti uvedených technologií a každá má své plus a mínus.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod dracekvo » úte 04. črc 2023 12:04:53

Lifepo moc nemá rádo proudy nad 0.5C. Vyjímečně se toleruje 1C.
Rekuperace, rychlodobíjení bude dávat baterkám pěkný kotel a moc bych se nedivil, kdyby to po 10 letech začalo vykazovat značnou degradaci.

V tomto případě bych se řídil heslem větší je lepší.

Požár nemá cenu řešit. Větší šanci než, že vyhoříte od auta máte, že vyhoříte od nějaké jiné elektroniky s baterkou.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1878
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod Lama » úte 04. črc 2023 12:14:03

LiFePo nelze provozovat v mrazech, ...tedy lze, ale hodně omezeně (bude nutný předehřev).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod petr.balas » úte 04. črc 2023 14:14:05

dracekvo píše:Lifepo moc nemá rádo proudy nad 0.5C. Vyjímečně se toleruje 1C.


Jste si jistý? Pokud si to dobře pamatuji, tak LiFePo měly obecně povoleny vyšší nabíjecí i vybíjecí proudy. Ale zde bude taky záležet na konstrukci konkrétní baterie, netuším, jak to je u baterek použitých v MG5.

Jinak - LiFePo - výrazně větší počet možných cyklů (delší životnost), plamenem chytají při o dost vyšší teplotě (teoreticky vyšší bezpečnost ale ani u NMC bych se toho nebál) ale zase mnohem horší parametry v chladu (klesne kapacita, povolené nabíjecí a vybíjecí proudy při teplotě pod nulou jsou značně menší - tj. "studené" auto nebude chvíli moc akcelerovat ani rekuperovat, po chvíli se baterka ohřeje a vše se vrací do normálu, předpokládám korektně fungující BMS :-) )
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
ospaly
Příspěvky: 20
Registrován: ned 02. črc 2023 17:59:59

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod ospaly » stř 05. črc 2023 13:11:32

LiFePo do 1C... aspoň vo FVE to tak je a odporúča sa kvôli životnosti 0,5C.... tento aspekt som si neuvedomil... dosť to obmedzuje, lebo pri 50kwh baterii výkon motora 115kw, tak sa bude pravidelne stávať, že budu prúdy 1c a občas pri rychlejšom rozbehu aj 2C.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod Citigo e IV » stř 05. črc 2023 21:24:24

Já bych moc nekoukal na to co se uvádí u baterií na fotovoltaiku, které jsou bez ohřevu a chlazení a jsou dělaný úplně něco jinýho.
Při výběru auta mě nezbývá důvěřovat výrobci, že nastaví BMS a teplotní pohodu u baterek tak že to prostě vydrží, nakonec to většinou podpoří zárukou 8 let, tak si asi neriskne experimentovat.

Jinak LiFePo mají tyhle výhody
-Cena cca 100-200 tis. uspora na voze v prodejní ceně

-Nehoří a je dost možné že Vás za pár let nepustí s NMC baterkou do parkovacího domu, nebo Vám tam zakážou nabíjet.

-Mohou na nabíjet běžně do 100% a tak pro jezdce kolem komína uplně ideální není třeba řešit na kolik před cestou nabít a kam třeba zítra
pojedu prostě je v něděli sluníčko tak to tam naperu a neřeší. tím pádem běžný dojezd stejný jako Long range při nabíjení na 80%

-Pravděpodobně mnohem vyšší cyklická životnost

-Plochá nabíjecí a vybíjecí charakteristika při vybíjení se neprojevuje pokles výkonu stejně tak dobíjení déle drží dobíjecí výkon na DC stanici
a je jedno jestli přijedu s 20 nebo 50% počátek dobíjení je skoro stejný

-V mrazu do -20 podávají vybíjecí výkon naprosto nornálně, není třeba mít obavy z nedostatku výkonu

Nevýhody:

-Mají obvykle menší kapacitu

-Jsou težší

-Výrobce je doporučuje nabíjet na 100% protože jinak není BMS schopna podle napětí poznat úroveň dobití doporučuje se nabít na 100% aspoň 1xtýdně to může být problém pro lidi bez nočního dobíjení

-Při chladnu omezí nabíjecí výkon, bežně vypadává rekuperace i teď v létě pokud má baterka nad 90%

-Nutné vytápění baterky v zimě, opět problém pokud nemám zásuvku na noc, tak mě předehřátí vozu k jízdě stojí cca 5% kapacity

-Možné zvýšení zimních nákladů na vytápění baterky u lidí co mají drahou elektřinu v zimě, nebo jezdí na stanice, osobně jsem to moc nepozoroval
protože např. moje Tesla Y měla zimní spotřebu i tak o 1/4 nižší než konkurenční vozy.¨

-Možný problém při dálkových cestách pokud budu nabíjet třeba 10x po sobě do 80-90% tak se může rozhodit BMS a spraví se to až při nabití do 100% což bude na cestách zdržení.


Osobně mám s Lifepo zatím dobrou zkušenost,ale doporučil bych je člověku s vlastní garáží, nočním dobíjením ideálně s FVE a co jezdí kolem komína, je občas nějakou dálkovou trasu.

Sám jsem v Mladé Boleslavi na 180 kW nabíječce čezu dosánul dobíjecího výkonu 147 kW s Lifepo což je 2,5C /baterka má cca 60kWh/
na 400V architektury slušný, komu to takhle nabíjí s tak malou baterkou? Dá to reálně někdo na MEB platfortmě s baterkou o 20 kWh větší? Rychlost dobíjení 1025 Km hod. Za 5,35 min jsem dobil 12 kWh dost na 100 Km okreskové a městské jízdy
Přílohy
tt01.PNG
tt02.PNG
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
ospaly
Příspěvky: 20
Registrován: ned 02. črc 2023 17:59:59

Re: LiFePo vs Li-NMC

Příspěvekod ospaly » čtv 06. črc 2023 13:26:59

Vďaka za vysvetlenie.... Momentálne som viacej rozhodnutý pre LiFePo, ale do hry vstupuje manželka..... :D :D , asi sa jej páči iné auto... a je to poriešené, lebo tam je NMC 8-) . Takže pozrieme tie auta a rozhodneme sa. Ja som skôr hľadal niečo praktické, za rozumnú cenu, ale človek musí načúvať aj manželke.
Ešte raz vďaka.