Stránka 2 z 4

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: úte 28. dub 2020 14:08:12
od stejk
petrv píše:
stejk píše:
petrv píše: citace z uvedeného článku: Kdy se dočkáme prvních produktů s Li-S baterií, zatím není jasné. :D

australská společnost Brighsun tvrdí, že má technologii Li–S baterie, kterou lze použít.

https://elektrickevozy.cz/clanky/australska-firma-tvrdi-ze-s-jejich-li-s-bateriemi-ujedou-elektromobily-pres-2-000-km
Hmmm...z uvedeného článku: "Neočekávejte však, že se tento typ baterie brzy objeví. Společnost Brighsun hledá investory, aby zahájila rozsáhlou výrobu a testování těchto Li-S baterií."
Větu jsem četl. Dedukce autora, kde je otázkou jakou váhu takovému tvrzení přisuzovat.
Podstatné je, že je zde někdo kdo tvrdí, že Li-S již technologicky zvládl
https://www.youtube.com/watch?v=YsG9Btn9jII&feature=youtu.be&t=3640

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: stř 29. dub 2020 7:29:04
od Josef
petrv píše:Vývoj běží už více než 8 let, 2 měsíce navíc je asi ještě snesitelné :D

Revolučnost je hned v několika věcech:

- baterie nepotřebují aktivní chlazení (t.j. s mírnou nadsázkou: battery pack má stejnou hustotu energie, jako články) - u dnešních battery packů tvoří kromě vlastních článků cca 50% hmotnosti chlazení, chladící médium, ventilátory a čerpadla chlazení, tepelné ochrany a vícevrstvý ochraný obal
- baterie NEHOŘÍ při libovolném poškození
- články mohou být (z pohledu elektromobility) libovolně velké - pokud budeme uvažovat napětí powertrainu např 100V, stačí na 75kWh baterii 25 ks článků o napětí 4,1V s kapacitou 3 kWh, případně 50 ks článků á 1,5 kWh v příslušném serioparalelním zapojení. To oproti 5 000 ks např. článků 21700 znamená VÝRAZNOU redukci BMS (což je nejporuchovější část batterypacku). Zároveň má takto malé množství takto velkých článků HE3DA zanedbatelné nároky na balancing, což znamená další VÝRAZNOU redukci BMS...
- články mají zároveň vyšší cyklovatelnost a v neposlední řadě jsou 100% recyklovatelné a to mnohem levněji, než ty současné


Před nějakou dobou jsem četl od p. Procházky, že s HE3DA není primárně počítáno do aut, ale především do průmyslu (záložní zdroje). No nechám se překvapit, baterie jsem viděl před mnoha lety na vozíku na výstavě a od té doby se toho viditelně mnoho nezměnilo.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: stř 29. dub 2020 8:10:56
od dracekvo
Nedavno jsem viděl dokument https://www.csfd.cz/film/688511-vynalez ... e/prehled/

Procházka mi to připomíná. Roky ukazuje tajemnou krabičku, fabrika se staví, výzkum jede, ale finální produkt nikdo nikdy na vyzkoušení do ruky nedostal.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: stř 29. dub 2020 12:41:53
od Radovan
Sám jsem zvědavý na náběh výroby. Osobně jsem za ASEP navštívil počátkem roku laboratoře a poloprovoz v Praze, setkal se i s panem Procházkou a některými investory. Jedou a fungují, fabrika u nás na Ostravsku taky viditelně roste, mj,. u ní budou nabíjecí místa pro elektromobily. Ale jak píšete, jednak jsou to baterie pro stacionární řešení, dále chtějí spíše vyrábět linky na jejich výrobu a posílat je do světa a výroba zatím sériově nejede. Jen zkušební provoz. Jak moc s nimi zamával koronavirus nemám tušení.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: ned 03. kvě 2020 21:03:58
od petrv
Radovan píše: Ale jak píšete, jednak jsou to baterie pro stacionární řešení, dále chtějí spíše vyrábět linky na jejich výrobu a posílat je do světa a výroba zatím sériově nejede. Jen zkušební provoz. Jak moc s nimi zamával koronavirus nemám tušení.

Je třeba věci zasadit do kontextu. Ve fabrice teď jede malá linka s roční kapacitou cca 200MWh/rok, do konce roku přibyde jedna "normální" linka s kapacitou 1 GWh/rok. Další linky budou následovat příští rok. Takže na konci tohoto roku bude kapacita na úrovni 1,2 GWh/rok. Pro energetiku dobré, ale pro automotive kapacita zatím naprosto nedostačující - např. jen samotný koncern VW chce cca 120 GWh/rok....

Prototypy pro automotive jsou, pilotní projekty také, ale prioritou je s ohledem na aktuální výrobní kapacitu logicky stále energetika, tj. úložiště, ale také nabíječky s úložištěm pro elektromobilitu a ještě další aplikace... Vše bude v reálu ukázáno při slavnostním otevření fabriky, které je stále naplánováno na 20.5.2020. Jenže tam má být cca 1500 lidí....takže smolnička, zatím je povoleno max. 100.... Uvidíme, jak to s otevřením dopadne.

dracekvo píše: Procházka mi to připomíná. Roky ukazuje tajemnou krabičku, fabrika se staví, výzkum jede, ale finální produkt nikdo nikdy na vyzkoušení do ruky nedostal.

Tohle je na rozdíl od Holmesové trochu jiný příběh - kdo někdy stavěl novou fabriku na zcela nový výrobek s naprosto unikátní výrobní technologií, kterou se už několikrát pokusili jiní ukrást, tomu je to naprosto povědomé. Ale nemáte pravdu - kdyby to nikdo nikdy nedostal do ruky, těžko by to mohlo získat TUV a UL certifikáty a těžko by se mohly postavit a otestovat pilotní projekty ;)

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: ned 03. kvě 2020 21:25:52
od petrv
Radovan píše: mj,. u ní budou nabíjecí místa pro elektromobily.

Už tam jsou a budou postupně napojena na úložiště (při otevření fabriky), bohužel nabíječka není veřejná.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pon 04. kvě 2020 9:08:20
od dracekvo
Holmesová také získala určité certifikáty.
Je to jen nějaký bezpečnostní protokol. Ale rozhodně to není protokol o tom, že baterie splňují to, co procházka hlásá. Mohli tam klidně poslat baterie vyrobené obyčejnou dnes známou cestou.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pon 04. kvě 2020 9:25:43
od Radovan
To co vidím jsou ovšem wallboxy od Tesly, tedy Tesla Destination Chargery. Pro Tesly musí být vždy veřejně přístupné a elektřina zdarma, ostatním vozidlům to může provozovatel něčím podmínit nebo zpoplatnit (využití služeb, třeba jídlo v restauraci, návštěva památky nebo rovnou peníze za stání, paušál či kWh). Tesla je za těchto podmínek zdarma zapůjčuje provozovatelům, co si o ně požádají.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pon 04. kvě 2020 15:14:46
od E-Ryc
A nebo to Tesla Destination Charger vubec neni, ale proste koupili wallboxy, ktere jsou proti konkurenci pomerne levne, umi mezi sebou balancovat odber a i docela vypadaji.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pon 04. kvě 2020 15:31:37
od C-zero
Ano jsou to Wallboxy od Tesly.Firma vlastní jako firemní auta TM3

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: úte 05. kvě 2020 7:35:09
od E-Ryc
Jen jsem chtel rict, ze "Tesla wallbox" se nemusi rovnat "Tesla Destination Charger" (a v tomhle pripade se zrejme nerovna, nejsou tam cedule, neni na mape). Tot vse.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: úte 05. kvě 2020 9:30:19
od Radovan
Je v tom trochu zmatek, protože wallboxy od Tesly se dají pořídit jak zdarma pro tesla destination charger, tak běžně koupit. Mohlo se tedy stát, že HE3DA se normálně přihlásila o dotaci na nákup elektormobilů a pořízení nabíjecích stanic a TM3 nakoupila Tesla wallboxy. Nebo si je pořídila ze svého. Nebo jde o Tesla destination charger, jen je prodleva od zprovoznění do uvedení na mapách, což je taky docela běžné, někdy v řádu měsíců.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pát 04. zář 2020 13:19:49
od petrv

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pát 04. zář 2020 14:00:31
od Josef
Otevíráme největší továrnu na výrobu baterií v Evropě a Česká republika se tím dostává mezi globální lídry v segmentu výroby úložišť energie.

Tehle prcek je opravdu největší?

https://www.auto.cz/tohle-jsou-nejvetsi ... aut-134533

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: sob 05. zář 2020 3:25:53
od petrv
Josef píše:Otevíráme největší továrnu na výrobu baterií v Evropě a Česká republika se tím dostává mezi globální lídry v segmentu výroby úložišť energie.

Tehle prcek je opravdu největší?

https://www.auto.cz/tohle-jsou-nejvetsi ... aut-134533


"Česká republika se tím dostává mezi globální lídry v segmentu výroby úložišť energie."

Všechny továrny v uvedeném článku budou vyrábět výhradně pro automotive: Odběratelé: BMW, Volkswagen, Volvo Trucks, Hyundai, BAIC, Daimler, VW Group, Daimler, Porsche, Volvo, Audi, Renault a Jaguar, BMW, Volkswagen, BMW, Volkswagen, Daimler, Volvo a Bosch.

MES bude vyrábět úložiště (samozřejmě i pro nabíječky pro elektromobily). Počáteční kapacita výroby se v průběhu cca 5 let postupně zvýší na 15GWh a potom až na 30 GWh.

Ve spojení s navrhovanou změnou Energetického zákona https://www.seznamzpravy.cz/clanek/obri-baterie-v-cesku-dostanou-sanci-chysta-se-zmena-zakona-116985 - to může elektromobilitě v Česku výrazně pomoci, nabíječky se budou objevovat u FVE, tepláren s kogenerací apod. Jen houšť...

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: ned 06. zář 2020 13:17:40
od e-LUKY
Tak už nám běží 3 dvouměsíc a stále NIC.

Baterie jakou svět neviděl.
Já na ni čekám už 4 rok, tedy už nečekám jen se směji těm investorům.

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: čtv 24. zář 2020 10:44:01
od Josef
Mluvil jsem s člověkem, který testoval He3da v jedné firmě, kde se zabývali vývojem velkých bateriových úložišť a říkal, že baterie jsem zcela běžné baterie s aurou nanotechnologií, které neumí vyrobit a celé mu to přišlo jako malý tunel, protože za takových podmínek by žádné peníze na stavbu nedostal. Dnes se o tom zmiňují i v HN. Další slib je, že od příštího roku se začne vyrábět.

https://archiv.ihned.cz/c1-66820510-taj ... esto-misto

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pát 25. zář 2020 2:10:34
od petrv
Josef píše:Mluvil jsem s člověkem, ....říkal,.... celé mu to přišlo...

...tahle "argumentace" mě vždycky dostane.... "proof" jak na hybridu :roll:
Není ten člověk náhodou z jedné nejmenované firmy, která to úložiště nezvládla, protože to zkoušela s BMS pro tužkáče?? Tam bych takovéto "argumentaci" věřil ;)

Já jsem na té otvíračce osobně byl a protože důvěřuji, ale prověřuji, pro jistotu jsem si zkusil auto z toho 540 kWh úložiště nabít.... Šlo to bez problémů a fakt to bylo z baterek. To jsem si zkontroloval. Bylo tam napojeno asi 10 chargepointů, z toho 1x 75 kW a 1x 150 kW. A moje auto při nabíjení si na fotkách na netu v pohodě najdete.

Domácí úložiště je 15 kWh buď s 1f (10 kVA) nebo 3f (3x 5 kVA) měničem (zatím tam je Victron, ale už jsem viděl i prototyp měniče HE3DA), to půjde rozšířit třeba až na 100 kWh. a je k němu i DC nabíječka (Phoenix Contact, CCS2). Opět jsem viděl a vše si nechal ukázat.

Na rozdíl od toho "člověka" jsem ty články v ruce měl, a viděl jejich výrobu, formátování a testování na vlastní oči, byť v Letňanech, a zároveň jsem měl v ruce i testovací články z továrny, takže mohu osobně potvrdit, že to tunel faaakt není... i když to nějaký čas trvá...Ono totiž je jednoduché vyrobit jakýkoli prototyp, ale je zatraceně složitější, vyvinout technologii na velkovýrobu čehokoli.
Dovolím si tady citovat Elona Muska na Battery Day: The extreme difficulty of scaling production of new technology is not well understood,” the billionaire tech tycoon tweeted Monday. “It’s 1000% to 10,000% harder than making a few prototypes. The machine that makes the machine is vastly harder than the machine itself.” https://nypost.com/2020/09/22/elon-musk-says-tesla-battery-tech-two-years-from-mass-production/ Má pravdu, předsedo!

Ale ze zkušenosti vím, že "nejchytřejší" jsou vždycky ti, co to v životě neviděli, a nebo ti, kterým se to "nehodí do krámu" ... Jojo, jak praví klasik: "malý český člověk..." :(

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pát 25. zář 2020 8:12:53
od Josef
Nepotřebuju hned všechno vykecat na internetu, nicméně to byla firma Foxconn, která hledala dodavatele pro jejich navrhovaná bateriová úložiště. Ty dvakrát zapůjčené baterky nebyly nic zázračného, to že nějak fungují všichni ví, ale to je vše. Podobných zázraků o bateriích jsme četly spousty, jak kapacitně, tak v rychlosti nabíjení. LG chem nebo SK Innovation už dnes používají baterie NCM 822, která jsou výrazně lehčí a mají výrazně lepší hustotu energie. Samozřejmě jedna věc je něco vyrábět, druhá věc je to komerčně využít a prodat. Až budou v prodeji jejich baterie za dobrou konkurenční cenu do úložišť (jinam se nehodí), protože dnes je vše jen o penězích, tak už tady možná nebudu.

Ohledně Muska, akcionáři zjistili, že se zázrak nekoná (alespoň ne teď) tak to ocenili okamžitým poklesem akci o 21%, což je neuvěřitelná suma peněz (státní rozpočet ČR).

Re: Revoluční baterii českého vědce Procházky chválí i The Washington Post

Napsal: pát 25. zář 2020 12:10:49
od petrv
Že to Foxconn před dvěma lety nezvládl, se všeobecně ví. Tady nejde o zázrak (chemie je chemie), ale o jinou platformu - a ta z principu dává jiné možnosti... A v reálu se je (postupně, je to nová technologie) daří využívat. A o to jde, ne? V reálu tam třeba svařovali (sv. elektroda, dva dráty a 5 ks Li-ion článků) - to nepůjde ani s těmi Muskovými ohlášenými články, které za dva roky začne vyrábět.... byť to samozřejmě není primární určení HE3DA článků... (i když Aleši Lopraisovi by se to vlastně mohlo příští rok hodit :D )

Muska trochu doběhla jeho vlastní "barnumskost" - naučil lidi, že se dá úspěšně realizovat i něco, co si před ním málokdo uměl představit, a teď po něm holt chtějí zázraky hned teď, protože dneska konzumenti neví, že všechno má svůj čas....a s HE3DA je to plus mínus autobus stejné...

A Li-ion chemie je jasně determinovaná a dneska přesně víme, jaké maximální možnosti dává, ale s nějakou chemií se prostě začít musí...HE3DA nikdy neřekla, že bude dělat jenom Li-ion.

No a ještě k té vhodnosti jenom do úložišť - na fotkách už jsou kromě černo-zelených (tl. elektrod 1,5 mm) také černo-oranžové prototypy (tl. elektrod 0,5 mm) - menší tloušťka = rychlejší nabíjení...