Stačí současná výroba ČR pro elektromobily?

Moderátor: ozana

Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod ozana » úte 13. úno 2018 9:37:43

Česko masové dobíjení elektromobilů zvládne, tvrdí energetici

http://www.novinky.cz/ekonomika/462515- ... etici.html
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 441
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » úte 13. úno 2018 10:20:38

To se určitě spletli, ne? Vždyť doposud to tvrdil jen Jaromír Marušinec z VUT Brno s jasnými výpočty a všichni kolem něj jasně věděli, že blackout je jistý :D Copak se asi stalo, že lidi začínají tvrdit opak? Někdo jim za to zaplatil?
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 310
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Josef » stř 14. úno 2018 19:06:57

Asi zjistili, že nárůst EV o 2000 kusů ročně v ČR fakt asi na blackout nebude :)
Obrázek
Pavel.Simon
Příspěvky: 2
Registrován: čtv 15. úno 2018 8:34:19

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Pavel.Simon » čtv 15. úno 2018 8:40:22

Radovan píše:To se určitě spletli, ne? Vždyť doposud to tvrdil jen Jaromír Marušinec z VUT Brno s jasnými výpočty a všichni kolem něj jasně věděli, že blackout je jistý :D Copak se asi stalo, že lidi začínají tvrdit opak? Někdo jim za to zaplatil?


BlackOut je rozsiahly výpadok, kde sa k sieti znovu pripájajú samotné zdroje - elektrárne. A to skutočne nehrozí.
Lokálne výpadky - vysoko pravdepodobne áno. Dostatok výkonu pre tisíce 3 X 32 A a viac odberov súčasná infraštruktúra bude ťažko zvládať. Nebolo na to navrhnutá a stavaná.

Nepočítal som Čechy a Moravu, len Slovensko. Tu nebude problém s narastajúcou spotrebou, ale s lokálnou dostupnosťou okamžitého výkonu: https://www.energiaweb.sk/2017/04/09/ak ... romobilov/
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 441
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » čtv 15. úno 2018 10:37:13

Uvedený článek - a nejen ten - samozřejmě znám. Proto nemohu souhlasit s tím, že "Lokálne výpadky - vysoko pravdepodobne áno. Dostatok výkonu pre tisíce 3 X 32 A a viac odberov súčasná infraštruktúra bude ťažko zvládať. Nebolo na to navrhnutá a stavaná."
Autor správně bere jako průměr 20 000 km ročně, to je na pracovní dny nájezd pouhých 80 km. Malý elektromobil typu Peugeot Ion při městském provozu spotřebuje na takovou vzdálenost okolo 10 kWh elektřiny. Podobně i střední elektromobil typu Nissan Leaf, který má obvykle 12 kWh/100 km tedy zase okolo 10 kWh na 80 km.
Peugeot Ion bude potřeba nabíjet denně oněmi 10 kWh (baterie 16 kWh), Nissan Lef s 24 kWh baterií co 2 dny, s 30 kWh baterií co 3 dny a právě na trh přicházející 40 kWh baterii co 4 dny.
Těch 80 km denně, pokud by byly najety po městě, což trvá nejdéle, znamená 2 hodiny jízdy, zbylých 22 hodin auto někde parkuje. Pokud je současně připojeno k nabíjení, pak cokoli - mimo dnes vývojově 11 let starý Peugeot Ion - je možné z hlediska nabíjení řídit. Buď přednastavením nabíjecí doby (ve voze či dálkově přes mobilní telefon) nebo dle zásuvky (pustí elektřinu jen v době, kdy to bude výhodné z hlediska ceny nebo zatížení lokální sítě, čímž myslíme už jednotky od velikosti domu výše).
Jinými slovy na dobití Peuogetu Ion potřebujeme při teoretických 22 hodinách parkování denně příkon 0,45 kW a ukládat 0,5 kWh každou hodinu. U Nissanu Leaf s nejmenší baterií ukládat jen 0,25 kWh každou hodinu. To už jsou naprosto směšné odběry na úrovni zapnutého PC a monitoru, současně automobilky směřují k stále větším bateriím.
Co autor nevzal v potaz, je tedy rozložení nabíjení v průběhu dne a dní. Klasicky nesmyslně počítá s tím, že každý ihned dává denně auto do zásuvky. Nedává. Kdyby tím jezdil a nebyl jen teoretik, tak ví, že pokud dojedu domů a do rána se nikam nechystám, čeká auto na noční nízkou sazbu a dobíjím 8 hodin nízkými hodnotami standardním nabíjecím kabelem z výroby 10A 230V, například Peugeot Ion z 0 na 100% 2 kWh za 1 hodinu. Nemám důvod používat rychlejší kabel 16A 230V, který 3,6 kW výkonu nabije auto za 4,5 hodiny. Pokud dojedu do práce, více jsem ráno jezdil a budu potřebovat jezdit i přes den, dám auto průběžně nabíjet rychlejším kabelem, málokdy dojedu zcela prázdný, takže auto je třeba během 2 hodin zase plné. Jediný vyšší výkon požaduji při dálkové cestě nebo celodenním ježdění, kdy se na pár desítek minut zastavím u rychlonabíječky. Tam obvykle prvních 10 minut teče 42 kW, pak ale hodnoty klesají a těsně před nabitím 80% je to už jen okolo 9 kW výkonu. Nabiji okolo 14 kWh. Ale to jsou opravdu výjimky.
Co autor nevzal v potaz (a opět klasické nahradíme ze dne na den 2,1 milionu osobních spalovacích aut elektromobily) je rozložení v čase. průměrný věk auta v ČR osciluje kolem 15 let, čili to je zhruba doba obměny vozu. Takže 2,1 mil hrozí reálně za 15 let, ovšem to by už dnes musely přestat automobilky spalováky ihned vyrábět. Zatím se tak nejen neděje, ale chrlí spalováky dále a oněch 15 let (rok 2033) se posunuje stále dále směrem k roku 2050 a později. Jen pro ilustraci tohoto posunu - VW přiznal výrobu 2.000 spalováků Golf denně a 35 elektrik eGof. To hodlá zdvojnásobit, tedy bude cca od března 2018 vyrábět 70 elektrik a 2.000 spalováků. U eUP o ničem takvém nehovoří a jiné - a to má desítky dalších typů spalovacích aut ve výrobním programu - elektriky nedělá.
Autor trochu naznačuje to, co ekosystém Tesla nabízí už nyní - fotovoltaické panely nebo střešní tašky na střeše či fasádě domu, hybridní měnič, nástěnná statická baterie a baterie v připojeném elektromobilu v nebo u objektu - soběstačný nebo skoro soběstačný systém výroby a akumulace elektřiny. A to ještě nezahrnuli vytápění tepelnými čerpadly a akumulaci vody v bojlerech. Podle mne - jak ze střech rodinných domů, tak jiných budova a z fasád paneláků - je docela jednoduše zvládnutelné. I elektroauta budou akumulačními jednotkami se schopností napájet domy.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Pavel.Simon
Příspěvky: 2
Registrován: čtv 15. úno 2018 8:34:19

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Pavel.Simon » pát 16. úno 2018 8:07:51

Radovan píše:Uvedený článek - a nejen ten - samozřejmě znám.
Ďakujem, ako autora ma to teší.
S množstvom postrehov súhlasím...

Pár poznámok k vašim postrehom:
Primárna motivácia článku bola spočítať najhorší scenár pre energetiku. Preto je rátané s úplnou výmenou ICE za EV. V článku to aj spomínam. Išlo mi o odhad nárastu spotreby elektriny po takejto zmene. Preto nie je podstatné, kedy to nastane...

Nabíjanie:
V súčasnosti majú elektromobily najmä fandovia, alebo osoby, ktoré sa zaujímajú. Pri masívnom rozšírení, ale už bude EV niečo normálne a "bežný" človek nebude mať takú potrebu sa zaujímať. Príde domov a zapojí EV do nabíjačky. A od tejto nabíjačky (alebo iného riadiaceho mechanizmu) bude očakávať, že sa postará o výhodné nabíjanie. V tom čase bude elektromobil považovaný za podobný spotrebič ako je žehlička alebo rýchlovarná kanvica. Ešte u tej žehličky sa niektorí starajú či náhodou nie je "drahá" elektrina (vysoký tarif), ale keď chce kávu, tak proste si ju uvarí. A nečaká na nízku cenu elektriny.
Tak sa postupne budú správať aj majitelia EV. Tí, ktorí si ho kúpia ako lacnejšiu a pohodlnejšiu variantu k ICE. A bude to proste iba prostriedok presunu z A do B. Tí nebudú na takýchto fórach diskutovať a hľadať informácie. Proste ten EV len budú používať. A pre nich bude normálne na noc pripojiť EV do nabíjačky, hneď po ceste, tak aby už druhýkrát nemuseli k autu...

Preto aj druhým účelom článku bolo poukázať, že pokiaľ si ľudia budú nabíjať "obyčajným" káblom z päťkolíku, tak proste do toho EV natečie elektrina hneď po pripojení. A vtedy budú začínať lokálne problémy v sieti...

A išlo mi o to, že distribučky sa na takúto alternatívu musia pripraviť... Aby potom po pár rokoch neboli zbytočné pnutia, že tí "elektromobiloví baróni" (podobne ako "solárni baróni") nám ostatným zdražujú elektrinu a spôsobujú výpadky...
E-Ryc
Příspěvky: 93
Registrován: ned 24. led 2016 20:25:48

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod E-Ryc » pát 16. úno 2018 8:58:43

Presne to co je v odstavci "Nabíjanie" jsem chtel napsat. V okamziku, kdy se auta dostanou k "BFU" (bezny Franta uzivatel), nikdo nebude meditovat, jestli zrovna dneska staci 7.4A nebo tam musim nastavit 8A protoze jsem jel jeste do kina. Ani jestli takovy nebo onaky styl nabijeni vic skodi. Proste (jak mu reknou v autosalonu - "kazde rano vyjizdite s plnou") vecer prijede, zapichne kabel, rano vytahne a odjede.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 441
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » pát 16. úno 2018 9:17:48

To je pánové opravdu jen otázka ceny elektřiny. Rychle si rozmyslíte, zda budete jezdit při průměrné spotřebě za 60 nebo za 30 korun. První faktura BFU spolehlivě vyléčí a naučí používat nízké tarify, kdy to bude výhodné pro všechny. Nehledě na možnost vlastní výroby paliva z domácí FVE (slunce, vítr, voda, kogenerace). Dokonce jsem přesvědčen, že na stejnou filozofii přejdou nakonec i poskytovatelé nabíječek veřejných, ať už v uzavřených areálech typu obchodního centra nebo opravdu u silnice. Nabíjíš přes den ve špičce a při zájmu ostatních - zaplať tlusťochu. Nabíjíš mimo ni, máš výhodu. Začátek rozšiřování baterek u nabíjecích míst to možná celé změní, uvidíme. Renault o tom hovoří a zkouší to ve Francii, BMW o tom mluví, Tesla už to prakticky dělá na některých SC, tak jako na jiných to kombinuje se střechou z FVE, v našich končinách už s tím Greenway na přelomu roku začal na Slovensku i v Polsku, prozatím pilotně. BFU stejně, jako buzeroval manželku, ať pere v nízkém tarifu, bude nabíjet auto v nízkém tarifu. A bude to věcí distributora, aby tomu BFU v rámci lokality nastavil každému trochu jinak. A je vymalováno.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » sob 01. pro 2018 9:45:54

Radovan píše:Trvám na tom všem.


Koukám že se zde moderátor vyřádil a zmizely tu dva dny diskuse.

Tak znovu pro vás Radovane, kde je to vaše neslyšně jezdící elektroauto které nepotřebuje protihlukové stěny?

https://www.youtube.com/watch?v=QpnJhQU_m0A
bert
Příspěvky: 11
Registrován: úte 12. led 2016 21:31:14

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod bert » sob 01. pro 2018 10:56:30

Miroslav8 píše:
Radovan píše:Trvám na tom všem.


Koukám že se zde moderátor vyřádil a zmizely tu dva dny diskuse.

Tak znovu pro vás Radovane, kde je to vaše neslyšně jezdící elektroauto které nepotřebuje protihlukové stěny?

https://www.youtube.com/watch?v=QpnJhQU_m0A

Tiež som hľadal moj príspevok a nakoniec som zistil, že moderátor vytvoril novú diskusiu na tému hluku elektromobilu:
http://www.elektroforum.cz/viewtopic.php?f=16&t=422
K pôvodnej téme "energetickej" si dovolím skopírovať časť môjho príspevku, ktorá s patrí k tejto téme:
Spotreba elektroauta nie je nijako dramatická a nabíjanie je zvládnutelné hoci kde. Ja s ročným nájazdom v priemere 10000km, nabíjam väčšinou doma z batérie, ktorá sa priebežne dobíja z FV a ťahá aj celý dom. Nájde sa snád tak 5 rýchlonabíjaní v roku, pri dlhšej ceste. Ročne na jazdenie spotrebujem +- 1,5MWh. To nie je ani 1/3 spotreby domu. Ak by som elektrinou ohrieval TÚV, prípadne kúril, bola by spotreba domu oveľa väčšia. Ak by som nekŕmil elektrinou dom, prejazdím na FV celý rok, vrátane zimy. Tu je moja nabíjačka:
viewtopic.php?f=15&t=114&p=374#p374
Dave
Příspěvky: 51
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Dave » čtv 06. pro 2018 16:44:42

JEDNOZNACNA ODPOVED NA OTAZKU V ZAHLAVI TOHOTO FORA.

ANO STACI.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 441
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » čtv 06. pro 2018 19:21:32

Není třeba řešit nic. Náběh bude postupný, minimálně 15 let, co je průměrné stáří auta v ČR. 80% vozů kupují firmy, ty si to budou řešit u sebe a pomalým nočním nabíjením. Když budou chytré, tak včetně FVE a baterií, případně poskytnou kapacity aut s bateriemi 60+ kWh ke stabilizaci sítě. Když přestaneme rafinovat ropu, máme spousty elektřiny navíc. K té, co máme navíc již dnes +-16 TWh ročně, kdy na milion osobních aut s 20 tis. km nájezdu ročně a přehnanou spotřebou 20 kWh/100 km stačí 4 TWh. Celkem u nás dnes jezdí 5,5 milionu aut, tedy je registrováno. Stejně se bude rozšiřovat veřejná infrastruktura a jak již dnes jsou reálné provozní zkušenosti, s baterií 40+ kWh lze firemní auto nabíjet jednou za pár dní přes noc nebo jen když parkuje z pomalé zásuvky - viz kolega Matyáš a zkušenosti s eGolfem a eUpem, ježděnými po celé ČR. Je to celé jen o běžném denním nájezdu a možnosti nabíjet.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
dracekvo
Příspěvky: 123
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod dracekvo » čtv 06. pro 2018 19:29:29

Když myslíte, že neni potřeba nic řešit tak prosím.
Pak se ale nedivte, že se do toho lidi nehrnou, když se pro to nepřipravuje půda a většinou mají tendenci to pomlouvat.
Já nejsem nijak extra skalní elektromobilista a mám na to trošku jiný názor.
Peugeot Ion 2012 (60 tis. km) - Mám Odblink MX. Jsem ochotný přijet kamkoliv v akčním rádiusu baterie. Benešovsko, Ledečsko, Pelhřimovsko.
Ostrovní solar 2,8kWp, 48V 500Ah LiFePO, měnič 5kW.
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 90
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Jan Čapek » ned 09. pro 2018 11:10:19

Pěkný den, se zpožděním jsem si dočetl střet názorů, který v tomto tématu panoval a dokončil jsem rozdělení této diskuze na jednotlivé tematické celky, ať se nám to vše nemotá dohromady:

Stačí současná výroba ČR pro elektromobily? - toto vlákno
Hluk EV versus spalovací auta - viewtopic.php?f=16&t=422
Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily - viewtopic.php?f=16&t=433
Elektromobilita - ano nebo ne - střet názorů - viewtopic.php?f=16&t=432

Prosím pokračujte v případných argumentacích pod jednotlivými tématy, ať se v tom vyznají i doposud nezúčastnění uživatelé. Omluvte prosím zmatení při předchozím moderátorském zásahu bez vysvětlení.