Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Moderátor: ozana

Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » ned 21. říj 2018 9:32:54

alien5 píše:Moje dalsi auto bude urcite ciste EV. Z webu Čezu "dobiti vsech EV v ČR bylo potreba aby temelin jel PAR VTERIN pro pokryti spotreby na celi rok !


Ano temelín musí jet pár minut aby pokryl roční spotřebu těch pár elektroaut které teď v ČR máme. Nicméně smutná skutečnost na tom je to že většina z vás majitelů elektroaut jezdí na elektřinu vyrobenou z úhlí. Tudíž váš výfuk jste jen přesunuli do elektrárny a vy žijete s chimérou jak ekologičtí jste.
petr.balas
Příspěvky: 72
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod petr.balas » ned 21. říj 2018 10:49:04

Miroslav8 píše:
alien5 píše:Moje dalsi auto bude urcite ciste EV. Z webu Čezu "dobiti vsech EV v ČR bylo potreba aby temelin jel PAR VTERIN pro pokryti spotreby na celi rok !


Ano temelín musí jet pár minut aby pokryl roční spotřebu těch pár elektroaut které teď v ČR máme. Nicméně smutná skutečnost na tom je to že většina z vás majitelů elektroaut jezdí na elektřinu vyrobenou z úhlí. Tudíž váš výfuk jste jen přesunuli do elektrárny a vy žijete s chimérou jak ekologičtí jste.


Přes 30 procent elektřiny se u nás vyrábí z jádra, dalších pár procent jsou obnovitelné zdroje, už jen to je docela významné.
U velkých zdrojů se mnohem lépe (a levněji) řeší např. odsíření resp. filtrace zplodin obecně (BTW nevím jak u Vás, ale poslední dobou až příliš často vídám hustý černý dým z výfuku při rozjezdu, který silně naznačuje proražený filtr pevných částí)
Výroba a distribuce benzínu / nafty také spolkne nezanedbatelnou část energie.

Ale osobně jsme kupovali elektrovůz primárně proto, že se nám vyplatí - úspora za nekoupený benzín v pohodě pokryla rozdíl ceny oproti benzínovému vozu. To že pak budu označován za ekologa beru jako drobnou nevýhodu :-).

A technický dotaz - myslíte, že pokud koupím onen rakouský filtr, který nepropouští elektřinu z jaderných elektráren a zapojím jej obráceně, tak že budu jezdit pouze na elektřinu z jaderných elektráren?
Hyundai Kona, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » ned 21. říj 2018 10:58:12

petr.balas píše:Přes 30 procent elektřiny se u nás vyrábí z jádra, dalších pár procent jsou obnovitelné zdroje, už jen to je docela významné.
U velkých zdrojů se mnohem lépe (a levněji) řeší např. odsíření resp. filtrace zplodin obecně (BTW nevím jak u Vás, ale poslední dobou až příliš často vídám hustý černý dým z výfuku při rozjezdu, který silně naznačuje proražený filtr pevných částí)
Výroba a distribuce benzínu / nafty také spolkne nezanedbatelnou část energie.

Ale osobně jsme kupovali elektrovůz primárně proto, že se nám vyplatí - úspora za nekoupený benzín v pohodě pokryla rozdíl ceny oproti benzínovému vozu. To že pak budu označován za ekologa beru jako drobnou nevýhodu :-).

A technický dotaz - myslíte, že pokud koupím onen rakouský filtr, který nepropouští elektřinu z jaderných elektráren a zapojím jej obráceně, tak že budu jezdit pouze na elektřinu z jaderných elektráren?


A o tom to právě je, že pouze cca 30% je z jádra a jen pár dalších procent z obnovitelných zdrojů.

Co se týká cen, tak v tuto chvíli to je opravdu výhoda kterou je potřeba si ještě užívat dokud to jde. Až se elektromobilita rozšíří, tak se i rozšíří hlad státu po zisku a daň z benzínu se pomalu přesune i na elektřinu. Dále je potřeba brát v úvahu že "zelenou energii" dotujeme všichni z daní. Návratnost ekologických zdrojů bez dotací je velmi mizerná. A tyto dotace také nebudou věčně.

Když filtr zapojíte obráceně, tak ze sítě nebude energii odebírat, ale Vám do přístroje ji bude stále dodávat - v případě inverzního zapojení totiž půjde o zdroj volné energie. :idea:
petr.balas
Příspěvky: 72
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod petr.balas » ned 21. říj 2018 11:25:14

Miroslav8 píše:
petr.balas píše:Přes 30 procent elektřiny se u nás vyrábí z jádra, dalších pár procent jsou obnovitelné zdroje, už jen to je docela významné.
U velkých zdrojů se mnohem lépe (a levněji) řeší např. odsíření resp. filtrace zplodin obecně (BTW nevím jak u Vás, ale poslední dobou až příliš často vídám hustý černý dým z výfuku při rozjezdu, který silně naznačuje proražený filtr pevných částí)
Výroba a distribuce benzínu / nafty také spolkne nezanedbatelnou část energie.

Ale osobně jsme kupovali elektrovůz primárně proto, že se nám vyplatí - úspora za nekoupený benzín v pohodě pokryla rozdíl ceny oproti benzínovému vozu. To že pak budu označován za ekologa beru jako drobnou nevýhodu :-).

A technický dotaz - myslíte, že pokud koupím onen rakouský filtr, který nepropouští elektřinu z jaderných elektráren a zapojím jej obráceně, tak že budu jezdit pouze na elektřinu z jaderných elektráren?

A o tom to právě je, že pouze cca 30% je z jádra a jen pár dalších procent z obnovitelných zdrojů.

Co se týká cen, tak v tuto chvíli to je opravdu výhoda kterou je potřeba si ještě užívat dokud to jde. Až se elektromobilita rozšíří, tak se i rozšíří hlad státu po zisku a daň z benzínu se pomalu přesune i na elektřinu. Dále je potřeba brát v úvahu že "zelenou energii" dotujeme všichni z daní. Návratnost ekologických zdrojů bez dotací je velmi mizerná. A tyto dotace také nebudou věčně.


Ad procenta - pokud wikipedie nekecá, tak to je cca 32 + 10 t.j. 42 procent, to je skoro půlka.

Daň z benzínu - zdanit noční proud v rodinném domku technicky nejde, t.j. tady se nebojím. Lid z králíkáren odkázaný na veřejné nabíječky už na tom asi bude hůř.

Návratnost ekologických zdrojů - cena panelů šla drasticky dolů, t.j. pokud je někdo šikovný a montáž si zvládne sám, tak panely na střechu IMHO nevyjdou úplně katastrofálně. U velkých fotovoltaických elektráren to dnes ve státech s více sluníčkem taky už skoro vychází. Dokonce jsou i šílenci, kteří si seženou starší baterky, vše si sami zapojí a vyjde jim to. Samozřejmě pokud budete počítat návratnost fotovoltaiky dodané někým jako je ČEZ, tak jsme někde jinde.

A ještě jedna poznámečka - nabíjení elektromobilů by IMHO šlo elegantně využít pro přebytku energie z obnovitelných zdrojů, dokonce by to mohlo fungovat nad současnou infrastrukturou pro spínání nočního proudu.


Miroslav8 píše:Když filtr zapojíte obráceně, tak ze sítě nebude energii odebírat, ale Vám do přístroje ji bude stále dodávat - v případě inverzního zapojení totiž půjde o zdroj volné energie. :idea:

Prima, jdu to koupit :-)
Hyundai Kona, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
dracekvo
Příspěvky: 233
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod dracekvo » pon 22. říj 2018 9:04:36

Miroslav8: no jo, jenže s tím bohužel nic neuděláme. Maximálně si můžem dát na střechu pár solárních panelů, ale to bez dalších baterek stejně nic neřeší, protože krom pár jedinců kteří třeba pracují z domu my obyčejní lidi mamé auto během dne, kdy panely vyrábí nejvíc auto mimo domov.
A i když se výfuk přesunul jinam, tak jeden centrální zdroj se daleko lépe kontroluje na emise, než milinón výfuků u starších aut. A hlavní bohus je ten, že emise jsou někde v poli a né přimo pod nosem miliónů lidí ve městech.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 68 tis. km)
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » sob 27. říj 2018 9:16:27

dracekvo píše:Miroslav8: no jo, jenže s tím bohužel nic neuděláme. Maximálně si můžem dát na střechu pár solárních panelů, ale to bez dalších baterek stejně nic neřeší, protože krom pár jedinců kteří třeba pracují z domu my obyčejní lidi mamé auto během dne, kdy panely vyrábí nejvíc auto mimo domov.
A i když se výfuk přesunul jinam, tak jeden centrální zdroj se daleko lépe kontroluje na emise, než milinón výfuků u starších aut. A hlavní bohus je ten, že emise jsou někde v poli a né přimo pod nosem miliónů lidí ve městech.


Můžeme s tím udělat to že se bude stavět více jaderných elektráren a vytlačí se uhelné. Do elektráren z obnovitelných zdrojů se bez dotací nikdo nepotrhne -> nevyplatí se výstavba ani provoz. V sčasné době se elektrárny z obnovitelných zdrojů staví tak že jejich stavbu a i jejich provoz dotujeme my všichni. Bez dotací provozovatelé a investoři ztrácí zájem něco takového vůbec provozovat.

Ano výfuk v poli má tu výhodu že to prostě"kouří" jinde mimo město. Ovšem o ekologii se hovořit nedá.

Nicméně vždycky říkám, že v dnešní kapitalistické společnosti nějaká ekologická cesta ani existovat nemůže. Zvrácenou ukázkou je automobilový průmysl. Na jednom konci se hledá se kde uspořit každý miligram emisí, jak dosáhnout co nejnižší spotřeby. Na konci druhém automobilky produkují takovou zvrácenost jako SUV - velké, těžké auto, vysoký aerodynamický odpor, vysoký valivý odpor a vysoká spotřeba a emise. Takže takhle funguje dnešní rádoby ekologická cesta lidstva.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 595
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » ned 04. lis 2018 20:40:23

Nevím Miroslave8, kde žijete, ale asi jste tady spadl z Marsu. Od počátku tady řešíte dávno léta vyřešené a prakticky dokázané věci. Na webu je spousta seriózních zdrojů ohledně energetiky, tzb.info, oenergetice.cz a spousty dalších.

Při stavbě druhé jaderky v ČR slibovali korupční politici a korupční úředníci, že dostavbou se vyřeší nedostatek elektřiny, bude jí přebytek a vypnou se uhelné elektrárny - dohledáte si v archivech sám. Výsledek? Uhelky se rozprodávají soukromníkům z majetku polostátního ČEZu a stejně jako ty Čezácké jedou po drahém odsíření a dalších úpravách pořád. Celou roční produkci Temelína vyvážíme za mrzký peníz do okolních zemí. Místo abychom šetřili zdraví našich občanů.

Dávno neplatí, že OZE bez dotací jsou nevratné. Už zhruba 5 let po obrovském poklesu cen všech komponent, snad s výjimkou střídačů, se vracejí investice do nich do 8-10 let, zejména u FVE. Ve spojení s bateriemi nebo dimenzováním pro okamžitý odběr vyrobené elektřiny ještě dříve. Podívejte se na desítky let návratnosti jiných typů elektráren, zejména spalovacích a jaderných,

Váš výfuk v poli je prostě hovadina. Každý elektormobilista má možnost ovlivnit odkud nabíjí. Pokud nabíjí v noci, pak zlevněným nočním proudem právě proto, že jaderné a spalovací elektrárny nejde jednoduše regulovat a tak raději prodají svou produkci za půlku. Čili přispíváme k tomu, aby Vy jste měl přes den levnější elektřinu. Jinak by Vám do ní započetli i tu zbytečně v noci vyrobenou a neprodanou. Přes den nabíjí elektromobilisté drtivou většinou z OZE, nejčastěji svých. Já třeba ve své práci, kde jsou střechy posety FVE, máme tam i natáčecí FVE a větrník. To je ekologie, to je ekosystém. Vaše teoretické stokrát vyvrácené nesmysly neplatí, smiřte se s tím.

Odstavečkem o kapitalismu a automobilismu jste zcela mimo. Pokud by tady kapitalismus byl, tak by výrobci a provozovatelé aut platili veškeré náklady spojené s provozem a výrobou spalováků. Nehradí je ani zdaleka. Tzv. externality platíme všichni z našich daní. Obchvaty měst, protihlukové zdi a valy, trojskla, zelené pásy, respirační choroby, psychické problémy způsobené neustálým hlukem a vibracemi, rakovina, atd. atd., to vše je daň placená námi všemi za spalovací automobilismus. Protože zde kapitalismus není, ale veřejné zdravotnictví a další oblasti placené z daní, je tu i regulaci dopadů pomocí různých omezení, třeba na emise. Že současně titíž politici kašlou třeba na MHD nebo logický rozvoj měst, aby mobilitu snižovali, je další problém. O SUV a dalších nesmyslech nemluvě.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 75 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 30 tis. (44 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » úte 27. lis 2018 14:55:27

Radovan píše:Váš výfuk v poli je prostě hovadina. Každý elektormobilista má možnost ovlivnit odkud nabíjí. Pokud nabíjí v noci, pak zlevněným nočním proudem právě proto, že jaderné a spalovací elektrárny nejde jednoduše regulovat a tak raději prodají svou produkci za půlku. Čili přispíváme k tomu, aby Vy jste měl přes den levnější elektřinu. Jinak by Vám do ní započetli i tu zbytečně v noci vyrobenou a neprodanou. Přes den nabíjí elektromobilisté drtivou většinou z OZE, nejčastěji svých. Já třeba ve své práci, kde jsou střechy posety FVE, máme tam i natáčecí FVE a větrník. To je ekologie, to je ekosystém. Vaše teoretické stokrát vyvrácené nesmysly neplatí, smiřte se s tím.

Odstavečkem o kapitalismu a automobilismu jste zcela mimo. Pokud by tady kapitalismus byl, tak by výrobci a provozovatelé aut platili veškeré náklady spojené s provozem a výrobou spalováků. Nehradí je ani zdaleka. Tzv. externality platíme všichni z našich daní. Obchvaty měst, protihlukové zdi a valy, trojskla, zelené pásy, respirační choroby, psychické problémy způsobené neustálým hlukem a vibracemi, rakovina, atd. atd., to vše je daň placená námi všemi za spalovací automobilismus. Protože zde kapitalismus není, ale veřejné zdravotnictví a další oblasti placené z daní, je tu i regulaci dopadů pomocí různých omezení, třeba na emise. Že současně titíž politici kašlou třeba na MHD nebo logický rozvoj měst, aby mobilitu snižovali, je další problém. O SUV a dalších nesmyslech nemluvě.



No dobře, přenesu se přes Vaše teorie o korupčnících které nebudu komentovat.

Komentář k prvnímu odstavci:
Od ekologie jste se dostal k tomu, že vlastně všichni provozovatelé EV jsou takoví ježíšci kteří se snaží aby se ostatní měli dobře a měli levnou elektřinu. A už jen tak mezi řečí jste to vlastně sám potvrdil - dle Vašeho pohledu v noci nabíjíte převážně z tepelných elektráren.
Radovane probůh, svět není jen město a pár ulic kde se Vy pohybujete. Co je to za argument že většina elektromobilistů nabíjí ze svých zdrojů? Co je to za nesmysl? Kde jsou po Praze u nabíjecích stojanů ty lány FVE? Žádné jsem tam neviděl. Jediné co vidím jsou ti chudáci kteří přijedou na nabíjecí stanici, půl hodiny sedí v autě a pak pokračují dál. (Vestec u Prahy)

Komentář ke druhému odstavci:
"Pokud by tady kapitalismus byl" - no, nevím jestli tohle a další věty myslíte vážně. Doufám že ne :lol:
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 595
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Radovan » pát 30. lis 2018 15:31:47

Trvám na tom všem.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 75 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 30 tis. (44 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
Miroslav8
Příspěvky: 25
Registrován: úte 02. led 2018 18:52:10

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Miroslav8 » sob 01. pro 2018 9:50:58

eLubomír píše:Pane "Miroslav8" , já jsem nepochopil co nám vlastně chcete říci.
Pokud to, že je evropa a celý svět je přeregulován a bez dotací se nepostaví nic, tak to souhlas.



https://liberec.idnes.cz/vetrnym-elektrarnam-v-jindrichovicich-skonci-statni-podpora-pt8-/liberec-zpravy.aspx?c=A181001_152533_liberec-zpravy_tm

https://sumpersky.denik.cz/zpravy_region/obci-vydelava-vetrna-elektrarna-plati-za-to-roky-problemu-20160712.html

Dále pan Radovan si tu hraje na ježíška, ale už taktně mlčí o tom kdo dotuje tu vaši elektřinu do EV které můžete na některých místech čerpat zdarma. No přeci jsme to všichni mi kteří na EV (+ další zelenou energii) doplácíme vyšší cenou energií.
petr.balas
Příspěvky: 72
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod petr.balas » sob 01. pro 2018 10:33:31

Miroslav8 píše:Dále pan Radovan si tu hraje na ježíška, ale už taktně mlčí o tom kdo dotuje tu vaši elektřinu do EV které můžete na některých místech čerpat zdarma. No přeci jsme to všichni mi kteří na EV (+ další zelenou energii) doplácíme vyšší cenou energií.

Mohu se zeptat, kde lze čerpat elektřinu do EV zdarma? Já vám o těchto místech:

- u supermarketů, to dotují supermarkety a při ceně odhadem 60 Kč nákladů za dobití (řekněme 20 kWh x 3 Kč, v průměru to bude méně) to evidentně berou tak, že při tom nakoupíte a na tom nákupu vydělají mnohem víc

- teoreticky paušál ČEZ - pro toho, kdo nabíjí hodně to vychází HODNĚ zajímavě, pro toho, kdo má čip ČEZ jako rezervu pro dlouhé cesty, malobaterkáče a nejbližší nabíječku 45 km daleko to naopak vychází pekelně draho.

- Poříčany - dotuje majitel.


Doplácení na zelenou energii - zde hlavní průser byl v okamžiku, kdy se včas nesnížila podpora pro fotovoltaiku a tím pádem se stavba FVE stala neskutečně ziskovou. Pokud by se byla včas snížila podpora, tak by se jednak platilo méně za kWh ale hlavně by se postavilo řádově méně FVE. Na druhou stranu dnešní stav naopak znevýhodňuje FVE až příliš, např. nepoužívání součtového měření je velice nenápadné ale zcela brutální znevýhodnění.
Hyundai Kona, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Dave
Příspěvky: 93
Registrován: úte 20. lis 2018 12:54:34

Re: Stačí současný výroba ČR pro elektromobily?

Příspěvekod Dave » čtv 06. pro 2018 16:43:05

Hezky jste se tady do sebe zakousli.
Obecne
a/ je fajn hledat alternativy a podporovat vyzkum - tzn kazde elektro cng vodik je prinos delat neco lepe.
b/ pokud nam obnovitelne zdroje daji zdarma ci levneji cistou energii tak bychom byli tupci kdybychom tuto sanci nezvedli.
c/ vse na zacatku chce usili a zmenit stare poradky stoji za to
d/ mim moznost a volbu je bezvadna- kdybychom nerozjeli fotovoltaiku, vetrniky, jadro rak by si nas uz dnes producenti ropy namazali na chleba a cenove bychom to odskakali - tim ze jsou usporne technologie a vyroba elektriny z obnovitelnych zdroju vytvari protitlak na zvysovani ceny
e/ i kdyz je elektrina vyrobena v teplarne - kombinace vyroby tepla a elektriny tak je to prinos protize elektroauto je daleko uapornejsi- ma mensi spotrebu, ma vyssi ucinnost, rekuperuje pri brzdeni, potrebuje mensi udrzbu.
f/ JENOM TUPEC CO SE BRANI NOVEMU A JE OMEZENY NA TO VSE KYDA BAHNO.

Pochopim cloveka co nema na porizeni elektroauta a jezdi starou skodovkou ze to neni pro nej. To je v poradku.

ALE NEPICHOPIM TU ZAST A TU HNUSNOU ARGUMENTACI PROTI TOMU.

Pokud by to bylo i v jinych oblastech tak ted nemame usporne LED zarovky, lcd televizory, domaci usporne spotrebice.

MAME PRECE MOZEK - TEDA NEKTERI. CO JE SPATNE NA TOM SETRIT ZDROJE, POHYBOVAT SE S MENSI SPOTREBOU, SVITIT S MENSI SPOTREBOU, VYRABET ENERGII Z OBNOVITELNYCH ZDROJU?

TUPEC SE TOMU BRANI A ARGUMENTUJE SPATNE A HULVATSKY. ROZUMNY CLOVEK PREMYSLU, INVESTUJE, HLEDA CESTY.

Na rovinu jsem docela rad ze tech tupych je vic. Kdyby mel hned kazdy skokove elektromobil tak by se system zhroutil a fakt by to energeticka soustava nezvadla.

DEKUJI TEM NEKTERYM TUPCUM ZE JSOU TUPCI A ZE SI DO TOHO JESTE NESKOCILI.

DILY NIM SI S MALOBATERKACEM NASKACU SVYCH 50T KM ZA 5T KC A NENI U NABIJECEK ZATIM FRONTA.

DEKUJI JIM ZE JSOU. CASEM VYMROU A MISTO NICH NASTOUPI JINA GENERACE CO JIM VYECHNO TOHLE NOVE BUDE PRIROZENE.
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 109
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Jan Čapek » ned 09. pro 2018 10:52:33

Do tohoto vlákna byly přesunuty příspěvky z původního tématu "Stačí současná výroba ČR pro elektromobily?" (viewtopic.php?f=16&t=210), které s uvedeným tématem nesouvisí.
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 149
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod stejk » úte 30. dub 2019 12:29:44

Narazil jsem na jedno vlákno Youtube komentářů, které patří sem. Konkrétně jde o tohle video:

kde dole lze najít argumentaci vystavěnou proti elektromobilům tak, aby byl čtenář přesvědčený o tom, že nabíjení vozu jde vždy z hneděho uhlí. Přitom argumentující pán Sýkora jde ve svém tažení proti elektromobilům asi nejdál. Vystavěl zajímavě pokřivenou logikou argumentaci, která se běžně nevidí.
Argument:
Vy jste měl volbu, jestli si pořídíte benzíňáka nebo elektriku. Kdyby to byl benzíňák, tak elektrárny nemusely vyrobit víc energie a spálil by se jen ten benzín v autě. Jenže vy jste si pořídil elektriku. Tedy musí se vyrobit víc elektřiny. Ovšem to na jaderky, soláry a větrníky nemělo vliv. Ty jedou pořád na svůj max, zrovna jako před vaší autem, a nějaký požadavek navíc od vašeho nového elektroauta nemohou splnit. Ten kdo to splnit může a kdo to v české elektrosoustavě udělá, bude nějaká hnědouhelka, která zvýší svůj regulovaný provoz. Celá ta porce pro nabíjení nového elektroauta jde z hnědého uhlí. Kdybyste místo něj měl benzíňáka, budou ve vzduchu navíc splodiny z benzínu. Když ale máte elektroauto, neroztočilo se o tu potřebnou elektřinu jádro víc, aní nezačal víc foukat vítr ani se nazapl další solární panel, jen přibylo zplodin ze spáleného uhlí v uhelné elektrárně, která váš požadavek navíc (který by nebyl, kdybyste měl benzíňáka) pokryla. A s přibývajícími elektroauty bude bohužel přímoúměrně přibývat i toho spáleného uhlí.

A dále pokračuje:
Je něco jako je základní spotřeba a něco jako je zvýšená spotřeba. Pokud se dnes rozhodneme okamžitě snížit emise z výroby elektřiny, tedy zavřít uhelné elektrárny, bude to znamenat omezení spotřeby jednotlivým odběratelům, jednotlivým domácnostem. Najednou bude definována kvóta na člověka jako spotřebitele. Domácností, které spotřebovávaly doteď málo elektrické energie se to nijak nedotkne. Vlezou se do kvóty. Ovšem ty, které měly velkou spotřebu, tedy elektřinou topily přímotopem nebo tepelným čerpadlem nebo nabíjely elektroauta, budou muset ty náročné spotřebiče vypnout a realizovat nějak jinak. A najednou bude energetický mix v České republice z čisté elektřiny.
A přesně takhle to je. Ten co si nabíjí nad rámec normální spotřeby své auto, topí přímotopem nebo tím tepelným čerpadlem se nemůže utěšovat, že polovina celé jeho spotřeby je čistá elektřina, protože polovina českého mixu je čistá elektřina. Ne. Je to tak, že ti co mají malou spotřebu mají prakticky sto procent své spotřeby čistou elektřinu, protože oni nejsou ti, kvůli kterým jedou uhelky. Oni se do kvót na čisté zdroje vlezli celou svou spotřebou. Naopak ti, kteří spotřebovávají mnohem víc, musí vědět, že jejich vysoká spotřeba nad rámec "čisté kvóty" je čistě hnědouhelná elektřina. Jen kvůli nim ty špinavé uhelky jedou. Pokud je to kvůli tepelnému čerpadlu, je to ještě v pohodě, že napájí tepelné čerpadlo energií čistě z uhlí, protože to čerpadlo má topný faktor COP třeba 4, takže je to ekologičtější než přímo topit v kamnech. Pokud je to přímotop, je to jedna ku jedné. Uhlí za uhlí. Ovšem pokud je to nabíjení elektroauta, je to mínus, protože ta hnědouhelná elektřina má větší emise než spálený benzín. Ale je to jejich volba. Ovšem pořád musí vědět, že jak ten přímotop, tepelné čerpadlo, nabíjené auto nejedou na nějaký z půlky čistý mix. Jedou z celých sto procent na špinavé uhlí.

Toto téma je z mého pohledu velmi zajímavé, protože se vyskytuje stále dokola snad u všech komentářů českých youtuberů v různých variantách. Točí se to vždy okolo páleného hnědého uhlí. A zdá se mi, že je poměrně obtížné takovou zvrácenou argumentaci vyvracet, či uvádět na pravou míru.
mp1
Příspěvky: 81
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod mp1 » úte 30. dub 2019 18:33:08

to "elektrodad" tam natočil? predsa on propaguje vlastnú sebestačnosť na elektrine, BEVV, robí prednášky (pod civilným menom) ... a toto?
tuná sa preberalo koľko elektriny ročne je z česka vyvezeného za minimálne ceny ...

a je taká stránka o výrobe/spotrebe/exporte/importe elektriny:
https://www.electricitymap.org/?page=co ... tryCode=SK
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 149
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod stejk » stř 01. kvě 2019 0:09:00

Ne. Pod videm ElektroDad je plno komentářů. A jednom z nich lze tuto argumentaci najít. Nevím zda lze dát přímý link na to místo komentářů kde ta diskuze začíná. Tvrdí to člověk jménem Sýkora. Nejedná se o ElektroDad-a.
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 149
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod stejk » stř 01. kvě 2019 0:59:02

Obtížnost argumentace, vůči tomu co předkládá p.Sýkora, vidím v nutnosti "nějak" predikovat chování majitele vozu, v situaci kdy dojde k masivnímu rozšíření.

Příklad na kterém uvedu co tím myslím. Zavádím předpoklad, že jezdí 3miliovu vozů v ČR. Druhý předpoklad: Každý nabíjí vůz jednou za tři dny. Máme tedy milion nabíjených vozů každý den. Třetí: Všech milion vozů se rozdělí rovnoměrně v čase tak, že nebude docházet ke špičkám.

Pak by totiž rovnoměrně vzrostla spotřeba v průběhu celého dne. A jeho argumentace by se dala velmi lehce "spláchnout" výstavbou jednoho bloku atomovky, který by takovou spotřebu pokryl.

Jenže p.Sýkora bude svoji pozici opírat o neschopnost predikovat chování majitelů vozů. Tedy půjde proti druhému a třetímu předpokladu. Tím dosáhne rozkolísání spotřeby v čase (v daném dnu, ale i více dnů po sobě jdoucích), což mu umožnuje obhajobu uhelných zdrojů v chodu.
petr.balas
Příspěvky: 72
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod petr.balas » stř 01. kvě 2019 11:59:34

Není lepší to chování místo predikce ovládat?
Nabíjení v noci bude velice levné (na to stačí už dnešní HDO), ve dne drahé a v okamžiku špiček extrémně drahé. Nabíjení v Lidlu ude mimo šličku zadarmo, ve špičce za peníze, těch supermarketů zas není tolik, tak to zautomatizovat půjde celkem snadno.

No a pak naprostá většina bude řešit cenu a nabije v okamžiku, kdy není špička.
Hyundai Kona, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 595
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod Radovan » stř 01. kvě 2019 14:10:25

To všechno jsou dávno vyřešené otázky, které petrolheadi nechtějí vidět a zmiňovat. Protože akumulační kamna a bojlery na elektriku na "noční proud" tu máme od nepaměti. To je první fáze řízení odběru cenou v dlouhých intervalech.
Druhá fáze je odběr plynule řízený, tzn. posílám do zásuvek po webu informaci, že právě pár minut nebo desítek minut nebo hodin nebude odběr, takže mohou zvýšit ten svůj. A dělám to online. To už dávno mají mnozí z nás na svých FVE. Od primitivního wattrouteru, posílajícího elektřinu do bojleru k nahřátí vody nebo k zásuvce s myčkou či elektromobilem, po chytrý malý počítač, přesměrovávající toky elektřiny v domě online dle výroby a spotřeby s cílem maximálně využít FVE a minimálně veřejnou síť. Totéž může fungovat kromě každé nemovitosti s FVE třeba pro zásuvky na parkovištích.
No a samozřejmě petrolhead neřekne, jaké mraky elektřiny budou k dispozici když 3 ze 6 milionů dnešních osobáků budou papat elektřinu přímo, ne formou ropovodu, skladiště, přečerpání do rafinace, rafinace (jen tento jediný stupeň spotřeby elektřiny na našem území sežere 1,3 kWh elektřiny na 1 L benzínu, elektromobil na to ujede rovnou 10 km), přečerpání do skladiště, přečerpání do cisteren k rozvozu, rozvozu, přečerpání do zásobníků čerpacích stanic, provozu čerpacích stanic a přečerpání do spalovacích aut.
A úplně poslední faul petrolheada je časový. Zítra se probudíme a vše bude na elektřinu. Ne, průměrné stáří osobního auta v ČR je 15 let. I kdyby se zítra přestaly prodávat spalováky (naopak, chrlí je fabriky a nutí slevami prodejci o106), pak bude trvat do roku 2034, než zmizí z provozu poslední spalovací osobák.
A k faulu, že nemáme dost elektřiny - za oněch 15 hypotetických let snad možná teoreticky půjde dostavět Temelín, snad se rozjede a dodá první watt hodiny. Ale montáže FVE na obrovské nevyžité plochy střech domů, skladů, továren a institucí jsou otázkou dní a týdnů a vyrábějí ihned.
A k faulu ohledně nedostatečné kapacity rozvodů - k čemu jsou rozvody, když vyrábím v místě spotřeby? Nehledě na fakt, že jsou u nás předimenzovány z důvodu útlumu těžkého průmyslu.
Co tam mají petrolheadi dále?
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 75 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 30 tis. (44 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič panel 2000.
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 149
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Ekologie výroby elektrické energie pro elektromobily

Příspěvekod stejk » čtv 02. kvě 2019 0:00:52

Děkuji za oba komentáře. Že existuje HDO, a lze tím spínat např. bojler vím. Bojler tak spínám mnoho let. Že tímto způsobem může distributor řídit spotřebu u málo využívaných hodin taky chápu....

Jenže argumentace tohoto petrolheada je odlišná. Specifický petrolhead nárokuje obecně (pro každý elektrický spotřebič) tohle:
Tedy musí se vyrobit víc elektřiny. Ovšem to na jaderky, soláry a větrníky nemělo vliv. Ty jedou pořád na svůj max, zrovna jako před vaším ...
Místo tří teček doplňte téměř libovolný spotřebič.

Rozeberme příklad na bojleru. On totiž tvrdí, že můj bojler bude vždy napájen z uhlí ze severu Čech, a to i v nočních hodinách (spínáno HDO). Argumentuje tím, že je jedno, že bydlím kousek od atomovky, a vím s jistotou, že proud teče v noci z atomovky. Dle něj bůj bojler svojí spotřebou způsobuje odběrem napěťový pokles někde na severu Čech, kde tento napěťový pokles musí sanovat zvýšením výkonu uhelným zdrojem. Kdybych bojler ohříval plynem, nebo benzínovou centrálou (běžící někde za domem), tak by k poklesu nedošlo a v severních Čechách by se nemuseli zvýšit výkon uhelného zdroje. Aby tuhle chybnou argumentaci ustál, tak si musí pomoci tím, že zavede termíny "normální spotřeba" a "nadspotřeba". No a pak musí (podle mne) definovat který spotřebič je ve které skupině (např. sporák, bojler, myčka, atak). A touto logikou se snaží argumentovat vůči elektromobilu. Protože mu tato argumentace umožňuje tvrdit, že veškerý odebraný proud alektromobilem je "vlastně" na úkor spotřebičů někde na severu Čech. Ergo je vyroben z uhlí. A pak vezme do svého výpočtu CO2 uhlí, a má vyšší C02 na klimometr, než při provozu napr. na CNG.

No.. že je v argumentaci petrolheada chyba je zřejmé. Teď jde ovšem o to, jak se v obecné rovině postavit této chybné argumentaci tak, aby mi nemohl diktovat (což on vlastně chce) který spotřebič smím, nebo nesmím zapojit do sítě. Teda přesněji: on mi chce dostat do hlavy to "že je spotřebič napájen z uhlí", přitom to není pravda.