Argumenty proti vodíku

Hybridní vozy, CNG, LPG apod.

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Argumenty proti vodíku

Příspěvekod ozana » pon 19. bře 2018 9:05:50

Odhadovaná spotřeba v kamionové dopravě je 8 kg/100 km, pro denní nájezd 1000 km tedy potřeba 80 kg H2/den. Nejmodernější současné stanice dávají max. 500 kg H2/den (je jich jen pár na světě) a náklady na vybudování jedné jsou okolo $5M dolarů - tedy 100 milionů pro obsloužení 7 kamionů denně! To je trošku nepoměr k ceně cca 2 miliony za tahač.
Zkusíme tedy městskou autobusovou dopravu. Tam je denní nájezd hodně variabilní, ale počítejme třeba průměr 200 km. Zkusme počítat i s budoucností - počítá se, že v roce 2025 klesne cena za vodíkovou stanici až na $3200/kg/den pro větší stanice s výrobou okolo 1000 kg/den. Tedy jedna stanice za $3,2M obslouží 62 autobusů denně (po 16 kg H2), ale i tak jsme na ceně přes 1 milion za jeden autobus - ale dobře, to už se nějak ztratí v ceně autobusu okolo 10 milionů a pár dotacích. Nesmíme ale zapomínat, že na výrobu 1 kg H2 je potřeba 65 kWh elektřiny, tedy jen na nákladech za elektřinu jsme na stejných nákladech jako za naftu, tím jsou prakticky vyloučené nedotované veřejné vodíkové stanice a zůstává jen malý prostor pro soukromé stanice ideálně podpořené nemalou dotací.

Zdroj: http://www.hybrid.cz/londynska-policie- ... ent-134139
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 314
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod Josef » pon 19. bře 2018 22:42:46

Za mě je vodík sice ekologická věc, nicméně cena auta versus cena vodíku je nákladově podobné, jako jezdit na benzín v autě, do kterého leju benzín z lahviček z lékárny.
Obrázek
Turbo
Příspěvky: 123
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod Turbo » pát 23. bře 2018 18:26:23

V rámci mých znalostí a možností uvažování jsem také do teď nerozlouskl co výrobci vodíkových aut vlastně světu chtějí říci. Ano, cesta to je, ale sakra trnitá.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 314
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod Josef » pát 23. bře 2018 23:31:54

Je to snaha světové loby dál používat ropu a plyn, ovšem na výrobu vodíku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 447
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod Radovan » sob 24. bře 2018 12:02:42

prostě se bijou kluci za svůj byznys. finanční rezervy k tomu mají jako kráva :-(
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod ozana » stř 10. říj 2018 22:30:04

Obrázek
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod ozana » stř 10. říj 2018 22:34:18

Obrázek
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
dracekvo
Příspěvky: 133
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod dracekvo » čtv 11. říj 2018 8:01:40

Na tom obrázku chybí ještě mezi nádrží a generátorem kompresor pro skapalnění vodíku. Tento proces je energeticky náročný (cca 30% energie v palivu).
Nicmémě, vodík se stejně většinou získává chemickou cestou, protože elektrolíza má mizernou účinnost.
Další problém je jeho uschování. Ve velkejch nádržích se skladuje při teplotách pod -200°C. Kdo chce, dohledá si přesné číslo. To také není žádná energetické sranda. A za další má tak malé molekuly že proleze skoro vším.
A poslední věc. Vodíkový palivový článek taky nemá žádnou extra životnost.
Toto vše by se nejspíše zlepšilo masivníma investicema do technologie. Ale je otázkou jestli to má cenu. Jestli ty prostředky není lepší investovat do baterek, nebo jiné formy pohonu aut.
Peugeot Ion 2012 (60 tis. km) - Mám Odblink MX. Jsem ochotný přijet kamkoliv v akčním rádiusu baterie. Benešovsko, Ledečsko, Pelhřimovsko.
Ostrovní solar 2,8kWp, 48V 500Ah LiFePO, měnič 5kW.
Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod ozana » čtv 11. říj 2018 10:25:55

dracekvo píše:Na tom obrázku chybí ještě mezi nádrží a generátorem kompresor pro skapalnění vodíku. Tento proces je energeticky náročný (cca 30% energie v palivu).

Většinou (Toyota Mirai, Hyundai ix35 FCEV, ... ) se používá stlačený (35/70MPa) a nikoli zkapalněný vodík a ten se pak nemusí uchovávat v -200°C.
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
dracekvo
Příspěvky: 133
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod dracekvo » pon 10. pro 2018 15:08:18

Aha,
a jak je to při nižších tlakách s únikem vodíku? Já co se četl, tak je problém, že ta potvora má tak malé atomy, že proleze klidně i ocelovou tlakovou lahví.
A prostě celá ta věc okhledně skladování, přepravy, tankování, je strašně nákladná.
Peugeot Ion 2012 (60 tis. km) - Mám Odblink MX. Jsem ochotný přijet kamkoliv v akčním rádiusu baterie. Benešovsko, Ledečsko, Pelhřimovsko.
Ostrovní solar 2,8kWp, 48V 500Ah LiFePO, měnič 5kW.
C-zero
Příspěvky: 37
Registrován: stř 08. srp 2018 11:47:33

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod C-zero » pon 10. pro 2018 16:22:40

Vodík opravdu časem narušuje krystalovou mřížku železa a železo křehne.Zabránit se tomu dá jen slitinou železa s jinými kovy. Ačkoli je vodík poměrně reaktivní plyn, tak s železem za normálních okolností nereaguje za vzniku hydridu železa.
Dle mého se vodík vyrábět bude, hlavně z přebytků elektřiny.(noční přebytky z větrných elektráren)
Spíš než vodík v dopravě, bych viděl jako alternatívní palivo Methanol, nebo Dimethylether (DME) který se z vodíku vyrábějí a mají v molekule stejně jako methan,(CNG) pozitivní vodíkovou bilanci. Nevýhoda obsah uhlíku a tím CO2...
Jinak vodíkové stanice se rozrůstají jako houby po dešti, zrovna kousek od rakouského města Linz je jedna taková.
Přílohy
IMG_20181113_090755.jpg
IMG_20181113_090931.jpg
Vodíková stanice mezi městy Linz a Asten
IMG_20181113_090830.jpg
dracekvo
Příspěvky: 133
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Argumenty proti vodíku

Příspěvekod dracekvo » pon 10. pro 2018 16:38:40

Jde o to, jestli není lepší noční přebytky zužitkovat jinak. Třeba náhřevem TUV, nebo konečně zavedení inteligentního spínání nízkého tarifu. Případně akumulace do baterií (vyřazených z elektromobilu), vzduchových, vodních přečerpávaček.

Já furt vidím budoucnost spíš ve formě nějakého získávání paliva z odpadů. Třeba právě tímto https://echo24.cz/a/iEm8n/vedci-omylem- ... na-alkohol.

Takže by bylo možné provozovat většinu osobních aut na elektriku. A auta co potřebují jezdit dlouhé trasy nebo celý den na nějakou formu uměle vyráběného tekutého paliva, které je snadné tankovat, skladovat, převážet a má vysokou energetickou hustotu.

Účinnost elektrolízy je pouze 30%. Potom budou další náklady ve formě uskladnění a distribuce. Jde o to, jestli se to vůbec vyplatí.
Jestli nebude lepší v budoucnu postavit nad dálnicí troleje a provozovat autonomně řízené noční jízdy náklaďákyů kombinací trolej dálnice / baterie okresky.

Edit:
tak první vodíková vlašťovka i u nás :)
https://www.novinky.cz/ekonomika/491589 ... cesku.html
Peugeot Ion 2012 (60 tis. km) - Mám Odblink MX. Jsem ochotný přijet kamkoliv v akčním rádiusu baterie. Benešovsko, Ledečsko, Pelhřimovsko.
Ostrovní solar 2,8kWp, 48V 500Ah LiFePO, měnič 5kW.