Stránka 1 z 4

strategie nabijení EV

Napsal: sob 23. kvě 2020 13:05:11
od Vembloud
Zdravím a omlouvám se pokud byl můj dotaz již dříve zodpovězen (nenašel jsem).
Mám čerstvě eNiro a uvažuji jaká je ideální strategie nabíjení (Domácí wallbox bude asi do 2 měsíců).
je možné na DC nabíječce nabíjet rychle v rozmezí 20-80% a poté případně dobít do 100% doma kabelem 230V/ 12A? Je takové nabíjení pro baterii šetrnější než dobít do 100% na rychlo nabíječce?
Případně jakou strategii nabíjení používáte?
Dále, k autu mám jen onen kabel 230V/12A, víte o šikovném kabelu, který má ideálně redukci na 5 kolík /16A a 5 kolík/ 321A, případně i redukce na 4 kolík 32A nebo 4 kolík 16A? Uvažuji o takovém kabelu jako nouzovém na cesty. Možná by se hodila i karavan zásuvka?

Děkuji za rady

Re: strategie nabijení EV

Napsal: sob 23. kvě 2020 13:09:17
od dracekvo
Pro baterii je nejšetrnější dobíjet na DC jen pokud je to nutné. Jinak nabíjet doma na noční tarif.
Co vás vede k dobíjení na DC? Snad jen to, že je zdarma. Jinak je to vždy levnější dobíjet pomalu doma přes noc.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: sob 23. kvě 2020 13:32:36
od petr.balas
Je nějaký důvod, proč zatím doma nenabíjet jen tím přiloženým kabelem? A na rychlonabíjece se stavit jen pokud nevyjdete?

Pokud chcete prodloužit životnost baterie, tak bych stejně doporučil nenabíjet na více než 90 %, popř. nabití na 100 % povolit jen před delší cestou.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: sob 23. kvě 2020 13:39:10
od petr.balas
Ad nabíjecí kabel + redukce:
- kabel koupit s 32A s 5 kolíkem s možností nastavovat nabíjecí proud
- redukce vám vyrobí známý elektrikář, na tom není nic extra.
- chcete i redukci na klasickou 230V zásuvku, nabíjení proudem 16A se občas taky hodí :-)

Re: strategie nabijení EV

Napsal: sob 23. kvě 2020 17:55:47
od stejk


25:01 Dr. Kazda "Nabíjení kupodivu, když člověk nabíjí pomaleji, tak to pro tu baterku ... když to bude hodně hodně pomalé nabíjení, tak to pro tu baterii může být trošku horší, než to rychlejší."

25:35 E.Dad "aha. Je tam nějaký zlatý koeficient? U 30 kWh baterie jsou 2.3kW nabíjení ještě OK?"

25:50 Dr.Kazda "To souvisí od velikosti baterie. Když vezmu nabíjecí rychlost C, tak v okamžiku kdy nabíjím velmi malým C a to nabíjení trvá velmi dlouho, tak ty parazitní procesy mají trošku více času."

26:45 Dr.Kazda "V okamžiku kdy mám u tesly baterku třeba 100kWh, tak ty 2kW je už velmi velmi dlouhé nabíjení. A tam už dávám čas těm parazitním procesům, aby docházelo k degeneraci."

27:08 Dr. Kazda "V okamžiku kdy budete mít 28 nebo 30 kWh baterii a budete nabíjet 2kW, tak to si myslím ještě není problém. To bych řekl, že je ještě dobrý."

Re: strategie nabijení EV

Napsal: sob 23. kvě 2020 18:36:44
od petr.balas
Ad příliš pomalé nabíjení:

2 kW nabíjení na 100 kWh baterii = 0,02 C - uvedeno jako příliš pomalé
2 kW nabíjení na 30 kWh baterii = 0,067 C - uvedeno jako OK

Nabíječka 13 A na 230 V je 3 kW
eNiro má baterii 39 kWh nebo 64 kWh

3 kW nabíjení na 39 kWh baterii = 0,077 C - to je stopro OK
3 kW nabíjení na 64 kWh baterii = 0,0467 C - už asi na hraně

BTW "chytré" wallboxy co se prodávají si hlídají celkovou spotřebu domu a dobíjecí výkon omezují, takže pokud si toto opravdu chcete pohlídat, tak ideálně "blbý" wallbox nebo klidně i jen nabíjecí kabel a nechat si přepojit barák tak, aby na jedné fázi nebylo nic jiného, než ta nabíječka.

Na druhou stranu - při rekuperaci tam ty malé proudy taky každou chvíli tečou, takže doufám, že na to ta baterie je stavěná.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: sob 23. kvě 2020 23:46:51
od Vembloud
Zdravím,
podle doporučení prodejce jsem měl v plánu dobíjet na DC nabíječce max. do 80%, dokud to ještě nabíjí rychle a baterie není moc zahřátá.
Co se týče provozu většinou jezdím v rámci dojezdu auta, pokud potřebuji dojet dál (10% jízd) budu muset používat rychlonabíječky cestou (máte odpozorovaný ideální poměr rychlosti po dálnici pro tyto případy (např. 100 km/h = 14 kWh/ 100 km 120 km/h 20 kWh/ 100km... ať vím jakou rychlost je ideální zvolit po dálnici, aby celková spotřeba a nabíjení v rámci 20-80% byyl co nejrychlejší)?
Vidím, že nabíjení 64 kWh baterie z 230V/ 16A není por baterku ideální, takže 11 kW wall box nebo kabel než bude wallbox bude asi nutnost.
Jakou úroveň nabití volíte pokud neplánujete delší cestu?
Děkuji

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 0:30:43
od Josef
Myslím, že všechny odpovědi při plánování cest naleznete zde: https://abetterrouteplanner.com/

Nabíjení 230/16A je naprosto v pořádku, jde jen o to, že nabití baterie trvá poněkud déle, nabíjení 11 kW není pro baterii o nic lepší, jen rychlejší.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 10:44:04
od Vembloud
Diky moc za odkaz na planner! Vypadá to moc dobře a plánování kde a jak dlouho nabíjet je skvělé.
Pokud budu trvale nabijet pred jizdou na 90% nenaformatuje se baterka na nizsi kapacitu? Doporucuje se alespoň jednou za cas nabit na 100%?
Diky

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 11:24:42
od Josef
Není zač, myslím že po těch letech to už naprogramovali k dokonalosti, v Premium verzi to umí i počítat s dopravní zácpou apod.

Co se týká nabíjení, naopak, časté nabíjení na 100% je špatné zvláště když se auto nechá takto dlouho nabité stát, ideální je nabíjení do 80%. Rovněž velmi časté nabíjení na DC není pro řadu baterií dobré. Dnes se občas dočteme, že to už neplatí, ale ze zkušeností ostatních řidičů to platí stále, alespoň u některých aut. Samozřejmě auta jako Tesla Mercedes EQC apod. (eTron je vyjímka) mají nabíjecí křivku pro DC nabíjení jinou než řada aut s jinak uspořádanými články baterie, protože jsou určena pro rychlé nabíjení a větší nájezdy, takže se začíná snižovat příkon už od 40-50% kapacity, zatímco u jiných aut až od 60-75%. S Niro zatím moc zkušeností není, u starších modelů Kia Soul jsou dobře zdokumentované případy, kdy časté nabíjení na DC snížilo rapidně kapacitu baterie, zrovna tak vysoké teploty při provozu.

Obrázek

Je vidět i výrazný rozdíl mezi verzí Niro 39 kWh a 64 kWh v nabíjení na DC. Samořejmě se budou baterie stále vylepšovat a ty neduhy nabíjení stále více smazávat.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 11:31:01
od Vembloud
Diky moc,
Tyto rady jsou pro mne hodně užitečné a hlavne možnost nabit 8 minut po cestě je úplná paráda, důležité je tedy necpat do baterky zbytecne vice nez je treba (s nějakou rezervou).
Prave ze k Niru zatim moc informaci neni, předpokládám že baterie budou stejné jako u Soulu.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 11:46:59
od Josef
Baterie Li-Pol jsou stejné u Soul i Niro u verzí 39 kWh a 64 kWh. U Hyundai Kona 64 kWh je podobná technologie Li-Pol, jen mají jiného dodavatele.

Ještě dodám, že je fajn nabíjet baterie mezi 20-80% kapacity, vůbec nevadí, když se bude kapacita udržovat 30-60%, tedy bude se jen u denních nájezdů do 200 km dobíjet tak, aby plně dostačovala plánovanému nájezdu + nějaká rezerva. Najdou se majitelé, kteří každý den nabíjí na 100%, přestože potřebují 30% kapacity.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 12:05:34
od Vembloud
Diky, už mi u ta správná filozofie začíná docházet :D
Musím jen prepnout z rezimu spalovak na rezim elektro

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 14:14:05
od stejk
Josef píše:je fajn nabíjet baterie mezi 20-80% kapacity, vůbec nevadí, když se bude kapacita udržovat 30-60%, tedy bude se jen u denních nájezdů do 200 km dobíjet tak, aby plně dostačovala plánovanému nájezdu + nějaká rezerva.
Ano. Pravděpodobně nejlepší strategie. A ideální k tomu když tato domácí nabíjeni (většina) budou rychlostí 0.1 C (jak doporučuje Dr.Kazda) tj. 64 kWh x 0.1 = Cca 7 kW

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 14:27:25
od Vembloud
Kdyz je palubní nabijecka 11kW je mozne nwbijet i tímto výkonem, nebo je pro baterku lepší striktně drzet 0,1C?
Diky

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 14:34:05
od nokia9500
Vembloud píše:Zdravím,
podle doporučení prodejce jsem měl v plánu dobíjet na DC nabíječce max. do 80%, dokud to ještě nabíjí rychle a baterie není moc zahřátá.
Co se týče provozu většinou jezdím v rámci dojezdu auta, pokud potřebuji dojet dál (10% jízd) budu muset používat rychlonabíječky cestou (máte odpozorovaný ideální poměr rychlosti po dálnici pro tyto případy (např. 100 km/h = 14 kWh/ 100 km 120 km/h 20 kWh/ 100km... ať vím jakou rychlost je ideální zvolit po dálnici, aby celková spotřeba a nabíjení v rámci 20-80% byyl co nejrychlejší)?
Vidím, že nabíjení 64 kWh baterie z 230V/ 16A není por baterku ideální, takže 11 kW wall box nebo kabel než bude wallbox bude asi nutnost.
Jakou úroveň nabití volíte pokud neplánujete delší cestu?
Děkuji


to si musíte vyzkoušet sám, každý řidič má jiný styl a u dálnic bude velký rozdíl třeba mezi D11 - podél Labe po rovině a D1 přes Vysočinu kde je jeden kopec za druhým

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 18:02:13
od Josef
Vembloud píše:Kdyz je palubní nabijecka 11kW je mozne nwbijet i tímto výkonem, nebo je pro baterku lepší striktně drzet 0,1C?
Diky


11 kW není pro Niro 64kWh problém, pokud máte třífázovou palubní nabíječku.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: ned 24. kvě 2020 23:31:48
od Vembloud
Děkuji za potvrzení, na stitku jsem viděl jen 10,5 kW podívám se jestli najdu i údaj i o počtu u fází.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: pon 25. kvě 2020 11:23:41
od Josef
Standard je 7.2 kW On-Board Charger tedy jednofázová 1x32A jako Option je 11.0 kW On-Board Charger, tedy 3 fázový. Zřejmě jste si připlácel za tuto variantu, tedy je to 3f palubní nabíječka 3x16A.

Re: strategie nabijení EV

Napsal: pon 25. kvě 2020 15:09:09
od Citigo e IV
Ná bych to na rozdíl o zde diskutujících nadšenců do EV už dneska tak nehrotil, nabíjejte jak Vám to vyhovuje jak z hlediska času a finančně. Já jsem svého času jezdil 3 roky malým Ev Mitsubishi najel jsem 50 tis. Km. Baterku jsem šetřil maximálně, nabíjel jsem jen na AC a dokonce jsem si přednastavoval každý den nabíjení na dálku tak, aby auto bylo v době ranního odjezdu co nejmenší dobu na 100% nabití.
Měl jsem pokles kapacity z 43,2 na 41,8 Ah za 3 roky a 50 tis. Km , měl jsem nejlepší stav baterky s ohledem na nájezd určitě u nás. A co jsem z toho měl? Kupující jdou po ceně a tak jsem to prodal stejně s prodělkem 120 tis., stav baterky nikoho nezajímal a protože jsem koupil nové citigo , tak jsem to překousnul. A nový majitel to chce prodat, ale dneska díky novým EV, koroně a poklesu paliv, tahle malá EV co jsou po záruce , tak už nikoho nezajímají, když to neprodá , tak si to asi nechá na výstavce.

Jezděte užívejte auta, ale do budoucna bych moc nehleděl, stačí nová bezkobaltová baterka co má uvést na trh tesla a EV půjdou cenově na polovinu a tak už bude jedno jestli za 10 let na autě proděláte 80, nebo 90% ceny nového.