Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Moderátor: Josef
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Tak jednodušší by bylo asi nahlásit ten nabíječ EV, nahlásit distributorovi jako síťovou elektrárnu, protože funguje jen se sítí a případně ze sítě si umí přicucnout, když je potřeba. Tím se zabijí dvě mouchy jednou ranou a to legalizace přetoků a nabíjení bez regulace výkonu.
Jinak k těm tvým bodům.
Bod 1 se mi zdá moc složitý a navíc pokud bude vlivem mraků klesat nebo stoupat výkon, ta nabíječka to taky na 100% nezachytí a nějaký přetok i odběr by byl a to je stále špatně!
Bod 2 začátek souhlas ale Axpert není hybridní měnič v pravém slova smyslu, protože jede buď z panelů a baterie celá spotřeba na něj a nebo vše přepne na síť. Nevím jestli to novější umí (zrovna jeden 8kW jsem před týdnem doma namontoval) ale pochybuji, že to umí jak píšeš. Co jsem viděl na displeji, tak je to tak jak jsem psal.
U ostrovu moc nechápu regulaci nabíjení i když je možná (dříve jsme o takové nabíječce zde dříve psal), spíš bych řešil do kolika % SOC baterie by se mělo EV nabíjet!
Moje firma se právě tímto zabývá a montuje.
Jinak k těm tvým bodům.
Bod 1 se mi zdá moc složitý a navíc pokud bude vlivem mraků klesat nebo stoupat výkon, ta nabíječka to taky na 100% nezachytí a nějaký přetok i odběr by byl a to je stále špatně!
Bod 2 začátek souhlas ale Axpert není hybridní měnič v pravém slova smyslu, protože jede buď z panelů a baterie celá spotřeba na něj a nebo vše přepne na síť. Nevím jestli to novější umí (zrovna jeden 8kW jsem před týdnem doma namontoval) ale pochybuji, že to umí jak píšeš. Co jsem viděl na displeji, tak je to tak jak jsem psal.
U ostrovu moc nechápu regulaci nabíjení i když je možná (dříve jsme o takové nabíječce zde dříve psal), spíš bych řešil do kolika % SOC baterie by se mělo EV nabíjet!
Moje firma se právě tímto zabývá a montuje.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Mám tu zapeklitou otázku. Když jsem připojoval FVE, pak v žádosti k distributorovi byl uveden instalovaný výkon mikrozdroje. No a teď mi v nezávazné diskuzi na téma dobíjení EV z FVE jeden chlapík z instalační firmy řekl, že si klidně mohu dát na kryté stání dalších 9 panelů abych pokryl nabíjení EV a na měniči když nastavím max. na cca 90% povoleného výkonu mikrozdroje, pak mi ČEZ nic nemůže říci. Jednoduše řečeno, pokud prej mám povolenou FVE na určitou hodnotu, tak si i tak můžu dát na střechu více panelů, ale nesmím nikdy dát do sítě více, než bylo povoleno - to prej opravdu hlídají.
Myslíte, že to tak skutečně je? Pokud mám povolenou FVE o výkonu 5kW a já bych přidal další 3kW a na měniči nastavil, že ven nesmí jít více jak dejme tomu 4kW, pak podle toho technika by to mělo být OK...
Nu bylo už pozdě, nevím co měl popito ale jako přijde mi to vcelku rozumný argument
Myslíte, že to tak skutečně je? Pokud mám povolenou FVE o výkonu 5kW a já bych přidal další 3kW a na měniči nastavil, že ven nesmí jít více jak dejme tomu 4kW, pak podle toho technika by to mělo být OK...
Nu bylo už pozdě, nevím co měl popito ale jako přijde mi to vcelku rozumný argument
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Teoreticky je to tak možné, ale nesmíš na tu stávající mít dotaci z NZU. To by při kontrole mohl být problém.
Pokud máš i baterie, tak lze použít i nabíječ baterií z panelů a to je ještě legální.
Pravda je ale, že za překročení smluveného výkonu dávají velké penále a to i malý a krátkodobý překročení výkonu.
Někdy se to stává i u těch co ho nemají vyšší ale zrovna po ochlazení panelů vysvitlo slunce a byl malý odběr, tak to taky překročí.
Pokud máš i baterie, tak lze použít i nabíječ baterií z panelů a to je ještě legální.
Pravda je ale, že za překročení smluveného výkonu dávají velké penále a to i malý a krátkodobý překročení výkonu.
Někdy se to stává i u těch co ho nemají vyšší ale zrovna po ochlazení panelů vysvitlo slunce a byl malý odběr, tak to taky překročí.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Na tu stávající mám NZÚ a tam je tuším 10let - jenže on říkal, že 10let musím držet výkon - je to prej braný jako že se nesmí panely či baterie rozprodat. Ale navýšit počet panelů či rozšířit baterii prý můžu. Asi si zavolám na ŽP jestli mohu zvýšit počet panelů.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
e-LUKY píše:Pravda je ale, že za překročení smluveného výkonu dávají velké penále a to i malý a krátkodobý překročení výkonu.
Někdy se to stává i u těch co ho nemají vyšší ale zrovna po ochlazení panelů vysvitlo slunce a byl malý odběr, tak to taky překročí.
On by to byl druhý string (nyní mám vše v jednom) - dalo by se to řešit odpínačem DC - že bych panely "nahazoval" jen když budu nabíjet EV? Jinak měnič mi umí krmit síť do nastaveného rozsahu - tam bych nastavil třeba 70% povolené hodnoty distributorem. Dneska jsem to zkoušel, třeba nastavit 1250W a držel to plus mínus 1W i když kolísal odběr domu.
Další věc co jsme řešily ohledně těch přetoků. FVE má nějaký teoretický výkon a ten se uvedl do žádosti. u mě je to 14x305W=4,27kWp no ale přeci když zasvítí, když je zima, umí mi panely dát i 5300W - přeci kdyby v tu dobu nebyl velký odběr a baterie plný, pak to pošle třeba 5kW ven - ale za to přeci člověk nemůže ne?
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
e-LUKY píše:
Bod 2 začátek souhlas ale Axpert není hybridní měnič v pravém slova smyslu, protože jede buď z panelů a baterie celá spotřeba na něj a nebo vše přepne na síť.
Je to jak píšete. Však proto je to také v bodě 2. jako ostrovní měnič. Proto mám zde i tu regulaci odpínání zátěže abych nepřetížil FVE a měnič nemusel přepnout na síť. Odpojí si tedy jen část zátěže a FVE jede stále. Naopak v zimním provozu na nočním proudu mi je úplně jedno že si měnič bere vše ze sítě a dobíjí baterie. V noci stejně nesvítí slunce.
Nissan Leaf 2012 40kWh, VW Golf V Variant 1,9TDI
FVE 5,4kWp, 1P Axpert 5kW, Pylontech 7,2kWh
FVE 5,4kWp, 1P Axpert 5kW, Pylontech 7,2kWh
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Nesmí se to !!!
Také bych si rád přidal i na západ... a je nám všem jasné, že přes měnič víc neproteče, takže to vypadá jako O.K., ale nelze to. Pouze jako další výrobnu.
Také bych si rád přidal i na západ... a je nám všem jasné, že přes měnič víc neproteče, takže to vypadá jako O.K., ale nelze to. Pouze jako další výrobnu.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
TomTom píše:e-LUKY píše:Pravda je ale, že za překročení smluveného výkonu dávají velké penále a to i malý a krátkodobý překročení výkonu.
Někdy se to stává i u těch co ho nemají vyšší ale zrovna po ochlazení panelů vysvitlo slunce a byl malý odběr, tak to taky překročí.
On by to byl druhý string (nyní mám vše v jednom) - dalo by se to řešit odpínačem DC - že bych panely "nahazoval" jen když budu nabíjet EV? Jinak měnič mi umí krmit síť do nastaveného rozsahu - tam bych nastavil třeba 70% povolené hodnoty distributorem. Dneska jsem to zkoušel, třeba nastavit 1250W a držel to plus mínus 1W i když kolísal odběr domu.
Další věc co jsme řešily ohledně těch přetoků. FVE má nějaký teoretický výkon a ten se uvedl do žádosti. u mě je to 14x305W=4,27kWp no ale přeci když zasvítí, když je zima, umí mi panely dát i 5300W - přeci kdyby v tu dobu nebyl velký odběr a baterie plný, pak to pošle třeba 5kW ven - ale za to přeci člověk nemůže ne?
***
Člověk za to nemůže ale technika ano a za to pokutují, jak jsem už popisoval.
Pokud to máš na dotaci NZU, tak tam to můžeš navýšit, ale zase bys ten výkon měl nahlásit na distribuci. Pokud to ale omezíš do sítě na stávající hodnotu (nejlépe níže), tak v domě si ten větší výkon můžeš užívat.
Divím,se, že na to nemáš nějakou regulaci spotřeby!
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Blazer_cz píše:e-LUKY píše:
Bod 2 začátek souhlas ale Axpert není hybridní měnič v pravém slova smyslu, protože jede buď z panelů a baterie celá spotřeba na něj a nebo vše přepne na síť.
Je to jak píšete. Však proto je to také v bodě 2. jako ostrovní měnič. Proto mám zde i tu regulaci odpínání zátěže abych nepřetížil FVE a měnič nemusel přepnout na síť. Odpojí si tedy jen část zátěže a FVE jede stále. Naopak v zimním provozu na nočním proudu mi je úplně jedno že si měnič bere vše ze sítě a dobíjí baterie. V noci stejně nesvítí slunce.
**
Já si to šel hned jak jsem odepsal přestavit na měniči a je to jak jsem psal i u nových.
Abych nemusel odpojovat zátěž, tak jsem si po 4 letech pořídil ten 8kW a paráda, zatím se manželce nepodařilo ho shodit.
Prej to bude zkoušet.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
e-LUKY píše:TomTom píše:e-LUKY píše:Pokud to máš na dotaci NZU, tak tam to můžeš navýšit, ale zase bys ten výkon měl nahlásit na distribuci. Pokud to ale omezíš do sítě na stávající hodnotu (nejlépe níže), tak v domě si ten větší výkon můžeš užívat.
No v podobném duchu mi to řekl i ten týpek - dát dalších 8 panelů, omezit co může do sítě na cca 70% toho co mám v současném povolení "rezervovaný příkon" od DS. NZÚ by to zajímat nemělo - nejde o "degradaci" celku ale o zvýšení výkonu. Jako mě by ani nevadilo udělat změnu u DS, kde bych navýšil ten výkon, problém ale je, že už by chtěli HDO (který já nemám) a vůbec nevím jestli od baráku do kapličky vede kvůli bojleru HDO jako vodič nebo tam natáhli chlapi kabel - že by tam byla jedna žíla volná no.
Další věc co mi říkal: dát panely - kabely svést do technické ale nedávat odpojovače a ochranu do stejné krabice jako mám teď string 1 ale separátně do schované někam jinak a pak to rovnou zapojit do měniče na string 2. Kdyby se někdo pak ptal, panely na střeše jsou odpojené - náhradní - budoucí oddělený ohřev TUV... a před kontrolou či při dovolené je odpojit aby to náhodou nesypalo ven. To už byl pro mě dost hardcore
Přitom mohlo tenkrát stačit dát do žádosti rezervovaný příkon vyšší než instalovaný a byl by asi klid - ale to jsem nevěděl a ty firmy to normálně asi nedělají
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
HDO nemá extra drát, je posíláno frekvenčně po stávajících drátech.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Ad zvýšení výkonu a NZÚ - jediné, co si pohlídat, aby se spotřebovalo minimálně 70 % vyrobené energie. Obecně elektrárna po navýšení výkonu musí stále splňovat podmínky pro přidělení dotace.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Lama píše:HDO nemá extra drát, je posíláno frekvenčně po stávajících drátech.
HDO je posíláno po existujících drátech do kapličky, zde vysedá a dále po baráku jede už po extra drátech. Nejsem si moc jistý, že by Vám ČEZ povolil umístit přijímač HDO někam jinam než do kapličky - obzvlášť pokud je to HDO pro odpojení měniče při přetížení sítě.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
petr.balas píše:Lama píše:HDO nemá extra drát, je posíláno frekvenčně po stávajících drátech.
HDO je posíláno po existujících drátech do kapličky, zde vysedá a dále po baráku jede už po extra drátech. Nejsem si moc jistý, že by Vám ČEZ povolil umístit přijímač HDO někam jinam než do kapličky - obzvlášť pokud je to HDO pro odpojení měniče při přetížení sítě.
Pokud myslíte "kapličkou" díru na baráku s dvířky kde mám elektroměr, tak si rozumíme.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Lama píše:petr.balas píše:Lama píše:HDO nemá extra drát, je posíláno frekvenčně po stávajících drátech.
HDO je posíláno po existujících drátech do kapličky, zde vysedá a dále po baráku jede už po extra drátech. Nejsem si moc jistý, že by Vám ČEZ povolil umístit přijímač HDO někam jinam než do kapličky - obzvlášť pokud je to HDO pro odpojení měniče při přetížení sítě.
Pokud myslíte "kapličkou" díru na baráku s dvířky kde mám elektroměr, tak si rozumíme.
U Vás (a u mě) je to díra na baráku, u někoho je to budka v plotě několik metrů od baráku. A pak tam dotáhnout ten kabel pro HDO nemusí být úplně jednoduché
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Tak jsem teď koukal na fotky a dávali tam jeden tlustej kabel (to bude přívod 4x10) a jeden tenčí - to vypadá něco jako CYKY 3x"něco" - takže naděje by byla na obrázku dva kabely vlevo od sloupku.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Lama píše:EV4me píše:Já už mám ujeto 90 tis.km elektrických zdarma a to nemám ZOE
Nabíjíte u souseda? Já letos nemám ani jeden km zdarma, tam kde nakupuju nabíječky nejsou a jinde nenabíjím, přijedu domů, píchnu to do zásuvky a nestarám se o to
Audi Q4 Sportback e-tron 50
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1075
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Slunce je zatím zdarma .
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
To je pravda, ještě někde ukrást to řešení FVE
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Josef píše:To je pravda, ještě někde ukrást to řešení FVE
Tak při současných cenách elektřiny a výše dotace to snad není ani potřeba !
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz