Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Moderátor: Josef
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
GArmont nemá a proto se tady ptá... Já mám tu výhodu že pracuju převážně z domu takže nemám prolam nabíjet přes den když svítí...Právě řeším to dilema jestli FVE s uložistěm nebo bez - názor se dost různí...
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Já mám jednofázovou FVE 5kWp z roku 2010 a baterii 12kWh z roku 2012. Má olověné články Hoppecke a už pomalu dosluhuje. Solár už je díky tehdejším výkupním cenám zaplacený (500k Kč) a tak to teď splácí baterku (250k Kč). Výhodou je, že při výpadku ČEZu se systém automaticky přepne do ostrovního režimu, který je v jedné fázi zásobován střídačem 3,2kW jednak z baterek a jednak ze soláru. Dříve jsem systém držel tak, že minimum vybití za normálního provozu bylo 60% (rezerva pro výpadek) a těch 40% mi bohatě stačilo k večernímu a nočnímu provozu napájení té jedné fáze, na které mám všechny ledničky a mrazák a zásuvky v ložnici a obýváku (televize, počítač, Wi-Fi...). V současné době již to držím na 85% prakticky jen na zajištění v případě výpadku. I tak mi kapacita baterie ještě postačí na udržení nejnutnějšího chodu 24 hodin. Proto baterii doporučuji, protože jinak i za slunečného dne při výpadku proudu vám solár nic nedá...
Před dvěma měsíci mi měnili původní součtové hodiny za nové, prý také součtové. Brzy jsem ale zjistil, že to není pravda, že měří po fázích. Tak jsem si přehodil na nabíjecí zásuvku v garáži fázi od soláru, dal tam wi-fi spínatelnou zásuvku a vždy, když mi systém solaru a backupu ukáže přebytky, tak dálkově pomocí zásuvky a bluelinku nabíjení Kony spustím. Je to nejjednodušší a nejlevnější způsob. Automatizovat to se cenově nevyplatí. Funkčnost jsem si ověřil kontrolou registrů hodin, kdy mi původně při plném slunci a zapojené nabíječce vesele ven tekly 3kW a přitom mi spotřeba vesele naskakovala. Nyní to už funguje správně...
Před dvěma měsíci mi měnili původní součtové hodiny za nové, prý také součtové. Brzy jsem ale zjistil, že to není pravda, že měří po fázích. Tak jsem si přehodil na nabíjecí zásuvku v garáži fázi od soláru, dal tam wi-fi spínatelnou zásuvku a vždy, když mi systém solaru a backupu ukáže přebytky, tak dálkově pomocí zásuvky a bluelinku nabíjení Kony spustím. Je to nejjednodušší a nejlevnější způsob. Automatizovat to se cenově nevyplatí. Funkčnost jsem si ověřil kontrolou registrů hodin, kdy mi původně při plném slunci a zapojené nabíječce vesele ven tekly 3kW a přitom mi spotřeba vesele naskakovala. Nyní to už funguje správně...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
-
- Příspěvky: 141
- Registrován: stř 10. črc 2019 8:18:43
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
garmont píše:GArmont nemá a proto se tady ptá... Já mám tu výhodu že pracuju převážně z domu takže nemám prolam nabíjet přes den když svítí...Právě řeším to dilema jestli FVE s uložistěm nebo bez - názor se dost různí...
A jak byste řešil bez úložiště třeba mraky na obloze? Ty panely Vám furt 6KW aby zvládly 3x10A nepojedou
Hlavně si vyřešte jestli chcete napojit celý barák a nebo tvořit "jen" nezávislou dobíjecí stanici. Samozřejmě že celý barák. Takže hybridní střídač s přifázováním s distributorem. Tudíž 10KW asymetrický 3F střídač. Zbytek je skoro jedno, stejně je to všechno stejná čína - pokud tedy nepůjdete cestou 3ks 1F střídačů od Victronu třeba...
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Tím že auto má jednofázovou palubní nabíječku tak mi přijde lepší mít u fotovoltaiku taky 1F.. Když přijde mrak tak tam holt poteče více ze sítě.. Někde jsem zahlídl že i existují wallboxy které mají dynamické řízení a podle toho kolik FVE vyrábí tak podle toho regulují dobíjecí proud...
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1075
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Za mě když už nabíjet z fotovoltaiky , tak dovnou z Dc do Dc baterie jinak to nemá logiku. Chce to ovšem trochu zkušeností a kutilství. Jinak prostě udelat,nebo zakoupit VFe elektrárnu a nabíjet auto jako normální spotřebič maximálně automaticky nastavovat max proud podle přebytků, ale jak psal Josef určitě se to nevyplatí s ohledem jak málo auto bere proudu oproti třeba bojleru, topení atd.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
garmont píše:GArmont nemá a proto se tady ptá... Já mám tu výhodu že pracuju převážně z domu takže nemám prolam nabíjet přes den když svítí...Právě řeším to dilema jestli FVE s uložistěm nebo bez - názor se dost různí...
Omlouvám se popletl jsem si "garmont" s "dracekvo"...
K vašemu dotazu - zásadní otázka, budete FVE legalizovat nebo ne?
Jinak dělat FVE pouze z důvodu nabíjení auta je totální ekonomický nesmysl. Já ji měl již dříve a splacenou, takže nabíjím zdarma. FVE ale děláte hlavně pro celý barák a to buď pro dobrý pocit, nebo chcete fungovat když je výpadek (to ale vyjde levněji centrála) a pak že si myslíte, že ušetříte nakupovanou elektřinu a snad, že se investice po 10-20 letech zaplatí, ale to jde pouze s dotací Zelená úsporám.
Můžete si taky koupit 1-2 panely s mikroměničem, které budete zapojovat na stejné dráty, ze kterých budete nabíjet ˇ(cena kolem 6tis.Kč).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Citigo e IV píše:Za mě když už nabíjet z fotovoltaiky , tak dovnou z Dc do Dc baterie jinak to nemá logiku. Chce to ovšem trochu zkušeností a kutilství.
To je zajimavý názor. Máš to podložené nějakýma hlubšíma znalostma či zkušenostma? Nebo jen takový pocit?
Jestli se něco takového povedlo někomu vykutit, tak mě zajímají detaily.
VW e-Golf 2015
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
_luky_ píše:Citigo e IV píše:Za mě když už nabíjet z fotovoltaiky , tak dovnou z Dc do Dc baterie jinak to nemá logiku. Chce to ovšem trochu zkušeností a kutilství.
To je zajimavý názor. Máš to podložené nějakýma hlubšíma znalostma či zkušenostma? Nebo jen takový pocit?
Jestli se něco takového povedlo někomu vykutit, tak mě zajímají detaily.
U "106" to uděláte snadno, ale u moderních BEV s komunikačním protokolem to je problém.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1075
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Stači dát potřebný počet panelů do serie a pro jistotu diodu a je dc nabíjecí stanice hotová. Fve panely jsou měkký zdroj, proud se omezí sám. A bude to naprosto autonomní a nabíjet výkonem přesně podle slunce.
Horší to je na straně auta, ale po odposlechnutí can komunikace ac nabijecky s bms vozidla by neměl být problém baterii přesvědčit, že se připojilo ac dobíjení a že má spojit stykače k ac nabíječce a očekávat proud. Vfe panely se napojí na dc výstup z ac nabíječky.
Asi to zatím nikdo nedělal pokud je dostupná el sít tak to nemá logiku nevyplatí se s tím dělat.
Horší to je na straně auta, ale po odposlechnutí can komunikace ac nabijecky s bms vozidla by neměl být problém baterii přesvědčit, že se připojilo ac dobíjení a že má spojit stykače k ac nabíječce a očekávat proud. Vfe panely se napojí na dc výstup z ac nabíječky.
Asi to zatím nikdo nedělal pokud je dostupná el sít tak to nemá logiku nevyplatí se s tím dělat.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Citigo e IV píše:Stači dát potřebný počet panelů do serie a pro jistotu diodu a je dc nabíjecí stanice hotová. Fve panely jsou měkký zdroj, proud se omezí sám. A bude to naprosto autonomní a nabíjet výkonem přesně podle slunce.
Horší to je na straně auta, ale po odposlechnutí can komunikace ac nabijecky s bms vozidla by neměl být problém baterii přesvědčit, že se připojilo ac dobíjení a že má spojit stykače k ac nabíječce a očekávat proud. Vfe panely se napojí na dc výstup z ac nabíječky.
Asi to zatím nikdo nedělal pokud je dostupná el sít tak to nemá logiku nevyplatí se s tím dělat.
Nejsem v tomto nijak extra vzdělaný, ale neleze z AC nabíječky do konektoru u auta stále AC?
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Turbo píše:
Nejsem v tomto nijak extra vzdělaný, ale neleze z AC nabíječky do konektoru u auta stále AC?
**
Tak ono by nebyl problém to nabíjet i přes AC vstup, elektrická vrtačky taky funguje, když do ní pustíš DC napětí stejné jako je v síti.
Problém je právě v tom napětí a jeho regulace, která se jednodušeji dělá s AC proudem a napětím, než s DC. Přímo z panelů to nebude fungovat, protože jak se panely zatíží nabíječkou EV, tak napětí spadne a to pak odpojí EV. Pokud udržíš stejné napětí z panelů (230V) tak by to nabíjelo podle výkonu a proudu z panelů.
Je to stejné jako když někdo z panelů to rovnou pouští do topné spirály v bojleru. Tam to jde, protože té spirále nevadí, když je tam menší napětí než ze sítě. EV to ale vyhodnotí jako výpadek napětí a odepne nabíjení.
Je to jen tak zjednodušeně vysvětlené.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Já spíš myslel, že z AC nabíječky, nebo WB leze do zásuvky na autě AC, a to si pak převádí na DC v interním nabíječi, nebo ne?
Proto mi nebylo jasné, kde by chtěl kolega napojovat to DC na AC nabíječce.
Proto mi nebylo jasné, kde by chtěl kolega napojovat to DC na AC nabíječce.
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Turbo - AC nabíječka je pouze v autě a mění napětí AC na DC.
To co myslíte není nabíječka, to je jen kabel s "chytrou krabičkou".
To co myslíte není nabíječka, to je jen kabel s "chytrou krabičkou".
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Turbo píše:Já spíš myslel, že z AC nabíječky, nebo WB leze do zásuvky na autě AC, a to si pak převádí na DC v interním nabíječi, nebo ne?
Proto mi nebylo jasné, kde by chtěl kolega napojovat to DC na AC nabíječce.
**
Snažil jsem se vysvětlit, že když z té nabíječky neb WB poleze DC proud a napojí se v EV do AC zásuvky, tak tou automobilní nabíječkou jen projde, protože je už usměrněný.
Není to tak jednoduché jak píši a proto se to zatím běžně nedělá.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1075
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
e-LUKY píše:Turbo píše:Já spíš myslel, že z AC nabíječky, nebo WB leze do zásuvky na autě AC, a to si pak převádí na DC v interním nabíječi, nebo ne?
Proto mi nebylo jasné, kde by chtěl kolega napojovat to DC na AC nabíječce.
**
Snažil jsem se vysvětlit, že když z té nabíječky neb WB poleze DC proud a napojí se v EV do AC zásuvky, tak tou automobilní nabíječkou jen projde, protože je už usměrněný.
Není to tak jednoduché jak píši a proto se to zatím běžně nedělá.
Dc proud z panelů se nebude samozřejmě pouštět do menekesu vozidla, ale do Dc kabeláže za interní nabíječku. A když bude mít svítit, tak poteče do baterky menši proud, nic nespadne ani se nabíjení nepřeruší.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
To by bylo super. Jenže u nových EV si to nikdo netroufne.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
- Citigo e IV
- Příspěvky: 1075
- Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Lama píše:To by bylo super. Jenže u nových EV si to nikdo netroufne.
Proč by si netroufnul, nemůže se nic stát. Spíše je otázka proč to dělat kvůli uspoře pár drobných. Za pár let může být elektřina tak drahá, případně zdaněná, že to třeba nebude od věci.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Citigo e IV píše:Lama píše:To by bylo super. Jenže u nových EV si to nikdo netroufne.
Proč by si netroufnul, nemůže se nic stát. Spíše je otázka proč to dělat kvůli uspoře pár drobných. Za pár let může být elektřina tak drahá, případně zdaněná, že to třeba nebude od věci.
Kromě toho, že by téměř zcela jistě spadnul okamžitě hlavní stykač, tak kdyby jste jednoho krásného dne zapomněl ten kabel z FVE odpojit, nejspíš by to bylo naposledy, co by jste to Citigo viděl v neohořelém stavu.
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Citigo e IV píše:e-LUKY píše:Turbo píše:Já spíš myslel, že z AC nabíječky, nebo WB leze do zásuvky na autě AC, a to si pak převádí na DC v interním nabíječi, nebo ne?
Proto mi nebylo jasné, kde by chtěl kolega napojovat to DC na AC nabíječce.
**
Snažil jsem se vysvětlit, že když z té nabíječky neb WB poleze DC proud a napojí se v EV do AC zásuvky, tak tou automobilní nabíječkou jen projde, protože je už usměrněný.
Není to tak jednoduché jak píši a proto se to zatím běžně nedělá.
Dc proud z panelů se nebude samozřejmě pouštět do menekesu vozidla, ale do Dc kabeláže za interní nabíječku. A když bude mít svítit, tak poteče do baterky menši proud, nic nespadne ani se nabíjení nepřeruší.
**
Velice naivní představa jak funguje elektřina a jak funguje nabíjení v EV a to jak AC tak i DC.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?
Myslím, že "Citigo e IV" má pravdu a že by byl schopen i zapojení.
Proč to ale nedělat také popisuje a já bych se navíc obával o záruku.
Proč to ale nedělat také popisuje a já bych se navíc obával o záruku.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)