Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » ned 22. srp 2021 11:21:55

Turbo píše:
Citigo e IV píše:
Lama píše:To by bylo super. Jenže u nových EV si to nikdo netroufne.


Proč by si netroufnul, nemůže se nic stát. Spíše je otázka proč to dělat kvůli uspoře pár drobných. Za pár let může být elektřina tak drahá, případně zdaněná, že to třeba nebude od věci.


Kromě toho, že by téměř zcela jistě spadnul okamžitě hlavní stykač, tak kdyby jste jednoho krásného dne zapomněl ten kabel z FVE odpojit, nejspíš by to bylo naposledy, co by jste to Citigo viděl v neohořelém stavu.


U citiga nevim, mam informace spíše o Kia a Hyudai a tam se interní nabijecka nepripojuje pres hlavni stykac, ale pres dve rele na + a- každé přes pojistku 15A. Trochu to tom vím protože jsem si dával do kupy PheV s rozpáranou nabíječkou po nehodě. AC nabíjecku jsem měl rozebranou do šroubku včetně sundaných tranzitorů z chladičů. Jen jsem psal že to jde třeba to bude výrobce podporovat u německého sona pochubuji že tam maji panely zapojené pres menic na ac a zase zpět.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Turbo » ned 22. srp 2021 14:52:27

Nechci se hádat, ale měl jsem za to, že právě hlavní stykač je zásadní bezpečnostní prvek na HV okruhu, tedy pokud nastane jakýkoliv problém, dojde k odpojení baterie od zbytku auta, včetně nabíječky.
Proto si myslím, že by to nefungovalo s tou FVE, resp. napojením někam do HV okruhu. Zase, neznám přesně protokol, ale jsem si téměř jist, že pokud se tam objeví nějaký neznámý proud směrem ven i dovnitř, stykač okamžitě spadne. Plus bych měl obavu, jak se s tím proudem (z FVE) popere BMS, protože přece velikost proudu řídí ta chytrá krabička na kabelu (nemá se tomu říkat nabíječka) na základě komunikace s autem.
No, pro mě je to už docela hardcore dobrodružství, ale až to vyzkoušíte na Citigu, tak dejte vědět :)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » pon 23. srp 2021 0:27:46

Turbo píše:Nechci se hádat, ale měl jsem za to, že právě hlavní stykač je zásadní bezpečnostní prvek na HV okruhu, tedy pokud nastane jakýkoliv problém, dojde k odpojení baterie od zbytku auta, včetně nabíječky.
Proto si myslím, že by to nefungovalo s tou FVE, resp. napojením někam do HV okruhu. Zase, neznám přesně protokol, ale jsem si téměř jist, že pokud se tam objeví nějaký neznámý proud směrem ven i dovnitř, stykač okamžitě spadne. Plus bych měl obavu, jak se s tím proudem (z FVE) popere BMS, protože přece velikost proudu řídí ta chytrá krabička na kabelu (nemá se tomu říkat nabíječka) na základě komunikace s autem.
No, pro mě je to už docela hardcore dobrodružství, ale až to vyzkoušíte na Citigu, tak dejte vědět :)


Tak znovu, asi jste necetl důkladně můj příspěvek

"Horší to je na straně auta, ale po odposlechnutí can komunikace ac nabijecky s bms vozidla by neměl být problém baterii přesvědčit, že se připojilo ac dobíjení a že má spojit stykače k ac nabíječce a očekávat proud. Vfe panely se napojí na dc výstup z ac nabíječky"
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Kona servis

Příspěvekod e-LUKY » čtv 26. srp 2021 7:04:26

Tak dnes jsem měl možnost nabíjet na 1f solární nabíječce SolarEdge s výkonem 3,7kW z panelů a se sítí až 7,4 kW.
Takže po delší době se mi podařilo vyzkoušet to co chtěl Lama, jestli ta nová vyměněná AC nabíječka v EV umí na 1 fázi 7,2 kW - umí.
Hned jsem na ní i vyzkoušel jak funguje omezení nabíjení v autě a to při max. nabíjelo až 7,3 kW, při redukované nabíjelo 6,5 kW a při minimální to nabíjelo 4,3 kW. Šlo to přes dva nabíječe v autě L1 a L2, takže pokud by se nabíjelo jen na jednom, tak výkon by byl poloviční.

maximální
IMG_20210825_141641.jpg


IMG_20210825_143648.jpg

IMG_20210825_143654.jpg


IMG_20210825_143630.jpg

IMG_20210825_143635.jpg
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod e-LUKY » čtv 26. srp 2021 7:26:20

Včera jsem měl možnost vyzkoušet solární nabíječku SolarEdge 3,7 kW.
Je to nabíječka, ke které se připojí panely a síť, když chcete nabíjet tak nabíjíte z panelů a pokud chcete a nebo je potřeba tak si to přibere elektřinu pro nabíjení ze sítě, nebo můžete nabíjet i jen ze sítě, nemá to baterii na uložení energie vyrobené přes den.

Výhoda je, že takto můžete během dne nabíjet z panelů, panely můžou být různě směrovány, takže máte dost energie z panelů během celého dne a můžete k nabíječi zapojit takto až jednou takový výkon než je výkon nabíječe (dělají se i větších výkonech až 6 kW), dle potřeby např. při zastínění panelů nebo nedostatku slunce se vám nabíjení nepřeruší ale ani nesníží a potřebný výkon si přibere ze sítě. Při nezapojeného nebo nabitého EV může jít elektřina do domu ke spotřebě a nebo omezit energii k přetokům do sítě.

Nevýhoda je, že nabíječka je 1fázová, a i na takovou nabíječku potřebujete mít souhlas distributora, a postupovat úplně stejně jako na jakýkoliv jiný mikrozdroj, protože umí dodávat do sítě a to je v našem ČEZkocourkově nepřípustné a pod velkou pokuto za nedovolený přetok do sítě.

IMG_20210825_141648.jpg

IMG_20210825_141654.jpg

IMG_20210825_141703.jpg

IMG_20210825_141731.jpg

IMG_20210825_141641.jpg
Naposledy upravil(a) e-LUKY dne čtv 26. srp 2021 18:42:00, celkem upraveno 1 x.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod TomTom » čtv 26. srp 2021 10:11:09

Tento měnič se mi fakt líbí, škoda že nefunguje jako ostrov - bez připojení k síti.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 26. srp 2021 10:27:13

Podle mě se o žádnou solární nabíječku nejedná, je to jen past na peníze lidí co do problematiky nevidí a jsou bohužel vydáni na pospas různým podnikavcům. To je podle mě normální FVE on grid elektrárna s 1F wallboxem. Docela by mě zajimala statistika využití vyrobené elektřiny, pokud nebudete mít v zásobě kupu elektromobilů co se tam budou za slunečného počasí střídat jak na páse, tak typuji že se do EV nedostane ani 30% možné roční výroby z těch panelů.

Nechci to jen kritizovat, jaká je cena té stavebnice a za kolik peněz se to musí legalizovat tj. povolení revize atd ? Umí to plynule regulovat proud AC dobíjení v závislosti na osvitu, tak aby se nic netahalo ze sítě v případě, když nespěchám na dobu nabití?
garmont
Příspěvky: 444
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Kona servis

Příspěvekod garmont » čtv 26. srp 2021 11:23:07

Můžu se zeptat jak ten SolarEdge funguje ? To je v podstatě wallbox a střídač v jedné bedně?
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Kona servis

Příspěvekod Lama » čtv 26. srp 2021 11:54:12

garmont píše:No wifi počítám nemám nikde jsem alespoň na něj nenarazil.. tlačítko mám nad zrcátkem mezi čtecíma lampičkami.. ted jsem se díval do konfigurace vozu co mi tenkrát poslali a stojí tam " Automatické tísňové volání Ecall" takže počítám že sim by to mohlo mít.. O bluelink tam není ani zmínka..

Nechce se mi věřit, že nemáte ani WiFi. To by to fakt byl nějaký "holobyt"... (když projdete menu středové obrazovky tak tam v připojení fakt nic není???
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Marek71 » čtv 26. srp 2021 12:04:53

A není to tak, že tyto mikrozdroje lze připojit do zásuvky a nedochází k přetokům do sítě, tudíž není potřeba povolení distributora? Kdesi jsem o tom četl, že to mají lidi třeba i na balkóně, např. 2 panely, k tomu střídač 500W, který je zapojený normálně do zásuvky. A když svítí slunce, jde energie ze solárů do domácí sítě a spotřebovává se. a když nesvítí, bere energii ze sítě. A když se vyrábí víc, než je potřeba, ten střídač dokáže nějak vypnout panely a nedodává se nic. Nebo v případě bateriového řešení, to jde do baterek.
https://www.sunnyhouse.cz/127-mikroelek ... suvky.html


Nebo toto je něco jiného?
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Lama » čtv 26. srp 2021 12:21:10

Nedávno jsem zde 3 kusy těchto "modrásků" prodával...
Po zapojení do 230V zásuvky dojde k přifázování a vyrobená energie z panelů se přičítá k té domácí v síti na stejných drátech. Takže můžete takto dobíjet a když svítí, tak šetříte to co panely vyrobí. K tomu si stačí koupit i jeden panel, který má na sobě vzadu mikrozdroj cca za 5 tis.Kč.
Při ukončení nabíjení musíte ale tohoto pomocníka vypnout ze zásuvky, aby se nestalo, že při menším odběru v domácnosti na stejných drátech dojde k přetoku zpět do sítě. Pokud máte doma trvalý odběr (PC, akvárko,...), tak aby nebyl výkon panelů větší než trvalá domácí spotřeba.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Marek71 » čtv 26. srp 2021 12:43:35

Jo, jo, na to pak slouží imezovač:

"2) mikroměnič s omezovačem - (1kW, 2kW) - toto řešení má v sobě nainstalován tzv. limiter, kdy se externí sonda připojí na měřenou fázi, které neustále měří odběr a nemůže tak docházet k přetokům do veřejné distribuční sítě - máte-li tak např. infrapanel v pokoji, který má příkon 540W a zároveň spotřebiče typ TV - 50W, lampičku 80W apod. tak limiter zajistí to, že “nepustí” do vaší sítě v domácnosti více než je okamžitá spotřeba - tzn. infrapanel topí -to je 540W - tzn. že “pustí “ pouze 540W, když se zvýší spotřeba - např pustíte TV, tak pustí dalších 50W. Toto řešení je tedy praktické v tom, že neřešíte přetoky do veřejné sítě."
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Lama » čtv 26. srp 2021 12:59:38

Marek71 píše:Jo, jo, na to pak slouží imezovač:

"2) mikroměnič s omezovačem - (1kW, 2kW) - toto řešení má v sobě nainstalován tzv. limiter, kdy se externí sonda připojí na měřenou fázi, které neustále měří odběr a nemůže tak docházet k přetokům do veřejné distribuční sítě - máte-li tak např. infrapanel v pokoji, který má příkon 540W a zároveň spotřebiče typ TV - 50W, lampičku 80W apod. tak limiter zajistí to, že “nepustí” do vaší sítě v domácnosti více než je okamžitá spotřeba - tzn. infrapanel topí -to je 540W - tzn. že “pustí “ pouze 540W, když se zvýší spotřeba - např pustíte TV, tak pustí dalších 50W. Toto řešení je tedy praktické v tom, že neřešíte přetoky do veřejné sítě."

Marku, já to znám. Novější "modrásci" mají limitér. Bohužel přesto dochází k "mikro přetokům". Modrásek sám o sobě nejde legalizovat. Aby jste splnil potřebou legislativu, musíte mít externí "limitér" a další věci. Už to tady zkoušel "Citigo e IV".
Takže jak jsem psal při prodeji a znovu pro jistotu teď, že pokud chcete provozovat "mikrozdroje na černo", pak to musíte zapojit připojit po zahájení nabíjení a odpojit před ukončením nabíjení !!!
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 26. srp 2021 14:08:48

Fakt co říkal Lama tyhle mikroměniče u nás nejsou legální a legalizovat je znamená s nim koupit externí ochranu pro nadfrekvenci a relé aby mohl distributor fvE odpojit dálkově od sítě+ zpoždění při výpadku sítě a musiš najít někoho kdo ti udělá revizi a to je největší problém každá firma pokud na tom nemá aspoň 50 tis. se na to vykašle to řešit. Já jsem od fotovoltaiky připojené k síti rezignoval dneska se to nevyplatí řešit, raději si za ušetřené peníze koupím lepší elektro auto, nebo PHEV ty auta ušetří mnohem více peněz i když je budu nabíjet ze sítě, než nějaké předražená elektrárna.
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Marek71 » čtv 26. srp 2021 14:35:37

Aha... No já podle toho videa a prezentace právě myslel, že to je jednoduché. Koupit panely, zapojit do měniče a do zásuvky a hotovo, o níc víc se estarat.

Jsem to právě počítal něco přes 30 tisíc za 1 kWh mini elektrárnu i s baterkou a píchnout to na nejvíc zstizenou fázi a když to ročně ušetří třetinu náklady, kolem 4-5 tisíc, tak za pár let je to zaplaceno

Právě to prezentují jako hrozně jednoduché a výhodné řešení.

Tak nic, no :-)
Apofis74
Příspěvky: 169
Registrován: ned 30. srp 2020 20:14:13

Re: Kona servis

Příspěvekod Apofis74 » čtv 26. srp 2021 16:52:12

Josef píše:Myslím, že tady už o tom diskuze byla, že nedodělají. Navíc za ty služby je docela paleta, která je rozložená v ceně auta, tedy celkově odhaduju, že by se to vyšplhalo na 50 tis. a spíše více.


Ano diskuze tu už byla. A ano nedodělají. Vím to také nemám bluelink a také sem ho chtěl. Já ale nemám ani to SOS tlačítko. A kdyby to stálo těch 50 tis. tak to sem ochoten za to dát a říkal jsem to i v servisu. Tenkrát ještě ani nevěděli cenu toho 10" infotainmentu. Od té doby sem se neptal co je nového.
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod e-LUKY » čtv 26. srp 2021 18:41:09

Tak prodejci jde o to prodat a jak to použiješ je celkem nezajímá.
ČEZ každý rok zpřísňuje podmínky pro připojení mikrozdroje k síti.

Co jsem teď naposled slyšel, tak ani nabíječku si doma nebudeš moct naistalovat bez jejich vědomí pokud bude mít větší výkon jak 3,6 kW.
Takže takový 11kW wallbox už bude taky těžké legálně doma udělat.
Co mám informaci, tak ho budou chtít dálkově také odpojit, jak to musí být u současných domácích elektráren.

Tak ale nečerno doma postavený wallbox se bude hůř zjišťovat, jak přetoky do sítě z FVE.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Kona servis

Příspěvekod e-LUKY » čtv 26. srp 2021 19:11:42

garmont píše:Můžu se zeptat jak ten SolarEdge funguje ? To je v podstatě wallbox a střídač v jedné bedně?


**
ANO, je to jak píšete, ale napsal bych spíš, že je to 1f střídač (a dobrý) a k němu je dodělán wallbox.

Komu stačí takový měnič doma s nabíjením EV částečně z panelů, tak dobrý. Cenu jsem ještě dohromady nedal (ten v ukázce není můj a ani jsem ho neinstaloval), cenově to vyjde o něco málo levněji než kdyby jste to kupoval každé samostatně.
Někomu to může vyhovovat, třeba na firmě a podobně, tam kde máte auto přes den, když svítí u této nabíječky.

Mně tam vadí, že tam nejsou baterie (ty by to ale o dost prodražily), že se nedá regulovat nabíjení jen podle výroby z panelů, protože ten rozdíl v nabíjení si vždy dobere ze sítě, sice se tam to "dobrání" ze sítě dá částečně nastavit ale pak zas neomezíte přetok a ten je asi důležitější. Pokud to bude ale offiko připojení k distribuční síti, tak by to šlo.
Výhoda je, že k tomu měniči můžete připojit dvakrát takový výkon v panelech než co dává měnič a navíc můžou být nasměrování panely na různé strany, k panelům se dává optimizér, který z každého panelu dá jeho maximální výkon a ty se v měniči sečtou. Stejně to tak funguje i u jejich měničů.
Takže pokud svítí tak máte z panelů během celého dne stále maximální výkon pro nabíjení.

IMG_20210825_141641.jpg

IMG_20210825_141648.jpg

IMG_20210825_141654.jpg

IMG_20210825_141703.jpg

IMG_20210825_141731.jpg


Je k tomu i aplikace na sledování výroby a nabíjení.
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Kona servis

Příspěvekod e-LUKY » čtv 26. srp 2021 19:29:15

Pohled na aplikaci v mobilu.
IMG_20210826_191501.jpg

IMG_20210826_191515.jpg
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Kona servis

Příspěvekod Josef » čtv 26. srp 2021 19:35:35

Má to jednu zásadního nevýhodu, člověk musí pracovat doma :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50