Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Štemba » úte 13. říj 2020 11:23:44

Citigo e IV píše:
Vážně uvažuji o FVE s baterkou a uvažuji stejně ,že u D45 se mě investice do toho vrátí po dotaci v ideálním případě po 18 letech a to se nesmí nic rozbít. Mám na stole nabídku na 3F CEZ battery box výkon 10 kW baterie 7,2kWh výkon pole 5,4 kW cena po dotaci 179 tis. za ty peníze kvůli záloze je to pěkná hračka, ročně bych ušetřil cca 10 tis. na elektřině, pravděpodobně bych snížil hlavní jistič z 25 na 16A.

Nad takovýcm jištěním jsem uvažoval když jsem stavěl, nakonec jsem dal 3x 20A kvůli indukční desce a troubě, to jsou spotřebiče s největším špičkovým příkonem (trouba i se spotřebou). Topení mi porývají 3 spirály po 1kW, takže minimální rovnoměrně rozdělená zátěž.
Ono bacha na tu zimu, pokud topíš (cos se s danou sazbou předpokládá), tak v zimě to výroba nepokryje a dobíjet to elektrocentrálou vyjde opět dráž než ze sítě, navíc by centrálu musela běžet při spotřebe nad úroveň hlavního jističe.
Spíš se podívej, jakou máš spotřebu za rok, pokud menší jak 12 MWh, tak se ti vyplatí změnit si sazbu na D57d elektrické topení (menší měsíční paušál, o 7 halířů dražší distribuce v NT a o 8,5 halíře levnější v VT) při 3x 25A. U 3x 20A to bude při spotřebě kolem 11MWh/rok.
Pokud topíš ohřátou vodou, tak spíš než baterie se vyplatí posílat to do vody, tam se vleze energie podstatně víc.
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod TomTom » úte 13. říj 2020 11:30:59

Citigo e IV píše:Tak tu sleduji Vaši debatu, můj selský rozum mi říká že úplně zbytečnou. Pokud už mám baterii k FVE tak je přece jedno jak budu nabíjet auto, je to spotřebič jako každý jiný. Nabít auto potřebuju připojim ho jako věci doma a nastanou tyhle situace.
1. Svíti a baterka je nabitá - EV se nabíjí ze slunce

TomTom píše:Ten bod 1 platí v případě přenosné nabíječky 240V. U Wallboxu už ne - pokud bude 3x16A (11kW) pak dejme tomu 3kW půjdou ze slunce + do maxima na fázi vezme měnič z baterie - dohromady slunce+baterie cca 6kW a zbytek bude brát wallbox ze sítě. Jak psal Štemba, FVE baterie pro mě znamená mít zálohu - já tomu říkám takové nutné zlo a dával jsem co nejmenší, tak aby podržela dům přes noc + ostrovní buffer. 1kWh ze slunce uložená v baterii je opravdu extrémně drahá ale někdy je prostě k nezaplacení.

Citigo e IV píše:Pokud dáte 3F wall box k 1F sytému, tak Vám rozhodně nepůjde 6kW ze slunce a baterie, ale jen maximum palubní nabíječky do té jedné fáze. Tj. 1x3,6 se slunce a baterky a 2x3,7 ze sítě.


Pro mě ale platí co jsem psal - pokud slunce generuje třeba 3000W DC, baterie je plná a spotřeba domu je na f1 150W pak mi jde 2850W (vynechme ted DC/AC ztrátu cca 2%) ven z domu. Pokud bych připojil 3F Wallbox 3x3840W (3x16A) jako zelené autíčko - tedy za měnič, pak měnič posílá maximum 3x8,7A tedy cca 3x2080W součtově tedy něco přes 6kW - chybějící 3kW bere z úložiště/baterie. To je výstup z FVE ale protože to je málo, zbytek se docucává ze sítě. Takže v tu danou dobu bude čistě ze sítě bráno na f1 1910W a na f2/f3 1760W.

Proto pokud chci nabíjet pouze tím přetokem, musím mít nabíječku 1f, nastavenou nejlépe na 8A a pak dobíjím čistě ze sluníčka. Dálkové přepínání 3f/1f wallbox nastavený na 3x8A by bylo řešením ale o takovém nevím - musel by mít Wifi nebo BT komunikaci aby se to dalo řídit.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod TomTom » úte 13. říj 2020 11:49:43

Štemba píše:Ono bacha na tu zimu, pokud topíš (cos se s danou sazbou předpokládá), tak v zimě to výroba nepokryje a dobíjet to elektrocentrálou vyjde opět dráž než ze sítě, navíc by centrálu musela běžet při spotřebe nad úroveň hlavního jističe.

Když se mě někdo ptá na FVE a zvláště hybridní s dotací NZÚ tak jim říkám - koukněte na spotřebu březen-říjen a na tu si nastavte FVE. Zima je prostě bonus. Kolega teď zrovna řeší FVE a ty nabídky jsou nesmyl, on sice má spotřebu 12MWh ale v létě má jen 300kWh a oni mu navrhnou 8kWp panely a 12kWh baterie. V zimě to nemá šanci ani nabít a v létě mu to poteče horem dolem ven. Tož tak.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 13. říj 2020 12:36:41

TomTom píše:
Pro mě ale platí co jsem psal - pokud slunce generuje třeba 3000W DC, baterie je plná a spotřeba domu je na f1 150W pak mi jde 2850W (vynechme ted DC/AC ztrátu cca 2%) ven z domu. Pokud bych připojil 3F Wallbox 3x3840W (3x16A) jako zelené autíčko - tedy za měnič, pak měnič posílá maximum 3x8,7A tedy cca 3x2080W součtově tedy něco přes 6kW - chybějící 3kW bere z úložiště/baterie. To je výstup z FVE ale protože to je málo, zbytek se docucává ze sítě. Takže v tu danou dobu bude čistě ze sítě bráno na f1 1910W a na f2/f3 1760W.

Proto pokud chci nabíjet pouze tím přetokem, musím mít nabíječku 1f, nastavenou nejlépe na 8A a pak dobíjím čistě ze sluníčka. Dálkové přepínání 3f/1f wallbox nastavený na 3x8A by bylo řešením ale o takovém nevím - musel by mít Wifi nebo BT komunikaci aby se to dalo řídit.


Pardon sem myslel, že máš 1F elektrárnu, pokud máš 3F jen po 9A měnič, tak to je fakt málo, ale dalo by se na wall boxu nastavit proud 8A , nebo 6A a dobíjet převážně ze slunce, není nutné nabíjet 3x16A
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 13. říj 2020 12:42:52

Štemba píše:
Citigo e IV píše:
Vážně uvažuji o FVE s baterkou a uvažuji stejně ,že u D45 se mě investice do toho vrátí po dotaci v ideálním případě po 18 letech a to se nesmí nic rozbít. Mám na stole nabídku na 3F CEZ battery box výkon 10 kW baterie 7,2kWh výkon pole 5,4 kW cena po dotaci 179 tis. za ty peníze kvůli záloze je to pěkná hračka, ročně bych ušetřil cca 10 tis. na elektřině, pravděpodobně bych snížil hlavní jistič z 25 na 16A.

Nad takovýcm jištěním jsem uvažoval když jsem stavěl, nakonec jsem dal 3x 20A kvůli indukční desce a troubě, to jsou spotřebiče s největším špičkovým příkonem (trouba i se spotřebou). Topení mi porývají 3 spirály po 1kW, takže minimální rovnoměrně rozdělená zátěž.
Ono bacha na tu zimu, pokud topíš (cos se s danou sazbou předpokládá), tak v zimě to výroba nepokryje a dobíjet to elektrocentrálou vyjde opět dráž než ze sítě, navíc by centrálu musela běžet při spotřebe nad úroveň hlavního jističe.
Spíš se podívej, jakou máš spotřebu za rok, pokud menší jak 12 MWh, tak se ti vyplatí změnit si sazbu na D57d elektrické topení (menší měsíční paušál, o 7 halířů dražší distribuce v NT a o 8,5 halíře levnější v VT) při 3x 25A. U 3x 20A to bude při spotřebě kolem 11MWh/rok.
Pokud topíš ohřátou vodou, tak spíš než baterie se vyplatí posílat to do vody, tam se vleze energie podstatně víc.


A tím snížením jističe jsem to myslel tak, že při špičkových odběrech to pokryje ten battery box má měnič tuším 3x14A takže by mohl být špičkový výkon až 16A+14A takže více než mám nyní a nic mi nepadá. Proč bych v zimě dobíjel centrálou, když jde proud? Ten box si baterky dobije v době platnosti NT ze sítě. Spotřebu mám 13 MWh za rok, ale teplo z elektřiny vyrábím minimálně, protože mám 6 kW solární termické pole a tím ohřívám vodu na mytí a v přechodným období tím topím.
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod petr.balas » úte 13. říj 2020 12:57:58

Citigo e IV píše:Vážně uvažuji o FVE s baterkou a uvažuji stejně ,že u D45 se mě investice do toho vrátí po dotaci v ideálním případě po 18 letech a to se nesmí nic rozbít. Mám na stole nabídku na 3F CEZ battery box výkon 10 kW baterie 7,2kWh výkon pole 5,4 kW cena po dotaci 179 tis. za ty peníze kvůli záloze je to pěkná hračka, ročně bych ušetřil cca 10 tis. na elektřině, pravděpodobně bych snížil hlavní jistič z 25 na 16A.

Hint - zeptejte se ČEZu jak já vlastní spotřeba jejich měniče / battery boxu. A pak si dopočítejte, kolik energie ten zázrak spotřebuje za rok ;-)
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 13. říj 2020 13:15:42

petr.balas píše:
Citigo e IV píše:Vážně uvažuji o FVE s baterkou a uvažuji stejně ,že u D45 se mě investice do toho vrátí po dotaci v ideálním případě po 18 letech a to se nesmí nic rozbít. Mám na stole nabídku na 3F CEZ battery box výkon 10 kW baterie 7,2kWh výkon pole 5,4 kW cena po dotaci 179 tis. za ty peníze kvůli záloze je to pěkná hračka, ročně bych ušetřil cca 10 tis. na elektřině, pravděpodobně bych snížil hlavní jistič z 25 na 16A.

Hint - zeptejte se ČEZu jak já vlastní spotřeba jejich měniče / battery boxu. A pak si dopočítejte, kolik energie ten zázrak spotřebuje za rok ;-)


Dost podle toho 50-150 watů máte představu kolik má spotřebu konkurence? Je to celková spotřeba včetně baterek a ty jsou všude stejný. Za rok to bude 600-700 Kwh? cca 10% z vyrobené energie, ale s tím se přece počítá. Víte jakou ztrátu má třeba nabíjení elektomobilu, nebo spalovací auto?
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod TomTom » úte 13. říj 2020 13:36:53

Citigo e IV píše:Dost podle toho 50-150 watů máte představu kolik má spotřebu konkurence? Je to celková spotřeba včetně baterek a ty jsou všude stejný. Za rok to bude 600-700 Kwh? cca 10% z vyrobené energie, ale s tím se přece počítá. Víte jakou ztrátu má třeba nabíjení elektomobilu, nebo spalovací auto?

Kolega to právě řeší(vybírá dodavatele) a to číslo u ČEZ boxu 50-150W mě dost překvapilo. Těžko říci co to je za číslo takhle z papíru. Měniče mají Stand-by spotřebu pár wattů. Pak se většinou řeší efektivita DC/AC a DC/baterka/AC. DC/AC bývá kolem 98% (panel dá 1000W a reálně do sítě dá měnič 980W střídavého proudu). DC/baterka/AC už zohlední nabíjení/vybíjení úložiště. Já sleduju co dají panely vs kolik vyrobil měnič AC. U RCT Power mi tedy DC/baterka/AC efektivita vychází v ročním průměru 93%. V Německu nějaká organizace testuje právě tu efektivitu celého systému a tam vychází nejlépe Kostal, RCT Power a Fronius tuším. Zase když to dáte ČEZu a máte i ČEZ distributora, tak to jede jako po másle - oni sami sobě si to nekomplikujou. Hlavně nepřepálit velikost - NZU není ZB kde čím větší, tím lepší :)
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Štemba » úte 13. říj 2020 15:14:18

Citigo e IV píše:
A tím snížením jističe jsem to myslel tak, že při špičkových odběrech to pokryje ten battery box má měnič tuším 3x14A takže by mohl být špičkový výkon až 16A+14A takže více než mám nyní a nic mi nepadá. Proč bych v zimě dobíjel centrálou, když jde proud? Ten box si baterky dobije v době platnosti NT ze sítě. Spotřebu mám 13 MWh za rok, ale teplo z elektřiny vyrábím minimálně, protože mám 6 kW solární termické pole a tím ohřívám vodu na mytí a v přechodným období tím topím.

Pokud se v zimě baterka vybije, tak nebude na pokrytí špičky. To termické pole v listopadu až lednu nebude žádná sláva, ne?, čili určitě v zimním období to bere elektřiny řádově víc jak v létě.
Minimální úroveň baterie to nedrží jako rezervu pro výpadek elektřiny? Jak systém pozná, že má čerpat pod minimální úroveň když bude na její hranici, pojede mu připojení ze sítě a bude doba NT? Musel by znát a pracovat s hodnotou hlavního jističe a podle toho hlídat proud na straně dodávky. Možná to tak je, nevím, nemám s tím zkušenost.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Štemba » úte 13. říj 2020 15:30:35

TomTom píše:
Citigo e IV píše:Dost podle toho 50-150 watů máte představu kolik má spotřebu konkurence? Je to celková spotřeba včetně baterek a ty jsou všude stejný. Za rok to bude 600-700 Kwh? cca 10% z vyrobené energie, ale s tím se přece počítá. Víte jakou ztrátu má třeba nabíjení elektomobilu, nebo spalovací auto?

Kolega to právě řeší(vybírá dodavatele) a to číslo u ČEZ boxu 50-150W mě dost překvapilo. Těžko říci co to je za číslo takhle z papíru. Měniče mají Stand-by spotřebu pár wattů. Pak se většinou řeší efektivita DC/AC a DC/baterka/AC. DC/AC bývá kolem 98% (panel dá 1000W a reálně do sítě dá měnič 980W střídavého proudu). DC/baterka/AC už zohlední nabíjení/vybíjení úložiště. Já sleduju co dají panely vs kolik vyrobil měnič AC. U RCT Power mi tedy DC/baterka/AC efektivita vychází v ročním průměru 93%. V Německu nějaká organizace testuje právě tu efektivitu celého systému a tam vychází nejlépe Kostal, RCT Power a Fronius tuším. Zase když to dáte ČEZu a máte i ČEZ distributora, tak to jede jako po másle - oni sami sobě si to nekomplikujou. Hlavně nepřepálit velikost - NZU není ZB kde čím větší, tím lepší :)

Jasnačka, u malé FVE bude větší efektivia a rychlejší návratnost :-), ale zase náklady na ochrany budou defakto stejné u malé i velké.
Ta vlastní spotřeba bude daná spíš efektivitou bateryboxu.
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod e-LUKY » stř 14. říj 2020 9:44:48

Štemba píše:
e-LUKY píše:
TomTom píše:Klucí nehádejte se - nechtěl jsem tu vyvolat žádný flame :roll:


******
Neboj to nehrozí, jen ho chci vyvézt z nesmyslů co říká (píše).

Jinak t kvému dotazu.
U tvé konkrétní FVE to fakt půjde špatně i s tou sofistikovanou nabíječkou.
Tak jak to popisuje on už vůbec NE.
Zaplatil bys za nějaký čas za elektřinu víc, než za tu nabíječku!

Plácání, u sazby co má je defakto jedno kdy má spotřebu, ušetří především když bude mít co nejmenší přetoky do sítě, čili když bude nabíjet v době kdy vyrábí elektrárna.
e-LUKY píše:Ale stejně by pro tebe bylo nejlepší nabíjet v NT a to přes noc.
Klasickým wallboxem.
Jaké EV by se to mělo vlastně nabíjet a jaký máš tarif?

PS: jaká byla ta astronomická cena wallboxu toho dodavetele?

Vidíš, zase plácáš bez znalosti vstupních dat, aspoň že ses konečně na něco optal.
Psal, že má nízkou sazbu 20 hodin, čili sazba buď po staru přímotop, nebo nově elektrické topení.
Pokud má jak je nyní běžné silovou elektřinu u obou sezeb stejnou, tak je mu úplně jedno jestli nabíjí v noci nebo přes den a defakto jedno jestli nabíjí při vysoké či nízké sazbě. U distribočního území ČEZu je rozdíl v ceně VT/NT u přímotopu (D45d) 19 halířů/kWh, u elektrického topení (D57d) 4 halíře/kWh


**************
Tak odpovím ke všem tvým příspěvkům tady.

My máme každý úplně jinou představu o nabíjení EV z FVE.
Já preferuji variantu, kdy z FVE si vezmu maximum co dá FVE a ze sítě neodeberu NIC, já si to dokonce i měřím, takže přesně vím kolik jsem za den, týden, měsíc a rok odebral čistě ze své elektrárny.
To co popisuješ je, že se něco z FVE odebere ale nikdo neví kolik a proto ti stačí součtové relé výkonu nebo čidlo osvitu. To je špatně ale spoň podle mne! Ta cena elektřiny má jen ospravedlnit tvé řešení ale něřeší skutečnou hodnotu této elektřiny.

U mé regulace je jedno jaké se nabíjí EV a to jak podle počtu fází, tak i podle kapacity baterie, takže k nabíjení z FVE já osobně nepotřebu znát tyto hodnoty.

Těmi 2A se EV nenabije "NIKDY".
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
e-LUKY
Příspěvky: 689
Registrován: sob 22. srp 2020 13:41:14

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod e-LUKY » stř 14. říj 2020 9:57:57

TomTom píše:
Citigo e IV píše:Dost podle toho 50-150 watů máte představu kolik má spotřebu konkurence? Je to celková spotřeba včetně baterek a ty jsou všude stejný. Za rok to bude 600-700 Kwh? cca 10% z vyrobené energie, ale s tím se přece počítá. Víte jakou ztrátu má třeba nabíjení elektomobilu, nebo spalovací auto?

Kolega to právě řeší(vybírá dodavatele) a to číslo u ČEZ boxu 50-150W mě dost překvapilo. Těžko říci co to je za číslo takhle z papíru. Měniče mají Stand-by spotřebu pár wattů. Pak se většinou řeší efektivita DC/AC a DC/baterka/AC. DC/AC bývá kolem 98% (panel dá 1000W a reálně do sítě dá měnič 980W střídavého proudu). DC/baterka/AC už zohlední nabíjení/vybíjení úložiště. Já sleduju co dají panely vs kolik vyrobil měnič AC. U RCT Power mi tedy DC/baterka/AC efektivita vychází v ročním průměru 93%. V Německu nějaká organizace testuje právě tu efektivitu celého systému a tam vychází nejlépe Kostal, RCT Power a Fronius tuším. Zase když to dáte ČEZu a máte i ČEZ distributora, tak to jede jako po másle - oni sami sobě si to nekomplikujou. Hlavně nepřepálit velikost - NZU není ZB kde čím větší, tím lepší :)


*****************
K tomu Battery Boxu od ČEZu, ta vlastní spotřeba je až 280W/h, asi uvádějí průměrnou nebo minimální spotřebu, lépe to vypadá! Co bys chtěl, když tam mají trafo. Takže v zimě, když panely nevyrábí jenom měnič spotřebuje denně 3 kW!
Konkurence dělá vlastní spotřebu do 50W/h.

Jinak ten Battery Box ČEZu dodává Kuba, ano je to ten co zařídil měření po fázích pro fotovoltaikáře!
Takže koupí podporuješ ten podvod co tu udělali oba společně Kuba + ČEZ.

Bez ohledu na různé testy je nejlepší měnič beztransformátoru a spíš větší jak menší FVE.
Nevím z jakého důvodu je u nás pro mikrozdroj omezení na 10kWp ale alektromobilisti by v pohodě využili i větší výkon!
e-Golf 2014 najeto 124 (už má 170) tisíc za 9 let, e-Kona 2020 najeto 106 tisíc, 3 rok, BMW i3 120Ah koupeno s 13 tisíc km, už jsem najel 7 000 km.
Už 8 let používám na ježdění jen elektriku, jde to. Elektrika je fajn.
e-LUKY@email.cz
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Štemba » stř 14. říj 2020 12:46:25

e-LUKY píše:**************

To co popisuješ je, že se něco z FVE odebere ale nikdo neví kolik a proto ti stačí součtové relé výkonu nebo čidlo osvitu. To je špatně ale spoň podle mne! Ta cena elektřiny má jen ospravedlnit tvé řešení ale něřeší skutečnou hodnotu této elektřiny.

U mé regulace je jedno jaké se nabíjí EV a to jak podle počtu fází, tak i podle kapacity baterie, takže k nabíjení z FVE já osobně nepotřebu znát tyto hodnoty.

Já myslím, že si pořád nerozumíme. Z FVE se odebere příkon nabíječky, pokud je nižší než maximum co asynchronní strídač je schopen dodat do fáze s nabíječkou, tak nebude téměř docházet k odběru ze sítě. Ostatní nahodilou spotřebu pokryje baterie, pořád je to uvnitř hlídaného okruhu a tudíž se bude snažit srovnávat na nulový odběr. Smyslem toho řešení je, aby jela nabíječka jen ve chvíli, kdy se vyrábí víc než je příkon nabíječky.
Netvrdím, že je to sofistikované řešení, při výrobě pod příkon nabíječky se nebude nabíjet nic, ale zadání to splní s minimálními náklady. Navíc má zušenost je, že čím novější a sofistikovanější elektronika, tím dřív jde do kytek (ono je to logické, jemnější technologie výroby = menší robustnost).
Ve chvíli kdy má člověk realtivně slušný výkon FVE (4kWp mi přijde málo, tak dvojásobek alespoň, ale když není místo, či z jiného důvodu nejde víc, tak je to lepší jak drátem do oka) a k tomu odkladiště které plní přes triak/SSR relé (akumulační nádrž), nebo do baterie, tak nepotřbuje další spotřebič (nabíječku) s plynulou regulací, stačí ji sepnout nad jejím příkonem a o zbytek se postará to úložiště.

Ze zajímavosti, když na tvé nabíječce dojde na jedné fázi systému s FVE k odběru ze sítě, tak se daná fáze odpojí? Někdo tu psal, že pak se restaruje nabíjení ve vozidle, což mi nepřijde úplně ideální, když to bude často cyklovat.
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Štemba » stř 14. říj 2020 12:47:17

e-LUKY píše:*****************
K tomu Battery Boxu od ČEZu, ta vlastní spotřeba je až 280W/h, asi uvádějí průměrnou nebo minimální spotřebu, lépe to vypadá! Co bys chtěl, když tam mají trafo. Takže v zimě, když panely nevyrábí jenom měnič spotřebuje denně 3 kW!
Konkurence dělá vlastní spotřebu do 50W/h.

Jinak ten Battery Box ČEZu dodává Kuba, ano je to ten co zařídil měření po fázích pro fotovoltaikáře!
Takže koupí podporuješ ten podvod co tu udělali oba společně Kuba + ČEZ.

Bez ohledu na různé testy je nejlepší měnič beztransformátoru a spíš větší jak menší FVE.
Nevím z jakého důvodu je u nás pro mikrozdroj omezení na 10kWp ale alektromobilisti by v pohodě využili i větší výkon!

Lobing, nic jiného bych za tím nehledal. :roll:
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » stř 14. říj 2020 13:44:54

e-LUKY píše:K tomu Battery Boxu od ČEZu, ta vlastní spotřeba je až 280W/h, asi uvádějí průměrnou nebo minimální spotřebu, lépe to vypadá! Co bys chtěl, když tam mají trafo. Takže v zimě, když panely nevyrábí jenom měnič spotřebuje denně 3 kW!
Konkurence dělá vlastní spotřebu do 50W/h.

Jinak ten Battery Box ČEZu dodává Kuba, ano je to ten co zařídil měření po fázích pro fotovoltaikáře!
Takže koupí podporuješ ten podvod co tu udělali oba společně Kuba + ČEZ.

Bez ohledu na různé testy je nejlepší měnič beztransformátoru a spíš větší jak menší FVE.
Nevím z jakého důvodu je u nás pro mikrozdroj omezení na 10kWp ale alektromobilisti by v pohodě využili i větší výkon!


Já tomu pořád nerozumím co tam je špatně asi bych to potřeboval polopaticky vysvětlit.
Pokud to má měnič o výkonu 10 kW tak ztráta 280W/h je ztráta 3% to snad není moc, nebo je v porovnání se ztrátou až 15% při nabíjení elektromobilu, kde je měnič stejný jen opračný AC-DC.
Měření po fázích to čtu v diskuzích pořád,ale nevím co kdo řeší. Pokud budu z tohodle boxu brát výkon na L1 1kW , L2 0,5 kW a L3 3 kW slunce bude dávat 2 kW zbytek do 4,5 kW půjde z baterky tak opravdu budu platit co? Podle mě nic ven ani do baráku nepoteče, nebo měnič pojede na výkon 3x3kW a na L1 budu dávat 2kW zadarmo čezu a L2 dokonce 2,5 kW a zbytečně si budu vybíjet baterku?
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod petr.balas » stř 14. říj 2020 13:59:02

Citigo e IV píše:
e-LUKY píše:K tomu Battery Boxu od ČEZu, ta vlastní spotřeba je až 280W/h, asi uvádějí průměrnou nebo minimální spotřebu, lépe to vypadá! Co bys chtěl, když tam mají trafo. Takže v zimě, když panely nevyrábí jenom měnič spotřebuje denně 3 kW!
Konkurence dělá vlastní spotřebu do 50W/h.

Jinak ten Battery Box ČEZu dodává Kuba, ano je to ten co zařídil měření po fázích pro fotovoltaikáře!
Takže koupí podporuješ ten podvod co tu udělali oba společně Kuba + ČEZ.

Bez ohledu na různé testy je nejlepší měnič beztransformátoru a spíš větší jak menší FVE.
Nevím z jakého důvodu je u nás pro mikrozdroj omezení na 10kWp ale alektromobilisti by v pohodě využili i větší výkon!


Já tomu pořád nerozumím co tam je špatně asi bych to potřeboval polopaticky vysvětlit.
Pokud to má měnič o výkonu 10 kW tak ztráta 280W/h je ztráta 3% to snad není moc, nebo je v porovnání se ztrátou až 15% při nabíjení elektromobilu, kde je měnič stejný jen opračný AC-DC.
Měření po fázích to čtu v diskuzích pořád,ale nevím co kdo řeší. Pokud budu z tohodle boxu brát výkon na L1 1kW , L2 0,5 kW a L3 3 kW slunce bude dávat 2 kW zbytek do 4,5 kW půjde z baterky tak opravdu budu platit co? Podle mě nic ven ani do baráku nepoteče, nebo měnič pojede na výkon 3x3kW a na L1 budu dávat 2kW zadarmo čezu a L2 dokonce 2,5 kW a zbytečně si budu vybíjet baterku?

Ono zajímavé je to spíš v zimě. Panely vyrobí 1 kWh za den, měnič spotřebuje 3 kWh za den.
Pokud budete v zimě nabíjet baterku z nočního proudu, tak bude výpočet složitější ale dost si to ukousne do úspory, kterou tímto přeléváním vytvoříte.
V létě to opravdu problém nebude, jen je vhodné přidat na střechu panel, dva na pokrytí této spotřeby.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod TomTom » stř 14. říj 2020 14:06:04

Citigo e IV píše: Měření po fázích to čtu v diskuzích pořád,ale nevím co kdo řeší.

Je to jednoduché, pokud máte odběr na fázi vetší než dovede dát měnič pak se zbytek docucává ze sítě, přitom máte přebytek výkonu, který leze ven na dalších fázích. No a protože výkup/prodej jsou ceny rozdílné dojde k tomuto:

FVE generuje 10000W
f1 - spotřebič pračka, kávovar = 6000W - měnič dodá své maximum 3300W - rozdíl 2700W kupujete za třeba 3Kč/kWh
f2 - spotřebič = 1000W - měnič pokryje spotřebič a současně dává do sítě 2300W za cenu 0,8Kč/kWh
f3 - bez spotřebiče - menič dává do sítě 3300W za cenu 0,8Kč/kWh

Takže pro energetickou společnost - odběr 2700W, dodávka 5600W

V ČR zaplatíme 2,7x3 = 8,1Kč a za vyrobenou dostaneme 5,6x0,8 = 4,48Kč tedy jsme v mínusu 3,62Kč
V EU bilance odběrného místa je 5600W-2700W= 2900W - dostaneme 2,9x0,8 = 2,32Kč zisk

Tak chápu já ten rozdíl EU vs ČR
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » stř 14. říj 2020 14:30:23

TomTom píše:
Citigo e IV píše: Měření po fázích to čtu v diskuzích pořád,ale nevím co kdo řeší.

Je to jednoduché, pokud máte odběr na fázi vetší než dovede dát měnič pak se zbytek docucává ze sítě, přitom máte přebytek výkonu, který leze ven na dalších fázích. No a protože výkup/prodej jsou ceny rozdílné dojde k tomuto:

FVE generuje 10000W
f1 - spotřebič pračka, kávovar = 6000W - měnič dodá své maximum 3300W - rozdíl 2700W kupujete za třeba 3Kč/kWh
f2 - spotřebič = 1000W - měnič pokryje spotřebič a současně dává do sítě 2300W za cenu 0,8Kč/kWh
f3 - bez spotřebiče - menič dává do sítě 3300W za cenu 0,8Kč/kWh

Takže pro energetickou společnost - odběr 2700W, dodávka 5600W

V ČR zaplatíme 2,7x3 = 8,1Kč a za vyrobenou dostaneme 5,6x0,8 = 4,48Kč tedy jsme v mínusu 3,62Kč
V EU bilance odběrného místa je 5600W-2700W= 2900W - dostaneme 2,9x0,8 = 2,32Kč zisk

Tak chápu já ten rozdíl EU vs ČR


F1 chápu to je logický když měnič má jen 3300W na fázi zde asi bude problém se správným rozfázováním domu brát 6 kW na jedná fázi není určitě standartní záležitost je to na hraně 25A jištění . Chápu to na jednu dvě minuty když poběží rychlovarka, ale jinak je to hypotetická možnost
F2 a F3 opravdu měnič tento výkon pustí do sítě místo aby tím výkonem nabíjel baterii, nebo ohříval vodu ?
a když je to problém toho battery boxu od čezu, tak jak to dělají jiní výrobci, jsou 10kW 3F měniče co umí poslat plný výkon jen do jedné fáze?
Proudy přes 40A?
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod Citigo e IV » stř 14. říj 2020 14:35:55

petr.balas píše:Ono zajímavé je to spíš v zimě. Panely vyrobí 1 kWh za den, měnič spotřebuje 3 kWh za den.
Pokud budete v zimě nabíjet baterku z nočního proudu, tak bude výpočet složitější ale dost si to ukousne do úspory, kterou tímto přeléváním vytvoříte.
V létě to opravdu problém nebude, jen je vhodné přidat na střechu panel, dva na pokrytí této spotřeby.


Není to blbost jak může udělat měnič z 1 kW protečené DC energie ztrátu 3 kWh. Pochopím jistou ztrátu, dobijejí a formátují se baterky mimochodem měnič má v sobě normální pylontech 2000 baterky co používají i u konkurence. Něco možná +50W bude brát nějaká chytrost co tam je přidaná navíc co konkurence neumí co dělá z toho boxu ten funkční celek. Ale že by to bralo 280W trvale i bez výroby elektřiny to by bylo slušný topení, to by muselo i ve stand by režimu aktivně chladit. Pokud by to opravdu tak bylo , není problém to na zimu vypnout a zapínat jen jednou za 14 pro kuntrolu baterek a jejich případně nabití .
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Nabíjí někdo EV z fotovoltaiky?

Příspěvekod TomTom » stř 14. říj 2020 14:49:33

Citigo e IV píše:Chápu to na jednu dvě minuty když poběží rychlovarka, ale jinak je to hypotetická možnost
F2 a F3 opravdu měnič tento výkon pustí do sítě místo aby tím výkonem nabíjel baterii, nebo ohříval vodu ?

No když máte baterie plný a vodu nahřátou tak to cpe takto ven. Co jsem měl nabídky na 10kW měniče - žádný z nich neuměl dát do jedné fáze běžně více jak 3,3kW. Nevím jak je to teď - moje FVE je 2 roky stará a v té době třeba RCT nemělo měnič větší než 3x2kWh. Němcům to neva, že jim na jedné fázi teče ven a na druhé si berou.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie