Domácí wallbox jaký?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Josef » úte 08. zář 2020 16:57:35

Apofis74 píše:
Josef píše:3x25A aby byla rezerva a k tomu dimenzovat průměr drátů. Já osobně považuji wallbox doma za zbytečnost.



Ze zásuvky nestihnu dobít na druhý den na cestu do práce. Teď ano ale plánuji změnu a cesta do Prahy je 100km
Nebo myslíte že to zvládnu. nevím jak rychle to bude nabíjet z toho wallboxu a jak rychle ze zásuvky. jak sem psal nějaký ty A nebo W nebo co to je všechno za písmena jsou pro mě tak nějak k nepochopení natož jak co s čím souvisí.


Záleží na okolnostech, kolega rovněž dojíždí 200 km denně, tedy stejně jako vy, takže já bych nabíjel z jedné zásuvky 3,5 kW (1x15A), tedy za 10 hodin bych nabil na 200 km bez problému, ale ne každý je doma 10 hodin :) Pokud potřebuji víc, než mám nabito, po cestě se zastavím někde na 15 minut a je vyřešeno. Samozřejmě na 200 km pravidelných jízd a kratší časy je lepší Wallbox, tam už bych zásuvku neřešil. Ovšem pokud chcete jezdit denně 200 km s rozumnou rezervou alespoň 10%, pak BMW i3 94 Ah nevidím jako dobré řešení (zvláště denní nabíjení na 100%), tedy spíše pořídit verzi i3 120 Ah, nebo lépe 180 Ah Konu, Niro, Enyaq apod. případně levnější Peugeot 2008 50 kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod petr.balas » úte 08. zář 2020 16:59:53

Apofis74 píše:
petr.balas píše:Ad kabel - pokud bude nabíječka resp. jistič. do 16A, tak stačí 5x2,5. Větší průřez snad leda, kdyby ten kabel měl být extra dlouhý aby na něm nebyl velký úbytek napětí (ztráty). Kabel předpokládám v mědi (pokud by to byl nějaký starý hliníkový, tak by to opravdu chtělo ty 5x4).

Ad extra odběrné místo - fixní poplatky (za jistič, t.j. za rezervovaný výkon) nejsou úplně zanedbatelné a budete je platit 2x, spočítejte si, zda se to vyplatí. IMHO ne.


Kolik se platí? Nevím. Nikdy sem to neřešil. na infolince mě řekli že při zřízení bych platil jen 12500 za ten hlavní jistič myslím 3x25A
Jestli máte na mysli pak měsíční poplatek za toto tak dvakrát to určitě platit nebudu

Kabel v mědi samozřejmě a jistič počítám 16A. délka cca 20m

Měsíční poplatek zatím platí tchán t.j. platí se 1x. Po zřízení dalšího odběrného místa jej bude platit tchán a navíc ještě vy t.j. bude se platit 2x.

Pokud jste si jistý, že nebudete nabíjet více než 16A, tak musí stačit těch 5x2,5. Úbytek napětí na kabelu bude cca 5V, takže ztráty na kabelu cca 2 %. Se silnějším kabelem by byly menší ale cenu za dražší kabel to IMHO nezaplatí.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod petr.balas » úte 08. zář 2020 17:06:42

Apofis74 píše:
Josef píše:3x25A aby byla rezerva a k tomu dimenzovat průměr drátů. Já osobně považuji wallbox doma za zbytečnost.



Ze zásuvky nestihnu dobít na druhý den na cestu do práce. Teď ano ale plánuji změnu a cesta do Prahy je 100km
Nebo myslíte že to zvládnu. nevím jak rychle to bude nabíjet z toho wallboxu a jak rychle ze zásuvky. jak sem psal nějaký ty A nebo W nebo co to je všechno za písmena jsou pro mě tak nějak k nepochopení natož jak co s čím souvisí.

Jednofázové nabíjení 16A nabíjí rychlostí 3,6 kW, za 8 hodin (noční proud) nabijete 28,8 kWh. Pokud budete s Konou jezdit za 16 kWh / 100 km, tak nabijete na 180 km. Reálně to bude o něco méně, protože ztráty při nabíjení, pomalejší nabíjení na konci, ... ale na 100 km IMHO nabijete vždy.

Pokud nejdete na noční proud, máte více hodin a nabijete více.

Až budete nabíje 3fázově, tak nabijete 3x delší dojezd.

Pokud chcete nabíjet na noční proud a ten spíná blbě (4 hodiny přes den a 4 hodiny v noci jako bývalo u mě), tak to nevychází a musíte to řešit jinak.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod petr.balas » úte 08. zář 2020 17:10:42

Lama píše:
Apofis74 píše:
Lama píše:Doporučuji průřez vodičů 6mm pro až 32A.


32A tady snad ani nemáme. Proč tedy na tom videu stačí 2,5?
Jedině že by to mělo vliv v budoucnu až pořídím FVE ale i tak si myslím že 6mm je hodně zbytečné plýtvání penězi

Pokud tam poteče dlouhodobě 32A, budou 6 mm vlažné, 4 mm budou horké, ... Navíc při 6 mm budou menší ztráty. Kvůli FVE jsem musel dávat nové připojení a jsem rád, že to je 6 mm, ikdyž mám hlavní jistič 3x25A a podružné 20A. Nicméně mohu nabíjet klidně 32A když svítí.
Bohužel tam kde mám staré hliníkové rozvody a pospojované, tak 16A bylo maximum pro delší nabíjení na 400V.

Nabíjet 32A z FVE IMHO obvykle nejde, limit FVE nadoma je 10 kW, což je 3x 16A. T.j. pokud výjimečně potřebuji rychle dobít, tak se to teoreticky může hodit (ale za mě je jednodušší se 1x za rok stavit po cestě na rychlonabíječce a toto neřešit), ale jinak chci nabíjet jen z FVE a nedososávat od ČEZu.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Josef » úte 08. zář 2020 17:13:57

petr.balas píše:
Jednofázové nabíjení 16A nabíjí rychlostí 3,6 kW, za 8 hodin (noční proud) nabijete 28,8 kWh. Pokud budete s Konou jezdit za 16 kWh / 100 km, tak nabijete na 180 km. Reálně to bude o něco méně, protože ztráty při nabíjení, pomalejší nabíjení na konci, ... ale na 100 km IMHO nabijete vždy.

Pokud nejdete na noční proud, máte více hodin a nabijete více.

Až budete nabíje 3fázově, tak nabijete 3x delší dojezd.

Pokud chcete nabíjet na noční proud a ten spíná blbě (4 hodiny přes den a 4 hodiny v noci jako bývalo u mě), tak to nevychází a musíte to řešit jinak.


Já mám pouze 4 hod. nízkou sazbu a nabíjím denně pouze na průměr 70 km, tedy mě stojí elektřina zprůměrováno 3,00 Kč/kWh a to mi stačí na těch 200 kWh měsíčně. Zbytek dobiji z veřejné sítě z paušálu ČEZ, který stejně musím platit. Každý podle svých potřeb.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Apofis74
Příspěvky: 169
Registrován: ned 30. srp 2020 20:14:13

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Apofis74 » úte 08. zář 2020 17:20:14

petr.balas píše:
Apofis74 píše:
Josef píše:3x25A aby byla rezerva a k tomu dimenzovat průměr drátů. Já osobně považuji wallbox doma za zbytečnost.



Ze zásuvky nestihnu dobít na druhý den na cestu do práce. Teď ano ale plánuji změnu a cesta do Prahy je 100km
Nebo myslíte že to zvládnu. nevím jak rychle to bude nabíjet z toho wallboxu a jak rychle ze zásuvky. jak sem psal nějaký ty A nebo W nebo co to je všechno za písmena jsou pro mě tak nějak k nepochopení natož jak co s čím souvisí.

Jednofázové nabíjení 16A nabíjí rychlostí 3,6 kW, za 8 hodin (noční proud) nabijete 28,8 kWh. Pokud budete s Konou jezdit za 16 kWh / 100 km, tak nabijete na 180 km. Reálně to bude o něco méně, protože ztráty při nabíjení, pomalejší nabíjení na konci, ... ale na 100 km IMHO nabijete vždy.

Pokud nejdete na noční proud, máte více hodin a nabijete více.

Až budete nabíje 3fázově, tak nabijete 3x delší dojezd.

Pokud chcete nabíjet na noční proud a ten spíná blbě (4 hodiny přes den a 4 hodiny v noci jako bývalo u mě), tak to nevychází a musíte to řešit jinak.


Takže jak dosáhnout tech 7,4 co má ta kona? Wallboxem? A ten poplatek za jistič. Ano když tchán nechce FVE a mě zřídí nový odběr tak budeme platit 2x ale já jen 1x. Co si bude platit on to jde mimo mě.
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod petr.balas » úte 08. zář 2020 17:32:18

Apofis74 píše:
petr.balas píše:
Apofis74 píše:

Ze zásuvky nestihnu dobít na druhý den na cestu do práce. Teď ano ale plánuji změnu a cesta do Prahy je 100km
Nebo myslíte že to zvládnu. nevím jak rychle to bude nabíjet z toho wallboxu a jak rychle ze zásuvky. jak sem psal nějaký ty A nebo W nebo co to je všechno za písmena jsou pro mě tak nějak k nepochopení natož jak co s čím souvisí.

Jednofázové nabíjení 16A nabíjí rychlostí 3,6 kW, za 8 hodin (noční proud) nabijete 28,8 kWh. Pokud budete s Konou jezdit za 16 kWh / 100 km, tak nabijete na 180 km. Reálně to bude o něco méně, protože ztráty při nabíjení, pomalejší nabíjení na konci, ... ale na 100 km IMHO nabijete vždy.

Pokud nejdete na noční proud, máte více hodin a nabijete více.

Až budete nabíje 3fázově, tak nabijete 3x delší dojezd.

Pokud chcete nabíjet na noční proud a ten spíná blbě (4 hodiny přes den a 4 hodiny v noci jako bývalo u mě), tak to nevychází a musíte to řešit jinak.


Takže jak dosáhnout tech 7,4 co má ta kona? Wallboxem? A ten poplatek za jistič. Ano když tchán nechce FVE a mě zřídí nový odběr tak budeme platit 2x ale já jen 1x. Co si bude platit on to jde mimo mě.

Pokud chcete nabíjet 7,4 kW, tak jí musíte dát 32A na jedné fázi. T.j. mít vstupní jistič na baráku alespoň 32A, přepojit barák, aby na té fázi nebylo nic jiného než to auto (3f čerpadlo ve studni se pravděpodobně snese, ale 3f sporák už ne - budete vyhazovat pojistky) a použít kabel 5x6. A pak wallbox nebo kabel, který podporuje 1-fázové 32A nabíjení (popř. 3-fázové 32A nabíjení, NELZE použít kabel / wallbox 3 fáze 16A (11kW), ten by u Vás nabíjel je 3,6kW)

Je na vás, zda toto vše chcete řešit. Nebo se smířit s tím, že pokud výjimečně dojedete zcela vybitý, tak nenabijete přes noc do plna a do plna dobijete až o den později.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Apofis74
Příspěvky: 169
Registrován: ned 30. srp 2020 20:14:13

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Apofis74 » úte 08. zář 2020 18:04:09

petr.balas píše:
Apofis74 píše:
petr.balas píše:Jednofázové nabíjení 16A nabíjí rychlostí 3,6 kW, za 8 hodin (noční proud) nabijete 28,8 kWh. Pokud budete s Konou jezdit za 16 kWh / 100 km, tak nabijete na 180 km. Reálně to bude o něco méně, protože ztráty při nabíjení, pomalejší nabíjení na konci, ... ale na 100 km IMHO nabijete vždy.

Pokud nejdete na noční proud, máte více hodin a nabijete více.

Až budete nabíje 3fázově, tak nabijete 3x delší dojezd.

Pokud chcete nabíjet na noční proud a ten spíná blbě (4 hodiny přes den a 4 hodiny v noci jako bývalo u mě), tak to nevychází a musíte to řešit jinak.


Takže jak dosáhnout tech 7,4 co má ta kona? Wallboxem? A ten poplatek za jistič. Ano když tchán nechce FVE a mě zřídí nový odběr tak budeme platit 2x ale já jen 1x. Co si bude platit on to jde mimo mě.

Pokud chcete nabíjet 7,4 kW, tak jí musíte dát 32A na jedné fázi. T.j. mít vstupní jistič na baráku alespoň 32A, přepojit barák, aby na té fázi nebylo nic jiného než to auto (3f čerpadlo ve studni se pravděpodobně snese, ale 3f sporák už ne - budete vyhazovat pojistky) a použít kabel 5x6. A pak wallbox nebo kabel, který podporuje 1-fázové 32A nabíjení (popř. 3-fázové 32A nabíjení, NELZE použít kabel / wallbox 3 fáze 16A (11kW), ten by u Vás nabíjel je 3,6kW)

Je na vás, zda toto vše chcete řešit. Nebo se smířit s tím, že pokud výjimečně dojedete zcela vybitý, tak nenabijete přes noc do plna a do plna dobijete až o den později.



ano takhle to chápu. Těch 32A to je asi blbost to nebudeme podstupovat.
Takže ten wallbox u mě pojede na toto auto 3,6kw a u nějakého s 3f nabíječkou pojede 11kw? samozřejmě na 16A ale bude mě to fungovat.
To je první co jsem potřeboval vědět.
Druhá věc je ten kabel který jak říkáte na těch 16A stačí 5x2,5. I za to děkuji.
Teď ještě jestli bude potřeba nějakých změn až popřípadě nechám udělat FVE

No a když jste napsal o tom dvojitém zbytečném placení tak mě začalo vrtat hlavou zdali by nešlo udělat FVE na tento stávající rozvod u tchána ale aby šel jen k nám. Jsme napojení někde za hodinama kabelem k nám nahoru kde máme svůj rozvaděč.

Spoustu otázek, vím a omlouvám se
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod petr.balas » úte 08. zář 2020 18:20:17

Apofis74 píše:
petr.balas píše:
Apofis74 píše:
Takže jak dosáhnout tech 7,4 co má ta kona? Wallboxem? A ten poplatek za jistič. Ano když tchán nechce FVE a mě zřídí nový odběr tak budeme platit 2x ale já jen 1x. Co si bude platit on to jde mimo mě.

Pokud chcete nabíjet 7,4 kW, tak jí musíte dát 32A na jedné fázi. T.j. mít vstupní jistič na baráku alespoň 32A, přepojit barák, aby na té fázi nebylo nic jiného než to auto (3f čerpadlo ve studni se pravděpodobně snese, ale 3f sporák už ne - budete vyhazovat pojistky) a použít kabel 5x6. A pak wallbox nebo kabel, který podporuje 1-fázové 32A nabíjení (popř. 3-fázové 32A nabíjení, NELZE použít kabel / wallbox 3 fáze 16A (11kW), ten by u Vás nabíjel je 3,6kW)

Je na vás, zda toto vše chcete řešit. Nebo se smířit s tím, že pokud výjimečně dojedete zcela vybitý, tak nenabijete přes noc do plna a do plna dobijete až o den později.



ano takhle to chápu. Těch 32A to je asi blbost to nebudeme podstupovat.
Takže ten wallbox u mě pojede na toto auto 3,6kw a u nějakého s 3f nabíječkou pojede 11kw? samozřejmě na 16A ale bude mě to fungovat.
To je první co jsem potřeboval vědět.
Druhá věc je ten kabel který jak říkáte na těch 16A stačí 5x2,5. I za to děkuji.
Teď ještě jestli bude potřeba nějakých změn až popřípadě nechám udělat FVE

No a když jste napsal o tom dvojitém zbytečném placení tak mě začalo vrtat hlavou zdali by nešlo udělat FVE na tento stávající rozvod u tchána ale aby šel jen k nám. Jsme napojení někde za hodinama kabelem k nám nahoru kde máme svůj rozvaděč.

Spoustu otázek, vím a omlouvám se

Ano, chápete to správně, wallbox / kabel 16A bude na 1f dodávat 3,6 kW, na 3f bude dodávat 11kW

FVE - zde záleží, zda bude povolena dodávka do sítě ČEZu. Pokud ano, tak nutně budete dodávat i k tchánovi.
Pokud nebude povolena dodávka, tak určitě lze zapojit měřící tráfka, která hlídají přetoky jen na kabel směrem k Vám a pak tchánovi nic nedáte (reálně tam ale občas budou drobné přetoky po zapnutí / vypnutí velkých spotřebičů u Vás, tomu se nikdy úplně nevyhnete).

Pokud budete řešit spotřebu přebytků pomocí něčeho jako WattRouter, tak lze pochopitelně dát měřící tráfka na přívod směrem k vám a tchánovi dodávat až v okamžiku, kdy se mi už další energie nevejde do bojleru. T.j. energii si prioritně spotřebujete u sebe, přebytky přes WattRouter nacpete do svého bojleru a až energii, kterou nejste schopen využít, pošlete tchánovi. IMHO je to to, co chcete :-)
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Apofis74
Příspěvky: 169
Registrován: ned 30. srp 2020 20:14:13

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Apofis74 » úte 08. zář 2020 18:32:04

petr.balas píše:
Apofis74 píše:
petr.balas píše:Pokud chcete nabíjet 7,4 kW, tak jí musíte dát 32A na jedné fázi. T.j. mít vstupní jistič na baráku alespoň 32A, přepojit barák, aby na té fázi nebylo nic jiného než to auto (3f čerpadlo ve studni se pravděpodobně snese, ale 3f sporák už ne - budete vyhazovat pojistky) a použít kabel 5x6. A pak wallbox nebo kabel, který podporuje 1-fázové 32A nabíjení (popř. 3-fázové 32A nabíjení, NELZE použít kabel / wallbox 3 fáze 16A (11kW), ten by u Vás nabíjel je 3,6kW)

Je na vás, zda toto vše chcete řešit. Nebo se smířit s tím, že pokud výjimečně dojedete zcela vybitý, tak nenabijete přes noc do plna a do plna dobijete až o den později.



ano takhle to chápu. Těch 32A to je asi blbost to nebudeme podstupovat.
Takže ten wallbox u mě pojede na toto auto 3,6kw a u nějakého s 3f nabíječkou pojede 11kw? samozřejmě na 16A ale bude mě to fungovat.
To je první co jsem potřeboval vědět.
Druhá věc je ten kabel který jak říkáte na těch 16A stačí 5x2,5. I za to děkuji.
Teď ještě jestli bude potřeba nějakých změn až popřípadě nechám udělat FVE

No a když jste napsal o tom dvojitém zbytečném placení tak mě začalo vrtat hlavou zdali by nešlo udělat FVE na tento stávající rozvod u tchána ale aby šel jen k nám. Jsme napojení někde za hodinama kabelem k nám nahoru kde máme svůj rozvaděč.

Spoustu otázek, vím a omlouvám se

Ano, chápete to správně, wallbox / kabel 16A bude na 1f dodávat 3,6 kW, na 3f bude dodávat 11kW

FVE - zde záleží, zda bude povolena dodávka do sítě ČEZu. Pokud ano, tak nutně budete dodávat i k tchánovi.
Pokud nebude povolena dodávka, tak určitě lze zapojit měřící tráfka, která hlídají přetoky jen na kabel směrem k Vám a pak tchánovi nic nedáte (reálně tam ale občas budou drobné přetoky po zapnutí / vypnutí velkých spotřebičů u Vás, tomu se nikdy úplně nevyhnete).

Pokud budete řešit spotřebu přebytků pomocí něčeho jako WattRouter, tak lze pochopitelně dát měřící tráfka na přívod směrem k vám a tchánovi dodávat až v okamžiku, kdy se mi už další energie nevejde do bojleru. T.j. energii si prioritně spotřebujete u sebe, přebytky přes WattRouter nacpete do svého bojleru a až energii, kterou nejste schopen využít, pošlete tchánovi. IMHO je to to, co chcete :-)


Pokud by byl svolný se podělit o cenu tak by nebyl problém ale jemu se zdá návratnost 10 let hodně. taky jsem nezmínil že přemýšlím o FVE s bateriemi takže i to třeba hraje svou roli.
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod petr.balas » úte 08. zář 2020 19:23:26

Apofis74 píše:
petr.balas píše:
Apofis74 píše:

ano takhle to chápu. Těch 32A to je asi blbost to nebudeme podstupovat.
Takže ten wallbox u mě pojede na toto auto 3,6kw a u nějakého s 3f nabíječkou pojede 11kw? samozřejmě na 16A ale bude mě to fungovat.
To je první co jsem potřeboval vědět.
Druhá věc je ten kabel který jak říkáte na těch 16A stačí 5x2,5. I za to děkuji.
Teď ještě jestli bude potřeba nějakých změn až popřípadě nechám udělat FVE

No a když jste napsal o tom dvojitém zbytečném placení tak mě začalo vrtat hlavou zdali by nešlo udělat FVE na tento stávající rozvod u tchána ale aby šel jen k nám. Jsme napojení někde za hodinama kabelem k nám nahoru kde máme svůj rozvaděč.

Spoustu otázek, vím a omlouvám se

Ano, chápete to správně, wallbox / kabel 16A bude na 1f dodávat 3,6 kW, na 3f bude dodávat 11kW

FVE - zde záleží, zda bude povolena dodávka do sítě ČEZu. Pokud ano, tak nutně budete dodávat i k tchánovi.
Pokud nebude povolena dodávka, tak určitě lze zapojit měřící tráfka, která hlídají přetoky jen na kabel směrem k Vám a pak tchánovi nic nedáte (reálně tam ale občas budou drobné přetoky po zapnutí / vypnutí velkých spotřebičů u Vás, tomu se nikdy úplně nevyhnete).

Pokud budete řešit spotřebu přebytků pomocí něčeho jako WattRouter, tak lze pochopitelně dát měřící tráfka na přívod směrem k vám a tchánovi dodávat až v okamžiku, kdy se mi už další energie nevejde do bojleru. T.j. energii si prioritně spotřebujete u sebe, přebytky přes WattRouter nacpete do svého bojleru a až energii, kterou nejste schopen využít, pošlete tchánovi. IMHO je to to, co chcete :-)


Pokud by byl svolný se podělit o cenu tak by nebyl problém ale jemu se zdá návratnost 10 let hodně. taky jsem nezmínil že přemýšlím o FVE s bateriemi takže i to třeba hraje svou roli.

Koupit 4kvadrantní elektroměr, ten osadit mezi svůj a "dolní" elektroměr a pak měřit kolik jste mu dodal a domluvit se, že bude platit totéž, co by platil ČEZu by nešlo?
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Apofis74
Příspěvky: 169
Registrován: ned 30. srp 2020 20:14:13

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Apofis74 » úte 08. zář 2020 19:35:18

petr.balas píše:
Apofis74 píše:
petr.balas píše:Ano, chápete to správně, wallbox / kabel 16A bude na 1f dodávat 3,6 kW, na 3f bude dodávat 11kW

FVE - zde záleží, zda bude povolena dodávka do sítě ČEZu. Pokud ano, tak nutně budete dodávat i k tchánovi.
Pokud nebude povolena dodávka, tak určitě lze zapojit měřící tráfka, která hlídají přetoky jen na kabel směrem k Vám a pak tchánovi nic nedáte (reálně tam ale občas budou drobné přetoky po zapnutí / vypnutí velkých spotřebičů u Vás, tomu se nikdy úplně nevyhnete).

Pokud budete řešit spotřebu přebytků pomocí něčeho jako WattRouter, tak lze pochopitelně dát měřící tráfka na přívod směrem k vám a tchánovi dodávat až v okamžiku, kdy se mi už další energie nevejde do bojleru. T.j. energii si prioritně spotřebujete u sebe, přebytky přes WattRouter nacpete do svého bojleru a až energii, kterou nejste schopen využít, pošlete tchánovi. IMHO je to to, co chcete :-)


Pokud by byl svolný se podělit o cenu tak by nebyl problém ale jemu se zdá návratnost 10 let hodně. taky jsem nezmínil že přemýšlím o FVE s bateriemi takže i to třeba hraje svou roli.

Koupit 4kvadrantní elektroměr, ten osadit mezi svůj a "dolní" elektroměr a pak měřit kolik jste mu dodal a domluvit se, že bude platit totéž, co by platil ČEZu by nešlo?


jistě že by se šlo domluvit ale to je složité počítání si myslím. Raději něco jednoduššího.
Teď taky koukám že ty FVE jsou 1f. Ty 3f jsou zase o cca 50K dražší
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Lama » úte 08. zář 2020 20:59:02

Apofis74 píše:
petr.balas píše:
Apofis74 píše:
Pokud by byl svolný se podělit o cenu tak by nebyl problém ale jemu se zdá návratnost 10 let hodně. taky jsem nezmínil že přemýšlím o FVE s bateriemi takže i to třeba hraje svou roli.

Koupit 4kvadrantní elektroměr, ten osadit mezi svůj a "dolní" elektroměr a pak měřit kolik jste mu dodal a domluvit se, že bude platit totéž, co by platil ČEZu by nešlo?


jistě že by se šlo domluvit ale to je složité počítání si myslím. Raději něco jednoduššího.
Teď taky koukám že ty FVE jsou 1f. Ty 3f jsou zase o cca 50K dražší

Pokud chcete FVE a nechat tchána v klidu, pořiďte si svoje odběrné místo, které budete platit a bude klid nyní i v budoucnu. Nebo raději opusťte myšlenku o FVE a ušetříte. Nemyslím to špatně, ale možná si časem vzpomenete. Stejně tak s těmi dráty 2,5 mm, které radím nedávat ani na 16 A, ikdyž to "stačí". Raději dejte o stupeň větší, tedy 4 mm a budete mít klid.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Lama » úte 08. zář 2020 21:05:21

petr.balas píše:
Lama píše:
Apofis74 píše:
32A tady snad ani nemáme. Proč tedy na tom videu stačí 2,5?
Jedině že by to mělo vliv v budoucnu až pořídím FVE ale i tak si myslím že 6mm je hodně zbytečné plýtvání penězi

Pokud tam poteče dlouhodobě 32A, budou 6 mm vlažné, 4 mm budou horké, ... Navíc při 6 mm budou menší ztráty. Kvůli FVE jsem musel dávat nové připojení a jsem rád, že to je 6 mm, ikdyž mám hlavní jistič 3x25A a podružné 20A. Nicméně mohu nabíjet klidně 32A když svítí.
Bohužel tam kde mám staré hliníkové rozvody a pospojované, tak 16A bylo maximum pro delší nabíjení na 400V.

Nabíjet 32A z FVE IMHO obvykle nejde, limit FVE nadoma je 10 kW, což je 3x 16A. T.j. pokud výjimečně potřebuji rychle dobít, tak se to teoreticky může hodit (ale za mě je jednodušší se 1x za rok stavit po cestě na rychlonabíječce a toto neřešit), ale jinak chci nabíjet jen z FVE a nedososávat od ČEZu.

Myslel jsem nabíjení 32 A z jedné fáze. To jsem praktikoval bez problémů při nabíjení IONIQa. Mám 3F FVE (3 měniče) 8,4 kWp a součtový 4Q el.měr...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Mishaczech
Příspěvky: 141
Registrován: stř 10. črc 2019 8:18:43

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Mishaczech » stř 09. zář 2020 12:33:52

Tak jo, napíšu své zkušenosti - platit vydřiduchům z CEZu dalších 500Kč+ měsíčně za další přípojné místo + jednorázově 12.000 za jeho zřízení? Fakt se to vyplatí? Existují jednoduché a levné měřiče spotřeby na bytovou jednotku, přicvaknou se na kabel a vesele si měří. Rozpočítat pak celkovou spotřebu a spotřebu jednotlivých bytových jednotek je triviální (spotřeba moje = spotřeba celková - spotřeba měřená) například?
Jednoduché měření s online přístupem tady:
https://www.i4wifi.cz/cs/211158-tinycontrol-lan-mod-3f
Bez online, zato hezky vidět například tu:
https://www.aliexpress.com/item/4000224048720.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.11024c4dd47U5v

Co se týká wallboxu - POKUD nemáte auto s 3F nabíječkou tak Vám prakticky komerční FVE smysl nedají. Píšu to jako majitel hybridní asynchronní 3F 10KW elektrárny s jedním 3F měničem. Tj. přibližně 3.3KW na fázi. Ono pokud poběží nabíjení (16A) tak v té chvíli už dobírám ze sítě i když bych vypnul celý barák... Tudíž prakticky nabíjím svojí i3 ve třífázovém provozu, 6 nebo 10A na fázi (pouze ze sluníčka, resp. sluníčka a baterií u FVE) a stejně mi do toho přítelkyně občas musí právě prát, sušit, vařit a nebo žehlit. Máme asymetrické měření, jako jedni z mála na světě... POKUD si FVE uděláte sám a bez připojení k síti z několika měničů, pak třeba OK, ale počítejte minimálně s 5KW (spíše lépe 8KW) na fázi, na to je zase dobré http://forum.mypower.cz a další podobné.
Prochi
Příspěvky: 24
Registrován: ned 06. zář 2020 9:24:32

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Prochi » sob 19. zář 2020 8:45:17

Ahoj všem,
zjišťuji informace k domácímu wallboxu nebo možná by stačil jen šikovný kabel (viz odkaz níže) a poprosil bych vás o pomoc. Já se v tom ale absolutně nevyznám - potřebuji sepsat základní požadavky/parametry pro známého, který by to následně realizoval.
Aktuálně mám Hyundai Ioniq a do budoucna se nebráním dalšímu kroku vpřed, takže aby tam byla variabilita pro případné využití jiného auta. Vyčetl jsem, že Ioniq umožňuje nabíjení přes domácí Wallbox s maximálním výkonem 6,6 kW, což je limit palubní nabíječky v elektromobilu. Z aplikace ČEZu jsem zjistil, že doma mám 3x25A.
To je asi tak vše co vím :D a hlavním požadavkem je rychlejší domácí nabíjení. Je tady někdo šikovný, který by mi dokázal stručně a jasně napsat, co vlastně poptávám?
A omlouvám se, pokud se to zde již řešilo - ale když jsem si to zkoušel zpětně číst, tak jsem se v těch odborných diskusích okamžitě ztratil a vůbec nevěděl, která bije... :o
DÍKY!

https://www.idnes.cz/auto/magazin/nabij ... rdware_nyv
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod petr.balas » sob 19. zář 2020 10:52:11

Předpokládám, že ionic má nabíjení 1x 32A.

První otázka je - máte, či jste schopen jednu fázi vyhradit jen pro nabíjení? Pokud netušíte na co se ptám, tak nemáte, t.j. nutno probrat s nějakým místním elektrikářem, zda je schopen přepojit barák, aby byly všechny zásuvky, ... jen na dvou fázích a třetí byla jen pro použití s autem. Popř. na té třetí byly jen malé spotřeby, popř. byla jistota, že na nich nebude žádná velká spotřeba v okamžiku, kdy nabíjíte.

Pokud toto zajistíte, tak by měl stačit obyč 1 fázový kabel s možností nastavit proud 25A za pár korun (reálně ale seženete jen 32A kabel). Případné redukce na cesty z jiných zásuvek vyrobí místní elektrikář. Třeba toto:
https://inchanet.cz/produkt/spark-line- ... ee-1f-32a/

Pokud nejste schopen zajistit vyhrazení jedné fáze pro nabíjení, tak je vhodné pořídit wallbox, který sleduje spotřebu domu a omezí rychlost nabíjení podle spotřeby domu aby jste se vešel do oněch 25A. To obnáší nějaké kabely a měřící trafa + odbornou práci, asi vhodné se domluvit s dodavatelem wallboxu. Na první pohled by správná verze měla být tato:
https://inchanet.cz/produkt/wallbox-inc ... ess-steel/
verze s dálkovou regulací, ale kontaktujte je a domluvte se. Ptát se, zda jde nyní regulace dle baráku přepnout do režimu, kdy sleduje pouze jednu fázi a v budoucnu zapnout regulaci na všechny tři (IMHO bude stačit nyní nezapojit druhé dvě měřící trafa ale doporučuji je mít připravené).
Ale i tak je vhodné zkontrolovat, aby nyní nebyla ona fáze použitá pro nabíjení stejná s velkými spotřebiči - hlavně elektrický bojler popř. další věci spínané HDO)

Ad příprava na případné další auto - to již s pravděpodobností s hraničící s jistotou bude mít 3 fázové nabíjení, pak by ono vyhrazení jedné fáze bylo naopak na škodu a pokud s tím chcete počítat, tak brát spíš ten wallbox. Všechny kabely pak brát hned 3 fázové.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Radovan » sob 19. zář 2020 11:47:35

Pokud máte jistič 3x25A, tak určitě někde doma máte zásuvku malý červený 5kolík 400V 16A, který na všech 3F dá dohromady výkon až 11 kW. Čili ideální by pro Vás, abyste jej mohl používat alternativně i na cestách mimo rychlonabíječky a do budoucna obsáhl i auto s palubní nabíječkou 11 kWh (nyní máte v Ioniqovi 7,2, ne 6,6, ty má Nissan Leaf příplatková výbava nebo II.generace automaticky) . Prakticky něco takového a jen to do červeného pětikolíku jednoduše zastrčit http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabel-me ... A4S5M.html
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Prochi
Příspěvky: 24
Registrován: ned 06. zář 2020 9:24:32

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Prochi » sob 19. zář 2020 12:25:23

Tak bohužel 5kolík 400V nemám :-(
Nechat si ho dodělat by údajně neměl být až takový problém, ne přímo v domě, ale venku. Zkusím se s někým poradit.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Domácí wallbox jaký?

Příspěvekod Lama » sob 19. zář 2020 16:18:31

pempak píše:Tak bohužel 5kolík 400V nemám :-(
Nechat si ho dodělat by údajně neměl být až takový problém, ne přímo v domě, ale venku. Zkusím se s někým poradit.

Je otázka, zda opravdu potřebujete doma nabíjet "rychle".....
Mám na zakázku dělaný přenosný wallbox se vším možným (Manuál, WIFI, FVE, měření, s plynulou regulací 0-32A, resp. 3x 0-32A) za dobrou cenu 12,5tis. a více než 90% nabíjení je 10-16A na jedné fázi....
Pokud Vám stačí přes noc nabít na každý den na 150-200 km, pak stačí nabíjet dodanou cestovní nabíječkou, která umí 8-10A.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)