Využití více fází u nabíjecích stanic
Moderátor: Josef
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Tak nevím, zda si dobře rozumíme. Představme si, že auto X zasune do nabíječky kabel Mennekes a začně nabíjet přes fázi L1 automobil, protože má jednofázovou nabíječku. Přijede auto Y, zasune kabel Mennekes a rovněž začně nabíjet přes fázi L1 automobil. Předpokládejme, že Mennekes má identické fáze na pinech zásuvky Mennekes v nabíječce. Tedy pro dvě auta má pouze 32A. Pokud ale auto Y bude mít v kabelu přehozené fáze L1 a L3, začna nabíjet auto fází L3 místo fází L1 a tedy nabíječka bude dávat plných cca 32A.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Josef píše:Tak nevím, zda si dobře rozumíme. Představme si, že auto X zasune do nabíječky kabel Mennekes a začně nabíjet přes fázi L1 automobil, protože má jednofázovou nabíječku. Přijede auto Y, zasune kabel Mennekes a rovněž začně nabíjet přes fázi L1 automobil. Předpokládejme, že Mennekes má identické fáze na pinech zásuvky Mennekes v nabíječce. Tedy pro dvě auta má pouze 32A. Pokud ale auto Y bude mít v kabelu přehozené fáze L1 a L3, začna nabíjet auto fází L3 místo fází L1 a tedy nabíječka bude dávat plných cca 32A.
Rozumíme.
Auto X dostane povoleno odebírat 32 A na VŠECH pinech, reálně ale bude odebírat jen z jedné fáze.
Auto Y chce odebírat proud ale sloupek ví, že už povolil odběr 32 A a nemá jak rozlišit, že jen na jedné fázi a ví, že celkem má k dispozici 32 A, takže buď prvnímu autu zkrouhne proud na 16 A a druhému povolí taky 16 A nebo prvnímu nechá celých 32 A a druhé má smůlu.
T.j. problém je v tom, že sloupek není schopen rozlišit, zda má auto 1 fázovou nebo vícefázovou nabíječku. Pokud by to uměl, tak to bude fungovat, jenže Mennekes komunikace počet fází bohužel neřeší.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Slopwk nemusi rozlisovat kolikafazovou ma auto nabijecku. Stacilo by kdyby vedelo na ktere dazi a jaky proud vydava. A to by vedet melo pokud je prichystane na vypicet vydanych kw a ceny. Casem by i ty sloupky mohly byt chytrejsi a mohly by vedet ze v pripade pripojeni auta na B vystupu mu pripoji fazi 2 a orvni auto neshodi a nebo neomezi. Staci aby logika vedela kterou volnou fazi ma novemu autu sepnout. Je to i v zajmu distributora. Vyda vic kw a mebude celit reklamacim.
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Dave píše:Slopwk nemusi rozlisovat kolikafazovou ma auto nabijecku. Stacilo by kdyby vedelo na ktere dazi a jaky proud vydava. A to by vedet melo pokud je prichystane na vypicet vydanych kw a ceny. Casem by i ty sloupky mohly byt chytrejsi a mohly by vedet ze v pripade pripojeni auta na B vystupu mu pripoji fazi 2 a orvni auto neshodi a nebo neomezi. Staci aby logika vedela kterou volnou fazi ma novemu autu sepnout. Je to i v zajmu distributora. Vyda vic kw a mebude celit reklamacim.
Jak sloupek pozná, kolik fází chce využít nově připojené auto?
Jak sloupek pozná, že auto sice teď bere jen z jedné fáze ale že za chvilku bude brát ze dvou (toto je sice nepravděpodobné ale teoreticky možné).
Ale jo, teoreticky by to asi i šlo, jen by bylo nutné nabíječku doplnit o měření proudu na všech fázích (IMHO se zatím měří jen celkový výkon) + hromadu stykačů na přepojování jednotlivých vodičů. Jen tím vzroste složitost nabíječky (a tím její cena) na minimálně dvojnásobek.
Co ani teoreticky nelze je aby jedno auto mělo 32 A z první fáze, druhé auto 32 A z druhé fáze a o třetí fázi se dělili napůl, to komunikace na Mennekesu neumí.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Staci kdyz nove pripojenemu autu prideli volnou nezatizenou fazi. To by nemel byt problem.
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Pripad ze si auto bere nyni z jedne faze a bude si brat z druhe nenastane. Pokud ano tak dostane opet pridelenou novou nezatizenou fazi
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Meteni na vsech fazich jiz ted ma. Pokud berete z jedne faze tak vam vyjede ucet z mereni teto jedne faze. Deleni o jednu fazi se jiz uskutecnuje. Pokud berou obe auta z jedne faze na vystupu A a na vystupu B tak kazdy vystupennekes ma sve vlastni reseni. Je z podivem jak spatne jsou tyto wallboxy navrhnute jak s ohledem stezovani nabijeni vypinani jiz nabijenych aut a nehospodarnosti odberu proudu na jedne vice zatizene fazi. Podle me vy to slo levne vyresit. Minimalne absolutne jednoduse. Na kazdy sloupek umistit mennekesy 3 ks a kazdemu zarucit 32A na jedne fazi. Bude stacit pro vsechny jednofazove auto nabijecky az do 7.4kw. chapu ze dvojfazove budou mit smulu. A nebo zaridit inteligentni pridelivani fazi pidle zatizeni. Nic nemozneho v dnesni dobe.
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Josef píše:Mennekes umí max 3x32 A
Jen technická: Mennekes Typ2 připouští až 3x63A (43 kW).
Re: Nabíjení Praha, OC Nový Smíchov
Ano diky za pripominku. Ale dival jsem se naschval. CEZ na tech svych sloupcich s dve mennekes ani neuvadi proudy jake to ma. Vcera jsem se dival Melnik elektrarna a Neratovice.
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
Proc by se mel pocet fazi behem nabijeni menit? Muze to podrobneji vysvetlit?
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
Dave píše:Proc by se mel pocet fazi behem nabijeni menit? Muze to podrobneji vysvetlit?
Nabíjecí výkon na konci nabíjení klesá, považuji za pravděpodobné, že jakmile poklesne požadovaný výkon natolik, že je možné nabíječku na jedné z fází vypnout, tak ji taky vypne. Účinnost bude mít stopro větší jedna nabíječka na vyšším výkonu než dvě (ze dvou fází) na malém výkonu. Čistě teoreticky může dojít i ke zvýšení výkonu (dosažení optimální teploty baterky) a zapnutí druhé fáze, popř. si dovedu představit, že k tomu dojde při zapnutí nabíjení - postupný náběh výkonu.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
V praxi to tak nefunguje. Dalsi faze se behem nabijeni nepripojuje. U dvoufazovych nabijecek se naopak od zacatku zapinaji obe faze a ty se prubezne stahuji.
Nez mit jeden vystup na nabijecce silny je lepsi mit vice slabych. U AC se s tim pocita. Navic jde i o misto u stojanu a nemoznost zrusit jinemu nabijeni pokud dojde treba na 80%.
Idealni by bylo vymezit kazdemu konektoru vlastni prikon a ten popsat.
Tzn treba 2 vystupy 1fazova nabijecka 16A
2vystupy 2fazove 32A ap.
Ale stejne pak to lidi bez osvety nepochopi a nekdo a jednofazovou nabijeckou 3,7kw si to strci do te dvoufazove 32A.
To se da osetrit jenom nejakou komunikacni schopnosti suto nabijecka i pro mennekes.
Nez mit jeden vystup na nabijecce silny je lepsi mit vice slabych. U AC se s tim pocita. Navic jde i o misto u stojanu a nemoznost zrusit jinemu nabijeni pokud dojde treba na 80%.
Idealni by bylo vymezit kazdemu konektoru vlastni prikon a ten popsat.
Tzn treba 2 vystupy 1fazova nabijecka 16A
2vystupy 2fazove 32A ap.
Ale stejne pak to lidi bez osvety nepochopi a nekdo a jednofazovou nabijeckou 3,7kw si to strci do te dvoufazove 32A.
To se da osetrit jenom nejakou komunikacni schopnosti suto nabijecka i pro mennekes.
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
Je to stahování výkonu na obou fázích součástí standardu nebo je to implementační detail daného vozu? BTW u sebe (Leaf 24 kWh) mám změřen průběh proudu během dobíjení, pokud máte totéž pro jiné vozy, tak se pochlubte .
Popsat výstupy - toto v praxi bohužel fungovat nebude, slabý článek je obsluha.
Pokud jsem něco hrubě nepřehlédl. tak Mennekes umí pouze signalizovat maximální povolený proud na všech fázích naráz. A divím se, že toto ještě nikdo neřeší - hodilo by se to nejen u nabíječek (rozumné sdílení výkonu) ale i doma (hlídat, abych si nevyrazil pojistky a přitom povolit maximální volný odběr na každé fázi extra) a s fotovoltaickou elektrárnou (odebírat ze střídače na každé fázi přesně tolik, abych využil dostupný výkon).
Popsat výstupy - toto v praxi bohužel fungovat nebude, slabý článek je obsluha.
Pokud jsem něco hrubě nepřehlédl. tak Mennekes umí pouze signalizovat maximální povolený proud na všech fázích naráz. A divím se, že toto ještě nikdo neřeší - hodilo by se to nejen u nabíječek (rozumné sdílení výkonu) ale i doma (hlídat, abych si nevyrazil pojistky a přitom povolit maximální volný odběr na každé fázi extra) a s fotovoltaickou elektrárnou (odebírat ze střídače na každé fázi přesně tolik, abych využil dostupný výkon).
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
nezdá sa mi takéto vysvetľovanie.
primárne je problém vo výraze 400V. to sa nedeje. striedavým prúdom sa nabíja vždy s napätím 230V, jedno či jedna fáza, či dve, alebo tri. a jedno či troj/štvor/päťkolík, či typ1, typ2, karavan, marína, ...
na stránke elektromobily-os.cz je článok, návod na "rozdvojku", ktorá zo štvor/päťkolíka delí fázy pre nabíjanie dvoch/troch EV. L1 =L1 prvú zásuvku , L2 = L1 pre zásuvku druhú a L3=L1 pre tretiu zásuvku.
na tesla fóre sa to rozoberalo a ide o to, že krabička, ktorá komunikuje s nabíjačkou musí byť pripojená na L1, inak sa nenabíja.
a z toho, čo som napísal hore o 400/230V je ešte jedna možnosť - ak je zdroj nabíjania 3*400V16A a chcete nabíjať 32A, potrebujete trafo (400/230V), ktoré z L1+L2 (medzifázovo) dá 32A. je to veľké, ťažké a drahé. majú to domácnosti s trojfázovou slnečnou elektrárňou.
primárne je problém vo výraze 400V. to sa nedeje. striedavým prúdom sa nabíja vždy s napätím 230V, jedno či jedna fáza, či dve, alebo tri. a jedno či troj/štvor/päťkolík, či typ1, typ2, karavan, marína, ...
na stránke elektromobily-os.cz je článok, návod na "rozdvojku", ktorá zo štvor/päťkolíka delí fázy pre nabíjanie dvoch/troch EV. L1 =L1 prvú zásuvku , L2 = L1 pre zásuvku druhú a L3=L1 pre tretiu zásuvku.
na tesla fóre sa to rozoberalo a ide o to, že krabička, ktorá komunikuje s nabíjačkou musí byť pripojená na L1, inak sa nenabíja.
a z toho, čo som napísal hore o 400/230V je ešte jedna možnosť - ak je zdroj nabíjania 3*400V16A a chcete nabíjať 32A, potrebujete trafo (400/230V), ktoré z L1+L2 (medzifázovo) dá 32A. je to veľké, ťažké a drahé. majú to domácnosti s trojfázovou slnečnou elektrárňou.
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
Tak ten mennekes ma vetsi moznosti a potencial nez co ted umi. Ale nikdo se tomu uz nevenuje.
My si to radsi v garazi resime pres redukci 5kolik na 3 jednotlive faze.
Pri prikonu 25A na fazi to umi docela dost kdyz se to sejde najednou.
Jedna faze nissan NV200 24kw -16A
Faze 2 - 2 x citroen C zero po 10A
Faze 3 Nissan NV 200 - 40kw omezen na 16A
To je nocni proud.
Pres den chademo nabijecka 20kw kupodivu jistic 3x25drzi
My si to radsi v garazi resime pres redukci 5kolik na 3 jednotlive faze.
Pri prikonu 25A na fazi to umi docela dost kdyz se to sejde najednou.
Jedna faze nissan NV200 24kw -16A
Faze 2 - 2 x citroen C zero po 10A
Faze 3 Nissan NV 200 - 40kw omezen na 16A
To je nocni proud.
Pres den chademo nabijecka 20kw kupodivu jistic 3x25drzi
-
- Příspěvky: 241
- Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
mp1 píše:na stránke elektromobily-os.cz je článok, návod na "rozdvojku", ktorá zo štvor/päťkolíka delí fázy pre nabíjanie dvoch/troch EV. L1 =L1 prvú zásuvku , L2 = L1 pre zásuvku druhú a L3=L1 pre tretiu zásuvku.
Jen se prohází fáze, doma si takto můžu nechat zapojit přímo zásuvky na stěně. Ostatně za L1 si můžu zvolit kteroukoliv fázi, jediné, co je pak vhodné dodržet je pořadí fází protože směr otáčení 3f motorů.
mp1 píše:na tesla fóre sa to rozoberalo a ide o to, že krabička, ktorá komunikuje s nabíjačkou musí byť pripojená na L1, inak sa nenabíja.
Předpokládám, že pokud má Mennekes osazenu jen jednu fázi, tak to vždy bude L1, takže proto .
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Re: Využití více fází u nabíjecích stanic
nie iba menekes, tá diskusia bola primárne o 4/5 kolíkovej "predlžovačke". to sa týka aj tej "roztrojke", používanej na predlžovačke (na stretnutia s nabíjaním).