Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 18:40:00

Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět (10/2014)

V médiích, včetně odborných, se často píše o dobíjecích stanicích pro elektromobily, elektroskútry a elektrokola. Pokud máte obchod, hotel, restauraci, parkoviště nebo jste developer či město a chcete na svém pozemku umožnit nabíjení elektromobilů, přečtěte si následující řádky. Může Vám to ušetřit hodně času, starostí a peněz. To samé platí, pokud chcete mít nabíjecí box doma v garáži či na firmě.

Převzato z webu http://www.teslaclub.sk/forum/ ze dne 20.6.2014 od autora Jura. Přeložil, mírně doplnil a upravil Radovan Burkovič.

Paradoxem totiž je, že kdyby stát udělal kampaň alespoň pro osazení běžných, pětikolíkových 16A / 32A zásuvek na parkovištích, u hotelů, restaurací, úřadů a větších obchodních provozoven typu Billa, Tesco, Lidl atp., pak by to vládu skoro nic nestálo a elektromobilitě by to velmi pomohlo.

Bohužel je to tak, že politici se raději zúčastní za svitu kamer velkolepého otevření nové sloupkové nabíjecí stanice pro elektromobily s výstupním proudem 16A a vůbec netuší, že ta červená zásuvka, která trčí ze stěny domu o pár metrů dál, dokáže nabít elektromobil stejně rychle a za zlomek pořizovací ceny. A ještě si politici myslí, jakou výjimečnou věc pro elektromobilitu tím udělali.

Měli by si vzít příklad z Estonska, kde stát postavil 165 rychlodobíječek CHAdeMO, skoro každých 30 km jednu, které koupil za výtěžek z prodeje emisních povolenek.

V hlavním městě Tallin, přibližně velikosti Brna, mají 27 takových rychlonabíječek. Není pak divu, že Estonsko v počtu prodaných elektromobilů poráží i daleko větší země.

DRUHY NABÍJECÍCH STANIC

Existují 2 hlavní druhy nabíjecích stanic:
- nabíjecí stanice do 22 kW/32 A na střídavý proud (AC)
- nabíjecí stanice nad 22 kW/32 A na stejnosměrný proud (DC).

Nabíjecí stanice do 22 kW/32A na střídavý proud (AC) vlastně nabíječky ani nejsou. Skutečné nabíječky, jsou v tomto případě umístěny přímo v elektromobilů. Jde o tzv. palubní nabíječky.

Nabíjecí stanice do 22 kW je vlastně jen konektor, který posílá střídavý proud (AC) do nabíječky v elektromobilu. Nabíječka v autě potom mění střídavý proud na stejnosměrný a posílá ho do baterie.

Je mnoho rozdílů mezi elektromobily. Podobně jako kdysi mezi mobilními telefony. Jaký způsob dobíjení používají, jakými palubními nabíječkami jsou vybaveny a jaké konektory do nich jdou zasunout.

Špičkový sériově vyráběný americký elektromobil Tesla Model S je např. standardně vybaven jednou 11kW/16A 3-fázovou nabíječkou. Když chcete naplno využít nabíjecí stanice s výkonem 22kW/32A 3-fázovou nabíječkou AC, lze si koupit volitelně Teslu Model S se dvěma palubními 11kW/16A 3-fázovými nabíječkami - varianta "Dual Chargers".

Když totiž výrobce neprodává elektromobil s 22kW/32A 3-fázovou nabíječkou, tak takový vůz má omezení v dobíjení. Výhodou 22kW nabíječky je, že umožní nabít elektromobil dostatečne rychle jak na nabíjecích stanicích s výkonem 22KW AC, tak na 32A zásuvkách.

Když si koupíte elektroauto, které má jen 3,7 kW nabíječku, tak jediný způsob, jak nabít vůz rychle, bude použitím rychlonabíjecí stanice na stejnosměrný proud. Tím se však velmi sníží počet možnách nabíjecích míst. Takové stanice jsou velmi drahé a je jich velmi málo.

Aktuálně v ČR jen v 7 městech, de facto Praze a okolí a v Brně. Příkladem elektromobilu s omezením je např. Volkswagen e-Up! Lze ho koupit jen s 3,6 kW 1-fázovou nabíječkou. Proto i když přijedete k nabíjecí stanici s výkonem 22kW AC, budete moci využít jen 3,6kW.

Jediné místo, kde budete moci rychle do cca 20 minut nabít (tzv.rychlodobíječka) budou v ČR nejnovější rychlonabíjecí stanice ČEZ na stejnosměrný proud typu Combo (CCS). Na těch starších budete mít smůlu a třeba na Slovensku zatím k srpnu 2014 není žádná.

Tabulka: rozdíl v nabíjení přibližně 20 kWh baterie podle druhu palubní nabíječky v jednotlivých elektromobilech
Druh konektoru/nabíjecí stanice VW E-UP! 18,7 kWh Nissan Leaf 24 kWh BMW i3 24 kWh Tesla Model S 85 kWh
3,6 kW 1-fázová nabíječka 6,6 kW/32A 1-fázová nabíječka 7,4 kW/32A 1-fázová nabíječka 22 kW/32A 3-fázová nabíječka
16A domácí zásuvka - SCHUKO 3,7kW 8 hodin 10 hodin 8 hodin 7,25 hodin
16A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka 11kW /nabíjecí stanice do 11kW AC 6 hodin 6 hodin 6 hodin 2 hodiny
32A 5 kolíková červená 3-fázová zásuvka 22kW /nabíjecí stanice do 22kW AC 6 hodin 3 hodiny 3 hodiny 1 hodina

Vysvětlení k tabulce: V tabulce jsou použity nejvýkonnější palubní nabíječky dostupné pro daný model. Tabulka uvádí, jak dlouho by přibližně trvalo nabít 20kWh baterii v jednotlivých autech. Jinak řečeno kdyby každé auto mělo jen 20kWh baterii, tak přibližně jak dlouho by trvalo takovou baterii nabít.

Názor autora, proč výrobci do mnohých elektromobilů dávají tak slabé palubní nabíječky: kromě toho, že je to levnější, dělá to majitele vozu závislým na jistém druhu rychlonabíjecích stanic DC, kde musí za dobíjení platit.

Např. kdyby takový VW E-up! měl 22kW nabíječku, tak svou mrňavou baterii by nabil i na běžné 32A zásuvce (které jsou všude, např.v každém rodinném domku pro větší spotřebiče typu elektrické pily) za pár minut.

I u známých na návštěvě. Než by pojedl, auto by bylo nabité. Ale takovou palubní nabíječku VW e-up! nemá. Proto jediné místo, kde může rychle nabít, je rychlonabíjecí stanice DC. Jinak musí hodovat celou noc, než se mu auto nabije.

Nabíjecí stanice nad 22kW/32A na stejnosměrný proud (DC) jsou už opravdu nabíječky. Patří sem rychlonabíječky CHAdeMO, používané v Evropě, USA a Japonsku.

Dále Tesla supernabíječky Supercharger a nejnověji rychlonabíječky Combo - CCS (Combined Charging System). Stejnosměrný proud z těchto nabíječek obchází palubní nabíječky v autě a jde rovnou do baterie. Většinou se používají s výkonem 44 až 50kW, ale dají se koupit i s výkonem 20kW.

Každý elektromobil, včetně špičkového vozu Tesla Model S, se dá nabít i běžnou domácí zásuvkou. Trvá to sice déle, ale vždy je to lepší, než nic. Používá se proto jen jako noční dobíjení nebo dobíjení v době, kdy je majitel vozu v zaměstnání, když auto déle parkuje.

Nebo jako nouzové řešení na cestě, když nic jiného není po ruce. Za hodinu nabíjení získá Tesla Model S 14 km reálného dojezdu. Může se to zdát velmi málo, ale za 8 hodin nočního dobíjení se menší elektromobily dobijí na 100% (mají dojezd obvykle 100-200 km) a Tesla Model S získá energii na 112 km.

Tato 16A 5kolíková zásuvka je cenově nejvýhodnější a nejjednodušší řešení, jak zpřístupnit na parkovištích hotelů, obchodů či úřadů nabíjení elektromobilům. Povinnou výbavou každého elektrického auta by měl být adaptér na tuto zásuvku. Stojí kolem 500,- Kč.

Mnoho domácností takovou zásuvku má. Používá se na stavební míchačku nebo na řezání dřeva. Zásuvka stojí asi 150,- Kč. Za hodinu nabíjení z ní Tesla Model S získá 55 km reálného dojezdu (Typical Range).

Je třeba si uvědomit jednu důležitou skutečnost: elektromobil se nabíjí tehdy, když se nepoužívá. Takže nabíjení, ve většině případů, nezabere žádný čas navíc. Průměrný Američan stráví za volantem asi 3 hodiny denně (Čech ješte méně). Ve zbývajících 21 hodinách auto stojí. A to je čas, kdy se má auto nabíjet. Za tu dobu by se úplně prázdná baterie Tesly s takovou zásuvkou nabila i třikrát.

32A pětikolíková zásuvka je trochu větší než 16A. Na obrázku zásuvkového rozvaděče ta nejvýše. Aby se dala plnohodnotně využít, musí mít poskytovatel elektřiny takový výkon na jističích. Např. u hotelů s kuchyní by to však neměl bý problém. Za hodinu nabíjení získá Tesla Model S 110 km reálného dojezdu. Než dojíte oběd, máte dobito na cestu z Ostravy do Olomouce.

Ale je k tomu třeba mít v Tesle dvojitou nabíječku (2x11kW nabíječka) - "Dual Chargers". 

Bez konektoru může Tesla Model S použít 32A zásuvku jen pokud má adaptér na 16A, ale to má málokdo. Proto je nejlepším řešením, když už chce např. hotel něco instalovat, namontovat k parkovišti na zeď či stojánek zásuvkový rozvaděč, jako je na obrázku.

Elektromobil s adaptérem nebo konektorem by mohl použít 32A zásuvku, bez nich 16A. Když chceme umožnit nabíjení vice autům naráz, stačí instalovat další 16A zásuvky. Běžné 3 domácí zásuvky modré barvy na rozvaděči dole jsou pak pro menší městské elektormobily (Peugeot iOn/Citroen C-Zero, Smart ED a další). Rozvaděč stojí kolem 1.300,- Kč.

Kabel na obrázku výše je v 32A pětikolíkové červené zásuvce (vedle ní je rozměrově menší 16A pětikolíková červená zásuvka, dole pod nimi 3 modré běžné domáci 16A Schuco 3,7 kW). Malá skříňka na kabelu je vlastně konektor, je to v podstatě přenosná nabíjecia stanice, umožňující nabíjet baterii s 32A. Nabije 110km dojezdu za hodinu nabíjení.

Toto je nejideálnější nabíjecí stanice, cenově dostupná pro každého. Má 3 druhy zásuvek a nabije se na ní každý elektromobil, včetně elektrických skútrů a elektrokol.

Kdyby alespoň takové zásuvkové rozvaděče byly na parkovištích před každým nákupním centrem, supermarketem, hotelem, restaurací či úřadem, tak problém s nabíjením elektromobilů by byl vyřešen. Obava z omezeného dojezdu elektromobilů by se stala minulostí.

Zásuvky je vhodné mít co nejblíže k domovnímu rozvaděči, jinak se bude snižovat rychlost nabíjení. Prodlužovací kabel také snižuje rychlost nabíjení a výrobci ho kvůli nebezpečí přetížení a požáru neodporučují používat.

V nabídce jsou 2 verze: wallbox 11kW s výstupním proudem 16A a wallbox 22kW s výstupním proudem 32A. Dají se koupit i s kabelem nebo bez něj. Dají se vybrat buď se zásuvkou na Typ1 nebo na Typ 2.

Zásuvka Typ 2 "Mennekes" je od roku 2014 standard v EU, používá ji také evropská verze Tesla Model S. Některé wallboxy mají navíc i obyčejnou 3,7kW 16A domácí zásuvku. Ceny se pohybují od 21 do 72 tisíc Kč:
- Wallbox 11kW s výstupním proudem 16 A - stojí okolo 27 tisíc Kč a dokáže nabít auto jen úplně stejně rychle (dojezd 55km/hod.), jako výše uvedená 16A zásuvka. Každý majitel elektromobilu by měl mít adaptér na 16A zásuvku. Takže koupit takovou nabíječku považuji, alespoň z mého pohledu, za obrovské mrhání penězi.
- Wallbox 22kW s výstupním proudem 32 A - už své opodstatnění má. Tento wallbox/konektor je potřeba k tomu, aby sa dalo použít nabíjení výše uvedené 32A zásuvky. Za hodinu nabíjen získá Tesla Model S 110 km reálného dojezdu.

Tento wallbox je od společnosti KEBA. Je cenově nejvýhodnejší a současně kvalitní. Používá ho i Tesla v servisu ve Vídni a najdete ho i na některých podzemních parkovištích (např. multifunkčního komplexu RIVER PARK Bratislava). Tesla Model S ale na využití 22kW musí mít dvojitou palubní nabíječku (2x11kW nabíječka) - "Dual Chargers".

Je vhodný pro majitele hotelů, restaurací, parkovišť (i kdekoliv jinde) nebo pro majitele vozů Tesla na domácí použití. Za hodinu nabíjení získá Tesla Model S 110 km reálného dojezdu (Typical Range). Nemusí se věšet jen na stěnu, může sa zavěsit i na různé stojany.

Tyto stojanové nabíjecí stanice, co se výkonu týče, jsou totéž, jako výše uvedené wallboxy. Jen jinak vypadají. Dojezd je tedy také stejný: 11kW/16A=55km/h, 22kW/22A=110km/h. Jsou to běžné nabíjecí stanice na střídavý proud, maximálně do 22kW. Ceny jsou od 111 do 210 tisíc Kč.

Tato nabíjecí stanice je od VSE/RWE. Na Slovensku je jich rozmístěno několik, nabíjení je v nich nyní zdarma. Jsou na vhodných místech, není třeba mít přístupovou kartu a proto je dnes považuji za nejužitečnější pro vozy Tesla Model S.

Není jich mnoho, ale díky chytrému rozmístění to jsou dnes jediné stanice, umožňující majitelům Tesly Model S cestování napříč Slovenskem. Použili jsme je i při prvním přejezdu elektromobilu z Košic do Bratislavy na jedno nabití. Všechny (kromě Nitry, 11kW,16A) mají výkon 22kW /32A, zásuvku Typ 2 Mennekes.

Nakonec si Slovenské elektrárne daly podmínku, že kartu dají jen svým zákazníkům, kteří od nich odebírají elektřinu. Jejich stanice prý i tak nejsou určeny pre veřejnost. Momentálně slouží řediteli, aby si měl kde dobíjet svůj Opel Ampera.

Umístění jejich stanic to potvrzuje. Mají na Slovensku 6 stanic, 4 přímo v areálu elektráren, z toho 3 jsou úplně mimo hlavní trasy uživatelů elektromobilů. Např. areál jaderné elektrárny Mochovce nebo areál jaderné elektrárny Bohunice. Pátá je před jejich budovou v Bratislavě pro ředitele a hosty firmy.

Jediná pro veřejnost je v Trebišově u městského úřadu. Kartu na ni ale nedostanete. Můžete si ji jen vypůjčit na vrátnici úřadu. Ale po šestnácté hodině nebo o víkendu se nabíjet až do rána nedá, protože Vám nebude mít kdo kartu vydat.

Mimochodem RFID systém karet je ideální způsob, jak zabránit lidem používat nabíječky. Kdyby bylo možné použít platební kartu, tak by jste mohli stojan nejen odemknout, ale rovnou za elektřinu i zaplatit. Ale nejde to. Můžete mít peněz, kolik chcete. Zahraniční turista může na využití těchto dobíječek rovnou zapomenout.

Ne všude je tomu tak. Nabíjecí stanice v Auparku Bratislava je sice plná wallboxů, ale často tam elektromobil dobíjet neuvidíte. Protože všechny wallboxy jsou na zásuvku Typ 1, což není ani evropský standard. Kbyby alespoň jeden wallbox byl na Typ 2, bylo by to lepší.

Přitom wallboxy mají výkon jen 11kW s výstupním proudem 16A, což je totéž, jako 16A 5 kolíková červená zásuvka. Kdyby tam místo těch wallboxů dali 16A 5 kolíkové červené zásuvky, tak by tam mohly nabíjet stejně rychle všechny elektromobily a ještě by ušetřili minimálně 2.400,- Eur, cenu wallboxů.

Zde můžeme vidět příklad toho, když se něco dělá jen proto, aby se to dělalo. Aby si mohli říci, že mají nabíjecí stanici, že splnili normu. Zda je to použitelné, to už nikoho netrápí. Tímto Aupark vlastně říká: “Majitelé elektromobilů, jděte prosím nakupovat ke konkurenci do Eurovea.”. A tak to také je. Největší pravděpodobnost, že uvidíte na vlastní oči třeba Teslu Model S, máte právě tam.

Rychlonabíjecí stanice CHAdeMO 44kw-55kW - stejnosměrný proud (DC)

Rychlonabíječky CHAdeMO jsou nejvýkonnější nabíjecí stanice, které svět mimo Tesly Motors dokázal vyrobit. V angličtině se jim říká "fast chargers", "quick chargers" nebo "rapid chargers".

Ceny se pohybují od 10 do 20 tisíc eur. Lidé si je často pletou se super nabíječkami "Superchargers" od Tesla Motors. Hlavně je používajú japonské typy elektromobilů jako Nisan Leaf nebo Peugeot Ion a Citroen C Zero, což jsou evropské verze Mitsubishi iMiev.

Ty mají 2 zástrčky pro dobíjení, jedna z nich je právě na CHAdeMO. Dobití z nuly na 80% trvá jen okolo 20 minut. Tesla Model S je může používat s CHAdeMO adaptérem, který je potřeba k vozu objednat.

Supernabíječka - Supercharger 135 kW - stejnosměrný proud (DC)

Supernabíječka Tesla Supercharger je nejvýkonnější nabíječka na světě. Výkon má momentálně do 135 kW, zásuvku na Typ 2 Mennekes. Výkon plánují ještě zvýšit. Nabíjení na Supernabíječkách je, a vždy bude, zadarmo (je zakalkulováno v ceně auta).

Pro představu, 224 km dojezdu vozu Tesla Model S dobije přibližně za 30 minut. Momentálně nejbližší supernabíječka pro ČR i SR je ve Vídni. Snadno tak obslouží celé západní Slovensko a Moravu.

Pro Čechy je pak nejblíže Salzburg a německá města nedaleko hranic jako Muhldorf, Regensburg, Munchberg, Dresden. Dojezdově je tím pokrytá celá ČR s přesahem do Polska a západní polovina Slovenska. Tesla Motors slibuje na svém webu v roce 2015 vybudovat Superchargery v ČR, Polsku, Slovensku a Maďarsku. Zatím sliby plnila.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 18:42:47

Pokud je v okolí dostatek rychlodobíječek á la Slovensko, tak není ani malý dojezd městského elektromobilu 150 km a palubní dobíječka 3,6 kW problémem. Protože tu použiju jen při dlouhém dobíjení přes noc nebo během směny, což dělám. Na cestách používám výhradně (mám Peugeot Ion s papírovým dojezdem 150 km, faktickým v létě kolem 136 a v zimě 80-100 km) CHAdeMO, nic jiného nemá smysl. Ovšem tím pádem nejezdím po ČR (protože z Ostravy mám nejbližší v Brně nebo v Pardubicích), ale po Slovensku. Tam přeskočím Beskydy tak tak a s dojezdem 9-12 km dorazím k prvnímu stojanu sítě Greenway. Pak už je Slovensko dosažitelné celé a díky kartě Wien energies se dostanu i z Bratislavy do Vídně. Teoreticky přes Stockerau (rychlodobíječka ELLE) i do Brna.

Pokud chcete nabídnout elektromobilistům nabíjení, pak pskytujte dobíjení zdarma a případnou platbu (pokud o ní uvažujete) řešte za vjezd na parkoviště nebo parkovacím poplatkem. Pokud mohu doporučit, pak viz článek stačí zpřístupnit obyčejnou červenou 5kolíkovou zásuvku 400V 16A nebo 400V 32A. My elektromobilisté už máme ke svým vozům příslušné redukce. Ale jak se píše, nejlevnější řešení pro všechny je pak deska se zásuvkami 2 ks 16A 230V, 1 ks 400V 16A a 1 ks 400V 32A. A dobijí si všichni. Nezapomeňte se pak nechat uvést v příslušných mapách a zajistit, aby parkovací místo neblokovaly spalovací vozy.

Ohledně rychlonabíjecí stanice Vám asi nejlépe poradí pan Tinka z Brna z NetDataComm s.r.o., který už 2 rychlodobíječky provozuje a to bez přístupových karet i placení. Jinak na internetu najdete spoustu dodavatelů, i v ČR, jen je třeba dát pozor, ať nekoupíte za tisíce to, co zvládne zásuvka za 150,- Kč.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
damucz
Příspěvky: 43
Registrován: stř 16. pro 2015 0:00:54

Re: Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Příspěvekod damucz » stř 16. pro 2015 0:04:14

NetDataComm bohužel už obě nabíječky (Troubsko, BVV) zpoplatnilo, včetně nabíječky u Nissan BS Auto Veslařská. Cena je 10Kč/kWh. Zpoplatněno přes evmapa.cz, kde je nutné si nabít kredit (momentálně nefunguje platba přes PayPal) a pak je možné nabíječku aktivovat zavoláním, sms nebo přes webové rozhraní.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Příspěvekod Radovan » stř 21. zář 2016 12:42:33

Už si lze koupit nabíjecí sloupek domů nebo na firmu. Ať pro nabíjení zdarma nebo zpoplatněné http://www.rami.cz/img/max_1457505877.jpg. A samozřejmě kabeláž k tomu, ale to nejen u Rami http://ebc.rami.cz/kategorie/elektromobilita.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
martin.novotnak
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 27. úno 2020 15:59:08

Re: Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Příspěvekod martin.novotnak » čtv 27. úno 2020 16:04:50

Na tému elektromobility jsem nedávno čet tento článek https://www.dopravniznaceni.com/Elektro ... -b5189.htm
Docela dobrý přehled za minulý rok. Až takovou situaci jsem neočekával.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Příspěvekod Josef » čtv 27. úno 2020 16:33:23

Chcete zvýšit čtenost tohoto pro mě hloupě napsaného článku? V podstatě je o blábol v několika větách, omlouvám se že to tak musím říci.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
andy_xx
Příspěvky: 40
Registrován: pát 31. srp 2018 11:16:11

Re: Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Příspěvekod andy_xx » ned 10. kvě 2020 9:22:46

nevím kam umístit tento dotaz, kdyžtak prosím adminy o přesun tam, kam dotaz patří:-) ...na evmapě v popisu u nabíječek se lze dočíst hodněkrát následující "Wallbox 3x32A se 6 metrovým kabelem s konektorem Typ 2. Pro nabíjení aut s Typ 1 je nutný adapter.
Pozor, adapter na Typ 1 zásuvku není možné použít. Je nutný adapter s kratším konektorem!"

Co to přesně znamená?...kde seženu adaptér s kratším konektorem? :-)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjecí stanice pro elektromobily, druhy a použití. Jak nenaletět

Příspěvekod petr.balas » ned 10. kvě 2020 10:08:48

andy_xx píše:nevím kam umístit tento dotaz, kdyžtak prosím adminy o přesun tam, kam dotaz patří:-) ...na evmapě v popisu u nabíječek se lze dočíst hodněkrát následující "Wallbox 3x32A se 6 metrovým kabelem s konektorem Typ 2. Pro nabíjení aut s Typ 1 je nutný adapter.
Pozor, adapter na Typ 1 zásuvku není možné použít. Je nutný adapter s kratším konektorem!"

Co to přesně znamená?...kde seženu adaptér s kratším konektorem? :-)


Potřeba cca něco takovéhoto:
http://wifi.sampro.cz/nabijeci-kabel-mennekes-J1772-typ1-typ2-32a-5m~zRT2MT1F0M25.html
ale určitě koupíte i jinde.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)