Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Lama » pon 14. bře 2022 7:53:54

Tonny píše:Prosím o radu, mám auto s 1fázovou AC nabíječkou 32A. K autu jsem dostal kabel 3f 20A a prodejce říká, že na dobíječkách ČEZ stejně nemohu využít přes zásuvku AC 22kw(3x32A)nabíjení 1f 32A protože zde existuje norma,že když je zatížena pouze 1fáze z 3fázové zásuvky tak dojde k omezení proudu na 20A. Může to někdo potvrdit než zbytečně vyhodím 3 tis kč za silnější nabíjecí kabel? ČEZ na můj dotaz neodpověděl.

Pokud, jak píšete, má auto pouze 1F nabíječku, tak nemůže nabíjet jinak než jednofázově. Bohužel neuvádíte jaké máte auto, pak by odpověď byla jasná. Pouze podle uvedených informací vám to přes 3F 20A kabel bude nabíjet doma i na veřejných pouze max. 1F 20A. Potřebujete tedy kabel 1F 32A (3F 32A do budoucna, až budete mít jiné EV s 3F nabíječkou, což umí jen ZOE a příplatkově Audi a Porsche).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod nokia9500 » pon 14. bře 2022 9:18:28

i3 pokud má z výroby rychlejší AC nabíjení, tak nabíjí 1fx32A (~7kW) mohu potvrdit z vlastní zkušenosti
některé i3 však měli základní AC nabíjení ve standartu jen 1fx16A (~3.6kW)
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » pon 14. bře 2022 10:56:51

Tonny píše:Prosím o radu, mám auto s 1fázovou AC nabíječkou 32A. K autu jsem dostal kabel 3f 20A a prodejce říká, že na dobíječkách ČEZ stejně nemohu využít přes zásuvku AC 22kw(3x32A)nabíjení 1f 32A protože zde existuje norma,že když je zatížena pouze 1fáze z 3fázové zásuvky tak dojde k omezení proudu na 20A. Může to někdo potvrdit než zbytečně vyhodím 3 tis kč za silnější nabíjecí kabel? ČEZ na můj dotaz neodpověděl.


Na AC nabíječkách ČEZ jsem nabíjel Soulem s 1f palubní nabíječkou výkonem 6,6 kW, bohužel jakmile se připojilo druhé auto do nabíječky byl výkon pouze 3,3 kW, to je nevýhoda jednofázových nabíječek. Při 6.6 kW a 230V byl proud tedy 28A, nikoliv 20A jak tvrdil prodejce.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Tonny
Příspěvky: 5
Registrován: ned 13. bře 2022 21:33:32

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Tonny » pon 14. bře 2022 14:02:20

Děkuji za odpovědi, jde o to že prý existuje norma že když je z 3f zásuvky odebiran proud pouze z jedné fáze tak musí dojít k omezení na max 20A a já nevím zda to tak u nabijecich stanic ČEZ je.Chápu že není moc vozu co má pouze 1f nabíječku a proto jsem myslel že tu někdo třeba bude mít vlastní zkušenost. Ano vím že potřebuji jiný kabel ale nechci zbytečně vyhodit peníze když ta nabijeci stanice stejně nakonec omezila proud na 20A.Ano auto je z Německa jde o smart eq bez rychlonabijeni má nabíječku 1f 32A ale z Německa softwarem omezenou na max 20. To jsem již změnil na 32A ale prodejce mě právě tvrdí že si stejně nepomůžu protože dojde k omezení z pohledu tě nabijeci stanice tkz. Nevyvazene zatížení fáze....Pokud někdo může potvrdit že se to týká pouze Německa tak by to bylo super. Dotaz na ČEZ nebyl z mé strany odpovezen
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » pon 14. bře 2022 15:49:53

To omezení je podle mě nesmysl- tedy to je má zkušenost při nabíjení jednofázovou palubní nabíječkou v Kia Soul.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
nokia9500
Příspěvky: 579
Registrován: pát 03. srp 2018 21:21:16
Bydliště: Praha - západ

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod nokia9500 » pon 14. bře 2022 16:28:30

akorát budou větší ztráty při nabíjení ale jde to
BMW i3 60Ah (baterka 33kWh), 82.000 e-km
Tesla X LR, 86.000 e-km
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Lama » pon 14. bře 2022 17:22:08

Tonny píše:Děkuji za odpovědi, jde o to že prý existuje norma že když je z 3f zásuvky odebiran proud pouze z jedné fáze tak musí dojít k omezení na max 20A a já nevím zda to tak u nabijecich stanic ČEZ je.Chápu že není moc vozu co má pouze 1f nabíječku a proto jsem myslel že tu někdo třeba bude mít vlastní zkušenost. Ano vím že potřebuji jiný kabel ale nechci zbytečně vyhodit peníze když ta nabijeci stanice stejně nakonec omezila proud na 20A.Ano auto je z Německa jde o smart eq bez rychlonabijeni má nabíječku 1f 32A ale z Německa softwarem omezenou na max 20. To jsem již změnil na 32A ale prodejce mě právě tvrdí že si stejně nepomůžu protože dojde k omezení z pohledu tě nabijeci stanice tkz. Nevyvazene zatížení fáze....Pokud někdo může potvrdit že se to týká pouze Německa tak by to bylo super. Dotaz na ČEZ nebyl z mé strany odpovezen

Ta norma pro omezení se týká nových domácnosti a je to 16A na fázi. Veřejných nabíječek se to netýká. Já nabíjel IONIQ_28 stejně jak píše "Josef" doma i na veřejných 1x 32A. Stejně tak KONU mohu nabíjet maximem 1x 32A nebo 3x 16A.
Odpověď je tedy jednoduchá - záleží to na tom, co umí vaše palubní nabíječka. Zjistíte to jednoduše, když si zajedete dobít třeba ke Globusu, nebo jiné DC stanici, kde je na pevno AC kabel. Ten připojíte a na stanici vidíte kolik vám to jede. Podle toho si pak můžete koupit kabel.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Tonny
Příspěvky: 5
Registrován: ned 13. bře 2022 21:33:32

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Tonny » pon 14. bře 2022 19:25:11

Super, děkuji za pomoc. Doma dobíjím normálně 32A z jedné fáze bez problému, nabíječka u lidlu která má svůj kabel pro AC jde taky 32A. Pouze jsem měl strach že čez bude uplatnovat tu normu max.20A při zatížení pouze 1 fáze. Taková byla i zkušenost majitele v neměcku kdy i veřejná nabíječka poznala že je zatížena pouze 1faze při AC nabíjení a nepustila víc jak 20A i když uměla 3x32A tj 22kw.Investuji tedy do nového kabelu který umí 32A - pak je to pro mě smysluplné.
Raven
Příspěvky: 50
Registrován: čtv 05. říj 2017 11:03:16
Bydliště: Hradec Králové

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Raven » úte 15. bře 2022 19:03:48

Hyundai Kona 64 kWh
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Radovan » stř 16. bře 2022 7:47:10

Nechte si poradit a dodat kvalitu. Třeba https://wifi.sampro.cz/nabijeni-elektromobilu
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Citigo e IV » stř 16. bře 2022 22:23:29

Já myslím, , že je nesmysl aby veřejná nabíječka co umní nabíjet 3x32A, nabíjela EV v případě použití jedné fáze jen 20A.
Nabíjení typ2 má na řízení nabíjení a proudu společný vodič, nazaláleží na počtu fází a nabíječka ani nemá možnost poznat předem jestli je zapojeno 1F ,2F nebo 3F vozidlo.

Jedině že by si nabíječka řekla, tak já to testnu, pustím mu tam na minutu proud a jestli ta sv..e bude nabijet jen z jedný fáze větším proudem jak 20A tak mu to teda omezím na těch 20 a schválně jestli auto poslechne :lol: :lol:
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod petr.balas » čtv 17. bře 2022 7:03:07

Klidně opačně - nabíječka nejprve pustí 20A a pokud bude odběr i na druhé fázi, tak přidá na 32A.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Tonny
Příspěvky: 5
Registrován: ned 13. bře 2022 21:33:32

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Tonny » čtv 24. bře 2022 19:01:57

bohužel např. v německu je běžné že i nabíjecí stanice na AC 22kw při využití pouze jedné fáze omezí po pár sekundách výkon na 20A, pouze stanice AC 43kw které mají svůj kabel běží i v německu při využití jedné fáze na 32A,ale těch je i v ČR mininum. Na německých forech je to hodně diskutovaná otázka......bál jsem se že v rámci EU by to mohlo být platné i u nás.......
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Lama » čtv 24. bře 2022 19:27:55

Tonny píše:bohužel např. v německu je běžné že i nabíjecí stanice na AC 22kw při využití pouze jedné fáze omezí po pár sekundách výkon na 20A, pouze stanice AC 43kw které mají svůj kabel běží i v německu při využití jedné fáze na 32A,ale těch je i v ČR mininum. Na německých forech je to hodně diskutovaná otázka......bál jsem se že v rámci EU by to mohlo být platné i u nás.......

A nebude to náhodou tím, že dotyčný uživatel měl kabel pouze na 20A, byť 3F ??? Řekl bych, že ano. Já v Německu nabíjím od 2016 a problém co uvádíte neregistruji.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Kortys
Příspěvky: 15
Registrován: čtv 29. pro 2022 17:05:50

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Kortys » ned 01. led 2023 9:50:48

Řeším také nabíjení 1f i3 BMW z FWE abych rozložil vstupní proud do 3 fazi. Nemohla by to tato nabíječka umět? V konektoru, není zapojena L2a L3.
CZK 11,258.81 21%OFF | 16A 3Phase EVSE Wallbox 11KW EV Charger Electric Vehicle Charging Station with Type 2 Cable IEC 62196-2 Dropshipping
https://a.aliexpress.com/_EJAbpH5
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » ned 01. led 2023 11:13:17

Podle mě to nebude umět, na tohle se používají střídače a není to nic levného. Viděl jsem nabíječku 2f nebo 3f do jedné, ale mělo to poměrně velké ztráty. Ideální je auto s 3f palubní nabíječkou.

https://www.autonabijeni.cz/nabijeci-st ... max--6-kw/
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Kortys
Příspěvky: 15
Registrován: čtv 29. pro 2022 17:05:50

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Kortys » ned 01. led 2023 14:14:59

Také mi to přijde divné, myslel jsem si jestli neni chyba v tom obrázku konektoru, ale mají to tak i jinde a více variant a pokud je to verze 22kW tak se probarví v konektoru L2 a L3!
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » ned 01. led 2023 22:53:11

Jak se říká, papír snese všechno.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
MilanDka
Příspěvky: 46
Registrován: ned 17. črc 2022 20:59:21

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod MilanDka » úte 11. dub 2023 18:39:04

Zdravím zkušené elektromobilisty. Příští týden si jdu pro novou Konu 64 kW Smart. Mám zde na fóru nastudované snad vše, co jde, včetně asi všech videí na YouTube. Nikde jsem ale neviděl odpověď na mou otázku.
Modelová situace: navečer přijedu domů s SOC třeba 55% a ráno v 6 hod. chci vyjet na dlouhou cestu - potřebuji nabít na 100% a i tak budu cestou třeba 3x dobíjet.
Jak správně nabít Konu, aby byla ráno připravena vyrazit? Zatím ještě nemám možnost domácího nabíjení - bude snad do dvou měsíců (bydlím v bytovce, kde bude společně s fotovoltaikou i WallBox). Veřejnou nabíječku mám 100m od baráku, ale představa, že budu o 2hod dříve vstávat, abych auto připojil k nabíječce je značně nepohodlná.
Snese, resp. nebude to mít do budoucna negativní vliv na baterii, když ji večer nabiju na 100% a nechám do rána nabitou? A pokud bude připojena v budoucnu na WallBox, mám nechat nabíjet plným výkonem 11kW a prostě ji do rána nechat zapojenou?
Děkuji za Vaše názory.
Hyundai Kona Smart 64kW
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Josef » úte 11. dub 2023 19:06:00

Já bych auto nabil večer na 90%, a ráno vyrazil. O 10% méně není nic zásadní a nechat auto na nabíječce přes noc nelze, protože pokuta bude dražší než nabíjení a nechat nabité auto přes noc na 100% je pro baterii to nejhorší. Plánoval bych po cestě nabíjení kolem 10-20%, kdy se nabíjí baterie na DC nejrychleji a nejvíce do 75% a pokračovat. Na WallBoxu se dá plánovat, kdy má nabíjení začít, tedy když opravdu potřebuju v 8 ráno 100%, tak začne WallBox nabíjet např. ve 4 ráno.
Audi Q4 Sportback e-tron 50