Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Moderátor: ozana

Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 90
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Jan Čapek » pon 23. lis 2015 22:12:30

Dnešního zájemce o elektromobil může velice nepříjemně překvapit různorodost nabíjecích standardů a možností jak tento úkon lze provézt. Rozhodl jsem se tedy sepsat základní info o nabíjení elektroaut:

AC/DC
Elektrický proud kolem nás je buď ve stejnosměrné (DC) nebo střídavé(AC) podobě. Dálkové rozvody elektřiny obsahují střídavý proud, ze kterého se přes několik transformátorů po cestě stane 230V na frekvenci 50Hz, které naleznete v běžné elektrické zástrčce ve vašich domovech. Integrované obvody v současné výpočetní technice (počítače, mobilní telefony, televize apod.) naproti tomu vyžadují stejnosměrný proud. To je důvodem, proč mají všechny tyto zařízení napájecí zdroje, které mění střídavý proud z elektrické zásuvky na stejnosměrný. Jako příklad můžeme uvést USB nabíječky pro většinu současných mobilních telefonů - vstupem je 230V AC a výstupem 5V DC.

Základním stavebním kamenem elektromobilu je baterie, která přijímá a vydává DC, a motor který naopak vyžaduje AC. Nebudu v rámci tohoto textu rozebírat problematiku napájení motoru energií a její rekuperaci při zpomalování vozu. Zaměřím se raději jak dostat více energie do baterie přes nabíjecí kontektor zvenčí.

1) AC - střídavý proud
Snad každý elektromobil umožňuje nabíjet svojí baterii střídavým proudem, tedy například napojením přímo na domovní zásuvky 230V (schuko). Takové nabíjení vyžaduje ve voze zabudovanou "nabíječku", která převede venkovní AC na DC pro baterii.

Aby to ale nebylo tak jednoduché, tak každý vůz má tuto nabíječku od výrobce zabudovanou v jiné specifikaci a ta je při vybírání elektromobilu klíčovým parametrem! Doma i na mnoha dobíjecích stanicích totiž jiný než AC zdroj nenajdeme a specifikace respektive výkon nabíječky zabudované ve voze limituje, jak rychle ho lze nabíjet. A čas potřebný k dobití vozu nás v této oblasti většinou zajímá nejvíce.

Maximální možná „rychlost“ dobíjení je definována následujícími parametry:
- Max. výkonová zatížitelnost elektrické zásuvky nebo nabíjecí stanice, ke které se připojujeme - definovaná napětím 230V nebo 400V, max. proudem (A) a počtem fází (1 nebo 3)
- Výkonem integrované nabíječky a počtem fází, které je schopná využít

V domácích podmínkách máme nejčastěji možnost připojit vůz právě na obyčejnou jednofázovou 230V zásuvku. Tou může dle specifikace protékat maximální proud 16A. Zde tedy musíme začít s počty, protože výkon nabíjení nás zajímá nejvíce. Určuje totiž, jakou rychlostí nám budou při nabíjení narůstat kilometry dojezdu vozu.

230V x 16A = 3,7kW

3,7kW je maximální výkon, který můžeme dostat z klasické „schuko“ domovní elektrické zásuvky. Co toto číslo pro nás znamená? Znamená, že za hodinu můžeme baterii vozu dobít o 3,7kWh (ve skutečnosti trochu méně z důvodu ztrát energií při nabíjení). Pro znalost, za kolik hodit konkrétní elektromobil nabijeme, již je pak jen třeba znát kapacitu jeho baterie, kterou potřebujeme doplnit.

V tomto vám pomůžou specifikace vypsané u jednotlivých vozů na tomto fóru. Např. Nissan Leaf s 24kWh baterií tedy ze standardní domovní zásuvky teoreticky nabijete za 24/3,7 = 6,5 hodin. Takovou Teslu Model S 85kWh již ale budete ze zcela prázdné baterie do plna nabíjet 23 hodin! A ve skutečnosti by to bylo u obou aut opět ještě o něco více z důvodu ztrát při nabíjení. Takovou dobu by se vám asi u nabíječky uprostřed cesty asi čekat nechtělo…

Automobily chtějí pochopitelně tyto výpočty řidičovi zjednodušit a palubní počítače vozů rovnou udávají čas, za které se jejich akumulátory při konkrétním nabíjení plně zaplní. Některé navíc dokonce udávají, kolik kilometrů dojezdu přibude při nabíjení za jednu hodinu. Zde se vychází z dosavadní průměrné spotřeby vozu, např. 15kWh/100km.

Řešením pro rychlejší dobytí je využít elektrickou zásuvku s větším výstupním výkonem. Zde si ale musíme začít dávat pozor na druhý důležitý parametr – a tím jsou vlastnosti nabíječky vestavěné ve voze. Například VW e-UP! bez použití DC rychlonabíječky, kterých je stále jako šafránu (o tomto níže), již rychleji nenabijete!

Další nejčastější možností dobíjet vůz v domácích podmínkách je připojení na 3fázovou 400V 16A elektrickou zásuvku. Ty jsou v domech celkem běžné a využívají se např. pro napájení míchaček, cirkulárek apod. Díky třem fázím nabízí výkon 11kW.
Renault Zoe zde nabijete za 2 hodiny, ale BMW i3 se stejnou kapacitou baterie za 6 hodin. Proč? Protože i3 bohužel jako většina ostatních elektromobilů nedokáže využít 3 fáze, nýbrž pouze jednu. I když má tedy tento vůz nabíječku schopnou nabíjet až 7,4kW u této zásuvky nebudete nabíjet větším výkonem než 3,7kW, protože nemůžete přesáhnout proud 16A v oné jedné fázi!

Pro nejrychlejší nabíjení zmíněného BMW i3 a řady dalších tedy potřebujete elektrickou zásuvku, která umí poskytnout proud 32A. Tu již ale v běžné domácnosti nenajdeme, je ale k dispozici na řadě nabíjecích stanicích či průmyslových stavbách. Nejčastěji se jedná o 3fázovou 400V/32A, která umí poskytnout až 22kW nabíjecího výkonu – to už je ekvivalentem více než 100km dojezdových kilometrů dobitých za jednu hodinu.


Doufám tedy, že je již jasné, proč je tak důležité nekoukat pouze na výkon poskytnutý dostupným AC připojením, ale také parametry integrované nabíječky. Variabilita a schopnosti Renaultu Zoe jsou přímým kontrastem například VW e-UP!.
Pakliže vám připadá popis výše komplikovaný, dovolím si tvrdit, že je to tím, že tato problematika taková je. Důkazem je velké množství kabelů a konektorů, které sebou někteří zkušení elektromobilisté raději vozí, aby měli vždy jistotu, že dokáží z konkrétní elektrické zásuvky (co nejrychleji) nabíjet.

2) DC - stejnosměrný proud
Tím jsme ale ještě neskončili, jelikož se nyní dostáváme k DC dobíjení – tedy dobíjení stejnosměrným proudem. Na pochopení již o mnoho lehčí část, ale i tak tato varianta prozatím zůstává až na druhém místě, protože v Čechách bychom takových nabíjecích stanic napočítali velmi málo.
DC nabíjení probíhá tak, že střídavý proud je změněn na stejnosměrný již v nabíjecí stanici a je přes dobíjecí konektor vozu posílán přímo do jeho baterie. Žádná nabíječka ve voze tedy pro tento typ nabíjení již není potřeba. Dobíjecí stanice si při tomto musí s vozem vyměňovat informace o stavu a schopnostech baterie tak, aby automaticky korigovala svůj výstupní výkon. DC rychlodobíjecí stanice jsou řádově dražší než jejich AC sestřičky a ještě více než obyčejné elektrické zásuvky popsané výše.

Bohužel i v tomto případě máme více druhů, kdy každý vůz je kompatibilní pouze s některým z nich (podle typu konektoru ve voze):
- CSS (neboli Combo)
- Chademo
- SuperCharger

Všechny svým dostupným výkonem překonávají možnosti AC nabíjení. Králem jsou zde dobíjecí stanice SuperCharger pro Tesla vozy s nabíjecím výkonem až 100kW (plánuje se 130kW)! Za půl hodiny tak nabijete na dalších 350km jízdy.

Nelineární nabíjení
V rámci základní problematiky nabíjení elektromobilu z pohledu jeho uživatele musíme zařadit ještě téma nelineární nabíjecí charakteristiky současných baterií. Samotná baterie je schopna vydávat i přijímat energii o určitém výkonu v závislosti na jejím stavu nabití, teplotě a dalších vnitřních charakteristikách.

To má příčinu v tom, proč se baterie v určitých případech dobíjejí z 0% do 80% kapacity za stejný čas, jako trvá její dobití z 80% do 100%. Dále se může projevit tím, že se vymrzlý vůz bude nabíjet pomaleji, než vůz již zahřátý na provozní teplotu. Tyto výkyvy v rychlosti dobíjení se projeví hlavně při rychlonabíjení, při pomalém AC dobíjení ze schuko zásuvky budou takřka neznatelné. Při dálkové cestě se zastávkami na rychlonabíjecích stanicích je tedy časově výhodnější nečekat na dobytí baterií do plna, ale vydat se na další cestu už např. v 80%.
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 90
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Jan Čapek » pon 30. lis 2015 22:48:47

Rezervováno pro popis konektorů.
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 441
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - polopaticky

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 19:17:57

Nabíjení elektroauta si představte jako nádrž s vodou (zásuvka na zdi nebo stojan nabíječky), hadici určitého průměru z ní do auta (kabel mezi nimi) a díru v autě určité velikosti, kudy tam má voda vtéci (palubní nabíječka vozu, řídí ukládání energie do baterií).
Pokud chcete dostat do baterií Leafa více elektřiny a rychleji, musíte k tomu mít adekvátní zásuvku či nabíjecí stojan, adekvátní kabel a adekvátní palubní nabíječku. Cokoliv z těch tří je slabší než zbytek, je to nejslabší článek řetězu a dostanete do auta jen tolik elektřiny, kolik projde nejslabším článkem.

Pokud máte slabší palubní nabíječku 3,3 kW, pak si k ní dokupte odpovídající nabíjecí kabel 16A s koncovkou Schuco a z běžné domácí zásuvky 230V 16A dostanete maximum. Sériově k autu dodávaný kabel 10A s koncovkou Schuco si nechte na domácí pomalé nabíjení přes noc. Sám to tak mám u Peugeotu Ion. Pokud máte v Nissanu silnější příplatkovou palubní nabíječku 6,6 kW, pak si k ní dokupte odpovídající nabíjecí kabel nejlépe s koncovkou Mennekes a můžete z nabíjecích stojanů se zásuvkou Mennekes (nejen) ČEZu dostávat do auta oněch 6,6 kW. Čili dvojnásobek než z běžné zásuvky. Ale vždy je to o Vašich cestách a co je v okolí k dispozici. Třeba v Ostravě je Mennekes jen na nabíječkách ČEZu a PRE. Ale pokud jezdíte po republice, je zase na většině komerčních nabíječek. V centru Ostravy v OC Nová Karolína i některých dalších místech najdete naopak jen běžné zásuvky nebo červený 5kolík. A pak je potřeba si říci, zda se Vám vyplatí kabel s koncovkou 5kolík nebo budete nabíjet jen +-3,3 kW za hodinu nabíjecím kabelem 16A s koncovkou Schuco z běžné domácí zásuvky a 5kolík ignorovat. Je to polovička, ale když jdete na 3 hodiny na film, máte skoro půl baterie a přibude Vám skoro 100 km dojezdu.

Nebo je u Nissanu druhá možnost jezdit k rychlonabíječce CHAdeMO, kde nabíjecí stojan supluje i palubní nabíječku, sám s autem komunikuje a přes kabel řádné tloušťky a zástrčku velikosti a váhy husitského palcátu auto nabije na 80% během pár desítek minut. U Nissanu z 0 na 80% za 30 minut. Většinou ovšem nepřijíždíte vybitý do nuly, takže je to rychlejší, obvykle do 20 minut :-).
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
lkotek
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 14:15:45

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod lkotek » úte 15. pro 2015 14:20:35

Chápu to tak, že některá auta mají vestavěnou jen jednofázovou nabíječku. Pro nabíjení z třífázové sítě je potřeba mít vestavěnou nabíječku na tři fáze. Nisan leaf má tedy nabíječku dvoufázovou?
Uživatelský avatar
Jan Čapek
Správce fóra
Příspěvky: 90
Registrován: sob 21. lis 2015 20:53:37
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Jan Čapek » úte 15. pro 2015 14:23:56

Ano, to je to oč tu běží. Nissan Leaf má nabíječku jednofázovou ve dvou výkonnostních specifikacích. I ta silnější ale nevyužije více než jednu fázi.
lkotek
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 14:15:45

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod lkotek » úte 15. pro 2015 15:11:27

To by mě ale zajímalo jak to dělají. Na jednu fázi není nikdy víc jak 16A. Z třífázu můžu dostat 3x 16A ( avíce) s posunutou fází. To je tuším Menekles. Jak to tedy dělají?
Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod ozana » úte 15. pro 2015 15:13:55

V jiných zeměpisných oblastech mají na jedné fázi třeba i 80A.
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
lkotek
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 14:15:45

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod lkotek » úte 15. pro 2015 15:17:03

A v Evropě? Vytáhnou si z motorové zásuvky dvě fáze 400 volt 2x 16A?
Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod ozana » úte 15. pro 2015 15:24:08

Ne, leda jednu fázi z 3x32A.

Jak napsal kolega výše:
I ta silnější ale nevyužije více než jednu fázi.
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
lkotek
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 14:15:45

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod lkotek » úte 15. pro 2015 16:24:28

Jsně, takže ČEZ má na stojanu jednofázovou zásuvku s jističem 16A a třífázovou 32A z které se použije jen jedna fáze. Praktické...
MKM
Příspěvky: 29
Registrován: úte 15. pro 2015 19:43:07

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod MKM » úte 15. pro 2015 23:18:39

Přemýšlím o nabíjení ZOE vs. Leaf a pořád nevím jestli je větší výhoda CHAdeMO nebo 3 fázová nabíječka, škoda že ZOE nemá rychlonabíjen, pár kabelů, konektor a trocha elektroniky navíc už by je nezabilo.
lkotek
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 14:15:45

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod lkotek » ned 20. pro 2015 16:12:47

Tak si to shrňme:
Koupím elektro auto (Leaf) které má 3,5 KW základní nabíječku, ale díky čipovému kabelu jen 2,5 KW, do plna se mě auto nenabije ani za osm hodin nočního proudu. Když potřebuji nabít mimo domov mohu použít rychlonabíječku CHAdeMO na stejnosměrný proud které u nás vpodstatě neexistují a nebo nabíjecí panel (ČEZ) kde je normální zásuvka 16A ale prakticky 10A, nebo si dokoupím extra nabíječku a mohu nabíjet ze zásuvky Menekles 6,5 KW. To je pořád několik hodin. A co když nás s potřebou nabíjení bude několik? A teď často citovaná možnost si nabijet auto ze sluníčka. Fotovoltaické panely dávají proměnlivý stejnosměrný proud nízkého napětí. S tím asi výrobce auta k nabíjení nepočítal. Mohu se ztrátami vyrobit měničem střídavé napětí 220V ale bude mít stále proměnlivý výkon a to se autu líbit nebude. Takže panely nabít domácí baterie, z nich vyrobit sřídavý proud ze kterého se v autě vyrobí stejnosměrný a tím se nabijí baterie v autě.... A nebo ze své sluneční elektrárny prodám přebytky ze dne za méně než korunu za KWh distributorovi abych si je v noci mohl koupit za 4 koruny a nabíjet auto. (Něco ale dostanu zpátky díky Zelená úsporám z daní všech)
O tom, že za cenu elektro auta koupím normální auto a zbyde mě na benzín na 200 000 kilometrů asi nemá cenu mluvit.
Jinak, aby jste si nemysleli že jsem jen kverulant, tak ke své spokojenosti používám elektrokolo které je ve městě kolikrát výhodnější než všechny ostaní druhy dopravy. A na obytném autě mám dva amorfní panely které mě v létě vyrobí dost energie na svícení, rádio, televizi i nabíjení mobilů a v zimě mě udržují baterky v 100% stavu. Za prací jezdím autem na LPG v současné době za 1Kč na kilometr.
Udělal jsem ve svém shrnutí nějakou chybu?
Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod ozana » ned 20. pro 2015 16:31:12

Přikoupíte si kabel na 16(13)A z obyčejné zásuvky a za noc to nabijete. A obvykle nenabíjíte z 0% kapacity. Počet rychlodobíječek určitě poroste.
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.
Honza P
Příspěvky: 23
Registrován: úte 15. pro 2015 18:29:05

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod Honza P » ned 20. pro 2015 23:09:00

lkotek píše:Tak si to shrňme:
Koupím elektro auto (Leaf) které má 3,5 KW základní nabíječku, ale díky čipovému kabelu jen 2,5 KW, do plna se mě auto nenabije ani za osm hodin nočního proudu. Když potřebuji nabít mimo domov mohu použít rychlonabíječku CHAdeMO na stejnosměrný proud které u nás vpodstatě neexistují a nebo nabíjecí panel (ČEZ) kde je normální zásuvka 16A ale prakticky 10A, nebo si dokoupím extra nabíječku a mohu nabíjet ze zásuvky Menekles 6,5 KW. To je pořád několik hodin. A co když nás s potřebou nabíjení bude několik? A teď často citovaná možnost si nabijet auto ze sluníčka. Fotovoltaické panely dávají proměnlivý stejnosměrný proud nízkého napětí. S tím asi výrobce auta k nabíjení nepočítal. Mohu se ztrátami vyrobit měničem střídavé napětí 220V ale bude mít stále proměnlivý výkon a to se autu líbit nebude. Takže panely nabít domácí baterie, z nich vyrobit sřídavý proud ze kterého se v autě vyrobí stejnosměrný a tím se nabijí baterie v autě.... A nebo ze své sluneční elektrárny prodám přebytky ze dne za méně než korunu za KWh distributorovi abych si je v noci mohl koupit za 4 koruny a nabíjet auto. (Něco ale dostanu zpátky díky Zelená úsporám z daní všech)
O tom, že za cenu elektro auta koupím normální auto a zbyde mě na benzín na 200 000 kilometrů asi nemá cenu mluvit.
Jinak, aby jste si nemysleli že jsem jen kverulant, tak ke své spokojenosti používám elektrokolo které je ve městě kolikrát výhodnější než všechny ostaní druhy dopravy. A na obytném autě mám dva amorfní panely které mě v létě vyrobí dost energie na svícení, rádio, televizi i nabíjení mobilů a v zimě mě udržují baterky v 100% stavu. Za prací jezdím autem na LPG v současné době za 1Kč na kilometr.
Udělal jsem ve svém shrnutí nějakou chybu?



Jen pro zajímavost, z jakým autem jezdíte na LPG za tuto cenu?
rob.brno
Příspěvky: 35
Registrován: úte 15. pro 2015 17:35:57

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod rob.brno » pon 21. pro 2015 10:26:46

lkotek:
Autu je to jedno(že FVE má proměnný výkon), co bude výkonem scházet to si "přicucne" ze sítě(pakliže bude FVE připojena k DS). Ale nebude se to líbit majiteli, protože to ze sítě zaplatí. Nebo pomocí řízení(zatím jsem neviděl v prodeji, ale lze zbastlit:-) bude nabíječka auta řídit nabíjecí výkon auta v rozmezí 1,3-3,6kW , podle aktualně dostupného volného výkonu z FVE.
Pozor: přetoky EE z FVE dotované NZU neprodáte, otázkou je zda by to šlo pokud byste si zřídil licenci.

Předpokládám, že by šlo asi ještě koupit extra nabíječku 3f(22kW) a tu snad pomocí Chademo nebo napřímo připojit na baterky, to je potom nabití do jedné hodiny.
lkotek
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 14:15:45

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod lkotek » pon 21. pro 2015 12:25:09

HonzaP
Seat Ibiza motor 1,4 16V
lkotek
Příspěvky: 16
Registrován: úte 15. pro 2015 14:15:45

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod lkotek » pon 21. pro 2015 12:38:04

Já jsem ten příspěvek napsal hlavně proto, že mě překvapilo kolik restrikcí je kolem nabíjení a že člověk je vlastně rukojmím výrobců. Z nadšení pro elektromobilitu začínám být vyléčen stejně jako z fotovoltaiky. Prostě auta jsou moc velký byznys aby je průmysl a státy pomocí daní pořádně nepodojily.
cayman
Příspěvky: 4
Registrován: úte 04. dub 2017 11:50:37
Bydliště: Třemošná
Kontaktovat uživatele:

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod cayman » úte 04. dub 2017 12:44:26

Trošku navážu na Vaše představy. Máme v plánu do auta dát silnější nabíječku (alespoň 10 kW, nejlépe 18 nebo 22 kW) a do budoucna i nějak vyřešit, aby si naše BMS povídala třeba s DC nabíjením (údajně existuje nějaký řešení od Curtis - nevíte někdo?)

Momentálně to musíme nabíjet pouze 3 kW, což cestování dál docela omezuje :) Máme naštěstí elektromobil, do kterýho můžeme trošku zasahovat.
Zokušel jste někdo upgradovat nabíječky, případně řešit to zprovoznění ChaDeMo /Combo?
Fiat Fiorino 2009 EV 31 kWh (Micro-Vett)
www.evalbum.com/5247
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 441
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: ZOe nebo Leaf kvůli nabíjení?

Příspěvekod Radovan » úte 04. dub 2017 13:45:26

Podíval bych se na to optikou používání auta. Pokud jezdíte hodně a po trasách, kde stojí CHAdeMO nabíječky, pak spíše Leaf. Zdržení 10-40 minut podle úrovně vybití auta na začátku nabíjení a máte nabito na 80%, tedy 19 kWh a podle způsobu jízdy 100-150 km dojezdu. Pro Zoe hovoří nezávislost, 3fazová nabíječka s výkonem dle verze 22-43 kW, tedy připravená i na Mennekes zásuvky s výkonem 43 kW, které obvykle nabízejí nabíjecí stojany výrobce ABB a provozovatel je tak obvykle zapojuje. Pak si na běžném červeném malém třífázovém pětikolíku v domě (400V 16A) cucnete za hodinu 11 kWh, což je bráno z nuly půlka starší baterie (nová má mít 40 kWh), za 2 hodiny máte plnou. Na větším pětikolíku 400V 32A pak za 1 hodinu s přehledem 22 kWh, tedy máte plnou. Na něm už konkurujete Leafu a jeho CHAdeMO rychlonabíječce. Stejný komfort Vám poskytne běžná Mennekes zásuvka např. na pomalých stojanech ČEZu, má taky 400V 32A, tedy 22kW výkon. Pokud je na rychlonabíjecích stojanech, kde bývá v kombinaci s Combo/CCS nebo CHAdeMO nebo oběma (ty lze vždy využít jen jeden, mají max. 50 kW výkon a k nim vždy jde současně použít i Mennekes), měla by mít dokonce 43 kW, takže dobijete menší starší baterii Zoe 22 kWh při palubní nabíječce Chameleon 43 kW prakticky za půl hodiny. Osobně s ohledem na rychlost stavby rychlonabíjecí sítě a po 3letých zkušenostech s palubní nabíječkou Peugeotu Ion 3,6 kW v kombinaci s CHAdeMO nabíjením, bych doporučil jít cestou velké baterie a velké palubní nabíječky. Pak budete nabíjet jen občas a dokážete využít ten nejvyšší výkon, který zásuvka nebo kabel nabíjecí stanice nabídne. Ideálně Zoe se 40kWh baterkou a k tomu 43 kW palubní nabíječka Chameleon. A jste nezávislý na jakýchkoliv sítích, dobijete vždy a všude.
Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 67 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 25 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Uživatelský avatar
ozana
Moderátor
Příspěvky: 153
Registrován: úte 15. pro 2015 14:13:26
Bydliště: Orlová

Re: Možnosti nabíjení elektromobilů - základní info

Příspěvekod ozana » stř 05. dub 2017 15:45:35

cayman píše:Trošku navážu na Vaše představy. Máme v plánu do auta dát silnější nabíječku (alespoň 10 kW, nejlépe 18 nebo 22 kW) a do budoucna i nějak vyřešit, aby si naše BMS povídala třeba s DC nabíjením (údajně existuje nějaký řešení od Curtis - nevíte někdo?)

Momentálně to musíme nabíjet pouze 3 kW, což cestování dál docela omezuje :) Máme naštěstí elektromobil, do kterýho můžeme trošku zasahovat.
Zokušel jste někdo upgradovat nabíječky, případně řešit to zprovoznění ChaDeMo /Combo?

Petr Doležel teď řeší 3 dobíječky místo jedné, aby mohl nabíjet ze 3 fází (starý Citroen Saxo Electric).
Jezdím na proud, najeto 70 tisíc km. G-E STROMOS 7,5 let a 75 tisíc km.