Domácí nabíjení bez wallboxu

Moderátor: Josef

ktjunior
Příspěvky: 6
Registrován: pát 23. zář 2022 15:29:58

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod ktjunior » pát 23. zář 2022 16:10:17

Radovan píše:Dealerovi nevěřit a nejprve doma vyzkoušet. Neznám elektromobil, který by se nedokázal nabíjet z červeného pětikolíku přes příslušný kabel nebo redukci. Z 400V 16A přes sériově dělanou redukci za pětistovku nabíjím i Peugeot Ion, když není běžná 230V 16A k dispozici nebo je obsazená.


Uvazujeme o stavbe FVE a premyslim, jestli platit wallbox (60tis a dotace 40tis). Nemam zadne zkusenosti s elektromobily. Kdyz bych uvazoval nad beznym elektromobilem typu Hyundai Kona, VW ID3 nebo Skoda Enyaq, jake nabijecky se spolu s nimi obvykle dodavaji? Existuje nejaka ciste mechanicka redukce z 16A petikoliku na Type2? Nebo je treba mit vzdy kabel s krabickou za vice nez 10tis? Dekuji.
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod TomTom » pát 23. zář 2022 17:16:17

Tak jestli máte doma 5kolík 16A, tak dobíjecí kabel obyčejný na max výkon 3x16A Vás vyjde na cca 13-15tis (třeba český Inchanet). Wallbox do 20tis bude umět Wifi, měření spotřeby a další blbosti. Vše za normální ceny s DPH. Přes dotaci to nemá smysl řešit. Jen té firmě přihrajete slušný balík a nebudete si blokovat těch 40tis, co Vám stát vyplatí za několik měsíců. Navíc budete někde registrován jako uživatel EV s dobíjecím bodem (v budoucnu může někoho napadnout vypínat vzdáleně nabíjení EV). 5ti kolík Vám nikdo regulovat nebude.
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod petr.balas » pát 23. zář 2022 17:37:49

Wallbox může mít tu výhodu, že si bude sledovat spotřebu baráku a pokud v něm zapnete silnější spotřebič, tak sníží nabíjecí výkon, popř. nabíjení na chvíli úplně vypne aby nevyhodil pojistky. Wallbox z dotace tuto funkčnost musí mít.
A ještě - dotace na wallbox je 30.000,- takže ho zaplatí (cena wallboxu s řízením spotřeby třeba u inchanetu je 21.000,- + nutno připočíst práci elektrikáře - zapojení měření někde u přívodu do baráku, nějaké kabely, ... tj. dodavatel na tom vydělá ale ne extrémně). Plus dostanete ještě nějaký bonus za souběh více opatření a ten Vám zlevní FVE. Pokud by ale dodavatel chtěl za wallbox více než 30.000,- tak se ozvat, že to je nepřiměřené.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
ktjunior
Příspěvky: 6
Registrován: pát 23. zář 2022 15:29:58

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod ktjunior » pát 23. zář 2022 18:28:17

Dekuji za odpovedi. Cena je takova jaka je, ozval jsem se, ale neni mi to nic platne. Kdybych uvazoval o wallboxu az pozdeji (a tim prisel o kombinovanou dotaci a navic dostal proplacenu jen pulku), na kolik to tak vyjde vcetne instalace? Pokud by to bylo 30tis vcetne instalace a dotace mi da 15tis, tak jsem levnejsi udelat to pozdeji a neblokovat ted pomerne dost penez.

Ten wallbox nabiji stejnosmernym nebo stridavym proudem?
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod petr.balas » pát 23. zář 2022 18:46:00

U kabelu i wallboxu je vždy nabíječka součástí auta. Ve wallboxu je jen signalizace směr auto jaký proud (výkon) si může vzít a pak hlídání, že je auto opravdu připojeno a stykač, který sepne napětí jen když vidí auto. Tj. drobná elektronika (stojí pár korun), stykač (taky vcelku levný) a pak speciální proudový chránič fungující nejen na střídavý ale i na stejnosměrný proud a to je docela drahá sranda. Různé levné řešení obvykle mají ošizený právě tento chránič. Druhý pohled je, že aby to bylo potřeba, tak by muselo dojít k docela nepravděpodobné poruše na vozidle. Rozhodnutí je na vás :-)

Pro odhad ceny, použil bych třeba toto:
https://wifi.sampro.cz/wall-box-3x16-t2 ... rhdoregdlm
umožňuje navíc ovládání nabíjecího výkonu zvenku podle výkonu FVE
+ pokud chcete omezení výkonu podle odběru baráku, tak navíc toto
https://wifi.sampro.cz/sada-pro-dynamic ... i-modul-3f
a hodina práce nějakého elektrikáře
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
ktjunior
Příspěvky: 6
Registrován: pát 23. zář 2022 15:29:58

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod ktjunior » pát 23. zář 2022 19:28:26

Moc dekuji. Dat ted 60tis (minus 40tis dotace) za jejich wallbox mne tedy prijde jako nesmysl, zvlast kdyz ten v odkaze jde ovladat wattrouterem a vyuzivat prebytky.
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod petr.balas » pát 23. zář 2022 19:40:02

Ještě kacířská myšlenka - ta nabíječka je z pohledu NZÚ jiné opatření. Opravdu ji musí dodat stejná firma jako vlastní FVE?
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod Citigo e IV » pát 23. zář 2022 19:51:22

petr.balas píše:Ještě kacířská myšlenka - ta nabíječka je z pohledu NZÚ jiné opatření. Opravdu ji musí dodat stejná firma jako vlastní FVE?


Nemusí to dělat stejná firma je to jiné opatření nádrž na "deštovku" Vám taky nebude dělat ta samá firma jako FVE. Druhá otázka je jestli pak firma co dělá FVE tu elektrárnu bez wall boxu nezdraží. Solidní firma udělá wall box za cenu dotace tj. jeden za 40 tis. dva za 70 tis. , tedy pokud tam nebude třeba 20 metrů výkopů ...
ktjunior
Příspěvky: 6
Registrován: pát 23. zář 2022 15:29:58

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod ktjunior » pát 23. zář 2022 21:54:42

No ale kdyz by to delala jina firma, tak to bude 30tis a max 50% z ceny wallboxu, ne? To mi uz o tech 10tis nejde, protoze nevycerpam ani tech 30tis kvuli tem 50%.
TomTom
Příspěvky: 153
Registrován: úte 24. pro 2019 9:54:07

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod TomTom » sob 24. zář 2022 9:52:44

ktjunior píše:No ale kdyz by to delala jina firma, tak to bude 30tis a max 50% z ceny wallboxu, ne? To mi uz o tech 10tis nejde, protoze nevycerpam ani tech 30tis kvuli tem 50%.


Ono to funguje jinak. Máte 5ti kolík a za 15tis Kč by normální člověk pořešil nabíjení auta. Ale instalační firma FVE začne povídat pohádky a vy přeci nenecháte ty prachy ležet na zemi. Takže oni nakoupí wallbox za 15-20tis, napočítají nějaké kabely, projekt, revizi. Vám dají fakturu za 60tis s tím, že dotace je max 30tis a max 50%. Z vaší kapsy jde tedy 30tis a máte pocit, že jste 30 tis ušetřil. Neušetřil. Celé dodané řešení včetně wattrouteru je Vám k ničemu, protože s autem dojedete z práce večer, kdy už tolik nesvítí a wattrouter nemá co spínat, takže auto zapnete do zásuvky a drancujete vesele baterku od FVE, která je za hodinu pryč. Takhle funguje business - málokterá firma se opravdu ptá jak se chováte aby se správně nastavily parametry FVE a dle i toho ideální systém nabíjení auta. O takové maličkosti jako že "přetokem" z FVE 1000W auto nenabijete už ani nevědí. Píšu reálný příklad z kolegovy instalace.

Za mě je nejlepší systém - jak v americe říkáme "KISS" - Keep It Simple Stupid

Psal jste, že máte 5kolík 3x16A - tedy pokud neplánujete Zoe nebo podobné s 22kW nabíječkou, pak drtivá většina EV má 3x16A. Podívejte se kde tu zásuvku máte. Je v okuhu cca 10m od místa kde můžete stát s autem? Pokud ne - máte dvě možnosti, první prodlužovací kabel a nebo říct lokálnímu elektrikáři o instalaci další zásuvky někde poblíž. Nejlepší je zásuvka rovnou i s 1x16A zásvkou. Tak můžete auto nabíjet s dodaným dobíjecím kabelem co pojede na 8-12A. Tím bych začal. Jste doma na home office, důchodce nebo žena na mateřské? Pak zapnout EV do zásuvky, když vidím jak vyrábí FVE je prkotina - nepotřebuji wattrouter. Budete nabíjet převážně přes noc? Pak tuto 5kolíkovou zásuvku doporučuji mít zapojenou před CT snímači od měniče FVE, jinak budete drancovat baterii. Když budete nabíjet v létě přes víkend tak to může být také ze slunce - i když o ní měnič neví. A takhle bych mohl pokračovat dál a dál. Prostě KISS ;)
Hyundai Ioniq EV Ultimate 2019 Polar white
Tesla Model 3 SR+ 2021 55kWh LFP White
FVE hybrid 7,5kWp + 5,7kW baterie
ktjunior
Příspěvky: 6
Registrován: pát 23. zář 2022 15:29:58

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod ktjunior » sob 24. zář 2022 12:43:06

Jake kabely se typicky dodavaji k elektromobilum? Je tam kabel do bezne 230V zasuvky?
xdenser
Příspěvky: 315
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod xdenser » sob 24. zář 2022 13:34:38

ktjunior píše:Jake kabely se typicky dodavaji k elektromobilum? Je tam kabel do bezne 230V zasuvky?

Vetsinou jo, ale nemusi. Muze byt za priplatek. Ted' zrovna Next News vyhlasovaly odkup pro ti ktere maji kabel navic/nepotrebuji, protoze asi jim do flotily dodali auta bez 230V kabelu.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod Citigo e IV » sob 24. zář 2022 13:57:18

ktjunior píše:No ale kdyz by to delala jina firma, tak to bude 30tis a max 50% z ceny wallboxu, ne? To mi uz o tech 10tis nejde, protoze nevycerpam ani tech 30tis kvuli tem 50%.


Nejde o to jestli Vám to bude dělat jiná firma, ale o to jestli budete obě opatření dělat na jednu žádost. Pokud podáte žádost najednou tak se obě investované částky sčítají a jako bonus může být dotace až 60% místo 50%.

Takže jeden wall box do 40 tis. je připořízení FVE opravdu po dotaci zadarmo, protože cena za FVE je vždy větší než dvounásobek dotace.
Pokud chce firma za wall box více je 40 tis. tak bych uvažoval o jiné zta 40 tis. se to dá udělat i s 10 tis. ziskem

Obyvyklá hybridní FVE stojí 500-650 tis. dotace je max 205 tis. takže zbyde 100-250 tis. přeplatek na wall box.

Příklad
1. firma fve 550 tis.
2. firma wall box 40 tis.

celková incestice je 590 tis.
max. dotace je 60% z 590 tis. =354 tis.

skutečná dotace je:
30 tis. wall box
10 tis. dotační donus
5 tis. na projektovou dokumentaci k FVE
a až 200 tis. na FVE podle výkonu a baterek

celkem dotace 245 tis. což je méně než max. limit podle %
ktjunior
Příspěvky: 6
Registrován: pát 23. zář 2022 15:29:58

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod ktjunior » sob 24. zář 2022 15:37:16

Citigo e IV: Musel bych pak dotaci vyrizovat sam? Jak moc je to slozite? Existuje firma dodavajici wallboxy (komunikujici s wattrouterem, alespon 2-3dny v tydnu mi auto pres den stoji doma), ktera s tim ma zkusenosti? Dekuji.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod Lama » sob 24. zář 2022 19:31:51

ktjunior píše:Citigo e IV: Musel bych pak dotaci vyrizovat sam? Jak moc je to slozite? Existuje firma dodavajici wallboxy (komunikujici s wattrouterem, alespon 2-3dny v tydnu mi auto pres den stoji doma), ktera s tim ma zkusenosti? Dekuji.

Čtu to tady a už mi nedá, abych vám nenapsal..., moc se upínáte na Wattrouter. Ten přeci vůbec nepotřebujete. Já ho sice mám (mám ale FVE z 2009 bez baterek) a používám ho pouze pro "nabíjení" boileru a AKU nádrže na topení. Pro nabíjení auta nikoliv! Wallbox jsem si nechal udělat a plynulou regulací, Wifi, připojením na regulaci wattrouteru za 12,5 tis. Kč s kvalitním a dlouhým kabelem do pětikolíku. Obyčejný si uděláte za třetinu. Dříve jsme vozili vše (wallboxy, prodlužky, mnoho redukcí) s sebou v autě, abychom mohli nabít kdekoliv z červeného pětikolíku. To ale byla jedna nabíječka v celém kraji. Dnes už nepotřebujete vozit nic.
Dříve (možná někdo i dnes) se dávalo k autu - kabel na 230V, kabel Typ2, wallbox, zimní pneu a další drobnosti. pokud jste nebral předváděčku a pod. Dnes už nemusíte dostat vůbec nic z uvedeného a můžete si to dokoupit, což uděláte jinde, jelikož prodejci aut to mají předražené.
Více než zde psát vám dá jeden telefonát - pokud chcete, můžeme zavolat (tel. SZ).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod petr.balas » sob 24. zář 2022 19:59:13

Jen pro doplnění - nabíjím z FVE (s baterií) ale rychlost nabíjení neměním (mám natvrdo nastaveno na 1x 13A, ono to vlastně stačí :-)) a spínám podle procenta nabití baterie + volitelně navíc v nočním proudu (v létě vypnu, v zimě zapnu).
Co naopak u wallboxu považuji za přínos je ono hlídání, abych si nevyhodil hlavní jistič. Pokud se budete muset se ženou koordinovat aby nedošlo k souběhu nabíjení auta a pečení vánočního cukroví tak to nebude optimální :-). Lze to pochopitelně řešit i tak, že si vyhrajete se zapojením různých spotřebičů na různé fáze (což jsem u sebe udělal) ale pokud si to nezvládnete udělat sám (či nemáte kamaráda elektrikáře), tak to taky bude něco stát.
Pokud se souběhem spotřeby nebude problém, tak máte buď velké štěstí, že budou zátěže rozloženy optimálně nebo si platíte zbytečně silný jistič a to taky pár korun navíc stojí. Doporučuji propočítat - měsíčně více za silnější jistič proti jednorázově hodně za správný wallbox.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod Citigo e IV » sob 24. zář 2022 21:29:56

Souhlasím, taky si myslím že měnit neustále rychlost dobíjení podle svitu je zbytečný. Buď pospíchám tak nabíjím maximální rychlostí a částečně ze sítě, nebo chci ze slunce mám na to čas a auto je doma a svítí a tak tam dám 2x6A což je vlastně stejně, kolem 3kW když se vezme průměrná spotřeba domu 1-2kW tak vlastně ani rychleji nabíjet nejde a když svítí víc ,nebo mín od toho tam je baterie.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Domácí nabíjení bez wallboxu

Příspěvekod Citigo e IV » sob 24. zář 2022 21:35:39

ktjunior píše:Citigo e IV: Musel bych pak dotaci vyrizovat sam? Jak moc je to slozite? Existuje firma dodavajici wallboxy (komunikujici s wattrouterem, alespon 2-3dny v tydnu mi auto pres den stoji doma), ktera s tim ma zkusenosti? Dekuji.


Na dotaci se nic nevyřizuje jen se elektronicky požádá zvládne to každý kdo umí obsluhovat PC třeba bankovnictví, nebo podat daň. přiznání , případně se dá požádat o pomoc dítě, nebo vnuka :D

Nejdůležitější je dostat z firmy posudek ve formátu pdf a ten tam jen nahrát a aby byl správně.

Wattrouter neuznávám to byl hit tak před deseti lety, doba už trochu pokročila u moderní hybridní elektrárny ho není třeba.