Dynamicky řízený domácí wallbox

Moderátor: Josef

Ele-M
Příspěvky: 11
Registrován: pon 21. úno 2022 12:32:26

Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Ele-M » pon 21. úno 2022 17:13:58

Dobrý den,
potřebuji poradit ohledně výběru wallboxu a toho, jestli měření, které se používá pro dynamické řízení wallboxu, je možné využít také pro monitorování domu po jednotlivých fázích- i v době, kdy ještě nebudeme mít EV (plánujeme, ale až v delším časovém horizontu).

Aktuální dotační program nás dovedl k myšlence, že by bylo zajímavé spolu s FVE si pořídit i wallbox. Náš nasmlouvaný dodavatel FVE bohužel nabíječky nedodává, ale nemá problém s tím, když si to budeme řešit jinde, jen pak musíme trochu koordinovat papírování kvůli dotaci (hlavně tu první fázi- projektovou dokumentaci pro dotaci).
Zatím závěr, co budeme potřebovat:
1. aby to bylo v budoucnu použitelné: nabíječka 3f, 22kW, bez kabelu, zástrčka Typ 2, nastavení % kapacity baterie, kdy se nabíjení zastaví; (kvůli dotaci ale i efektivnímu fungování) dynamické řízení výkonu (předpokládám správně, že pak není nutné mít nastavování výkonu v předdefinovaných krocích?)
2. obecná příprava: (hlavní jistič máme 3x40A), v garáži máme i internet vedený kabelem (radši bych LAN než wifi apod), dostatečný počet volných slotů v hlavní pojistkové skříni
3. specifická příprava (už pro ten WB): jistič 3f 32A charakteristika B, přívodný kabel 5x6mm měď, proudový chránič typu B (3f, 40A, 30mA) ?Lze tento nahradit pro každou fázi kombinací proudového chrániče RCD typ A (30mA)+sensoru RCM 6mA (detektor úniku stejnosměrného proudu)- (osobně se domnívám že ne, ale nejsem elektroinženýr)???
(asi i bod 3. budeme chtít, aby řešil dodavatel, ale potřebuji si to ujasnit)
Prosím, je něco důležité, co není zmíněno výše? Nebo chybně?

Prosím, existuje možnost (od HW ideálně až do aplikace), jak vytáhnout data o domě po jednotlivých fázích? V podstatě by mělo jít o stejná data, na základě kterých se rozhoduje wallbox, kolik kde ještě zbývá, aby nevyhodilo jističe. (Toto bychom rádi už v době, kdy WB ještě nebude aktivně využíván pro nabíjení) Byla by to možnost monitoringu a teoreticky pak i možnost optimalizace zapojení jednotlivých fází v domě (např. jestli by nebylo vhodnější mít topné kabely v okapech zapojené na jiné fázi než teď atd.)

Moc děkuji za jakoukoliv informaci
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » pon 21. úno 2022 17:54:06

Zdravím

Pár kacířských myšlenek :-)

Co se týče monitorování odběru RD po jednotlivých fázích, tak tuto informaci má i měnič ve FVE (musí ji mít - podle ní mění výkon na jednotlivých fázích). Zkusil bych se podívat, zda tato informace není snáze dostupná z něj - je možné, že je bez problémů uvidíte na portálu výrobce měniče.
Předpokládám 3 fázovou FVE s baterií a možností nesouměrné dodávky do jednotlivých fázích, snad se nepletu.

Nastavit procento nabití baterie auta na úrovni nabíječky s Mennekes nepůjde - auto informaci o nabití své baterie ven neposílá. Nabíječka může jen zajistit, že daný den nenabije do auta více než X kWh. Nastavení max procenta nabití se provede na displeji auta :-)
Teoreticky existuje i možnost po příjezdu vždy zapojit do ODB-2 portu adapter a nabíječka by pak komunikovala s ním ale to je s prominutím bastl - na hraní si prima, podporovat u někoho cizího ani omylem :-)

Dynamické řízení výkonu nabíjení - to si jen hlídá, zda nabíjením nevyhodíte hlavní jistič a pokud by odběr přesáhl amperáž hlavního jističe, tak sníží výkon nabíjení nebo ho úplně utne. Pro využití nabíjení z FVE ale budete chtít, aby se nabíjelo jen výkonem, který dodá FVE aby se moc "nedocucávalo" ze sítě. Tj. možnost omezit maximální výkon nabíjení se určitě hodí.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
garmont
Příspěvky: 450
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod garmont » pon 21. úno 2022 17:59:06

Já osobně mám tady tenhle - https://wifi.sampro.cz/wall-box-3x32-t2 ... oregzamdlm. FVE je ve výstavbě...
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Štemba » úte 22. úno 2022 12:38:56

Nabíječka může být řízená 0-10V z výstupu wattrouteru monitorujicim toky v patě objektu.
Nabíjení AC není dle standardu plně lineární ale s krokem 1A a minimálním proudem 6A.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Lama » úte 22. úno 2022 12:52:19

Štemba píše:Nabíječka může být řízená 0-10V z výstupu wattrouteru monitorujicim toky v patě objektu.
Nabíjení AC není dle standardu plně lineární ale s krokem 1A a minimálním proudem 6A.

Obecně to takto platí. Jsou ale auta, u kterých lze nastavit v menu vozu snížení nabíjecího výkonu. Třeba KIA&Hyundai umí od 2A s menšími skoky.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Štemba » úte 22. úno 2022 16:50:44

Jj, to máš pravdu. Nastavením v autě, nikoliv ve wallboxu. Takže pak je to dle auta a nemění se podle výroby FVE, či volné kapacity v objektu.
Ele-M
Příspěvky: 11
Registrován: pon 21. úno 2022 12:32:26

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Ele-M » stř 23. úno 2022 19:34:33

Praxe je praxe, jako "zelenáč" se budu projevovat ještě asi dlouho - děkuji za objasnění a nasměrování...
petr.balas píše:Co se týče monitorování odběru RD po jednotlivých fázích, tak tuto informaci má i měnič ve FVE (musí ji mít - podle ní mění výkon na jednotlivých fázích). Zkusil bych se podívat, zda tato informace není snáze dostupná z něj - je možné, že je bez problémů uvidíte na portálu výrobce měniče.
Předpokládám 3 fázovou FVE s baterií a možností nesouměrné dodávky do jednotlivých fázích, snad se nepletu.
Děkuji za tip, nenapadlo mne to... Už jsme kontaktovali dodavatele FVE, zřejmě by to mělo jít, záleží co která aplikace umí... (Ano, 3f FVE 9,9kWp, asymetrický měnič GoodWe 10K-ET Series, baterie PylonTech 14,2kWh; měla by fungovat i v ostrovním módu)

Nastavit procento nabití baterie auta na úrovni nabíječky s Mennekes nepůjde - auto informaci o nabití své baterie ven neposílá. Nabíječka může jen zajistit, že daný den nenabije do auta více než X kWh. Nastavení max procenta nabití se provede na displeji auta :-)
Aha... Pokud to umí auta, pak původní idea je zbytečná (všude se píše, že je vhodné dobíjet do 80%, plně jen před delší cestou; hlídat to osobně/online v reálném čase nemám šanci, proto ten výmysl ohledně možnosti nastavení %, kdy se nabíjení zastaví).

Pro využití nabíjení z FVE ale budete chtít, aby se nabíjelo jen výkonem, který dodá FVE aby se moc "nedocucávalo" ze sítě. Tj. možnost omezit maximální výkon nabíjení se určitě hodí.
Chápu to správně- jako podobný princip s dynamickým řízením výkonu (kde se to hlídá proti jističi)- jen s tím, že tady se to hlídá proti výkonu FVE, který zbývá (při tom, co jde do domu, případně do bateriového úložiště)?

S tím souvisí další dotaz- dá se např. v noci nebo při slabém výkonu FVE nabíjení autobaterie skombinovat s využitím nabitého (z předešlého dne) bateriového úložiště z FVE? ("docucávat" z bateriového úložiště a až když toto bude na nějakém nastaveném minimu, pak začít "docucávat" ze sítě) Nebo je to vzhledem k obvyklým kapacitám autobaterie v porovnání s kapacitou té domácí "UPS" nesmysl?

Děkuji
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » stř 23. úno 2022 20:03:05

Ele-M píše:Praxe je praxe, jako "zelenáč" se budu projevovat ještě asi dlouho - děkuji za objasnění a nasměrování...
petr.balas píše:Co se týče monitorování odběru RD po jednotlivých fázích, tak tuto informaci má i měnič ve FVE (musí ji mít - podle ní mění výkon na jednotlivých fázích). Zkusil bych se podívat, zda tato informace není snáze dostupná z něj - je možné, že je bez problémů uvidíte na portálu výrobce měniče.
Předpokládám 3 fázovou FVE s baterií a možností nesouměrné dodávky do jednotlivých fázích, snad se nepletu.
Děkuji za tip, nenapadlo mne to... Už jsme kontaktovali dodavatele FVE, zřejmě by to mělo jít, záleží co která aplikace umí... (Ano, 3f FVE 9,9kWp, asymetrický měnič GoodWe 10K-ET Series, baterie PylonTech 14,2kWh; měla by fungovat i v ostrovním módu)
Za mě každá firma má nějakou aplikaci, už jen proto, když bude závada na elektrárně, tak aby člověk nezjistil po roce, že přišel o desítky tisíc, za to že mu třeba 2/3 elekrárny nejede.

Nastavit procento nabití baterie auta na úrovni nabíječky s Mennekes nepůjde - auto informaci o nabití své baterie ven neposílá. Nabíječka může jen zajistit, že daný den nenabije do auta více než X kWh. Nastavení max procenta nabití se provede na displeji auta :-)
Aha... Pokud to umí auta, pak původní idea je zbytečná (všude se píše, že je vhodné dobíjet do 80%, plně jen před delší cestou; hlídat to osobně/online v reálném čase nemám šanci, proto ten výmysl ohledně možnosti nastavení %, kdy se nabíjení zastaví).
To nabíjení s tím že nabíječka vyčítá % z vozu bezdrátově jsem realizoval již před 3 lety. Funguje to bezvadně pro všechny vozy H/K. Ale dnesku už mají elektromobily nastavení v menu. Typicky dáte na stálo 80% a když budu chtít jednou za čas jet dál, tak si nastavím dobu odjezdu třeba zítra 8.00 nabito na 100% a teplotu ve voze 21st. a auto se o vše postará, funguje to i v obyčejným Citigu na 440 tis. nové :D

Pro využití nabíjení z FVE ale budete chtít, aby se nabíjelo jen výkonem, který dodá FVE aby se moc "nedocucávalo" ze sítě. Tj. možnost omezit maximální výkon nabíjení se určitě hodí.
Chápu to správně- jako podobný princip s dynamickým řízením výkonu (kde se to hlídá proti jističi)- jen s tím, že tady se to hlídá proti výkonu FVE, který zbývá (při tom, co jde do domu, případně do bateriového úložiště)?
Je to skotro tak, jak píšete normálně to hlídá oproti jističi a když chci dobíjet pouze přebytkem nastavím to stále oproti jističi, ale hodnotu dám na nula ampér. Když pujde proud z čezu do domu, tak se nabíjení vypne. Ale pokud nebude dost slunce, tak se nic nedobije.

S tím souvisí další dotaz- dá se např. v noci nebo při slabém výkonu FVE nabíjení autobaterie skombinovat s využitím nabitého (z předešlého dne) bateriového úložiště z FVE? ("docucávat" z bateriového úložiště a až když toto bude na nějakém nastaveném minimu, pak začít "docucávat" ze sítě) Nebo je to vzhledem k obvyklým kapacitám autobaterie v porovnání s kapacitou té domácí "UPS" nesmysl?
Tohle je dotaz na realizátora a Vaší VFE a pokud Vám neumí vysvětlit jak to bude přesně fungovat a jak si % nabití Vaší domácí baterky nastavíte, tak dejte od něj ruce pryč. Jinak častá chyba klientů je ta, že požadují nenabíjet z domací baterie,jako proč? Auto je také spotřebič a když ho je třeba nabít, tak se nabije, je uplně jedno jestli baterku doma vybijete nabíjení elektro auta a pak si v noci koupíte proud na praní, nebo naopak.

Děkuji
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » stř 23. úno 2022 20:20:58

GoodWe má https://semsportal.com/ odběry po fázích tam vidět jsou. Když se mi ozvete napřímo, tak Vám mohu poslat nějaké snímky obrazovky jak to vypadá, mám totožný měnič.


Měnič umí max 16A na fázi, pokud chcete nabíjet ze sluníčka, tak nutno omezit výkon do auta na max. tento proud. Resp. méně, aby něco zůstalo na odběr baráku. Teoreticky by šlo sledovat odběr baráku a řídit nabíječku, aby pouštěla proud jen 16 A minus odběr baráku. Prakticky narazíte na to, že nabíječka omezuje proud na všech fázích stejně (technické omezení Mennekes) a muselo by se dost složitě koordinovat hromada věcí. Já jsem to u sebe nakonec vyřešil tak, že nabíjím jen jednou fází 13A a barák je přepojený tak, že na této fázi sž skoro nic dalšího není. Nabíječka se spíná při 70 % nabití baterie (té u FVE). vypíná na 65 % a navíc se spíná v době nočního proudu. Po občasných delších cestách se auto do plna nabíjí 2 až 3 dny (noci) ale to mi nijak nevadí.

Jinak měnič umí dodat až 16A na každé fázi. Pokud slunce svítí, tak se každá fáze reguluje, aby se neodebíralo ani nedodávalo ČEZu, přebytky tečou do baterie. Pokud výkon sluníčka nestačí, tak se naopak bere z baterie.
Hraniční stavy:
Baterie plně nabitá - co se nespotřebuje na místě, tak teče do ČEZu.
Baterie vybitá - měnič bere jen z panelů, co chybí se vezme z ČEZu.
Odběr na fázi je větší než 16A - měnič dodá 16A, zbytek se bere z ČEZu.
Nabíječka je spotřebič jako každý jiný, tj. pokud je sluníčko nebo energie v baterce (FVE), tak měnič bere z baterky a posílá do nabíječky do auta. Platí omezení na max 16A (co je nad, tak se bere z ČEZu) a jen dokud je něco v baterce.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » stř 23. úno 2022 20:25:09

Pro využití nabíjení z FVE ale budete chtít, aby se nabíjelo jen výkonem, který dodá FVE aby se moc "nedocucávalo" ze sítě. Tj. možnost omezit maximální výkon nabíjení se určitě hodí.
Chápu to správně- jako podobný princip s dynamickým řízením výkonu (kde se to hlídá proti jističi)- jen s tím, že tady se to hlídá proti výkonu FVE, který zbývá (při tom, co jde do domu, případně do bateriového úložiště)?
Je to skotro tak, jak píšete normálně to hlídá oproti jističi a když chci dobíjet pouze přebytkem nastavím to stále oproti jističi, ale hodnotu dám na nula ampér. Když pujde proud z čezu do domu, tak se nabíjení vypne. Ale pokud nebude dost slunce, tak se nic nedobije.


Toto bude dobře fungovat u systému bez baterie u FVE ale pokud máte FVE s baterkou, tak se ty regulace vzájemně pohádají.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Ele-M
Příspěvky: 11
Registrován: pon 21. úno 2022 12:32:26

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Ele-M » stř 23. úno 2022 22:15:42

petr.balas píše:
Pro využití nabíjení z FVE ale budete chtít, aby se nabíjelo jen výkonem, který dodá FVE aby se moc "nedocucávalo" ze sítě. Tj. možnost omezit maximální výkon nabíjení se určitě hodí.
Chápu to správně- jako podobný princip s dynamickým řízením výkonu (kde se to hlídá proti jističi)- jen s tím, že tady se to hlídá proti výkonu FVE, který zbývá (při tom, co jde do domu, případně do bateriového úložiště)?
Je to skotro tak, jak píšete normálně to hlídá oproti jističi a když chci dobíjet pouze přebytkem nastavím to stále oproti jističi, ale hodnotu dám na nula ampér. Když pujde proud z čezu do domu, tak se nabíjení vypne. Ale pokud nebude dost slunce, tak se nic nedobije.


Toto bude dobře fungovat u systému bez baterie u FVE ale pokud máte FVE s baterkou, tak se ty regulace vzájemně pohádají.

A má to nějaké řešení?
Nebo se musím smířit s tím, že nastavím pevně nějakou hodnotu ať už dle jističe, nebo dle maximálního výkonu FVE (pokud dá max 16A, tak eko nabíjení bude o této hodnotě, i když nabíječka umí 32A a jistič je 40A) a když hodinu bude zamračeno, tak nastavený výkon na nabíječce se pro tuto dobu doplní energií z bateriového úložiště (lze to současně brát z FVE i z baterií?) a od ČEZu? Dynamické řízení bude pak jen o tom, že nabíjení bude zpomaleno o to, co si v daný okamžik bere dům a nebude zohledněn zdroj (když to dá FVE, ok, když ne, FVE doplní bateriové úložiště a/nebo ČEZ- bez ohledu na NT, VT?) :?:
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Štemba » stř 23. úno 2022 22:29:25

U systému FVE s baterkou se nabízí k řízení wallboxu použít senzor osvitu, dát ho k panelovém poly, pak bude mít stejnou elevaci i azimut. Predbehne se tím regulace v patě objektu co řeší baterii a systém pak vykryje baterii nahodilou spotřebu v RD. Nevyfiltruje jen špičkové vysoké odběry nad limitem možnosti stridace při plném osvitu.
Ele-M
Příspěvky: 11
Registrován: pon 21. úno 2022 12:32:26

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Ele-M » čtv 24. úno 2022 0:22:59

Štemba píše:U systému FVE s baterkou se nabízí k řízení wallboxu použít senzor osvitu, dát ho k panelovém poly, pak bude mít stejnou elevaci i azimut. Predbehne se tím regulace v patě objektu co řeší baterii a systém pak vykryje baterii nahodilou spotřebu v RD. Nevyfiltruje jen špičkové vysoké odběry nad limitem možnosti stridace při plném osvitu.

Pokud budou panely orientovány na 2 strany (J a Z), je řešením umístit senzor do úžlabí na stejnou výšku jako bude horní hrana panelů? Nebo radši 2 senzory (J+Z) a pak to nějakou logikou "senzorJ nebo senzorZ" zapojit?
Děkuji
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » čtv 24. úno 2022 6:58:45

Řešení se senzorem osvitu není špatné, u sebe ale spínám jen podle procenta nabití baterie (u měniče) a funguje to dobře. Výkon nabíječky mám fixní. Pokud panely dávají málo, tak si to přicucne z baterky a trochu ji vybije, z ČEZu se nic brát nebude. Nevýhodou je, že energii pro auto částečně protáhnu přes baterii u FVE a tím zvýším opotřebení baterie (u FVE).
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Štemba » čtv 24. úno 2022 9:27:26

Když máš systém co umožňuje spinat výstupy dle % nabití baterie tak je to dobrý. :-)
Senzorem osvitu se sníží opotřebení baterie, ale toho bych se moc nebál, bude mít životnost kolem 10.000 cyklu, ne?
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 24. úno 2022 12:49:12

petr.balas píše:
Pro využití nabíjení z FVE ale budete chtít, aby se nabíjelo jen výkonem, který dodá FVE aby se moc "nedocucávalo" ze sítě. Tj. možnost omezit maximální výkon nabíjení se určitě hodí.
Chápu to správně- jako podobný princip s dynamickým řízením výkonu (kde se to hlídá proti jističi)- jen s tím, že tady se to hlídá proti výkonu FVE, který zbývá (při tom, co jde do domu, případně do bateriového úložiště)?
Je to skotro tak, jak píšete normálně to hlídá oproti jističi a když chci dobíjet pouze přebytkem nastavím to stále oproti jističi, ale hodnotu dám na nula ampér. Když pujde proud z čezu do domu, tak se nabíjení vypne. Ale pokud nebude dost slunce, tak se nic nedobije.


Toto bude dobře fungovat u systému bez baterie u FVE ale pokud máte FVE s baterkou, tak se ty regulace vzájemně pohádají.


Popravdě řečeno, budu to teprve realizovat, studoval jsem chování měniče (Victon s ESS asistentem) a přetok do sítě nastane pouze při plně nabité baterce a spotřebě domácnosti menší než trvalý výkon meničů. A když ten přetok nastane, tak jeho hodnotu nastavím jako max. dobíjecí proud. Nevím co by se mělo hádat, jen ustane přetok. Ale asi to stejně udělám jako to máte vy nebudu to hrotit, nastavím proud do EV na rozumnou hodnotu
cca 2x8A nebo 2x10A pro Citigo a když bude svítit dám to nabíjet o zbytek se ty meniče postarají, protože i nabíjecí proud pro EV jsem přes proudová čidla v měničích. Jinak čidlo osvitu je podle mě zbytečný na to budou sloužit panely spojení s MPTT trackerem, který aktuální výrobu posílá přes Can do Řidícícho modulu Cerbo a systém ví jaké je okamžitá výroba.
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » čtv 24. úno 2022 13:37:59

Myčka ohřívá vodu, přetok 0 W. Myčka doohřívala, vypíná topnou spirálu, přetok 2 kW. V tom okamžiku se stanou 2 věci:
- s lehkým zpožděním reaguje měnič a snižuje svůj výkon aby nebyl přetok
- nabíječka uvidí 2 kW přetok a začíná nabíjet auto.
a schválně, kdo zareaguje rychleji :-)

Pokud bude měnič rychlejší, tak je vše v pořádku.
Pokud rychleji zareaguje nabíječka, tak se spustí nabíjení, měnič reguluje na přetok 0 W a nabíječka vesele nabíjí auto.

V druhém případě je otázka, jak moc bude nabíjení stabilní - měnič i nabíječka se snaží udržet tok směr ČEZ nulový ale oba to dělají plus minus desítky (až stovky) wattů. Je slušná šance, že se začnou vzájemně různě přetahovat a rychlost nabíjení bude hodně kolísat.

Ale řekněme, že to zůstane stabilně nabíjet. A myčka se zase rozhodne si přihřát vodu - spotřeba 2 kW, než zareaguje měnič a dorovná to, tak nabíječka vypíná nabíjení auta.

Docela rád bych viděl reálný průběh nabíjení v takovém případě ale rozhodně bych to takto provozovat nechtěl. :-)
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 24. úno 2022 15:51:22

Máte pravdu, myslím že uspora pár korun nestojí za to neustále měnit nabíjecí proud. Ale ta Vaše úvaha je za předpokladu, že mám nastavené na měniči nulové přetoky. Já předpokládám nastavení, že pokud bude baterka na 100% tak pojedou měniče vždy na 100% trvalého výkonu a pokud přestane topit spirála s myčce, tak bude přetok okamžitý nic nemusí reagovat. Když sepne dobíjení, menič jede stále na 100% neřeší přetok nic, jak se baterka vybije na nastavenou mez třeba 85% tak se měniče jedou na nulový přetok až třeba do dalšího nastavení na 65% kde se definitivně vypnou.
Může to občas udělat problém, ale předpoklad je že výkon solárního pole a MPTT trackerů bude asi o 40% vyšší než trvalý výkon měničů. Aby v době kdy svítí slunce a nabíjí se byla +- 100% jistota, že měniče mohou jet na 100% a je logický, že když budu nabíjet auto, tak nedám současně péct kachnu, nebo nebudu prát, to je nejčastější chyba, že když vysvitne slunce, tak zapnu vše a 50% energie budu dokupovat.
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod petr.balas » čtv 24. úno 2022 16:20:23

Měnič jedoucí na nulový přetok bohužel neznamená, že budou zcela nulové přetoky. Měnič sleduje, zda něco teče ven a na to reaguje - tj. nutně s nějakým zpožděním. Takže i když je baterka nenabitá, tak po vypnutí velkého spotřebiče dočasně přetok bude. Stejně tak po jeho zapnutí bude na chvilku odběr ze sítě. Jediný způsob jak zajistit opravdu nulové přetoky je osadit měnič křišťálovou koulí aby s předstihem věděl, jaký výkon bude potřeba v blízké budoucnosti.:-)
A teď si znova přečtěte, co jsem psal.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Dynamicky řízený domácí wallbox

Příspěvekod Citigo e IV » čtv 24. úno 2022 16:48:08

Já to chápu, ale pokud pojede v režimu nulových přetoků, tedy baterie nebude dostatečně nabitá, tak se nabíjení vůbec nespustí, takže i když bude dočasný přetok způsobený vypnutím silného spotřebiče, tak stejně spuštění nabíjení nenastane. Ale jakmile bude baterie dostatečně nabitá tak se pustí dobíjení vozu a meniče pojedou na 100% výkon neustále a já jen budu regulovat příkon dobíjení tak, aby toho do sítě přeteklo co nejméně.

Snad tam půjde nastavit nějaké volitelné relé, které se sepne v případě plně nabité baterky, podle mě to je stejný jako ukládat přebytek do bojleru, ten se taky sepne pouze v případě 100% baterky a přetoku do sítě.