Nabíjecí kabel pro EV

Moderátor: Josef

EV4me
Příspěvky: 56
Registrován: pát 30. črc 2021 9:47:23

Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod EV4me » pát 05. lis 2021 21:17:52

Při koupi EV jsem řešil nabíjecí kabel - dodávaný k autu (Renault Zoe) nabíjel proudem 10A a to bylo pro mne málo.
Řešil jsem jaký kabel pořídit a hledal na internetu vhodný nabíjecí kabel. Velmi rychle jsem zjistil, že většina obchodů nabízí nabíjecí kabely, které jsou z Aliexpressu.
Nabíjet auto s cenou přes půl milionu kabelem z Číny se mi nechtělo (přestože se to samozřejmě dá), tak jsem pátral dál.

Narazil jsem na firmu inChaNet - českou firmu, která se věnuje výrobě komponentů pro dobíjení elektromobilů od roku 2014.
V jejich nabídce jsem nalezl několik typů nabíjecích kabelů, u všech se dá regulovat jednoduchým stiskem tlačítka max. proud (6A / 10A / 13A / 16A / 20A / 25A / 32A), který má odebírat ze sítě. Mají kabel, který zvládne až 22kW, ale použít lze díky adaptéru i v případě nabíjení z běžné 230V zásuvky od 1 do 3 fází - na webu trochu tato info chybí. Kabel je pak tedy naprosto univerzální - je to ale díky výkonu pěkný macek (což je dobře).

Já se nakonec kvůli kompaktnosti rozhodl koupit základní variantu s klasickou koncovkou 230V. Kabel se jen zasune do zásuvky, není potřeba zapínat, vypínat, může být v zásuvce pořád. Pokud se vysune ze zásuvky, pamatuje si poslední nastavenou hodnotu max. proudu, který si berete. Mám rád věci jednoduché a funkční - to kabel splňuje.

Co se mi na kabelech od inChanetu líbí:
1/výrobcem je rodinná česká firma, která se nabíjení EV věnuje již dlouhou dobu
2/záruka na kabel je 4 roky
3/jednoduché nastavení požadovaného proudu
4/funguje jak má
5/v případě potřeby firma ochotně poradí
6/možnost zvolit si u kabelu potřebný výkon, délku, koncovku atd.

Nejsem placený za reklamu výše uvedené firmy, jsem jen velmi spokojený zákazník.
Rozhodl jsem se příspěvek napsat, protože to možná pomůže ostatním elektromobilistům, kteří budou hledat vhodný nabíjecí kabel pro EV, tak jako já.

Pokud máte zkušenost s kabelem od jiného výrobce, určitě to sem napište. Pro nové vlastníky EV to je fakt oříšek :roll:
Uživatelský avatar
cernymotyl
Příspěvky: 102
Registrován: sob 24. dub 2021 20:07:30
Bydliště: Kozinec

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod cernymotyl » pát 05. lis 2021 23:18:27

Není lepší pořídit wallbox na 400V? I doma budete potřebovat nabít rychleji než výkonem 3,6 kW.
Hyundai Kona 2020 Smart Range 39,2 kWh
Suzuki SX4 2013 1.6 VVT
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Lama » pát 05. lis 2021 23:32:04

cernymotyl píše:Není lepší pořídit wallbox na 400V? I doma budete potřebovat nabít rychleji než výkonem 3,6 kW.

ANO, přesně tak. A ubrat se dá vždy.
Navíc nabíjet několik hodin 16A nemusí být dobré - hřeje to. Doma mi vyhořeli takto 3 zásuvky (staré hliníkové vedení s pospojovanou zemí klasicky očky na šroubek...). Proto mám natažen nový kabel 5 x 6 mm3 a nabíjím ze 400 V a když z jedné fáze, tak přes zásuvku (redukci) z 400 na 230V.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Lama » pát 05. lis 2021 23:38:33

EV4me píše:Při koupi EV jsem řešil nabíjecí kabel .....

Kabel rozhodně 3F 32A pro nabíjení 22 kW, které ZOE umí. Pokud nemáte 3F rozvody, pak bych koupil stejně tento kabel a redukci z 3F na 1F.
Pokud jste koupil pouze kabel s koncovkami, pak nemáte potřebnou ochranu (do koncovek se stykač nevejde) a měl by jste to řešit samostatně...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod dracekvo » sob 06. lis 2021 8:01:38

Mám ten kabel z číny za 3500,- a no problemo. Umí vše co píšeš.
Však je to jen kabel, relé a generátor impulzů. Samotná nabíjecí elektronika je v autě.
Když vidím ceny nabíjecích kabelů tady v čr, tak nevím jestli náhodou nejsou vodiče místo mědi ve stříbře.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod petr.balas » sob 06. lis 2021 8:53:39

Levné kabely IMHO v sobě mají stykač (relé), co naopak nemají je proudový chránič. Pokud je auto v pořádku, tak je zbytečný (aneb u 99 % lidí nikdy nezasáhne) ale pokud by nabíječka v autě měla specifickou poruchu, tak vám může zachránit život. Pokud je elektronika nabíjecího kabelu jen v koncovce, tak tam ten chránič nebude - nevejde se.

Korektně udělané kabely mají elektroniku v extra "krabičce" která je cca 0,3 m od zásuvky do sítě (podle normy musí být u ní aby pokud něco přeruší kabel ležící na zemi, tak aby toto bylo detekováno, vypnuto), inchanet to má správně.

Co se týče výkonu nabíjení doma, tak nabíjím 1x 13A a stačí mi to. Důvody pro - celý barák má přívod 3x 20A (nevidím důvod, proč platit za jistič s vyšší hodnotou - u D26d už to za rok pár korun udělá) a na zbylých fázích jsou bojler a zbytek baráku. Plus fotovoltaika, která dává teoreticky 3x 16A, reálně spíš 3x 15A takže pokud chci nabíjet jen ze sluníčka, tak musím jít na méně než 16A (časem u inchanetu objednám nabíječku, kde půjde nastavit 14A a 15A, zatím ale funguji na 13A a taky to stačí).
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Josef » sob 06. lis 2021 9:07:04

To že jednoduché kabely nemají proudový chránič je pravda, ale dá se to řešit proudovým chráničem na zásuvce, bohužel ne jen klasickým chráničem typu A. Nabíječka by měla mít vyšší ochranu, tedy proti průniku stejnosměrné složky proudu do sítě domu (Proudové chrániče typu B).
Audi Q4 Sportback e-tron 50
EV4me
Příspěvky: 56
Registrován: pát 30. črc 2021 9:47:23

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod EV4me » sob 06. lis 2021 10:41:17

cernymotyl píše:Není lepší pořídit wallbox na 400V? I doma budete potřebovat nabít rychleji než výkonem 3,6 kW.


V budoucnu asi ano, teď jsem jen potřeboval nahradit klasický kabel co dávají běžně k autu. Dealer mi ho z ceny auta odečetl, proto jsem to řešil takto. 22kW kabel je opravdu pořádný macek a nechtěl jsem, aby ho žena tahala (s autem jezdí ona).
Kabel co mám, mi nabije auto přez noc v pohodě. Uvidím kolikrát se dostaneme do situace, kdy si řeknu že by bylo fajn mít rychlejší dobíjení doma a pak uvidím.
Primárně bych auto rád nabíjel pomalu, což by mělo přispět k životnosti baterie.

Dneska první fail - jsem se těšil jak si nabiju u Lidlu a vyzkouším nabíjení zdarma - “nabíječka mimo provoz” :)
Uživatelský avatar
Štemba
Příspěvky: 264
Registrován: ned 29. bře 2020 18:11:17

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Štemba » sob 06. lis 2021 13:57:45

petr.balas píše: Plus fotovoltaika, která dává teoreticky 3x 16A, reálně spíš 3x 15A takže pokud chci nabíjet jen ze sluníčka, tak musím jít na méně než 16A (časem u inchanetu objednám nabíječku, kde půjde nastavit 14A a 15A, zatím ale funguji na 13A a taky to stačí).


Pokud máš doma wattrouter, tak nech od inchanetu dodělat do nabijecky vstup 0-10V kdy 0V bude plný výkon, pak na cestách budeš nsbijet na plno a doma po připojení k wattrouteri plynulou regulaci od 6A a krokem 1A.(na wattrouteru výstup jako inverzní) :idea:
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod petr.balas » sob 06. lis 2021 14:16:35

Nemám Wattrouter, mám SDSko s vlastním programem - bohužel jsem nebyl schopen najít komerční řešení, které by umělo to, co jsem požadoval, tak jsem si to musel naprogramovat sám :-(.
Mám FVE s baterií takže řízení výkonu nabíjení není potřeba. Nabíjení spínám pro 70 % nabití baterie, vypínám při 65 % + navíc v nočním proudu (plus blokuji nabíjení v nočním proudu od 19:00 do 21:00 - mám burzovní ceny a ty jsou v tomto čase vysoké).
+ další 5 výstupů s jinak nastaveným prahy spínání, občas vynucené zapnutí v určitý čas (filtrace bazénu), občas vynucené vypnutí (bazén by v noci topit nemusel), něco + noční proud, něco ne.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Lama » sob 06. lis 2021 18:23:06

EV4me: ZOE má velkou výhodu, že umí nabíjet 22kW a na mnoho nabíječkách tak může nabíjet rychle a zadarmo. Ten kabel 22kW na cesty je základ.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Citigo e IV » sob 06. lis 2021 19:15:37

petr.balas píše: Pokud je auto v pořádku, tak je zbytečný (aneb u 99 % lidí nikdy nezasáhne) ale pokud by nabíječka v autě měla specifickou poruchu, tak vám může zachránit život.


Mohl by jste rozvést o jakou specifickou poruchu se u 1% elektrických aut jedná,že to přímo ohrozí lidský život? Z toho co píšete by už měli být tisíce uživatelů elektrických vozů po smrti. Jako fakt nechci rejpat, ale co konktrétně by se muselo stát aby mě elektrický auto při nabíjení zabilo. A nechci tu slyšet věci jako že ho budu nabíjet na dílenském zvedáku, který není uzeměný a budu povolovat kola elektrickým povolovákem, který bude napájen z jiné fáze a bude mít upadlé uzemění .... :D
EV4me
Příspěvky: 56
Registrován: pát 30. črc 2021 9:47:23

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod EV4me » sob 06. lis 2021 20:27:47

Lama píše:EV4me: ZOE má velkou výhodu, že umí nabíjet 22kW a na mnoho nabíječkách tak může nabíjet rychle a zadarmo. Ten kabel 22kW na cesty je základ.


Neměl byste prosím radu, kde taková místa hledat? Nahrál jsem si několik app ale tam 5ti kolík zobrazen není. Jsou tam zobrazeny jen nabíjecí stanice s konektorem type 2.

Pokud jste tím myslel klasicky kabel type 2 tak ten v autě mám.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1877
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Lama » sob 06. lis 2021 20:32:19

EV4me píše:
Lama píše:EV4me: ZOE má velkou výhodu, že umí nabíjet 22kW a na mnoho nabíječkách tak může nabíjet rychle a zadarmo. Ten kabel 22kW na cesty je základ.


Neměl byste prosím radu, kde taková místa hledat? Nahrál jsem si několik app ale tam 5ti kolík zobrazen není. Jsou tam zobrazeny jen nabíjecí stanice s konektorem type 2.

Pokud jste tím myslel klasicky kabel type 2 tak ten v autě mám.

Já myslel, že ho nemáte, což jsem pochopil z toho, jak jste psal, že vám ho odečetli od ceny... Tedy jako základ k ZOE jsem myslel 22kW Typ2.
Naposledy upravil(a) Lama dne sob 06. lis 2021 20:37:49, celkem upraveno 1 x.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
EV4me
Příspěvky: 56
Registrován: pát 30. črc 2021 9:47:23

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod EV4me » sob 06. lis 2021 20:36:24

Lama píše:
EV4me píše:
Lama píše:EV4me: ZOE má velkou výhodu, že umí nabíjet 22kW a na mnoho nabíječkách tak může nabíjet rychle a zadarmo. Ten kabel 22kW na cesty je základ.


Neměl byste prosím radu, kde taková místa hledat? Nahrál jsem si několik app ale tam 5ti kolík zobrazen není. Jsou tam zobrazeny jen nabíjecí stanice s konektorem type 2.

Pokud jste tím myslel klasicky kabel type 2 tak ten v autě mám.

Já myslel, že ho nemáte, což jsem pochopil z toho, jak jste psal, že vám ho odečetli od ceny...



V autě byly kabely dva - jeden do klasické zásuvky a pak ten typ 2 na nabíjení 22kW - ten do zásuvky jsem nechtěl, nabíjel pomalu, ten mi odečetli z ceny vozu. Kabel type 2 na 22kW nabíjení mám. Omlouvám se za nepřesnost.
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod petr.balas » ned 07. lis 2021 9:18:16

Citigo e IV píše:
petr.balas píše: Pokud je auto v pořádku, tak je zbytečný (aneb u 99 % lidí nikdy nezasáhne) ale pokud by nabíječka v autě měla specifickou poruchu, tak vám může zachránit život.


Mohl by jste rozvést o jakou specifickou poruchu se u 1% elektrických aut jedná,že to přímo ohrozí lidský život? Z toho co píšete by už měli být tisíce uživatelů elektrických vozů po smrti. Jako fakt nechci rejpat, ale co konktrétně by se muselo stát aby mě elektrický auto při nabíjení zabilo. A nechci tu slyšet věci jako že ho budu nabíjet na dílenském zvedáku, který není uzeměný a budu povolovat kola elektrickým povolovákem, který bude napájen z jiné fáze a bude mít upadlé uzemění .... :D


To 1 % beru, že zareaguje proudový chránič, což ale v naprosté většině případů neznamená, že by Vás to zabilo ale třeba jen lehce zabrnělo. Procento případů, kdy by Vás to opravdu ohrozilo bude násobně (řádově) menší. Ale je klidně možné, že jsem i to procento přecenil a bude to mnohem méně.

Typ poruchy - svodový odpor, buď se dostala vlhkost tam, kam neměla nebo nějaká neodborná oprava či poškozená izolace.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1071
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Citigo e IV » ned 07. lis 2021 12:33:44

Svodový odpor, ale odkud kam? Umím si představit třeba vlkost v nabíjecím konektoru, nebo že mi spadne koncovka do kaluže. Ale tyto případy přece bez problému pokryje chránič typu A a i když by tam nebyl,nebo nezafungoval tak vozidlo je přece celé z plechu má jeden potenciál nemůže tam nic zabrnět je uzeměné. A i když bych vzal v potaz, že může zemnící vodič v nabíjecí koncovce upadnout, tak by přece nedošlo vůbec ke spuštění nabíjení protože by nebyl uzavřen okruh vodiče PP- PEN který má nabíc ve voze diodu aby by 100% jistota, že je připojené elektrické vozidlo.

jako nechci tvrdit, že chránič tybu B není dobrý, ale jeho povinnost se přeceňuje. Dobíjecí stanice ho mají povinný až od určitého roku a stávající stanice jsou v provozu bez omezení je to jako něco 2 vs 3 vodičové zapojení elektroinstalace. Jako nabíjet ve vlastní garáži kde je v pořádku elektroinstalace a neprší tam bez chrániče B je poměrně bezpečné. Navíc když šahám na nabíjecí koncovku pro zandání a vytažení tak je stejně bez napětí. Jako méně bezpečné vidím dělat údržbu na nabíjeném voze, ale to přece podle návodu k použití stejně zakázané.

Jinak k prvotnímu příspěvku vozit sebou kabel ke stanici typ2 je OK. Já vozím pro jistotu i běžný kabel na 230V pro jistotu, kterou jsem za 5 let ježděni v EV v nouzové situaci nikdy nevužil o to byli auta o jiném dojezdu jako ZOE. Ale do garáže by to opravdu chtělo Wall boxík aby se nemusel pořád vyndávat kabel z kufru a mužete nabíje přes noc 3x6A což Vaši domácí sít zatíží opravdu minimálně. Myslím že investice 5-10 tis. není nic oproti ceně vozu.
petr.balas
Příspěvky: 241
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod petr.balas » ned 07. lis 2021 13:07:31

Pokud se bavíme o chrániči na stejnosměrný proud (typ B), tak ten svodový odpor musí být mezi vysokonapěťovou baterkou v autě a nabíjecím kabelem. A pak ta ochrana je primárně před tím, aby se toto napětí nedostalo dál do sítě. A souhlasím s tím, že toto riziko, je hodně malé :-)

Ochrana pře střídavým proudem (tj. alespoň chránič typu A) je mnohem důležitější.

Takže za mě:
- kabel bez jakéhokoliv chrániče je špatně
- kabel s chráničem typu A je vpodstatě OK
- kabel s chráničem typu B je fajn ochrana navíc

Kdo ví, co dělá a pohlídá si, že bude nabíjet ze zásuvky, který je již zajištěna proudovým chráničem, tak není problém ani ten kabel bez chrániče. Já si toto ohlídám, Vy si toto ohlídáte. Běžný uživatel si toto nepohlídá, přepojí si kabel jinam, fungovat mu to bude ale časem může mít problém. A proto bohužel kabel bez chrániče není dobrý nápad.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Šárka
Příspěvky: 4
Registrován: čtv 18. lis 2021 8:22:16

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Šárka » čtv 18. lis 2021 16:10:01

Zdravím,
o proudových chráničích typu B už jsem si načetla hodně a troufám si říct , že to chápu :). Nicméně nikde jsem nenašla zda tento chránič obsahuje standardní EVSE kabel dodávaný k Nissanu Leaf. Je na něm taková krabička - je to v ní nebo ne? :)
Hodlám doma nabíjet ze standardní zásuvky tímto kabelem a v pojistkovce mám chránič typu A.
Mám se bát nebo ne? :lol:
Díky moc.
Nissan Leaf 2016 24kWh, Acenta, bronze
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjecí kabel pro EV

Příspěvekod Josef » čtv 18. lis 2021 16:54:46

Spoustu nabíječek prodávají bez chrániče typu B, takže bych to neřešil.
Audi Q4 Sportback e-tron 50