Nabíjení PHEV

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
zvolda
Příspěvky: 4
Registrován: pát 29. dub 2022 11:47:45

Nabíjení PHEV

Příspěvekod zvolda » stř 04. kvě 2022 12:29:28

Ahoj, pořídil jsem si svoje první auto s elektrikou, tak trochu tápu a učím se. K autu jsem dostal dva nabíjecí kabely.
1. kabel pro použití do zásuvky. Na kabelu nabíječka, kde mohu nastavit A. Protože mám zásuvku 16A, nastavil jsem 12A (max., víc tam nastavit nejde, jde jen 6-8-10-12). Baterii mám malinkou 13,8KW a tak po příjezdu do garáže nabíjím cca 5hodin. Otázka: Můžu po příjezdu auto zapojit do nabíječky a už se nestarat až do rána, kdy ho zase odpojím? Vychází mi to zhruba 6 hodin na nabíječce, když je baterie už plně dobitá.
2. kabel používám u veřejných dobíjecích stanic (AC - Typ 2). Protože mám v garáži 3 fázovou zásuvku 16 A, chtěl bych využít i ji pro rychlejší nabíjení. Existuje nějaká redukce, přes kterou bych to mohl propojit? A nebo musím vyloženě koupit přenosnou nabíječku, třeba tuhle?https://eshop.sectron.cz/cs/sectron-prenosna-nabijecka-pro-elektromobil-16a-400v-cee-5pin-type-2-delka-5m/p-15227/?gclid=Cj0KCQjwyMiTBhDKARIsAAJ-9Vt2qMv8TjcnLmio9w32UgSZBtlSLRwb_M-6hVnOK3h_7SxoIUlsMfMaAogxEALw_wcB
HYUNDAI Tucson N Line Style Premium PHEV
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod petr.balas » stř 04. kvě 2022 13:14:40

1. Ano, jen je asi vhodné zkontrolovat stav zásuvky a celého vedení do rozvaděče. Je to trvalý odběr, pokud by někde byl přechodový odpor, tak to tam bude hřát a to není dobře. Rychlý test - nechat chvíli nabíjet, pak vytáhnout ze zásuvky a sáhnout na kolíky, zda nejsou ohřáté. Pokud ano, tak nutno alespoň dotáhnout šrouby v zásuvce. Pokud ne, stejně tak ještě může být problém někde jinde po cestě :-)

2. Redukce neexistuje, vždy to pak musí mít nějakou tu elektroniku v sobě. Odhaduju, že váš vůz bude mít v sobě jen jednofázové nabíjení, takže pak by stačila nabíječka jen 1x 16A (3,3kW), silnější sice fungovat bude ale stejně to rychleji nabíjet nebude. Otázka ale je, zda je to potřeba - večer přijedu, zapojím nabíjení, ráno odpojím a jedu. Jestli se nabilo za 2 hodiny nebo 6 je mi upřímně jedno :-)

A ještě - pokud máte noční proud, tak doporučuji tu nabíjecí zásuvku spínat jen v době nočního proudu, pár korun ušetříte. Přijedete, zapojíte, časem sepne noční proud, nabije se.
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod Radovan » stř 04. kvě 2022 18:15:08

To si tedy moc práce s poučením zákazníka o PHEV u Hyundaie nedali: "Volba plug-in hybridního pohonného ústrojí přináší pod kapotu Tucsonu nejen nejvíce výkonu z nabízených variant, ale také možnost jízdy čistě na elektrickou energii, která sebou přináší tradiční výhody v podobě tichého a komfortního jízdního projevu. Plug-in by tedy měli volit ti, kteří jsou zvyklí a mají možnost vůz pravidelně nabíjet. Dobíjení vozu je pak možné nabíjecím výkonem dosahujícím hodnoty až 7,2 kW, vůz jste tak schopní dobít do dvou hodin. Tichá a komfortní jízda čistě elektrického režimu nabídne také slušný dojezd, který je oficiálně uváděn na hodnotě 62 km." https://autozine.cz/test-hyundai-tucson-n-line-phev/
Redukce zde neexistuje a pro výběr vhodného kabelu (přenosné nabíječky) s možností změny koncovky z Mennekes na červený pětikolík doporučuji obrátit se na kolegu Krajčíra https://wifi.sampro.cz/nabijeni-elektromobilu, když nebude mít, udělá na míru.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
zvolda
Příspěvky: 4
Registrován: pát 29. dub 2022 11:47:45

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod zvolda » čtv 05. kvě 2022 14:19:40

petr.balas píše:1. Ano, jen je asi vhodné zkontrolovat stav zásuvky a celého vedení do rozvaděče. Je to trvalý odběr, pokud by někde byl přechodový odpor, tak to tam bude hřát a to není dobře. Rychlý test - nechat chvíli nabíjet, pak vytáhnout ze zásuvky a sáhnout na kolíky, zda nejsou ohřáté. Pokud ano, tak nutno alespoň dotáhnout šrouby v zásuvce. Pokud ne, stejně tak ještě může být problém někde jinde po cestě :-)

2. Redukce neexistuje, vždy to pak musí mít nějakou tu elektroniku v sobě. Odhaduju, že váš vůz bude mít v sobě jen jednofázové nabíjení, takže pak by stačila nabíječka jen 1x 16A (3,3kW), silnější sice fungovat bude ale stejně to rychleji nabíjet nebude. Otázka ale je, zda je to potřeba - večer přijedu, zapojím nabíjení, ráno odpojím a jedu. Jestli se nabilo za 2 hodiny nebo 6 je mi upřímně jedno :-)

A ještě - pokud máte noční proud, tak doporučuji tu nabíjecí zásuvku spínat jen v době nočního proudu, pár korun ušetříte. Přijedete, zapojíte, časem sepne noční proud, nabije se.


ad 1. Nechal jsem nabíjet cca 2 hodiny a kolíky byly zahřáté asi na 40-45st. Mně jako laikovi to přijde normální :) Pro sichr stejně do zásuvky vlezu a zkusím dotáhnout šrouby

ad 2. V autě je skutečně 1F palubní nabíječka (7,2Kw). Podle info od jiného uživatele stejného vozu po připojení na 3F 400V zásuvku (16A) mu rychlost nabíjení vzroste na těch 7,2kW. Tak v tom se trochu rozcházíte. Nicméně jsem domluvený, že mi nabíjecí kabel zapůjčí a já to vyzkouším a budu mít jasno. Ono přeci jenom by to nabíjení bylo cca 2,5x rychlejší a to se může někdy hodit ....

"Noční" proud mám a používám.

děkuju.
HYUNDAI Tucson N Line Style Premium PHEV
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod Lama » čtv 05. kvě 2022 15:29:43

zvolda
Kona má 3F 11kW palubní nabíječku, ale 1F umí nabíjet až 7,2kW. Možná Tucson používá stejnou nabíječku jako Kona, chtělo by to pořádně vyzkoušet, protože 16A pouze na jedné fázi nedá 7,2kW, ale jen polovinu (16A x 230V).
Má Tucson možnost nastavení nabíjecího proudu (MIN, RED, MAX v menu obrazovky)? Tím by jste také mohl snižovat nabíjecí proud (pro rychlé nabíjení musí být nastaveno MAX).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
zvolda
Příspěvky: 4
Registrován: pát 29. dub 2022 11:47:45

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod zvolda » čtv 05. kvě 2022 19:01:00

Lama
Děkuju za tip, mám nastaveno na max. Chvilku mi trvalo, než jsem to našel :)
HYUNDAI Tucson N Line Style Premium PHEV
vladdo
Příspěvky: 2
Registrován: ned 26. čer 2022 19:01:20

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod vladdo » pon 27. čer 2022 10:44:57

Zdravim,
chcem sa opytat, ci PHEV dokaze po vibiti akum. nabijat motorom pocas jazdy?
Tj. inak povedane ci ma stale vyhody full hybridu.

Alebo po vybiti ide iba na spalovaci motor?(+ kila navyse)?
Vsetko mozne pisu na internete, ako pchat zastrcky a pod. , ale tuto zakladnu vec my nikde nepotvrdili :cry: :idea:
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod Josef » pon 27. čer 2022 12:44:07

Správně by se bez nabíjení měl PHEV chovat jako hybrid, někteří výrobci to na svých stránkách uvádí. Každopádně PHEV bez nabíjení je vlastně podvod, jak ze strany výrobců, tak ze strany uživatelů, protože neoprávněně využívají značku EL.

https://www.renault.cz/plug-in-hybrid/p ... nguje.html
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
zvolda
Příspěvky: 4
Registrován: pát 29. dub 2022 11:47:45

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod zvolda » pon 27. čer 2022 14:28:10

vladdo píše:Zdravim,
chcem sa opytat, ci PHEV dokaze po vibiti akum. nabijat motorom pocas jazdy?
Tj. inak povedane ci ma stale vyhody full hybridu.

Alebo po vybiti ide iba na spalovaci motor?(+ kila navyse)?
Vsetko mozne pisu na internete, ako pchat zastrcky a pod. , ale tuto zakladnu vec my nikde nepotvrdili :cry: :idea:


Pojedeš-li hned pouze na elektriku, kterou vybiješ, tak potom jedeš jako hybrid. Spustí se ti motor a ve vhodných chvílích ti to přepíná na elektriku. Já to mám do práce 30km. Takže s přehledem jedu tam i zpět na elektriku. Jedu-li dál, zvolím režim hybridu a na cestě zpět podle dojezdu na elektriku a zbývající vzdálenosti volím elektrický režim a dojíždím domů s téměř vybitou baterií, doma opět nabiji.
HYUNDAI Tucson N Line Style Premium PHEV
vladdo
Příspěvky: 2
Registrován: ned 26. čer 2022 19:01:20

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod vladdo » úte 28. čer 2022 10:59:41

Dakujem.
Zvazujem kupu hybridu. Takze PHEV mozno brat ako Full hybrid s moznostou dobijania externe.

Cize jedina nevyhoda je vyssia hmotnost aku. (ALe zas dlhsi dojazd, full hybrid ma len par km myslim).
Ked byvam v bytovke kde nemam moznost dobijat, aj tak by som mal uvazovat o PHEV?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4025
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod Josef » úte 28. čer 2022 11:46:44

Stačí vzít kalkulačku a spočítat si zda se to vyplatí nabíjet na veřejné nabíječe, podle mě ne, ceny budou časem za AC tak 10 Kč za kWh a PHEV musí tahat spalovací motor a celou technologií kolem, takže spotřeba bývá často kolem 18 kWh/100 km okresky/město a cena o možná 250 tis vyšší než u HEV (drahá auta mají ten rozdíl poměrně malý). Pokud je cena podobná tak HEV samozřejmě smysl nedává.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod Lama » úte 28. čer 2022 11:59:32

vladdo píše:Dakujem.
Zvazujem kupu hybridu. Takze PHEV mozno brat ako Full hybrid s moznostou dobijania externe.

Cize jedina nevyhoda je vyssia hmotnost aku. (ALe zas dlhsi dojazd, full hybrid ma len par km myslim).
Ked byvam v bytovke kde nemam moznost dobijat, aj tak by som mal uvazovat o PHEV?

Od roku 2014 jsem uvažoval o PHEV, konkrétně nový OUTRANDER. Jenže jak se znám, jezdil bych co nejvíce pouze na elektřinu a dopadl bych jako jedna paní co přijela po roce do servisu, kde jí řekli, že to je špatně. Nakonec mě odradilo to, že jsou to dva systémy a tedy dvojnásobná možnost poruch. Navíc vám stejně vymění olej a udělají další věci spojené se spalovacím motorem. Nakonec jsem koupil dva roky ojetý plně elektrický MiEV, kterým jsem jezdil dva roky a za tu dobu jsem jel naftovým Focusem pouze třikrát, abych ho projel a zajel na STK... Prostě jem zjistil, že i elektromobil s malým dojezdem kolem 100 km zvládne všechny mé cesty. Dokonce jsem se s ním vydal 900km po dálnici do Stuttgartu, poprvé z hecu, a pak jsem jel ještě vícekrát. Zjistil jsem, že to jde a co mi nejvíce bavilo, že jezdím "zadarmo". Dnes mám již třetí elektromobil a najeto v nich přes 100 tis. km (též téměř vše zadarmo). Když to hodnotím zpětně - udělal jsem dobře. Rozhodující je se nebát. Při dojezdech dnešních elektromobilů není problém přejet celou republiku bez nabíjení. Ideální je si půjčit elektromobil alespoň na týden a vyzkoušet si jezdit běžné trasy. Chce to se nebát a jít do toho. Dnes bych jinak nevolil (proč taky, když PHEV a BEV stojí cca stejně). Pro Vás, když nemáte kde nabíjet je PHEV špatná volba. Po cestě to nabíjet nebudete, protože AC nabíjení většinou jen 3kW je šíleně pomalé a doma to nedobijete. Máte tedy volbu jen hybrid a nebo BEV, které má již hodně bytovkářů a v pohodě jezdí (viz. Youtube).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Nabíjení PHEV

Příspěvekod Marek71 » úte 28. čer 2022 15:37:00

vladdo píše:Zdravim,
chcem sa opytat, ci PHEV dokaze po vibiti akum. nabijat motorom pocas jazdy?
Tj. inak povedane ci ma stale vyhody full hybridu.

Alebo po vybiti ide iba na spalovaci motor?(+ kila navyse)?
Vsetko mozne pisu na internete, ako pchat zastrcky a pod. , ale tuto zakladnu vec my nikde nepotvrdili :cry: :idea:


Na vašom mieste by som kašľal na plug-in a bral radšej nejaký úsporný hybrid od niekoho kto ho vie dobre vyrobiť napr Toyota alebo aj Hyundai. Pokiaľ nemáte kde nabíjať za domácu cenu, tak EV ani PHEV moc zmysel nedáva. A hybrid bude aj lacnejší a bude úsporný.