Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 89
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod hondras » čtv 14. říj 2021 21:08:37

Prosím o radu jak specifikovat požadavek na parametry nabíjecího místa v zaměstnání. Budu moci nabíjet během pracovní doby, tzn. Cca 8 hodin, nájezd do práce z práce dělá 100 km. Ideálně by to mělo v blízké budoucnosti nabijet Konu nebo Ioniq (5) ;)
Díky.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod Josef » čtv 14. říj 2021 21:29:40

Dá se dobíjet buď jednofázově 230V/1x32A nebo třífázově 400V/3x16A.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
petr.balas
Příspěvky: 240
Registrován: ned 06. bře 2016 10:07:05

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod petr.balas » pát 15. říj 2021 7:30:59

Výchozí předpoklad: 100 km je nájezd do práce i z práce tj. 50 km + 50 km.
Spotřeba cca 20 kWh na 100 km.
20 kWh / 8 hodin znamená potřebný nabíjecí výkon 2,5 kW.
2,5 kW při napětí 230V je cca 11 A.

Takže by mělo v pohodě stačit nabíjení 1x 16A.
Nabíječka 3x 16A (popř. 1x 32A ale to bude do budoucna méně využitelné) ale chyba nebude :-)
Hyundai Kona 4 roky, 92.000 km, (bylo: Nissan Leaf 24kWh - 4 roky, 115.000 km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod Josef » pát 15. říj 2021 8:15:06

Já to zadání pochopil tak, že je ideální nabíjet v práci (zdarma) a tedy rychleji, protože ani Kona ani Ioniq 5 nabíjet nikde na podobných trasách nepotřebuje :)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 89
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod hondras » pát 15. říj 2021 11:12:01

Díky za rady. Uvažoval jsem tak, ze by mi stačilo během pracovní doby dobít denní nájezd. Ale nevím, jestli je úplně ideální auto s 60 kWh baterií docucavat 10A z jedné fáze. A na druhou stranu nechci zatěžovat zaměstnavatele tím, ze po něm budu chtít zásuvku s ultra výkonem. Hledám nějaké rozumné řešení s dobrým výhledem do budoucna.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod Marek71 » pát 15. říj 2021 15:10:23

Myslím, že 3f 11kW není žádný ultra výkon a je to plně postačující pro účely nabíjení EV v práci, kde to pár hodin stojí.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod Josef » pát 15. říj 2021 16:49:57

Já nabíjím 4 roky BEV z 16A zásuvky 230V a stačí to a funguje je to dobře. Je ale úplně jedno, zda se nabíjí těch 20 kWh z 16A zásuvky 6 hodin, nebo z 32A zásuvky 3 hodiny.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod Radovan » sob 16. říj 2021 14:07:10

8 let nabíjím v práci z obyčejné zásuvky 230V 16A, takže mám 16 kWh za 4,5 hodiny plných. Když je zásuvka obsazená, podělíme se 2 Peugeoty Ion v průběhu 1 směny, jen je nutno v době oběda obejít budovu a přehodit kablíky. Když je nás více, mám redukci na sousední 3F 400V 32A. A dokonce mám i rozbočovač ze 3F 400V 16A na 3 x 230V 16A, ale ten nejde na stojanu zamknout, tak ho nenechávám bez dozoru. Jinými slovy na 2 těchto zásuvkách se za 8,5 hodinovou směnu vystřídá klidně 8 malých Peugeot Ion / Citroen C Zero / Mitsubishi iMiev. Lidi tohle nevědí a politici a výrobci s prodejci jim to záměrně zatajují. Aby si nechali předělat za drahé prachy instalaci a kupovali wallboxy. Proč proboha, když to auto v práci v průběhu týdne parkuje přes 43 hodin, kdy i jen z obyčejné domácí zásuvky nasosá skoro 100 kWh? To je při spotřebě 15 kWh/100 km na 600+ km dojezdu.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod stejk » ned 17. říj 2021 7:46:45

Radovan píše:z obyčejné zásuvky 230V 16A .... Aby si nechali předělat za drahé prachy instalaci a kupovali wallboxy.
Ony některé obyčejné zásuvky 230V 16A nemusí dlouhodobě tepelnou zátěž vydržet. Takže slovo "obyčejná" se může stát ošidné. Sám také v práci nabíjím z 230V 16A zásuvky, ale volba padla na solidnější provedení "obyčejné zásuvky". Takže z mého pohledu si wallboxem kupující volí vyšší stupeň bezpečnosti za vyšší cenu.
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod stejk » ned 17. říj 2021 7:55:15

hondras píše:Ale nevím, jestli je úplně ideální auto s 60 kWh baterií docucavat 10A z jedné fáze.
Pokud se bavíme o "ideálním" nabíjení, tak ideální nabíjecí výkon se vypočítá pomocí vzorce: nabíjecí výkon [kW] = 0.1 x kapacita baterie C [kWh]. Pro vůz s 60 kWh baterií bude tedy: 0.1 x 60 [kWh] = ideální nabíjecí výkon 6 [kW]

25:01 Dr. Kazda "Nabíjení kupodivu, když člověk nabíjí pomaleji, tak to pro tu baterku ... když to bude hodně hodně pomalé nabíjení, tak to pro tu baterii může být trošku horší, než to rychlejší."

25:35 E.Dad "aha. Je tam nějaký zlatý koeficient? U 30 kWh baterie je 2.3kW nabíjení ještě OK?"

25:50 Dr.Kazda "To souvisí od velikosti baterie. Když vezmu nabíjecí rychlost C, tak v okamžiku kdy nabíjím velmi malým C a to nabíjení trvá velmi dlouho, tak ty parazitní procesy mají trošku více času."

26:45 Dr.Kazda "V okamžiku kdy mám u tesly baterku třeba 100kWh, tak ty 2kW je už velmi velmi dlouhé nabíjení. A tam už dávám čas těm parazitním procesům, aby docházelo k degeneraci."

27:08 Dr. Kazda "V okamžiku kdy budete mít 28 nebo 30 kWh baterii a budete nabíjet 2kW, tak to si myslím ještě není problém. To bych řekl, že je ještě dobrý."


Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod Josef » ned 17. říj 2021 9:13:55

Už jsem četl i jiné nesmysly, že nabíjení 2-3 kW dokonce baterce škodí. Baterii naopak škodí vysoké výkony, speciálně pravidelné DC nabíjení je pro zvláště menší baterie smrt (záleží na proudu versus kapacita a na zapojení baterie). Běžné 230V/16A zásuvce proud 10-12A vůbec neškodí, což je typický proud přenosných nabíječek v autech. Nabíjecí Wallbox potřebuje minimum lidí, přesto to jako jednu z prvních věcí řeší majitelé nových BEV. Často si kladou za cíl co nejrychleji doma nabít, ovšem už nepřemýšlí vlastně proč. Smysl to jakž takž dávalo u malých baterií, kdy člověk dorazil domu se 20% kapacity. Dnes řidič dorazí domů a v průměru má u nových aut dojezd klidně dalších 300 km. Samozřejmě nějaká výjimka se vždy najde. Daleko důležitější je nabíjení v rozsahu 20-80%, vlastně ideální je 30-70%, ale to už není moc praktické. Druhá věc, nabíjet při pomalém nabíjení 4-8 hod., samozřejmě nabíjet 24 hodin není pro baterií dobré.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
hondras
Příspěvky: 89
Registrován: úte 24. zář 2019 14:20:48
Bydliště: Pardubice

Re: Jak specifikovat nabíjecí místo v zaměstnání?

Příspěvekod hondras » pon 18. říj 2021 15:36:11

Díky za diskuzi. Tak jsem domluvený prozatím na 1x16A s tím, že s upgradem auta bude ev. změna na 3x16A. A ten upgrade bude teprve oříšek - co se výběru týče.
Peugeot iON 2011 (8/19-10/23, najeto 38tis.)
Renault Zoe ZE40 2017 (od 10/23)