Smart ED zkušenost s vypůjčeným vozem (5/2012)

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Smart ED zkušenost s vypůjčeným vozem (5/2012)

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 20:35:48

Půjčili jsme si se ženou na 1 den v květnu Praze u autopůjčovny Sixt za 500,- Kč dvoumístný Smart ED, abychom si v praxi vyzkoušeli řízení a ježdění s elektromobilem. Najezdili jsme od 10,30 do 18,30 hodin s přestávkou na oběd 109 km v městském provozu, křižovatky, v kopcích kolem Prahy (Strahov, hrad, Žižkov) a kousek po výpadovkách rychlostí 110 km/hod. (Zličín).

Zkusmo jsme cestou necelých 40 minut dobíjeli v podzemních garážích pod Rudolfinem (je to o ničem, nabíječka s obsluhou, elektřina sice zdarma, ale hodina parkování 60,- Kč), přesto jsme auto odevzdávali ještě s 18% energie. Bylo 9-13 stupňů, polojasno, přes poledne jsme používali klimatizaci, celý den větrák, rádio, častou spouštění oken. Původní plán sice byl nabíjet přes oběd na Zličíně, akorát nás PRE trochu zaskočila - nakonec až po telefonickém dotazu jsme zjistili, že jejich dobíječka zdarma na Zličíně opravu je, ale ne v IKEA (kde ji mají soukromou pro svoje elektroauta na podnikovém parkovišti a veřejnou teprve budou stavět), ale před Scontem.

Zkušenosti s vozem fantastické, pohodlné autíčko, dobrý rozhled, vše po ruce, okamžitý odpich, dobré brždění rekuperací, všude se vejde, do kufru se vešel kolečkový kufr plus taška plus 2 vaky na oděvy a ještě bylo místo za sedadly. Jen pražské cesty na tak malý rozvor a kolečka tragické. Ostatně po zimě jámy na lapání cyklistů a kostková dlažba ve Starém městě či kolem hradu úplná tragedie. A museli jsme dávat bacha na chodce, holt jezdíte neslyšně. Nemuset vozit děti na kroužky a potřebovat 4 místa, už bych o něm uvažoval. Jen ta cena 605 tis. s DPH je prostě nehorázná.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 1168
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava-Plesná
Kontaktovat uživatele:

Po dvou letech opět elektromobilem Smart ED z půjčovny Sixt - nadšení opadlo (11/2014)

Příspěvekod Radovan » sob 05. pro 2015 21:32:08

Po dvou letech opět elektromobilem Smart ED z půjčovny Sixt - nadšení opadlo (11/2014)

Po 2 letech byla opět možnost a příležitost půjčit si o víkendu elektromobil v půjčovně Sixt Praha www.sixt.cz (auto se Vám ukáže až po výběru termínu jako mimořádná nabídka, neinzerují ho v přehledu vozů k zapůjčení). Přestože dle serveru hybrid.cz se v Německu v září 2014 prodalo celkem 1.099 elektrických aut (elektromobilů a plug-in hybridů), dvakrát víc než minulý rok, a nejprodávanějším elektromobilem byl překvapivě právě Smart ED se 186 kusy, následovaný Nissan Leaf s 176, plně elektrickou verzí BMW i3 s 131 kusy, plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV s 91 kusy a francouzskou kráskou Renault Zoe se 78 kusy, moje nadšení z tohoto vozu po 2 letech opadlo.

Půjčili jsme si tehdy se ženou na 1 den v Praze na stejném místě dvoumístný Smart ED, abychom si v praxi vyzkoušeli řízení a ježdění s elektromobilem. Jak to dopadlo? Najezdili jsme od 10,30 do 18,30 hodin s přestávkou na oběd 109 km v městském provozu, křižovatky, v kopcích kolem Prahy (Strahov, hrad, Žižkov) a kousek po výpadovkách rychlostí 110 km/hod. (Zličín). Zkusmo jsme cestou necelých 40 minut dobíjeli v podzemních garážích pod Rudolfinem (je to o ničem, nabíječka s obsluhou, elektřina sice zdarma, ale hodina parkování 60,- Kč), přesto jsme auto odevzdávali ještě s 18% energie. Bylo 9-13 stupňů, polojasno, přes poledne jsme používali klimatizaci, celý den větrák, rádio, často spouštění oken. Původní plán sice byl nabíjet přes oběd na Zličíně, akorát nás PRE trochu zaskočila - nakonec až po telefonickém dotazu jsme zjistili, že jejich dobíječka zdarma na Zličíně opravu je, ale ne v IKEA (kde ji mají soukromou pro svoje elektroauta na podnikovém parkovišti a veřejnou teprve budou stavět), ale před Scontem. Zkušenosti s vozem fantastické, pohodlné autíčko, dobrý rozhled, vše po ruce, okamžitý odpich, dobré brždění rekuperací, všude se vejde, do kufru se vešel kolečkový kufr plus taška plus 2 vaky na oděvy a ještě bylo místo za sedadly. Jen pražské cesty na tak malý rozvor a kolečka tragické. Ostatně po zimě jámy na lapání cyklistů a kostková dlažba ve Starém městě či kolem hradu úplná tragédie. A museli jsme dávat bacha na chodce, holt jezdíte neslyšně. Nemuset vozit děti na kroužky a potřebovat 4 místa, už bych o něm uvažoval. Jen ta cena 605 tis. s DPH je prostě nehorázná.

Tehdy tedy nadšení. Ano, kromě svezení se bylo celodenní řízení Smart ED před 2 lety mou i manželčinou první zkušeností s elektromobilem. Mezitím jsem se ovšem svezl třeba v Nissanu Leaf, Citroenu C Zerokterý jsem i řídil na delší trase, seděl jsem v mnoha dalších elektromobilech, vyzkoušel elektrické skútry i kola. A nakonec jsem si koupil Peugeot Ion mám na něm najeto po 6 měsících skoro 11 tisíc km.

Po usednutí do Smartu ED jsem byl nemile překvapen jeho tvrdostí. Sedačky á la závodní Recaro, odpružení vozu á la motokára, svoje jistě přidaly i nízkoprofilové efektní pneumatiky s alu disky. Na pražské dlažbě a následně na tankodromu D1 velmi nepříjemné. Jakmile jsem sjel na okresky a prodíral se vesnicemi, kde asfaltéra viděli naposledy někdy před desítkami let, bylo to hrozné. Rány a přenos všeho do karoserie, sedačky, řízení. Možná to bylo stářím vozu 3 roky a 27 tisíc km nájezdu v půjčovně, nevím, ale celkově tam vrzalo a pískalo kde co. Nehledě na pocit těžkopádnosti a pomalosti vozu. Oproti mému Peugeotu Ion naprosto propastný rozdíl v neprospěch Smartu ED.

Z Prahy do Kácova jsem jel až moc ekonomicky, protože v Sixtu mi naprosto nesmyslně předali vůz dobitý jen na 80% a nemohl jsem se na tuto hodnotu nijak spolehnout. Takže dálnice byla o 80-90 km/hod a stoupací pruhy jsem sdílel s kamiony. Hojně jsem využíval rekuperaci, k mému překvapení nefungovala nijak dobře a až poté, co jsem opravdu začal brzdit. Jinak puštění plynového pedálu znamenalo jakýsi volnoběh či Neutrál. Pokud jsem na něj chtěl jet jako u Ionu, pan zařazení N bylo možné, avšak zpětné zařazení D neznamenalo vůbec nic. Pedál plynu jsem musel prošlápnout a pak znovu, aby motor zabral. Takže brždění pouhým zařazením D z N zde nefunguje. Podobně pokud na D dojedete a zastavujete, tak jen brzdovým pedálem. Po jeho uvolnění se auto přes zařazený D nerozjede pomalu samo, musíte opět nohu z brzdy dát na plyn. Velmi nepraktické a pomalé, omezující v dynamice jízdy. Navíc stojíce do kopce si pěkně popojedete dozadu než plyn zabere. Nakonec 63 km jsem díky nabytým zkušenostem dojel v pohodě, přestože pokaždé se řídím radou mít na neznámou trasu 20 km rezervu. Ve zúženích na D1 se stejně nemohlo jet rychle, takže jsem nakonec na dálnici brzdou nebyl. Potvrdilo se mi, že zhruba co kilometr jízdy, to jedno procento baterie. Svítil jsem, hrálo rádio, díky dešti šly stěrače vpředu i vzadu a ventilátor. Jelikož bylo teplo, topil jsem prostřednictvím klimatizace (taková zvláštní Smart věc, běžné topení nemá) až v závěrečných 10 km po setmění a ochlazení.

Auto jsem díky domluvě předem přes noc dobil na dvoře Pivovaru Kácov, který kromě hospody provozuje i hotel, kde jsem spal. Z klasické zásuvky 230V 16A, kterou tam měli na zdi. Jelikož byla v průchodu u vrátnice, hodila se prodlužovačka 20m 16A, kterou jsem měl sebou. Stačila by i poloviční délka. Dobíjecí kabel má Smart umístěn šikovně ve schránce zadních třetích dveří kufru. Do vozu zásuvka Mennekes, opačně klasická 230V. Dobito bylo ráno na 100%. Příjemné bylo osvícení nabíjecího otvoru, přeci jen se odpoledne setmělo už před pátou. Navíc jeho svícení znamenalo dobíjení a zhaslo po nabití, což bylo viditelné i z okna pokoje a dalo se tak kontrolovat zda vše funguje jak má i na dálku.

Opačně trasu Kácov - Praha jsem s rezervou skoro 40 km jel naprosto v klidu a v pohodě. Na plný knedlík, kopec nekopec a dálnice nedálnice. Plyn na podlahu a hurá. Bohužel, zde musím opět konstatovat, zlatý Peugeot Ion. Smart byl v porovnání s ním neskutečně líný a těžkopádný. Rozjezdy, zrychlování do kopce, předjíždění, tragédie. Co mne dorazilo byly kopce na dálnici, kde jsem měl problém překročit 80 km/hod.. Plyn na podlaze a auto netáhlo. Jel jsem sám, bez nákladu, nepočítám-li tašku s oblečením a 10 litrů piva. Ještě větší problém se pak ukázal na rovince a z kopce, tam jsem se nedostal ani ke 110 km/hod.. Ionem běžně udělám přes 140, i do kopců je plně naložený schopen jet přes 100. Sice s maximálním odběrem elektřiny, ale jede. V tom se Smart ukázal jako auto pouze do města na rychlosti do +-50 km/hod. a sem tam na městský okruh s povolenou osmdesátkou. V tomto je Ion daleko univerzálnější auto.

Radostně jsem vůz vrátil zpátky do Sixtu a uhrazenou speciální akční cenu 499,- / 24 hodin už viděl jako drahou zkušenost. Ne jako před 2 lety, kdy jsem jí byl nadšen. Závěr - kromě lepšího image Smartu než má původně Japonec Ion a možnosti parkovat kolmo k chodníku, na což už je Ion dlouhý, nemá tohle auto nic, proč bych si ho pořídil. Dokonce nemá ani možnost rychlodobíjení. Tedy do města a max. 100 km velmi pomalu a rozvážně.
EV Peugeot Ion nový 4/2014 dnes 105 tis. km, 5/2016 ojetý pro ženu 55 tis. (69 celkem), elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, doma FVE 3,6kWp 9/2009, solární panely Vaillant 6/2010, vrtaná studna 1999, permakulturní zahrada 2017, dřevodům sendvič.panel 2000