Jaké EV je pro mě vhodné?

Moderátor: Josef

Kubba
Příspěvky: 9
Registrován: pon 03. dub 2023 15:25:51

Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Kubba » pon 03. dub 2023 15:51:50

Ahoj,
postupně mi doma roste obstojná FVe a začínám se rozhlížet po EV s poměrně specifickými požadavky. Dokázali byste mě navést na něco, co by mi mohlo vyhovovat?

Očekávám nájezd max 60km/den (spíš méně), převážně z vesnice do Prahy a zpět. Jsem elektrikář a vyhovuje mi koncept starý koncern VW, kde se do světa dostala originální servisní diagnostika/servisní dokumentace, rozeberete druhé auto na díly a můžete téměř nekonečně jezdit za pár korun a držet auto v chodu svépomocí s přihlédnutí na nějakou počáteční finanční/časovou investici a pak už pohoda.

Na forech jsem viděl, že podobně prohackovaná je 1. generace Leafu. Na první pohled to na mě dělá dojem, že bude spousta kolem 200k Kč s aku na konci životnosti. Pohrával jsem si s myšlenkou, že bych nějakého koupil, komplet si to osahal/zhodnotil stav auta a vyměnil aku za nový doma. Odradila mě zatím nejistota, jestli bych dokázal přinutit elektroniku auta akceptovat novou baterii. Současně to vypadá, že ChaDeMo wallbox je nekoupitelná věc a dobíjení z FVe 3.3kW mi přijde docela málo. Pak jedna třešnička - není možné legálně zapsat tažné (umí to vůbec nějaký starší EV?)

Úplně jsem tu myšlenku ještě nezavrhl, ale riskovat nekompatibilitu nového aku s autem a omezené nabíjení mě spíš donutí šetřit a čekat (líbil by se mi Mustang s LFP, ale při současných úrokových sazbách je to nesmysl).

Můžete mi doporučit něco jiného zajímavého?
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod xdenser » pon 03. dub 2023 16:16:11

Proc dobijeni s FVE 3.3kW je malo?
Ona ta FVE vetsinou stejne o moc vic neda. Kdyz to je tich puvodne povolenych 10kWp delenych na 3F? Ale v prumeru tam bude pulka vykonu.
Co se tyce LEAFu videl jsem nekolik videi od kutilu na youtube o vymene baterky Leafu.
Me by spis odrazovali manipulace s dost tezkou baterkou nez nejake problemy s elektronikou, ti jsou evidentne resitelne.
Ale na baterku budes potrebovat zvedat cele auto, a take nejaky zvedaci vozik - takovou vec nekoupis, sam musis to vyrobit.
A pak balancovani clanku, spravne zapojeni, spravne utesneni te velke bedny, je tam spousta vetsich starosti.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Citigo e IV » pon 03. dub 2023 16:34:40

Koukni na můj inzerát na PHEV , chápu všichni chtějí elektromobil ,ale jít do mrtvého EV je blbost a investice do nových baterek je riziko.
Ty tvoje cesty budeš po většinu roku s PHEV dělat 80-90% na elektřinu. To znamená že zapomeneš PIN na tankovací kartě až pojedeš po 3 mesích pro benzín :D. Jinak souhlas s kolegou je 3,3 KW nabíjení bohatě stačí slunce v průměru zas až tak nesvítí a navíc to musí tahnout odběr domu.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Kubba
Příspěvky: 9
Registrován: pon 03. dub 2023 15:25:51

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Kubba » pon 03. dub 2023 16:45:07

Věc se má tak, že mám jednoho nového spalováka, Octavii 1 LPG s kterou jsem natočil za 15 let 350tkm a domácnost je zcela soběstačná co se oprav spalováků týká (má zvedák, nějaké nájezdy atd..). A jako elektrikář mám plné zuby řešení emisí, rozvodů, komprese, olejů a těsnění.. prostě další takové auto nechci a nechci se nic o spalovácích už ani učit :lol: .. z toho vyplývá i nějaké averze k hybridnímu pohonu.

Co se týká FVe je to offgrid a směřuji pomalu k 20kWp s tím, že jsem dávno pokryl potřebu domácnosti a přitápím tím.. asi bych z toho byl schopen ždímat hodně i v 1F.. je to vše na Victronu, takže poměrně genericky můžu paralelně přidávat měniče.

Zatím (pokud to nějaká krize nezmění) pracuji ja programátor z domu, do práce jezdím jednou za uherský rok a moje očekávané použití EV se tak omezuje na odvoz dítěte do školky, nějaký ten nákup a uřad. Občas by se hodilo dovézt pár pytlů cementu ze stavebnim 1km daleko atp.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Citigo e IV » pon 03. dub 2023 18:47:04

Já se toho PHEV zbavuji, že jsem zvyklej prodávat auto po 5 letech, jinak oproti 15 letý oktavii to je auto ve stavu nového, myslím že i na benzín bude jezdit levněji jak octavka na LPG. Osobně jsem si před 20 lety LPG prošel a bylo to docela peklo.

Čistá elektrika je samo lepší jak hybrid, ale jen pokud se bavím o nových vozech, šel jsem do Tesly Y byla za stejnou cenu jako jsou nejlevnější nové PHEV na trhu. Sice bude trochu dobrodružství s tím cestovat na dálky, ale Tesla má aspoň výsadu vlastní spolehlivý nabíjecí sítě za rozumnou cenu.

Elektromobilu v ceně 200-300 tis. toho moc na výběr není a cena vozu vs. použitelnost je tragická. Sám jsem předělal několik skůtrů na nové Li baterky,ale to je o něčem jiným těm stačí +- a jezdí to a nehledí se ta na ekonomiku přestavby, ale dávat od 10 letého EV baterky v hodnotě +- 150 tis. bez záruky jestli to ještě bude fungovat no nevím..
http://elektroforum.cz/viewtopic.php?f=21&t=1073&start=40

Jinak Victron schvaluji dělám ho profesionálně loni jsem sám s kolegou namontoval 120kWp s Victronem a 150 kWh baterií Pylontech a bez jedinýho problému
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
garmont
Příspěvky: 451
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod garmont » pon 03. dub 2023 19:11:41

Já budu prodávat Peugeot Ion za myslím si celkem příznivou cenu (cca 140tis) a ten by mohl vaše požadavky splňovat... Dojez je zima cca 60km a léto 80-90km. Je to malé nenáročné auto..
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod xdenser » pon 03. dub 2023 21:19:06

Ja take cerstve mam malou FVE na Victronu.
3.3 kWp 6x550, baterka 5kWh s AE, Victron ji vidi prave jako Pylontech.
V podstate vyuzivam ji jen pro nabijeni auta.
WB mam od autonabijeni.cz, ten ma svorku pro regulaci 0-10V. Podobny WB nabizi i GWL, dokonce vypada stejne, je ale divne ze rizeni 0-10V ma obracene,.
Mel jsem na policce par ESP-01, kdysi davno delal jsem z toho WiFi teplotni cidlo, to ale ma moc velkou spotrebu, na tuzkovou baterku dlouho nevydrzelo. Tak od te doby jen tak lezelo. Ted' se to hodilo. Bezi na tom jednoduchy REST service (vlastne trochu upraveny priklad z netu). Dela to PWM sygnal, na jny modul ktery z PWM 3.3V pres konverter na 5V dela tech 0-10V. Stoji to dohromady tak 3 stovky i se zdrojem, veslo do krabice na 3 moduly DIN. Na Victronu Venus OS large, node-red, a uz ne tak jednoduchy flow pro rizeni nabijeni. V podstate jsem udelal z jednoducheho WB, skoro smart WB. Auto klidne zere 3F ze siti, nebo jenom 1F z FV. Takze z FV max rychlost nabijeni je 3.6kW - WB ma kabel na 16A max, mam ale podezreni ze se da proste spojit dve faze a rychlost nabijeni bude 2x, auto rozhodne posun fazi nepotrebuje, je tam pulzni AC-DC konverter. Ted' s tak malou elektrarnou to nedava smysl, navic auto bere min 6A s jedne fazi, takze plynule se to da ridit jen od 1.4kW do 3.6kW, nebo od 2.8 do 7.2, nebo od 4.2 do 10.8. Nevim jestli prepinani vazi neprerusi nabijeni. Ono je citlivy i na jen prepinani MP II z inverteru, na passthrough - ten muj reguilator to neciti, auto ale nabijeni prerusi.
Ted' FVE dava -2.5 - 12kWh za den. 10kWh staci na denni dojezd 60km.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
Kubba
Příspěvky: 9
Registrován: pon 03. dub 2023 15:25:51

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Kubba » pon 03. dub 2023 21:43:33

Děkuji za nabídku na Peugeota, ale nejspíš to není, co hledám... dobíjení je taky 10A zásuvka nebo ChaDeMo, méně prostoru než v Leafu a asi bych hůř dopadl, až mi nějaký řidič SUV nedá přednost.

xdenser: elektrarnu mám vicemene stejnou MPPT 450 + Multiplus II + Pylontech US5000 (zbytek zatím jen Oplockého regulátory do elektroktle).. jenže původně jsem to stavěl za účelem, že si to osahám.. ověřím, že to umím provozovat bez přetoků.. dostavím do rekonstruovaného RD dva byty a budu prodávat proud nájemníkům.

Je zajímavé, že auto při přepnutí přestane dobíjet.. nemám doma jediný spotřebič, který by se při přepnutí restartoval. Jestli jsem to pochopil dobřem, tak přepnutí je pod 20ms, ale MP II se nepřifázuje. Bohužel u wallboxů mám pořád co studovat a není čas si moc hrát.
Naposledy upravil(a) Kubba dne pon 03. dub 2023 22:01:07, celkem upraveno 1 x.
xdenser
Příspěvky: 317
Registrován: sob 08. led 2022 18:06:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod xdenser » pon 03. dub 2023 21:54:18

Mozna to dela i WB ma tam nejake pojistky.
Ale u VW se da nabijeni tim sygnalem 0-10V restartovat, jen u me napriklad chybi detekce ze se to prerusilo nabijeni.
Je to jednoduchy pokud tam bezi jen auto - u Victronu to poznas podle spotreby, ale kdyz je tam vic spotrebicu tak bude potreba proudove cidlo (CT) nebo elektromer na WB.
Ale kdyz se to prepnulo na sit tak asi nema smysl uz ani nabijet. Ja v takovem pripade cekam uz na NT.
ID.3 1st Plus, 58kWh (2020); TMY RWD MiG (2023)
garmont
Příspěvky: 451
Registrován: čtv 20. zář 2018 21:54:01

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod garmont » úte 04. dub 2023 13:58:42

Kubba: Ion umí dobíjet AC 3,2kw max, co se týče bezpečnosti je to sice malé auto ale má 6 airbagu.. Výhoda je za mě zadní náhon všude to vyjede nikdy jsem v zimě neměl problém... ale Leaf bude komfortnější to je pravda
dracekvo
Příspěvky: 836
Registrován: ned 25. bře 2018 7:47:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod dracekvo » úte 04. dub 2023 14:19:02

Pokud člověk nemá nějaké hlubší znalosti programování mikroprocesorů a obecně toho jak funguje komunikace mezi nima. Tak nemá cenu přemýšlet o nějaké svépomocné výměně aku. To člověku nepomůže ani to, že je sebelepší elektrikář.
Ion nemá cenu. Ty dojezdové vzdálenosti jsou na hraně. Až bude aku slabší, tak přestane dojezd stačit. Nebo do toho hodí vidle nějaká objížďka.

Podle mě když je tam požadavek tažného, tak jsou všechny dostupné elektromobily ze hry. Druhý požadavek na rychlejší dobíjení taky většinu levných starších elektromobilů vyřadil(teda kromě Zoe které má 22kW). A stejně nějak nechápu ten požadavek. Když většina jízd bude do 60 km. Tak auto se dobije cca za 2-3 hodinky. Taky s nabíjením z VFE je potřeba počítat s tím, že to auto musí behem sluníčka stát doma. Nabíjet auto ze stacionárních aku je ekonomická sebevražda.

Navíc když vemu, že koupím olítanou vránu s téměř mrtvýma aku za 200 tis a pak dám moře času a cca 100 - 150 tis Kč do výměny aku. (a tejně nikde není jistota, že se to povede). Tak mi osobně uniká smysl takového snažení. Hlavně stejně budu potřebovat držet druhé spalovací auto kvůli tažnému.

Takže odpověď na původní otázku. Z těch levnějších žádné.
Peugeot Ion 2012 (koupeno 2018 58 tis. km, nyní 86 tis. km)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Citigo e IV » úte 04. dub 2023 16:40:19

Nemá cenu kupovat nic s reálným dojezdem pod 200 Km a bez záruky na akumulátor. To už je lepší jezdit dál na benzín nebo LPG. Dobré druhé auto je Citigo nebo UP! druhé generace, slušný dojezd, nízká spotřeba a záruka na baterku u většiny vozů ješte 5 let. Na tom už se dá stavět, akorát to nemá tažné, ale to nemá ani NIRO, KONA P2008 a vozy s cenovkou mnohem vyšší. Když vezmu, že mírně jeté Citigo se dá sehnat pod 400 tis. což je dneska cena nového Benzínu v Automatu, nebo hybridu od Toyoty, tak je návratnost skoro okamžitá
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4060
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Josef » úte 04. dub 2023 18:05:54

Do starého Leafa bych taky nešel, ty baterie stály od začátku za houby a degradace se s dnešními baterie nedá vůbec srovnat. Pokud je nutné mít bateriové auto, tak koupit Spring za 300 tis. nebo Citigo za 400 tis., ale v Německu u nás jsou ceny nesmysl. Když by mi stačilo do 100 km nájezdu, pak bych já osobně koupil Mazdu MX-30 do 500 tis. Pokud chcete něco za 200 tis., tak to nedává smysl, raději zůstaňte u spalováku na LPG.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Kubba
Příspěvky: 9
Registrován: pon 03. dub 2023 15:25:51

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Kubba » úte 04. dub 2023 21:23:21

Ok, asi jste mě od mého původního nápadu s Leafem odradili. Přinejmenším na čas.. třeba až to bude bezcenný šrot, tak si ho koupím jen na pokusy.

Faktem je, že jsem uvažoval o výměně komplet origo aku a to by bylo opravdu 200k za auto + 200k za nový akumulátor z USA + nějaká práce/zábava.

Kdybych rezignoval a začal spoléhat na autorizovaný servis, tak cenově třeba nevypadá špatně ani Spring, ale bude to asi čínský krám s mizernou životností. Vozík teda vzdávám a spíš budu preferovat existenci použitelného kufru (však pár pytlů cementu se dá nacpat i tam).
martin7470
Příspěvky: 144
Registrován: stř 08. led 2020 8:54:14

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod martin7470 » úte 04. dub 2023 21:43:42

Citigo e IV píše:Nemá cenu kupovat nic s reálným dojezdem pod 200 Km a bez záruky na akumulátor. To už je lepší jezdit dál na benzín nebo LPG. Dobré druhé auto je Citigo nebo UP! druhé generace, slušný dojezd, nízká spotřeba a záruka na baterku u většiny vozů ješte 5 let. Na tom už se dá stavět, akorát to nemá tažné, ale to nemá ani NIRO, KONA P2008 a vozy s cenovkou mnohem vyšší. Když vezmu, že mírně jeté Citigo se dá sehnat pod 400 tis. což je dneska cena nového Benzínu v Automatu, nebo hybridu od Toyoty, tak je návratnost skoro okamžitá


E-UP! ma moznost instalace tazneho zarizeni, je to asi jen pro 500 kg ale jde to...
Kubba
Příspěvky: 9
Registrován: pon 03. dub 2023 15:25:51

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Kubba » stř 05. dub 2023 9:30:44

martin7470 píše:
Citigo e IV píše:Nemá cenu kupovat nic s reálným dojezdem pod 200 Km a bez záruky na akumulátor. To už je lepší jezdit dál na benzín nebo LPG. Dobré druhé auto je Citigo nebo UP! druhé generace, slušný dojezd, nízká spotřeba a záruka na baterku u většiny vozů ješte 5 let. Na tom už se dá stavět, akorát to nemá tažné, ale to nemá ani NIRO, KONA P2008 a vozy s cenovkou mnohem vyšší. Když vezmu, že mírně jeté Citigo se dá sehnat pod 400 tis. což je dneska cena nového Benzínu v Automatu, nebo hybridu od Toyoty, tak je návratnost skoro okamžitá


E-UP! ma moznost instalace tazneho zarizeni, je to asi jen pro 500 kg ale jde to...


Měl by jsi nějaký link na specifikaci? 500kg by bylo vzhledem k možnostem bomba.

V katalozích jsem našel jen povolený nebrzděný přívěs 0kg a kupu stránek, kde prodejce nabízí tažné kompatibilní se spoustou EV (je to fake, legálně to v ČR nepůjde). Třeba Citigo umožňuje tažné jen na nosič kol.
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1076
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Citigo e IV » stř 05. dub 2023 10:05:28

Když UP! a Citigo nemají možnost tažného ani ve spalovací verzi, tak v EV už určitě ne. Stačí se podívat do TP.
Tesla Y SR 2023
RENAULT KANGOO VAN E-TECH EL EV45 22kW Open Sesame by Renault
Kubba
Příspěvky: 9
Registrován: pon 03. dub 2023 15:25:51

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Kubba » stř 05. dub 2023 11:08:53

Odnesl jsem si z toho, že konkurenční prostředí v EV zatím moc nefunguje a poptávka je taková, že se výrobce ani nemusí moc snažit.

Nic, asi to můžeme zavřít s tím, že je lepší teď stavět elektrárny a na praktické EV vyčkávat.

Třeba se časem objeví Leaf za 50k a já se rozhodnu ho totálně přebastlit do LFP aku s vlastním dobíjením a tažným ;)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4060
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod Josef » stř 05. dub 2023 11:19:38

Je to všechno ve vývoji a covid zasáhl výrobu aut hrozivě. BEV aut je na trhu už hodně a i objednané BEV dodá výrobce za 6-12 měsíců, ICE auto dokonce i za 18 měsíců, to není normální stav. Nové BEV se dá koupit hned, pokud člověk není vybíravý a má k dispozici kolem 1 mil. Kč. Stále to je drahá sranda a není to o nějakých úsporách, ale o jiném stylu dopravy a to stojí peníze. Vždy se usměju, když čtu, jak si lidé pořídili FVE za 0.5 mil., pak auto za 1.5 mil. a mluví o tom, kolik vlastně ušetřili peněz :D
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
e-Kája
Příspěvky: 704
Registrován: stř 01. srp 2018 12:06:03
Bydliště: Praha

Re: Jaké EV je pro mě vhodné?

Příspěvekod e-Kája » stř 05. dub 2023 14:13:31

Kubba píše:Odnesl jsem si z toho, že konkurenční prostředí v EV zatím moc nefunguje a poptávka je taková, že se výrobce ani nemusí moc snažit.

Nic, asi to můžeme zavřít s tím, že je lepší teď stavět elektrárny a na praktické EV vyčkávat.

Třeba se časem objeví Leaf za 50k a já se rozhodnu ho totálně přebastlit do LFP aku s vlastním dobíjením a tažným ;)


No, já čekám na použitelné a moderní elektrovozidlo už od roku 2016, mezitím používám pokus o první elektromobil který se moc nepovedl od Renaultu, ale zase je to vhodný kousek na bastlení, vzhledem ke koncepci výměnné trakční baterie. V létě to doplňuji jednostopými elektro-startup-pokusy firem Brammo, Victory a Peugeot a jsem zatím spokojen :lol:
Ovaobike MCR-M (od 4/2024)
Victory Empulse TT (od 10/2020)
Renault Fluence Z.E. (od 12/2018)
Peugeot E-Vivacity (od 9/2018)
Brammo Enertia Plus (od 4/2018)
Emax 110S (od 6/2016 do 8/2018)