Takze dotaz je smerem k vyhrivani baterie, tuhle jsem neco delsiho psal na FB, tak to placnu kopii i sem
a k dotazu:
ano i ne
ne 500W ale 1000W
ano
Nema smysl to resit, v BMW to udelali, aby to pouzivala blondyna a aby to jezdilo, a tak je treba se k tomu stavet. Pokud to moc resite zkracujete si akorad zivot na ukor jinych v zivote mi prijde lepsi radovanek
Tykalo se to nejankeho dotazu ohledne vyhrivani I3 a nejankeho prirovnani typu, ale tesla to ma takhle, co I3.
Takze, je treba mit v patrnost I3 neni Tesla.
Popisu me pozorovani, zaver at si kazdy udela sam. Jak je to presne, vedi mozna autori v tovarne, a bude to vice parametricke nez si jenom jako predstavujeme.
1. tepelna sertvacnost / tepelna kapacita baterie.
Ta baterka ma asi 250Kg, z toho bude dobre 200Kg kovu. Clanky jsou dobre tepelne izolovany, neni z nich tepelny most do obalu, uvnitr je to hlinikove leskle takze prechod tepla zarenim se moc nekona, takze pouze proudeni vzduchu a co proleze 1mm Polypropylenem do nozicek modulu. Management topeni i chlazeni ma 1kW.
Maly vypocet: Tepelna kapacita medi je 383 c(J/(kg.K) Slovni uloha, jak dlouho budeme ohrivat pomoci 1kW 200Kg medi nez ji ohrejeme o 10st.C ? Je to asi 13 minut.
Pozorovani, vememe baterii dnesnich dnu, ma baj voko 0celsia, dame ji do garaze kde je 20Celsia, trva cely den respekvive cca 20-24 hodin nez se jadro baterie ohreje na 15celsia, aby na ni sel spustit test kapacity.
Z tohoto pohledu, tepelna servacnost bateriovych clanku je obrovska, pokud prijedete vecer domu s ohratou baterii, rano po 10 hodinach rozhodne nebude promrzla. Dale predstava, ze se baterie pomoci managementu prohreje za 5 minut je take neprilehava.
2/ teplotni byt omezeny pracovni rozsah clanku je co su pamatuji -20celsia a nahore si to uz nepamatuji. Takze vime ze pokud bude pod -20 auto asi nezapneme. Pokud bude nad -20 tak v nejankym omezenem rezimu ano.
Dale co vime, v I3 se hraje na rekneme radnou provozni teplotu nekde mezi 10 - 30celsii. Se shora se chladi nad 30C a omezuje se vykon nad 40C. Dole je to zajmavesi, a jeste tam hraje ulohu doba zatizeni, a vychozi startovaci teplota. Chovani bych popsal tak, ze pokud se startuje nekde mezi 0 - 10 , tj v kladne teplote, k kratkodobemu omezeni nedochazi, a ani mi neprislo, ze by se aktivovalo vyhrivani. Baterie se provozem pomerne zahy ohreje. Pokud se startuje z zamrzne teploty, je ihned zrejme omezeni, a toto omezeni zmizi az nekde kolem 5-8celsia. Tzn je to takove gumove.
Napriklad stav dnesniho dne, v noci ocividne mrzlo, vlastne je pod nulou nebo kolem uz par dni. Sedl jsem do I3, ktera 4 dny stala. Zapnu, ihned omezeni vykonu, jedu a teprve az po 20 minutach jizdy, 30km mi omezeni vykonu zmizlo. Usoudil bych, ze k vyhrati baterie doslo vlivem odpadniho tepla se zatizeni baterie. Kdyby byla aktivne vyhrivana, omezeni by zmizlo drive. Do toho mi vola kolega ze Slovenska, ze ma zakaznici, a ze ji chybi 3 dilky v tahu, jestli to ma rozbite... ocividne tam take mrzne a delsi dobu nejela. Kdyz jsem mel auto prvni rok, tak jsem toto omezeni vubec neznal, v noci jsem mel vzdy na nabijecce a naplanovany v pracovni dny odjezd. Pak jsem nechal auto v drazdanech asi 14 dni, venku bylo -10, auto jsem si vyzvedl, koukal jsem co to je za omezeni, a po 15km zmizlo, takze se asi baterie vyhrala.
Vlastne ne ted napadla myslena, ze k aktivnimu vyhrevu bude dochazet, pokud algoritmus vi, ze odpadni telo v rozumnem case nedokaze baterii vyhrat, napriklad pokud je venku -10.celsia.
3/ predehrev
Mam vyzkousene, ze pokud je rano aktivovany na urcitou hodinu predehrev a vuz je k nabijecce, zadne omezeni vlivem nizke teploty se nekona, a baterie ma pri startu kolem 7 - 10Celsia.
Mam vyzkousene, ze pokud neni pripojena nabijecka, a je aktivovany predehrev, muze i tak mit vuz male omezeni v dostupnem tahu.
A ted k otazce, zacne ihned vyhrivat prochladlou baterii ? ano i ne - asi zalezi na prochladnuti, vekovni teplote mozna i stavu nabiti , a ja vsadim obed ze nepredpoklada dalsi jizdu a tudiz dale nevyhriva, pokud to neni nastaveno casovacem. Tedy jak jsem psal puvodne, sama voda. Je to vice parametricke a pouhym pozorovanim je problem podchytit vsechny parametry a udelat z nich nejakou presnejsi teorii. Uz jenom kuli ty gumovosti, setrvacnosti atd... Jiste je jen to, ze ano umi se ta baterie vyhrat
, ale jake vsechny podminky musi byt splneny vedi pouze v tovarne. Hodne se tam pracuje s tepenou kapacitou a vlastnim ohrevem, ocividne neco neohrivaji pro to, aby to za 10 minut museli chladit. neni to Tesla.
Staci tak ?