i3 - první dojmy

Moderátor: Josef

Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » stř 26. črc 2017 22:21:54

Poslední dobou jsou myšlenky na pořízení vlastního EV stále důraznější, hlasitější, a hlavně neutuchající :)

Mám momentálně k dispozici na pár dní i3, pokusím se zde později vypotit nějakou amatérskou recenzi, ale nejprve osvětlím, proč jsem se dostal právě k i3.

Nejsem vyloženě fanda BMW, např jejich modely X5 a X6 ve mě osobně nevzbuzují zrovna positivní emoce. O i3 jsem podvědomě věděl, že mimo Tesly se jedná v podstatě o jediný od základu koncipovaný EV s pohonem zadních kol. Bydlíme v podhůří, kde provoz předokolky v zimním období znamená často komplikace. Navíc se domnívám (nemám ověřeno), že EV klonované ze spalovacího sourozence s pohonem předních kol, bude mít těžiště (vzhledem k umístění AKU) posunuté více směrem k zadní části vozu, což jednoduše znamená ještě více zhoršené trakční schopnosti. Tesla 4x4 je mimo finanční limit. Začal jsem se tedy podrobněji o i3 zajímat.

Celokarbonový skelet (lifemodul), interier z recyklátu a obnovitelných zdrojů, "plechy" také z reciklátu se zvýšenou odolností proti poškození, BMW Remote, 95% reciklovatelnost celého vozu, BMW uvádí že celá výrobní linka na i3 je napájená pouze zelenou elektřinou - to jsou hodnoty, které jsou mi velmi sympatické. Dohodl jsem si tedy zapůjčení i3ky.


Ve všech recenzích elektromobilů, kde je pro autora setkání s elektromobilem premiéra, je vždy zdůrazněno, že jako prvotní nejhlubší vjem je pro uživatele ticho na palubě. Ač teoreticky vědom si tohoto faktu, tak musím říct, že po prvních metrech za volantem i3 mě to naprosto fascinovalo, a je to sakra návyková záležitost. (Byl) jsem zvyklý jezdit po městě se staženými okny, ale kdo bych chtěl poslouchat ty sazomety že?

Jako druhou poznámku po slůvku "ticho" jsem si zapsal "použitelnost". Stále jsem očekával v provozu EV nějaký ten háček, nějakou komplikaci, nedokonalost... ale po ujetí 200m mi došlo, že tyto obavy jsou naprosto liché. Současná EV jsou svým zaměřením (jako městská a příměstská vozidla) schopna 100% nahradit spalováky, dokonce víc než nahradit, jízda s EV je neskutečný relax, ticho, ovládání, akcelerace... to jednoduše nemá u spalováku konkurenci. A k tomu ještě musím říct, že moc nechápu proč se aktuálně tolik řeší možnost ovládání Leafu II. generace jedním pedálem, když tak (jen při troše dopravního předvídání) lze s i3kou jezdit také.

Svezl jsem už slušnou řádku svých známých, pokud jde o design i3, tak některé reakce nebyly positivní, ale pokud jde o provoz a ovládání, tak bylo v podstatě 100% nadšení. Dokonce v několika případech se přiznali, že mění zcela názor na EV.
Naposledy upravil(a) Turbo dne čtv 27. črc 2017 21:26:58, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Josef » čtv 27. črc 2017 0:20:08

Ja píšeš bohužel toho moc na výběr není. Tesla S a X mají cenu mimo kupní možnosti většiny lidí v ČR. Hyundai Ioniq electric je prakticky nedodatelný, Bolt to samé a Tesla 3, pokud ji dnes člověk objedná, má dodací lhůtu začátek roku 2019 a to jsme viděli auto jen na obrázku. eGolf je na tom s objednáním lépe, ale to auto mě vůbec netáhne, nový Nissan Leaf bude tak za rok, takže BMW i3 33kWh REX je v současné době pro mě asi nejzajímavější varianta. Dva roky se tu ještě nic moc dít převratného nebude, dokud VW a Škoda nezačne prodávat vlastní EV auta na nové platformě.

Pokud tedy člověk má požadavek reálného dojezdu kolem 250-300km, je i3 asi jediná volba, jak začít jezdit EV autem. Vyzkoušel jsem všechny dostupná EV auta u nás, poslední BMW i3 REX budu mít na týden na vyzkoušení a jsem zvědav, jak si auto povede v provozu. Znám i člověka co je s ním ohromně spokojen, ale najdou se i jiní, kterým to nevyhovuje. Jako rodiné auto to moc nevnímám, spíše tak pro mamimku co odveze děti do školy nebo člověka co jezdí sám či ve dvou. Dosavadní auto jak píšeš, jsou spíše příměstská, to je dáno dojezdem, Bez nabití zatím žádné auto, dnes u nás volně prodejné, při dálniční rychlosti 130km/h a v zimě do Brna nedojede, pouze i3 REX 33kWh díky nabíjení za jízdy, ale auto na dlouhé cesty to nikdy nebude ( i když jednou za čas to zvládne).

Já spíše ještě ty 2 roky počkám a občas se svezu EV pro zábavu, strkat do nového auta teď peníze (1 mil. Kč) mi nepřijde jako dobrá investice, do 3 let bude nové EV auto stát 650 tis.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » čtv 27. črc 2017 13:02:31

No... pokud jde tedy o můj osobní názor, tak do verze s REXem bych nešel, protože:

- více jak 100 000,- bez DPH navíc u nového vozu
- 140kg hmotnosti navíc
- horší akcelerace
- kratší dojezd na AKU
- je to navíc spalovák se vším všudy (filtry, oleje, rozvody, poruchovost, měření emisí atd.)
- nesmyslná energetická bilance - spotřeba více jak 10l/100km
- otázka jak se k tomu budou stavět do budoucna (např v bezemisních zónách)
- ale hlavně to podle mě popírá vůbec filosofii EV (osobně moc nefandím hybridním pohonům)

Moje zapůjčená i3 je také ve verzi REX (bez nebyla), ještě jsem ho ale neotestoval, ze zvědavosti to zkusím. Prý je to dost hlučné a auto má silně omezený výkon - spalovák REXu má 28kW, tak kolik může jít ve finále na kola? 15-18kW? Jaká je to dálniční rychlost? (pokusím se odpovědět :))

i3 není prostě dálniční vozidlo a ani bych si ho s tímto záměrem nepořizoval. Po městě je to ale to nejlepší, co jsem za svůj život zatím řídil, a to bez nadsázky.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » čtv 27. črc 2017 13:53:22

Ohledně těch cen nových EV jsem psal už výše, k tak velkému propadu za krátkou dobu jsem opravdu skeptický, víme co se děje kolem Tesla 3 a také Ionic, pokud bude takový zájem i nadále, tak ty cenovky jen tak dolu nepolezou.

Vím moc dobře, že optimismus je otázkou i dobrého (duševního) zdraví, ale nic se nemá přehánět. On pak ten střet s realitou bývá někdy dost bolestivý :)
mykanec
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 24. pro 2015 9:33:38
Bydliště: Brno

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod mykanec » čtv 27. črc 2017 16:21:45

Turbo píše:No... pokud jde tedy o můj osobní názor, tak do verze s REXem bych nešel, protože:

- nesmyslná energetická bilance - spotřeba více jak 10l/100km

Moje zapůjčená i3 je také ve verzi REX (bez nebyla), ještě jsem ho ale neotestoval, ze zvědavosti to zkusím. Prý je to dost hlučné a auto má silně omezený výkon - spalovák REXu má 28kW, tak kolik může jít ve finále na kola? 15-18kW? Jaká je to dálniční rychlost? (pokusím se odpovědět :))

Pane Turbo,
píšete: "tak kolik může jít ve finále na kola?" — na kola z REXu nejde vůbec nic, pouze za jízdy dobíjí baterku.
Šestistovka motor těžko bude mít "spotřeba více jak 10l/100km"
Franta na Hybridu (viz níže) píše: 1885 km na benzin, spotřeba 106,1 litrů (ø 5,63 l/100km), min 4,72 l/100km, max 6,28 l/100km

Doporučuji přečíst si tento koment na Hybridu, kde jakejsi Mykanec na základě údajů od nějakého Franty spočítal náklady na palivo za 100 km (ujeto celkem 3973 km kombinovaně s REXem)
http://www.hybrid.cz/test-bmw-i3-mala-t ... ment-63753
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » čtv 27. črc 2017 17:19:02

To samozřejmě vím, že mechanicky na kola z REXu nejde vůbec nic, proto je spotřeba tak nesmyslná.

Spalovák -> generátor -> AKU -> invertor -> el.motor a možná víc jak 50% energie je v pr....

Na 9l nádrž REXu je dojezd reálně cca 80km.

Takže pokud dobře počítám, tak je spotřeba více jak 10l na 100km.

Co Vám na tom nesedí?
mykanec
Příspěvky: 21
Registrován: čtv 24. pro 2015 9:33:38
Bydliště: Brno

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod mykanec » čtv 27. črc 2017 17:53:12

Turbo píše:
Co Vám na tom nesedí?

Jak jsem psal:
Franta na Hybridu (viz níže) píše: 1885 km na benzin, spotřeba 106,1 litrů (ø 5,63 l/100km), min 4,72 l/100km, max 6,28 l/100km

Já si to nevymyslel, jak jsem koupil tak prodávám. Nikdy jsem v tom voze neseděl.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » čtv 27. črc 2017 20:35:00

Pokud vezmete v potaz, že průměrná spotřeba el. energie i3ky (13kWh/100km) odpovídá energeticky cca 1,3l benzínu, tak i těch 5,6l/100km je prostě nesmysl, navíc se domnívám, že se nejspíš jednalo o velmi úspornou jízdu. Pokud kolega výše uvažuje o dálničních přesunech, tak si myslím, že ta spotřeba bude podstatně vyšší, viz níže.

Nedalo mi to, a byl jsem teď odpoledne REXe vyzkoušet. Spustil se při 7% nabití (lze spustit do 25% nabití). Pokud jde o hluk, tak to není zase až taková tragedie jako jsem četl v některých recenzích, ale prostě ruší to tu pohodu ticha na palubě EV. Při svižnější jízdě do mírného kopce ale dál procenta AKU padají dolů i když REX běží v max otáčkách. zase ale třeba pianko jízda po rovince nebo z kopce, lezou poměrně rychle nahoru. Během 5km testovacího okruhu spadl ukazatel dojezdu palivové nádrže z 67 na 52km, tedy o 15km. I při 2% nabití AKU a běžícím REXu má auto stále plný výkon, nevím co se stane při úplném vybití, nechtěl jsem to trápit.

Mě osobně EV s jakýmkoliv spalovákem prostě smysl nedává, nevidím v tom posun, je to stále sračkomet. Navíc prostě už nechci dotovat sjezdovky se sněhem na poušti, umělé ostrovy, rajské zahrady napájené tisíce let starou podzemní vodou, jaderné zbrojení a vylízance, kteří za vraždění nevinných civilistů čekají výtah do nebe mezi 60 panen.
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » čtv 27. črc 2017 21:28:49

Zajímalo mě, stejně asi jako každého potencionálního zájemce o ojetinu, jaké jsou možnosti diagnostiky VN AKU, nejcennějšího dílu každého EV.

U i3 jsou možnosti poměrně rozsáhlé a podrobné ;) Jedná se o 2 roky starý vůz a necelých 18tkm najeto.
Přílohy
20170727_153234.jpg
20170727_153536.jpg
20170727_153742.jpg
20170727_153818.jpg
20170727_153903.jpg
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Josef » pát 28. črc 2017 10:41:51

Aby nedošlo k omylu, i3 REX není hybrid, je to klasické EV s nouzovým benzínovým generátorem 28kW. Jedná se o malý motor, který se používán na skútrech. Spotřeba je kolem 9l/100km, takže se rozhodně nevyplatí jej používat často. Prostě to funguje tak, že jednou za čas už nemám kapacitu na dojezd a potřebuju si nabít na 50km jízdy a nechce se mi někde zastavovat. Rozhodně to není tak, že se s motorem bude jezdit každý rok na kompletní údržbu jako u hybridu. Nakonec kdo chce nemusí ho nikdy použít, stejně jako skútr, který stojí 10 let v kůlně. Je to v podstatě stejné, jako když si koupím generátor od Hondy a budu ho vozit v kufru. Já si naopak myslím, že to řešení REX není úplně blbý nápad, když nemá člověk nezávislý zdroj energie, tak v době nějakého globálního výpadku na jeden dva dny nikde prostě nenabije, tady doleje benzín z kanystru a jede.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » pát 28. črc 2017 12:51:46

Ale no tááák, nebudeme slovíčkařit... je to sice jinak uspořádané než hybrid od Toyoty, ale stále jsou to 2 různé stroje využívající rozdílné zdroje energie, klidně tomu říkejme elektromobil s centrálou.

Na údržbu s tím jezdit musíš ať to používáš nebo ne, olej v motoru degraduje i když ho nezatěžuješ, rozvody mají také časový limit (možná tam je řetěz?), na emise musíš, máš zaspanou emisní normu v TP atd. atd. Ve finále je pro ten motor horší, když ho nastartuješ 1x za rok, než když ho používáš pravidelně. A těch 140kg navíc je taky trvalá a nezanedbatelná zátěž.

Ale to je na zvážení každého soudruha jak mu to vyhovuje ;) Nejlépe půjčit a vyzkoušet.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Josef » pát 28. črc 2017 13:15:17

Já si ho půjčuju v pondělí, tak to můžu otestovat. Každopádně by mě zajímalo, když to není pohonná jednotka auta (je to integrovaná elektrocentrála), zda se tam opravdu na STK měří emise (a jak spustí motor s nabitou baterií), které jsou mimochodem desetinové oproti klasickému autu. Pak by mohli měřit emise i na pojízdných elektrocentrálách...
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » pát 28. črc 2017 13:33:47

Mám k tomu jen malý TP, je tam uveden zdvihový objem 647ccm a palivo EL + BA.

Jsem na 99% přesvědčen, že s tím klasicky na emise musíš.

Přes diagnostiku jsem ten spalovák nastartoval, takže by to neměl být problém ani pro technika na ME.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Josef » pát 28. črc 2017 13:35:20

Nikde jsem se nedočetl že ne, tak asi jo, ale je to jedno, stejně na technickou s autem musím, emise je jedna položka.

P.S. Tím neříkám, že si ho kupuju...
Audi Q4 Sportback e-tron 50
mp1
Příspěvky: 233
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod mp1 » pát 28. črc 2017 19:45:21

neviem ako to majú českí súdruhovia, ALE na slovensku musí na pravidelné EMISNÉ kontroly aj spomínané elektrocentrály na ťahanom podvozku ... skrátka kšeft!
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » pát 28. črc 2017 22:59:34

Dnes byl náročný den - bylo mnoho demo jízd, sousedy už mám snad všechny, o víkendu ještě zbytek rodiny :)

Ale stihl jsem udělat ještě nějaká měření:

Nabíjení:
- AC lze nastavit ve třech úrovních v menu vozu, přes dodávanou nabíječku k vozu (1f/220V) je pak odběr 11,2 - 8,5 - 5,5A, max tedy necelých 2,5kW
- účinnost AC nabíjení mi vychází 87%
- DC nabíjení jsem nezkoušel a asi ani nestihnu

FOTO:
- proudový odběr při plném plynu - vidno, že průběh není zdaleka lineární
- max rekuperace znamená až +130A, tedy cca 50kW
- průběh kr. mometnu - přesně dle propagačních materiálů


Stále jsem ale nerozluštil otázku 75kW nominal a 125kW peak, při opakovaných měřeních, i z vyšších otáček, je průběh Nm shodný, ale někdy mám pocit, že má i3ka rozdílnou chuť do života, takže něco na tom bude.
Přílohy
20170728_143744.jpg
20170728_143804.jpg
20170728_144514.jpg
20170728_144611.jpg
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Josef » pát 28. črc 2017 23:58:49

Ty grafy a celkové zobrazitelné údaje jsou parádní, to jsem u žádného auta neviděl. Už se těším na pondělí, vyzkouším určitě DC 50kW.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Josef » pon 31. črc 2017 19:43:33

Tak jsem dnes převzal MBW I3 bat. 22kWh REX. Po nabití na 92% to ukazovalo dojezd 110km na baterii. Nabíjel jsem za 29 minut 13 kWh. Zkoušel jsem krátký test na dálnici, kde jsem najel 42km rychlostí 130km/h a spotřeba slušná 17,5kWh/100km. Ještě vyzkouším obligátních 110km/h, kde má spotřebu eGolf nebo Ioniq kolem 16.5kWh/100km.

Pokud porovnám s Nissan Leaf, posez je ve zhruba stejné výši, ale Nissan má výrazně měkčí podvozek, což je dáno i menším průměrem kol. Vnitřní design se mi celkem líbí, určitě by mohla být navigace s google dopravou a nikde jsem nenašel ukazatel okamžité spotřeby, u obou počítadel to ukazovalo průměrnou. Kufr jr opravdu malinky, ale pro jednoho nebo dva lidí naprosto v pohodě, stačí sklopit zadní sedačky a místa je habaděj. Za tu cenu by tam mohli už mít i aktivní tempomat. Pěkná jsou i ty bezrámová okna a otevírání dveří na druhou stranu, což dává lepší možnost využít zadní prostor jako nákladní.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Turbo
Příspěvky: 574
Registrován: úte 11. črc 2017 18:55:15

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Turbo » pon 31. črc 2017 22:37:04

Zobrazení okamžité spotřeby lze nastavit menu vozu, ono to myslím není přímo jako definice zobrazení, ale pokud nezaškrtneš jinou hodnotu, tak se zobrazuje - chce si to s tím trochu pohrát.
Já jsem zase nenašel zobrazení venkovní teploty.

Já jdu zítra i3ku vracet a musím říct, že to byl velmi příjemný týden, shrnul bych to asi takto:

Byla to sice pro mě prvotní zkušenost pokud jde o elektromobilitu, ale mám autoservis, a aut mi prošlo rukama opravdu hodně.

Design je subjektivní pocit, osobně s tím nemám u I3ky výraznější problém, ale nejsem typ co musí být za každou cenu středem pozornosti, a chápu také, že design výrazně ovlivnil účel použití vozu - město. Positivní reakce i3 vyvolávala hlavně u něžnějšího pohlaví.

Podvědomě jsem měl i3ku zařazenou někam do třídy VW Up, Fiat 500 a pod. Proto mě hned po usednutí za volant překvapil poměrně (nebojím se napsat) velkorysý prostor, minimálně na předních sedačkách, čemuž zcela jistě napomáhá absence středového tunelu. Ale ani vzadu to není úplná tragedie, pro děti OK, a pokud se vpředu posádka jen malinko uskromní, tak se dozadu posadí i dospělý, ale samozřejmě Superb to není. Zav. prostor už je skromnější, nákup nebo věci na koupaliště pro celou rodinu se tam naskládají. Malé místo je i pod přední kapotou, ale to je max. tak na povinnou výbavu a 220V nabíječku.
Ona ale i3ka není zase takový drobeček, uvědomil jsem si to při pohledu na vedle stojícího Golf VI Variant
V interiéru je spousta odkládacího místa, řekl bych až nadprůměrně, s tím si někdo docela vyhrál.

Jako tu nejvíce kladnou stránku vozu bych vyzdvihl ovladatelnost a agilitu, to je asi to, co dělá i3ku i3kou, a pro použití ve městě pro mě zcela bezkonkureční povoz. Za ten týden bylo hodně protažených ksichtů řidičů sračkometů, kteří než nadráždili na křižovatce turba a pustili spojku tak jsem byl o tři délky vpřed :)
Četl jsem i několik názorů, že je zde rekuperace nastavena až moc silně. S tím tedy nesouhlasím, mě to vyhovovalo, možná bych ještě malinko přidal.
Při pohledu na šířku pneumatik jsem měl docela obavu jak se bude auto chovat v zatáčkách a k tomu i přizpůsoboval první průjezdy, ale po krátkém seznámení se ukázalo, že i do zatáček lze jezdit celkem svižně aniž by měl řidič pocit, že jede na hraně adheze.

Abych jen nechválil:

Auto má poměrně ostrý převod řízení a silný účinek posilovače, což při třeba parkování a nižších rychlostech je super věc, ale při rychlostech nad 80km/h a lehce rozbitější silnici je to poměrně nebezpečná kombinace, to mě ze začátku docela vylekalo a je na to třeba myslet. Nad 50km/h bych to řízení určitě více "utáhnul"
Pak jsem se nemohl stále zbavit pocitu za volantem, že má auto ultrakrátký rozvor, jakoby se stále mělo snahu pohupovat v příčné ose, ale opět ve srovnání s Golfem je na tom (rozvor náprav) snad téměř shodně, ale Golf je v tomto ohledu výrazně stabilnější.
A nakonec (ale to už je hnidopišství) mohlo být malinko jinak řešené madlo dveří.

Auto je určené jako městské a příměstké vozítko a tuto funkci plní pro mě osobně dokonale, není to dálniční limuzína a ani okruhový speciál, takže nemá smysl od něho tyto vlastnosti očekávat.
Jen to chce mít krapet "odvahu" pořídit nákupní tašku za milion+kč

Co jsem si z toho odnesl?

1. Elektromobilita není budoucnost, to už je přítomnost!
2. Po týdenním ježdění elektromobilem jsem teprve pochopil volání majitelů těchto skvělých strojů, že je třeba budovat infrastrukturu (rychlo) nabíjecích stanic. Situace je opravdu žalostná, zejména u nás na severu.
Naposledy upravil(a) Turbo dne úte 01. srp 2017 10:28:11, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: i3 - první dojmy

Příspěvekod Josef » úte 01. srp 2017 0:13:00

Ukazatel venk. teploty mi tam taky chyběl, ale dohledal jsem, že nastavit lze tlačítkem na levé straně volantu a pak se zobrazuje na menším displeji.

Co se týká serva řízení, mě se naopak zdálo na dálnici dost tuhé, asi záleží na konkrétním autě. Ty velká 19" kola podle mě sice vypadají hezky, ale 16" by úplně stačily. eGolf mi prostě přijde obyčejné auto, do kterého je "našroubovaný" el. pohon. To už bych raději počkal na platformu I.D. od VW.

Existuje i tzv. skryté menu https://bmwi3owner.com/2016/01/secrets/

Obrázek
Audi Q4 Sportback e-tron 50