Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Moderátor: Josef
Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Ahojte všem,
Mám jen takový dotaz ohledně dobíjení. Když dobíjím BMW i3 120Ah jaký je rozdíl pro baterii jestli ji dobíjím obyc. nabíječkou která dává 2,3 Kw nebo wallboxem který mám 11 kW. Myslím to z pohledu šetrnosti pro baterii. Je v tom nějaký rozdíl?
Mám jen takový dotaz ohledně dobíjení. Když dobíjím BMW i3 120Ah jaký je rozdíl pro baterii jestli ji dobíjím obyc. nabíječkou která dává 2,3 Kw nebo wallboxem který mám 11 kW. Myslím to z pohledu šetrnosti pro baterii. Je v tom nějaký rozdíl?
Bmw i3 94 Ah Rex ( už 120 Ah + Rex )
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Jsou na to dva názory. Můj, že je to jedno a 2,3 kW nabíjím skoro 6 let (již druhé auto) standardně do 80%, někdo zde říká, že pomalé nabíjení škodí baterii, ovšem nikde jsem nevidět žádný test, který by to potvrzoval. To že jednou za čas člověk baterii "provětrá" rychlým např. 50 kW nabíjením je jasné. Samozřejmě při dnešních cenách energií může být podstatné, když člověk má omezený čas nabíjení (např. 4 hodiny v noci) v nízkém tarifu a denně potřebuje nabít např. 25 kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Taky by mne to zajímalo. Mám už druhé auto - nyní i3 120 Ah a nabíjím nyní vždycky kolem poledne z FVE výkonem 11 kW z walboxu. cca 6 kw jede z panelů a 5 kw z baterie FVE. A vždy do plna. Trvá to tak 2-3 hod, když svítí sluníčko
Tak nevím, jestli to dělám špatně. Ale navíc i3 neumí nabíjet do 80%, není to jak nastavit. Aspoň jsem to nikde nenašel.
Můžu dělat něco špatně z hlediska životnosti baterie?
Tak nevím, jestli to dělám špatně. Ale navíc i3 neumí nabíjet do 80%, není to jak nastavit. Aspoň jsem to nikde nenašel.
Můžu dělat něco špatně z hlediska životnosti baterie?
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Obecně je otestováno na bateriích Li-Ion, že nabíjení do 100% zkracuje životnost baterie na cca 1/3 a způsobuje větší degradaci. Obzvláště škodlivé je, když po nabití na 100% auto stojí pár hodin. Ideální je nabíjet a vybíjet v kratších cyklech např. 30-70% kapacity baterie, Na toto je celá řada studií, jedna z nich: https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries
CITUJI:
Většina Li-iontů se nabíjí na 4,20 V/článek a každé snížení špičkového nabíjecího napětí o 0,10 V/článek zdvojnásobí životnost cyklu. Například lithium-iontový článek nabitý na 4,20 V/článek obvykle poskytuje 300–500 cyklů. Při nabíjení pouze 4,10 V/článek lze životnost prodloužit na 600–1 000 cyklů; 4,0 V/článek by mělo dodat 1 200–2 000 a 3,90 V/článek by mělo zajistit 2 400–4 000 cyklů. Z hlediska životnosti je optimální nabíjecí napětí 3,92V/článek
CITUJI:
Většina Li-iontů se nabíjí na 4,20 V/článek a každé snížení špičkového nabíjecího napětí o 0,10 V/článek zdvojnásobí životnost cyklu. Například lithium-iontový článek nabitý na 4,20 V/článek obvykle poskytuje 300–500 cyklů. Při nabíjení pouze 4,10 V/článek lze životnost prodloužit na 600–1 000 cyklů; 4,0 V/článek by mělo dodat 1 200–2 000 a 3,90 V/článek by mělo zajistit 2 400–4 000 cyklů. Z hlediska životnosti je optimální nabíjecí napětí 3,92V/článek
- Přílohy
-
- DST-cycles-web2.jpeg (147.54 KiB) Zobrazeno 5870 x
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Pro běžné baterie asi platí tyto hodnoty cyklů, ale pro baterie v elektromobilech jsou počty cyklů cca o řád větší.
Navíc téměř všechny BMS v elektromobilech nepustí baterku cyklovat 0 - 100 %, ale cca 10 - 95%. Třeba u KONY je při zobrazených 100% řidiči, baterka skutečně nabytá pouze kolem 96%. Tyto hodnoty lze z auta vyčíst přes OBD2 a některou z aplikací (např. TorquePro).
Druhá a třetí hodnota v prvním řádku (100% zobrazeno řidiči a 96,5% skutečný stav dle BMS).
V druhém řádku pak napětí článků (min, max. průměr, všechny články celkem).
Navíc téměř všechny BMS v elektromobilech nepustí baterku cyklovat 0 - 100 %, ale cca 10 - 95%. Třeba u KONY je při zobrazených 100% řidiči, baterka skutečně nabytá pouze kolem 96%. Tyto hodnoty lze z auta vyčíst přes OBD2 a některou z aplikací (např. TorquePro).
Druhá a třetí hodnota v prvním řádku (100% zobrazeno řidiči a 96,5% skutečný stav dle BMS).
V druhém řádku pak napětí článků (min, max. průměr, všechny články celkem).
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Lama píše:Pro běžné baterie asi platí tyto hodnoty cyklů, ale pro baterie v elektromobilech jsou počty cyklů cca o řád větší.
O řád je přehnané, že by baterie v BEV dokázaly 30 000 cyklů nebude pravda.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
U ZOE také nejdou nastavit % nabití a tak to nastavujeme časově, není problém se trefit +/- 5%. Je škota že tam tuhle jednoduchou funkci nedoplní.
hobbyi3 píše:Taky by mne to zajímalo. Mám už druhé auto - nyní i3 120 Ah a nabíjím nyní vždycky kolem poledne z FVE výkonem 11 kW z walboxu. cca 6 kw jede z panelů a 5 kw z baterie FVE. A vždy do plna. Trvá to tak 2-3 hod, když svítí sluníčko
Tak nevím, jestli to dělám špatně. Ale navíc i3 neumí nabíjet do 80%, není to jak nastavit. Aspoň jsem to nikde nenašel.
Můžu dělat něco špatně z hlediska životnosti baterie?
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Často mají wallboxy funkci programování času začátku a konce nabíjení, ale člověk pak musí počítat, jak dlouho nabíjet, což není zase takový problém zjistit, kolik % nabíjí nabíječka za hodinu. Wallbox není schopen zjistit okamžitý stav SOH, to by musel být připojen přes OBD II.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Josef píše:Lama píše:Pro běžné baterie asi platí tyto hodnoty cyklů, ale pro baterie v elektromobilech jsou počty cyklů cca o řád větší.
O řád je přehnané, že by baterie v BEV dokázaly 30 000 cyklů nebude pravda.
300-500 plných cyklů je o řád 3000-5000 cyklů
Už u MiEVa u prvních baterií uváděli 1500 cyklů při ježdění 100-0-100%. U novějších baterií uváděli 5500 cyklů, zde ale nevěřím, že tím mysleli plné cyklování, spíš to bude už se započítaným bafrem.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
MKM píše:U ZOE také nejdou nastavit % nabití a tak to nastavujeme časově, není problém se trefit +/- 5%. Je škota že tam tuhle jednoduchou funkci nedoplní.hobbyi3 píše:Taky by mne to zajímalo. Mám už druhé auto - nyní i3 120 Ah a nabíjím nyní vždycky kolem poledne z FVE výkonem 11 kW z walboxu. cca 6 kw jede z panelů a 5 kw z baterie FVE. A vždy do plna. Trvá to tak 2-3 hod, když svítí sluníčko
Tak nevím, jestli to dělám špatně. Ale navíc i3 neumí nabíjet do 80%, není to jak nastavit. Aspoň jsem to nikde nenašel.
Můžu dělat něco špatně z hlediska životnosti baterie?
Uživatel "Citigo e IV" (zelený obrázek auta) si udělal vypínání podle procent... Hodnotu vyčítá přes OBD2 konektor trvale zapojený ve voze. Přijede do garáže, připojí konektor a hotovo. Auto samo vypne při nastavených procentech.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
BmwI3Tom píše:jaký je rozdíl pro baterii jestli ji dobíjím obyc. nabíječkou která dává 2,3 Kw nebo wallboxem který mám 11 kW. Myslím to z pohledu šetrnosti pro baterii. Je v tom nějaký rozdíl?
optimální rychlost nabíjení se vypočítá = 0.1 x C (jak doporučuje Dr.Kazda) tj. 0.1 x 40 kWh kapacita baterie = cca 4 kW optim. rychlost nabíjení
25:01 Dr. Kazda "Nabíjení kupodivu, když člověk nabíjí pomaleji, tak to pro tu baterku ... když to bude hodně hodně pomalé nabíjení, tak to pro tu baterii může být trošku horší, než to rychlejší."
25:35 E.Dad "aha. Je tam nějaký zlatý koeficient? U 30 kWh baterie jsou 2.3kW nabíjení ještě OK?"
25:50 Dr.Kazda "To souvisí od velikosti baterie. Když vezmu nabíjecí rychlost C, tak v okamžiku kdy nabíjím velmi malým C a to nabíjení trvá velmi dlouho, tak ty parazitní procesy mají trošku více času."
26:45 Dr.Kazda "V okamžiku kdy mám u tesly baterku třeba 100kWh, tak ty 2kW je už velmi velmi dlouhé nabíjení. A tam už dávám čas těm parazitním procesům, aby docházelo k degeneraci."
27:08 Dr. Kazda "V okamžiku kdy budete mít 28 nebo 30 kWh baterii a budete nabíjet 2kW, tak to si myslím ještě není problém. To bych řekl, že je ještě dobrý."
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
No jasne a to 0,1 x C se traduje uz od doby citronove baterie
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Havrla píše:No jasne a to 0,1 x C se traduje uz od doby citronove baterie
Je optimální chování jiné ? Ten chlapík (Kazda) se zdá jako důvěryhodný zdroj. Jaký je tvůj postoj Zdenku ?
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Hele nevim, jediny co vim, je ze se s timhle magickym cislem 0,1 x C setkavam snad vsude , respektive hlavne driv bylo psavany v tech komunistickych rocenkach a spol kde se dlouhosahle pojednavalo o BP baterce ... .
Dal co vim tak ze co se tyce 60Ah v I3, tak prijede auto co ma najeto 40tkm s Rexem a baterka neni uz fresh, pak prijede jiny BEV s 100tkm a baterka zanovni i po tech letech.... , pak prijede taxikar s 94Ah BEV a baterka na vyhozeni.
Takze jako, az tu ty baterky s nama v teto aplikaci jsou jiz 1o let, tak realnou studii budou mit asi jenom automobilky pokud dokazou vytezit ty data co ziskavaji s vozu.
Podle me se to nema hrotit, ma se to proste pouzivat, stejne jako telefon nebo notebook. mi reknete kterej magor hlida aby se mu telefon nabijel jen na 80%
Kouzelne je jak se nekteri lide o svuj vuz staraji ci maji obavu vetsi nez treba o sve zdravi... tuhle jden pan mel dlouhosahle pojednani o baterce, aby dloho vydrzela atd... a pri tom vybafnul 3 cigara
Takze za mne nehrotiti pouzivat, v dnesni dobe se bezpecne vi ze rapidne zkracuje zivotnost rychle nabijeni, takze doporuceni rychle nabijet jen na tranzitu. A zbytek jestli 2, 4, 6 kW to uz je burt, porad to neni 50,100,150kW . Nema smysl se dohadovat o promile, kdyz zijeme ve svete s presnosti na procenta.
Podle mne je optimalni nabijeni takove, abych mel baterku kazde rano nabitou tak, aby me dovezla do prace, domu a na nakup pri dosazeni minimalniho prikonu.
Ta debata se priblizuje jako jestli tankovat benzin do plna, a olej drzet na spodni rysce nebo horni.... a pritom kdyz se zamyslis tak je to vlastne jedno.
Zdar a silu.
Dal co vim tak ze co se tyce 60Ah v I3, tak prijede auto co ma najeto 40tkm s Rexem a baterka neni uz fresh, pak prijede jiny BEV s 100tkm a baterka zanovni i po tech letech.... , pak prijede taxikar s 94Ah BEV a baterka na vyhozeni.
Takze jako, az tu ty baterky s nama v teto aplikaci jsou jiz 1o let, tak realnou studii budou mit asi jenom automobilky pokud dokazou vytezit ty data co ziskavaji s vozu.
Podle me se to nema hrotit, ma se to proste pouzivat, stejne jako telefon nebo notebook. mi reknete kterej magor hlida aby se mu telefon nabijel jen na 80%
Kouzelne je jak se nekteri lide o svuj vuz staraji ci maji obavu vetsi nez treba o sve zdravi... tuhle jden pan mel dlouhosahle pojednani o baterce, aby dloho vydrzela atd... a pri tom vybafnul 3 cigara
Takze za mne nehrotiti pouzivat, v dnesni dobe se bezpecne vi ze rapidne zkracuje zivotnost rychle nabijeni, takze doporuceni rychle nabijet jen na tranzitu. A zbytek jestli 2, 4, 6 kW to uz je burt, porad to neni 50,100,150kW . Nema smysl se dohadovat o promile, kdyz zijeme ve svete s presnosti na procenta.
Podle mne je optimalni nabijeni takove, abych mel baterku kazde rano nabitou tak, aby me dovezla do prace, domu a na nakup pri dosazeni minimalniho prikonu.
Ta debata se priblizuje jako jestli tankovat benzin do plna, a olej drzet na spodni rysce nebo horni.... a pritom kdyz se zamyslis tak je to vlastne jedno.
Zdar a silu.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Já mám SW na hlídání nabíjení telefonu, nabíjím do 80% a baterie po 2,5 letech hlásí 98%
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Mam telefon 4 rokem nestaram se, a funguje
Nabijim v praci, je to levnejsi
Nabijim v praci, je to levnejsi
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Jsou lidi co nemění olej nedělají základní servis a taky jezdí....
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Josef píše:Jsou lidi co nemění olej nedělají základní servis a taky jezdí....
To neni prilehave, rekneme, meni olej dle predpisu, delaji pouze zakladni servis. Nemeni olej v pulce intervalu a nejsou s autem v micce kazdy tyden
Taky uz jsem videl vuz ktery umrel na priisnou udrzbu
Navic u telefonu neni napsano, pozor nabijenim se vam telefon rozije
BMW I3 je auto pro blondyny hotovo A tak se ma i pouzivat, oni - konstrukteri s tim pocitali.
Pokud jsem echt fanda . tak si koupim stavebnici kaypana nebo neco takoveho a nebo nejankeho veterana...
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
Já to myslel doslova, nemění olej, nedělají základní servis, najedou 80 tis km a prodají to.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw
existuje servisní plán pro I3?
filtry , brzdovka...co dál?
už jsi přečalounil volant? mě už to čeká
filtry , brzdovka...co dál?
už jsi přečalounil volant? mě už to čeká
BMW i3 94Ah