Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Moderátor: Josef

Uživatelský avatar
BmwI3Tom
Příspěvky: 37
Registrován: ned 29. lis 2020 19:29:09

Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod BmwI3Tom » sob 25. čer 2022 9:38:13

Ahojte všem,

Mám jen takový dotaz ohledně dobíjení. Když dobíjím BMW i3 120Ah jaký je rozdíl pro baterii jestli ji dobíjím obyc. nabíječkou která dává 2,3 Kw nebo wallboxem který mám 11 kW. Myslím to z pohledu šetrnosti pro baterii. Je v tom nějaký rozdíl?
Bmw i3 94 Ah Rex ( už 120 Ah + Rex :lol:)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Josef » sob 25. čer 2022 10:44:22

Jsou na to dva názory. Můj, že je to jedno a 2,3 kW nabíjím skoro 6 let (již druhé auto) standardně do 80%, někdo zde říká, že pomalé nabíjení škodí baterii, ovšem nikde jsem nevidět žádný test, který by to potvrzoval. To že jednou za čas člověk baterii "provětrá" rychlým např. 50 kW nabíjením je jasné. Samozřejmě při dnešních cenách energií může být podstatné, když člověk má omezený čas nabíjení (např. 4 hodiny v noci) v nízkém tarifu a denně potřebuje nabít např. 25 kWh.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
hobbyi3
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 28. čer 2018 9:29:23

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod hobbyi3 » sob 25. čer 2022 16:21:45

Taky by mne to zajímalo. Mám už druhé auto - nyní i3 120 Ah a nabíjím nyní vždycky kolem poledne z FVE výkonem 11 kW z walboxu. cca 6 kw jede z panelů a 5 kw z baterie FVE. A vždy do plna. Trvá to tak 2-3 hod, když svítí sluníčko :D
Tak nevím, jestli to dělám špatně. Ale navíc i3 neumí nabíjet do 80%, není to jak nastavit. Aspoň jsem to nikde nenašel.

Můžu dělat něco špatně z hlediska životnosti baterie?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Josef » sob 25. čer 2022 19:30:53

Obecně je otestováno na bateriích Li-Ion, že nabíjení do 100% zkracuje životnost baterie na cca 1/3 a způsobuje větší degradaci. Obzvláště škodlivé je, když po nabití na 100% auto stojí pár hodin. Ideální je nabíjet a vybíjet v kratších cyklech např. 30-70% kapacity baterie, Na toto je celá řada studií, jedna z nich: https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries

CITUJI:
Většina Li-iontů se nabíjí na 4,20 V/článek a každé snížení špičkového nabíjecího napětí o 0,10 V/článek zdvojnásobí životnost cyklu. Například lithium-iontový článek nabitý na 4,20 V/článek obvykle poskytuje 300–500 cyklů. Při nabíjení pouze 4,10 V/článek lze životnost prodloužit na 600–1 000 cyklů; 4,0 V/článek by mělo dodat 1 200–2 000 a 3,90 V/článek by mělo zajistit 2 400–4 000 cyklů. Z hlediska životnosti je optimální nabíjecí napětí 3,92V/článek
Přílohy
DST-cycles-web2.jpeg
DST-cycles-web2.jpeg (147.54 KiB) Zobrazeno 5870 x
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Lama » ned 26. čer 2022 21:37:18

Pro běžné baterie asi platí tyto hodnoty cyklů, ale pro baterie v elektromobilech jsou počty cyklů cca o řád větší.
Navíc téměř všechny BMS v elektromobilech nepustí baterku cyklovat 0 - 100 %, ale cca 10 - 95%. Třeba u KONY je při zobrazených 100% řidiči, baterka skutečně nabytá pouze kolem 96%. Tyto hodnoty lze z auta vyčíst přes OBD2 a některou z aplikací (např. TorquePro).

Druhá a třetí hodnota v prvním řádku (100% zobrazeno řidiči a 96,5% skutečný stav dle BMS).
V druhém řádku pak napětí článků (min, max. průměr, všechny články celkem).
Přílohy
Screenshot_20220605-092341_Torque.jpg
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Josef » ned 26. čer 2022 22:22:15

Lama píše:Pro běžné baterie asi platí tyto hodnoty cyklů, ale pro baterie v elektromobilech jsou počty cyklů cca o řád větší.


O řád je přehnané, že by baterie v BEV dokázaly 30 000 cyklů nebude pravda.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
MKM
Příspěvky: 104
Registrován: úte 15. pro 2015 19:43:07

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod MKM » ned 26. čer 2022 23:01:01

U ZOE také nejdou nastavit % nabití a tak to nastavujeme časově, není problém se trefit +/- 5%. Je škota že tam tuhle jednoduchou funkci nedoplní.



hobbyi3 píše:Taky by mne to zajímalo. Mám už druhé auto - nyní i3 120 Ah a nabíjím nyní vždycky kolem poledne z FVE výkonem 11 kW z walboxu. cca 6 kw jede z panelů a 5 kw z baterie FVE. A vždy do plna. Trvá to tak 2-3 hod, když svítí sluníčko :D
Tak nevím, jestli to dělám špatně. Ale navíc i3 neumí nabíjet do 80%, není to jak nastavit. Aspoň jsem to nikde nenašel.

Můžu dělat něco špatně z hlediska životnosti baterie?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Josef » pon 27. čer 2022 10:45:43

Často mají wallboxy funkci programování času začátku a konce nabíjení, ale člověk pak musí počítat, jak dlouho nabíjet, což není zase takový problém zjistit, kolik % nabíjí nabíječka za hodinu. Wallbox není schopen zjistit okamžitý stav SOH, to by musel být připojen přes OBD II.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Lama » pon 27. čer 2022 20:20:13

Josef píše:
Lama píše:Pro běžné baterie asi platí tyto hodnoty cyklů, ale pro baterie v elektromobilech jsou počty cyklů cca o řád větší.


O řád je přehnané, že by baterie v BEV dokázaly 30 000 cyklů nebude pravda.

300-500 plných cyklů je o řád 3000-5000 cyklů 8-)
Už u MiEVa u prvních baterií uváděli 1500 cyklů při ježdění 100-0-100%. U novějších baterií uváděli 5500 cyklů, zde ale nevěřím, že tím mysleli plné cyklování, spíš to bude už se započítaným bafrem.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Lama » pon 27. čer 2022 20:33:54

MKM píše:U ZOE také nejdou nastavit % nabití a tak to nastavujeme časově, není problém se trefit +/- 5%. Je škota že tam tuhle jednoduchou funkci nedoplní.



hobbyi3 píše:Taky by mne to zajímalo. Mám už druhé auto - nyní i3 120 Ah a nabíjím nyní vždycky kolem poledne z FVE výkonem 11 kW z walboxu. cca 6 kw jede z panelů a 5 kw z baterie FVE. A vždy do plna. Trvá to tak 2-3 hod, když svítí sluníčko :D
Tak nevím, jestli to dělám špatně. Ale navíc i3 neumí nabíjet do 80%, není to jak nastavit. Aspoň jsem to nikde nenašel.

Můžu dělat něco špatně z hlediska životnosti baterie?

Uživatel "Citigo e IV" (zelený obrázek auta) si udělal vypínání podle procent... Hodnotu vyčítá přes OBD2 konektor trvale zapojený ve voze. Přijede do garáže, připojí konektor a hotovo. Auto samo vypne při nastavených procentech.
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod stejk » pon 27. čer 2022 21:38:34

BmwI3Tom píše:jaký je rozdíl pro baterii jestli ji dobíjím obyc. nabíječkou která dává 2,3 Kw nebo wallboxem který mám 11 kW. Myslím to z pohledu šetrnosti pro baterii. Je v tom nějaký rozdíl?

optimální rychlost nabíjení se vypočítá = 0.1 x C (jak doporučuje Dr.Kazda) tj. 0.1 x 40 kWh kapacita baterie = cca 4 kW optim. rychlost nabíjení



25:01 Dr. Kazda "Nabíjení kupodivu, když člověk nabíjí pomaleji, tak to pro tu baterku ... když to bude hodně hodně pomalé nabíjení, tak to pro tu baterii může být trošku horší, než to rychlejší."

25:35 E.Dad "aha. Je tam nějaký zlatý koeficient? U 30 kWh baterie jsou 2.3kW nabíjení ještě OK?"

25:50 Dr.Kazda "To souvisí od velikosti baterie. Když vezmu nabíjecí rychlost C, tak v okamžiku kdy nabíjím velmi malým C a to nabíjení trvá velmi dlouho, tak ty parazitní procesy mají trošku více času."

26:45 Dr.Kazda "V okamžiku kdy mám u tesly baterku třeba 100kWh, tak ty 2kW je už velmi velmi dlouhé nabíjení. A tam už dávám čas těm parazitním procesům, aby docházelo k degeneraci."

27:08 Dr. Kazda "V okamžiku kdy budete mít 28 nebo 30 kWh baterii a budete nabíjet 2kW, tak to si myslím ještě není problém. To bych řekl, že je ještě dobrý."

Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Havrla » stř 29. čer 2022 12:41:06

No jasne a to 0,1 x C se traduje uz od doby citronove baterie :D
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
stejk
Příspěvky: 679
Registrován: ned 16. pro 2018 5:31:05

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod stejk » stř 29. čer 2022 18:30:04

Havrla píše:No jasne a to 0,1 x C se traduje uz od doby citronove baterie :D

Je optimální chování jiné ? Ten chlapík (Kazda) se zdá jako důvěryhodný zdroj. Jaký je tvůj postoj Zdenku ?
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Havrla » čtv 30. čer 2022 12:10:27

Hele nevim, jediny co vim, je ze se s timhle magickym cislem 0,1 x C setkavam snad vsude :), respektive hlavne driv bylo psavany v tech komunistickych rocenkach a spol kde se dlouhosahle pojednavalo o BP baterce ... .

Dal co vim tak ze co se tyce 60Ah v I3, tak prijede auto co ma najeto 40tkm s Rexem a baterka neni uz fresh, pak prijede jiny BEV s 100tkm a baterka zanovni i po tech letech.... , pak prijede taxikar s 94Ah BEV a baterka na vyhozeni.

Takze jako, az tu ty baterky s nama v teto aplikaci jsou jiz 1o let, tak realnou studii budou mit asi jenom automobilky pokud dokazou vytezit ty data co ziskavaji s vozu.

Podle me se to nema hrotit, ma se to proste pouzivat, stejne jako telefon nebo notebook. mi reknete kterej magor hlida aby se mu telefon nabijel jen na 80% :-)
Kouzelne je jak se nekteri lide o svuj vuz staraji ci maji obavu vetsi nez treba o sve zdravi... tuhle jden pan mel dlouhosahle pojednani o baterce, aby dloho vydrzela atd... a pri tom vybafnul 3 cigara :-)

Takze za mne nehrotiti pouzivat, v dnesni dobe se bezpecne vi ze rapidne zkracuje zivotnost rychle nabijeni, takze doporuceni rychle nabijet jen na tranzitu. A zbytek jestli 2, 4, 6 kW to uz je burt, porad to neni 50,100,150kW :-). Nema smysl se dohadovat o promile, kdyz zijeme ve svete s presnosti na procenta.

Podle mne je optimalni nabijeni takove, abych mel baterku kazde rano nabitou tak, aby me dovezla do prace, domu a na nakup :-) pri dosazeni minimalniho prikonu.

Ta debata se priblizuje jako jestli tankovat benzin do plna, a olej drzet na spodni rysce nebo horni.... a pritom kdyz se zamyslis tak je to vlastne jedno.


Zdar a silu.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Josef » čtv 30. čer 2022 13:59:21

Já mám SW na hlídání nabíjení telefonu, nabíjím do 80% a baterie po 2,5 letech hlásí 98% 8-)
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Havrla » čtv 30. čer 2022 17:22:52

Mam telefon 4 rokem nestaram se, a funguje :-)
Nabijim v praci, je to levnejsi :-)
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Josef » pát 01. črc 2022 8:19:14

Jsou lidi co nemění olej nedělají základní servis a taky jezdí....
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Havrla » pát 01. črc 2022 9:53:34

Josef píše:Jsou lidi co nemění olej nedělají základní servis a taky jezdí....

To neni prilehave, rekneme, meni olej dle predpisu, delaji pouze zakladni servis. Nemeni olej v pulce intervalu a nejsou s autem v micce kazdy tyden :-)
Taky uz jsem videl vuz ktery umrel na priisnou udrzbu :-)

Navic u telefonu neni napsano, pozor nabijenim se vam telefon rozije :D
BMW I3 je auto pro blondyny hotovo :-) A tak se ma i pouzivat, oni - konstrukteri s tim pocitali.
Pokud jsem echt fanda . tak si koupim stavebnici kaypana nebo neco takoveho :-) a nebo nejankeho veterana...
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4024
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod Josef » pát 01. črc 2022 10:09:47

Já to myslel doslova, nemění olej, nedělají základní servis, najedou 80 tis km a prodají to.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
mopadzi
Příspěvky: 77
Registrován: stř 22. kvě 2019 7:59:01

Re: Nabíjení 2,3 Kw nebo wallbox 11 kw

Příspěvekod mopadzi » pát 01. črc 2022 15:33:08

existuje servisní plán pro I3?
filtry , brzdovka...co dál?
už jsi přečalounil volant? mě už to čeká
BMW i3 94Ah