Regulace nabíjecího proudu

Moderátor: Josef

hobbyi3
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 28. čer 2018 9:29:23

Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod hobbyi3 » úte 19. dub 2022 11:30:25

Mám prosbu, jestli někdo neví, zda se ve vozidle dá regulovat nabíjecí proud. Zjistil jsem, že menu nastavení nabíjecího proudu ve vozidle reaguje (snad) jen u nabíjení DC.

Pokud nabíjíte třífázově AC, např. doma v garáži přes wallbox, pak toto nastavení nereaguje, ať ho nastavíte jakkoliv. Pořád nabíjí pevně hodnotou 16 A.

Jde mi totiž o to, že při nabíjení z FVE se mi nabíjí 5 kW z panelů (tady mi to obvykle více nedává), 5 kW z baterie FVE a jednu kW zbytečně od distributora. Rád bych to snížil např. na 12 nebo 10 A.

Vím, že se to dá udělat hardwarově na kabelu (hodnotou odporu v konektoru na pinech), ale zajímalo by mě, jestli to náhodou nejde někde v sofwarovém nastavení.

Díky
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod Citigo e IV » úte 19. dub 2022 11:38:10

Ten požadovaný výkon odpovídá tak proudu 6A na fázi, k tomu by stačilo ten odpor úplně odpojit, já to tak mám na wall boxu, mám tam vypínač co odpojí odpor, ale na to jste se asi neptal :D . Nebo nejlépe nabíjejte jen přes jednu fázi, pokud umí dát měnič to té jedné fáze aspoň 3 kW , tak už to bude OK.

Máte FVE 3 fázovovou? Výkon 5kW na tři fáze není moc, uživí se to vůbec? Aby jste nedopadl jako tento neštastník.

hobbyi3
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 28. čer 2018 9:29:23

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod hobbyi3 » úte 19. dub 2022 15:12:02

Jen upřesním, samozřejmě 3x16A a nabíjení výkonem 11 kW.

Pokud jde o FVE, tak to počítám jinak. Cena 300 tis. za maximálně povolenou instalaci 10 kWp s baterií 14 kWh.

Ročně Vám dá banka na úrocích z této částky kolik? Nula nula nic.

FVE vyrobí za rok (to se uvidí, mám ji od listopadu 2021 a už vyrobila 2,16 MWh). Takže za rok možná v Kč min. 40 tis. Kč.
Původně to bylo jen z nadšení a teď se ukazuje, že vzhledem ke zdražení energie a podobným zvěrstvům se docela hodí. V místě ani není plyn, takže vše na elektřinu. Odhaduji, že min. polovinu spotřeby ušetřím.

Ale jak uvádím, nedoporučuji nikomu, kdo investici potřebuje nebo nedej bože si na to chce půjčit.

Je to stejné, jako s elektrickým auty :D
hobbyi3
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 28. čer 2018 9:29:23

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod hobbyi3 » úte 19. dub 2022 15:17:13

Ještě upřesním. Nemám ideální polohu, střechu mám východ/západ, takže vidím maximální výkon ve špičce zatím jen 6 kW a samozřejmě mám 3F FVE.

Dlouho jsem o tom přemýšlel a kecal, vlastně to měla být taková hračka. Čekal jsem, až se někdo ze známých rozhýbe, ale pořád nikdo nic. Tak to bylo nakonec na mne. Jinak jsem docela zajímavě válčil s památkáři, to je jediné co potřebujete za povolení. Stavební úřad netřeba. Ale to už je do jiného fóra.
Marek71
Příspěvky: 815
Registrován: stř 11. zář 2019 10:15:11

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod Marek71 » úte 19. dub 2022 16:44:24

Já měl kalkulaci na cca. 185 tis KČ za FVE 4 kWp plus 10 kWh baterka a k tomu dva wallboxy - protože dotace, jinak bez nich by to stálo 190 tis :-). Půlka panelů na východ a půlka na západ (5 na každé straně). Vzhledem k tomu, že to není ideální směr, FVE by údajně vyrobila cca. 3200-3300 kWh za rok. Podle info od toho zástupce, bych většinu spotřeboval doma a zbytek poslal do sítě. Pak bych si to mohl "vybrat" podle potřeby a zaplatil bych jenom distribuční poplatky. Ale nevím, jestli nekecal a jak to doopravdy je. Roční spotřebu mám kolem 3600 kWh, takže by se mi to snad i finančně vyplatilo. Ale zatím jsem do toho nešel.

Jinak, z 300 tis. na spořáku u Trinity máte dnes kolem 10,5 tis na úrocích. Jako nic moc a taky otázka jak dlouho ty úroky podrží. I když, možná dlouho, vzhledem k inflaci :-)
Uživatelský avatar
Citigo e IV
Příspěvky: 1061
Registrován: pon 15. dub 2019 15:14:00

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod Citigo e IV » úte 19. dub 2022 17:28:31

Když tam máte 10 kWp panelů, tak to je v pohodě. Cenu máte skvělou, po zimě stojí taková hybridní 3F 10kWp z kvalitních komponent 500-600 tis. po dubnovém zdražení hliníku a nerezu se to už blíží té vyšší částce.
Uživatelský avatar
Lama
Příspěvky: 1870
Registrován: pát 13. bře 2020 9:34:02

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod Lama » úte 19. dub 2022 18:31:35

hobbyi3 píše:Mám prosbu, jestli někdo neví, zda se ve vozidle dá regulovat nabíjecí proud. Zjistil jsem, že menu nastavení nabíjecího proudu ve vozidle reaguje (snad) jen u nabíjení DC.

Pokud nabíjíte třífázově AC, např. doma v garáži přes wallbox, pak toto nastavení nereaguje, ať ho nastavíte jakkoliv. Pořád nabíjí pevně hodnotou 16 A.

Jde mi totiž o to, že při nabíjení z FVE se mi nabíjí 5 kW z panelů (tady mi to obvykle více nedává), 5 kW z baterie FVE a jednu kW zbytečně od distributora. Rád bych to snížil např. na 12 nebo 10 A.

Vím, že se to dá udělat hardwarově na kabelu (hodnotou odporu v konektoru na pinech), ale zajímalo by mě, jestli to náhodou nejde někde v sofwarovém nastavení.

Díky

Mám odzkoušeno u IONIQ_28 a CZ_KONA_64 (obecně asi u všech Hyundai&KIA) že jdou nastavit v autě 3 stupně proudu. Umí to více aut, ale zda BMW_i3 to nevím. Pokud ale píšete, že to nějaké nastavení má, tak si nedovedu představit, že by to omezovalo DC. Rozhodně to bude omezovat AC, jen jste to nezaznamenal, stejně jako ostatní kolegové, když jsme to řešili. Já si mohu potenciometrem plynule nastavovat dobíjení podle toho jak potřebuji (jak svítí sluníčko) na 3F od 2kW a na jedné pak od 2A (500W). Jde to zapojit i na WattRouter a plynule to využívá přebytky a šetří vám to baterky v úložišti...
KONA_CZ Premium 2020/07/17 (82+ t.km za 13,5 kWh/100km dle PP)
IONIQ Ultimate 2018 (41 t.km s průměrem 12,0 kWh/100km dle PP)
MiEV 2014 (20 t.km)
gb3313
Příspěvky: 22
Registrován: čtv 11. bře 2021 17:40:38

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod gb3313 » úte 19. dub 2022 19:52:51

U Mini Coopera je při vypnutí motoru možnost volby nabíjecího proudu - předpokládám, že BMW to má také. Volíte mezi maximálním 16A, omezeným 10A a nízkým 6A proudem. Já osobně nabíjím z přetoků z 1fázové nabíječky - 6A nebo 10A. Objednán mám wallbox od Solaxu, bohužel nevím, zda to bude mít schopnost regulovat proud dle přebytků - zatím ji ještě nikdo v ČR nemá a nikdo ji netestoval.
Co jsem dosud zjistil, je možné v Německu pořídit OpenWB wallbox, který umí během nabíjení regulovat proud dle dostupného přebytku. Pokud se detekuje vyšší proud, nabíjení se zastaví, přepne nabíjecí proud a nabíjení pokračuje. Dokonce to umí přepínat mezi 1- a 3-fázovým nabíjením. U sousedů zatím spokojenost. U nás minimum zkušeností a bohužel bez možnosti dotace.
https://openwb.de/main/
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Regulace nabíjecího proudu

Příspěvekod Havrla » stř 20. dub 2022 9:28:23

Ahoj
tohle by melo jit nastavit na strane wallboxu, a ne pomoci odporu, ale pomoci PWM.
Ten odpor co tam je je pouze na stanoveni maximaniho proudu co snese zastrcka, vlastni reulace se provadi pomoci druheho pinu a pwm regulace.

Havrla
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L