BMW i3 - Kondice baterie?

Moderátor: Josef

Boris
Příspěvky: 2
Registrován: pát 14. kvě 2021 15:08:26

BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Boris » pát 14. kvě 2021 15:14:56

Dobrý den,

rád bych zjistil kondici baterie na BMW i3. Jde to nějak přes menu v autě? Nebo musím do servisu? Auto prodávám, tak rád bych napověděl možnému kupci, v jakém jsou baterie stavu.

Děkuji
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Josef » pát 14. kvě 2021 15:17:05

Audi Q4 Sportback e-tron 50
Boris
Příspěvky: 2
Registrován: pát 14. kvě 2021 15:08:26

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Boris » pát 14. kvě 2021 15:34:30

Děkuji, pochopil jsem dobře, že to není v procentech ale v těch kWh?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Josef » pát 14. kvě 2021 16:28:31

Ano, ukazuje skutečný stav baterie, procenta si musíte dopočítat, pokud potřebujete.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Havrla » pát 14. kvě 2021 17:30:13

Josef píše:Ano, ukazuje skutečný stav baterie, procenta si musíte dopočítat, pokud potřebujete.


Hezky den,
toto neukazuje skutecny stav baterie, ale algoritmem odhadnuty, ktery je spise horsi aby nedoslo k tomu ze se vuz nekde treba s 5% zastavi.. A z praxe mam jiz overeno ze se muze lisit az o 7% kapacity..

Na zjisteni presneho stavu akumulatoru je servisni kalibracni procedura, ktera baterii vybije k 0 a nabije. Tim zjisti skutecny stav clanku a opravi adaptacni hodnoty algoritmu.

Takze tak.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Josef » pát 14. kvě 2021 17:35:58

Pokud to je takto, pak to auto musí blbě ukazovat i reálnou spotřebu. Spočítat reálnou kapacitu baterie je ten nejjednodušší úkol, jen musí fungovat měření spotřeby, které tedy u i3 zřejmě moc dobře nefunguje.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Havrla » sob 15. kvě 2021 0:21:11

Realnou spotrebu ukazuje dobre :-) I dojezd.

Pokusim se to osvetlit.

Mejme inicializacni stav.
Vuz do topeni vybije baterii na 2,8V na clanek. To je z hlediska baterie povazovano za absolutni 0kWh a 0% a z hlediska ukazatele je to neukazujicich se cca -10 az - 8 % .
Nasledne se zacne nabijet a ECU pocita energii do baterie natecenou, pricemz ceka na dosazeni maximalniho napeti baterie.
60Ah je to 4,08 V clanek cca 85% absolutne , 100% display
94Ah je to 4,14 V clanek cca 90% absolutne , 100% display
120Ah je to 4,2 V clanek cca 95% absolutne , 100% display

Tim rizeni zjisti kapacitu baterie a pri vybijeni jizdou zanecha dole 10% energie kterou na display vykaze jako 0% bez ohledu na napeti. Stav baterie se nebere striktne podle mapy napeti - kapacita, ale vypoctem kolik v baterii je skutecne energie - kolik nateklo dovnitr a kolik vyteklo ven.
Mapa napeti - energie se pouzije pouze a to pouze inicializacne tehdy pokud dojde napriklad k dele ztrate napajeni ECU, nebo delsimu odstaveni baterie.

A to je ten duvod, proc se nekomu zastavila I3 treba pri 5% kdyz s hral s reinicializaci. Jemu dole zaclo padat napeti, ale ECU melo za to ze energie v baterii jeste je tak proc by z ni nesalo.... a stalo se mu ze baterie byla nouzove odstavena na priliz nizke napeti clanku 2,8V.

No a tomhle modelu, ten algoritmus toho kolik energie bateri dokaze pozrit a vyvalit proste za nejankych okolnosti ubira baterii viz nez by musel. Tzn ten energeticky citac se zmensuje, byt by ta baterie mohla pozrit vice energie. Ale ECU si nemuze dovolit jit s vydanou energii pod predpovedenou hodnotu, nebot nevi kdy mu strme padne napeti clanku na 2,8V a vyz se zastavi.

Za bezneho provozu nezjistis kapacitu baterie, protoze nedokazes presne predikovat, kdy ti padne napeti na minimalni pripustne.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Josef » sob 15. kvě 2021 6:53:04

Samozřejmě reinicializace má vliv na zobrazení kapacity baterie, tohle občas někdo praktikuje před prodejem, že zresetují řídící jednotku a zobrazovaná kapacita vyskočí nahoru. Pokud se udělá více nabíjecích a vybíjecích cyklů, tedy najede několik tisíc km, dostane člověk velmi přesnou představu o využitelné kapacitě baterie a i ztrátách při nabíjení. Dá se to i vypočítat z jedné jízdy třeba 10-90% kapacity, jak to dělá Bjorn Nyland.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Havrla » sob 15. kvě 2021 20:24:43

Josef píše:Samozřejmě reinicializace má vliv na zobrazení kapacity baterie, tohle občas někdo praktikuje před prodejem, že zresetují řídící jednotku a zobrazovaná kapacita vyskočí nahoru. Pokud se udělá více nabíjecích a vybíjecích cyklů, tedy najede několik tisíc km, dostane člověk velmi přesnou představu o využitelné kapacitě baterie a i ztrátách při nabíjení. Dá se to i vypočítat z jedné jízdy třeba 10-90% kapacity, jak to dělá Bjorn Nyland.


No ale to je kapacita na ktere e je algoritmem odebrana degradace (adaptacni hodnota) , ktera nemusi souhlasit s realitou a muze se oproti realite lisit az o pozorovanych 7% .
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Josef » ned 16. kvě 2021 4:29:54

Netuším, jak to má udělané BMW, podle mě je důležité, kolik ukáže měření při reálné jízdě. U řady aut můžeme použít zařízení evDash a to samo spočítá po dlouhé jízdě reálnou kapacitu baterie, zde konkrétně má jeden z majitelů Niro 65.8 kWh po nájezdu 65000 km. Popora evDash je i pro BMW i3.

https://github.com/nickn17/evDash

Working only with electric vehicles Fully supported: Kia e-NIRO/e-Soul (EV), Hyundai Kona EV, Hyundai Ioniq EV. Community supported: Niro PHEV, Renault ZOE 28, BMW i3, VW ID3 45/58/77.
Přílohy
Niro.png
Niro.png (359.81 KiB) Zobrazeno 10918 x
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Havrla » pon 17. kvě 2021 16:49:09

Josef píše:Netuším, jak to má udělané BMW, podle mě je důležité, kolik ukáže měření při reálné jízdě. U řady aut můžeme použít zařízení evDash a to samo spočítá po dlouhé jízdě reálnou kapacitu baterie, zde konkrétně má jeden z majitelů Niro 65.8 kWh po nájezdu 65000 km. Popora evDash je i pro BMW i3.

https://github.com/nickn17/evDash

Working only with electric vehicles Fully supported: Kia e-NIRO/e-Soul (EV), Hyundai Kona EV, Hyundai Ioniq EV. Community supported: Niro PHEV, Renault ZOE 28, BMW i3, VW ID3 45/58/77.



Nespocita :-) duvod je prosty, nema jak :-) Jediny co to dokaze spocitat je to co I3 ma v tom v servisnim menicku, popr co SME na OBD rekne ze si jako mysli. Realitu nevi a vedet nemuze.
Duvod jsem jiz rekl a zopakuji ho: Nevi kolik energie v baterce zustava mezi stavem kdy na palubce ukaze 0% tj odebral energii o ktere bezecne vedel ze v baterii je a stavem kdy na clanku je 2,8V tedy skutecna 0% energie.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 4052
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Josef » pon 17. kvě 2021 18:49:08

Ano chápu, ale to je uživateli jedno kolik zůstává v baterii skrytých, uživatel chce vědět, kolik baterie má kapacitu, kterou může využít. Jestli řeknu uživateli, že to ukazuje kapacitu 24 kWh, ale ať se nebojí, že baterie má ve skutečnosti o 10% více, tak se jen pousměje.
Audi Q4 Sportback e-tron 50
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod jarsou » úte 18. kvě 2021 9:54:10

A co takhle nabít na 100% Disp, pomocí OBD a Car Scanneru odečíst hodnoty Kumulativní nabíjení a Kumulativní vybíjení a Minimum a Maximum Cell Voltage, pak jezdit do 5% a znovu všechny tyto hodnoty odečíst. Podle Cell Voltage poznám, jak na tom jednotlivé články jsou a z hodnoty Kumulativní vybíjení s odečtením Kumulativního nabíjení (rekuperace) se k využitelné kapacitě dostanu...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
jarsou
Příspěvky: 358
Registrován: ned 09. srp 2020 5:53:45

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod jarsou » úte 18. kvě 2021 9:55:09

jarsou píše:A co takhle nabít na 100% Disp, pomocí OBD a Car Scanneru odečíst hodnoty Kumulativní nabíjení a Kumulativní vybíjení a Minimum a Maximum Cell Voltage, pak jezdit do 5% a znovu všechny tyto hodnoty odečíst. Podle Cell Voltage poznám, jak na tom jednotlivé články jsou a z hodnoty Kumulativní vybíjení s odečtením Kumulativního nabíjení (rekuperace) a započtením 5% se k využitelné kapacitě dostanu...
Kona Electric 64 kWh, výroba 01/2020 Korea, v plné palbě...
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Havrla » úte 18. kvě 2021 13:43:16

Josef píše:Ano chápu, ale to je uživateli jedno kolik zůstává v baterii skrytých, uživatel chce vědět, kolik baterie má kapacitu, kterou může využít. Jestli řeknu uživateli, že to ukazuje kapacitu 24 kWh, ale ať se nebojí, že baterie má ve skutečnosti o 10% více, tak se jen pousměje.


No a tady jsme u jadra pudla rekl bych.
U BMW se ukazuje, ze adaptacni hodnoty ukrajuju zivotu baterie vice, nez je realna degradace.

tzn je rozdil mezi:
1. 100% absolutnich - 20% balast -2% skutecna degradace
2. 100% absolutnich - 20% balast -8% vypoctena degradace


Tzn spravny termin neni ani jaka je uzitna kapacita ( nejanka - balast - degradace), ale spravne se tedy bavime o rozdilu skutecne degradace baterie, a o predpokladane degradaci baterie ktera jiste nemusi byt zcela zanedbatelna :-)

Co se prodava lepe vuz ktery ma zivot baterie 88% nebo vyz ktery ma zivot 95% ? A pritom je to pouze rozdil mezi predpokladem degradace a skutecnou degradaci.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
reno
Příspěvky: 71
Registrován: stř 22. kvě 2019 9:27:01

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod reno » pát 23. črc 2021 21:26:52

Dobrý vecer

Tu reinilizaciu spravia iba v BMW servise???Čítal som kdesi ze sa to robi aj vymlatením baterie co najviac k nule s potom co najpomalšie nabijat?

Dik
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Havrla » čtv 29. črc 2021 17:37:55

reno píše:Dobrý vecer

Tu reinilizaciu spravia iba v BMW servise???Čítal som kdesi ze sa to robi aj vymlatením baterie co najviac k nule s potom co najpomalšie nabijat?

Dik


Ahoj
jsou 2 pojmy.

Reinit - smaze adaptacni hodnoty SME jednotky, ktera si mysli ze ma pod sebou nove moduly. Toto ma neblahy efekt, nesedi dojezd a vyz se treba pri dojezdu 20km dokaze zastavit na nouzove odstaveni baterie, protoze pokles clanku pod bezpecnou mez. Toto je vzhledem k nechtenemu efektu nezadouci vec a v novem servisnim nastroji jiz neni podporovana.

Rekalibrace - servisni procedura vybije baterii na skutecnou 0% tj na 2,8V na clanek a provede nabiti na 100% display hodnoty (tj bez horniho balastu 392V, 398V.403V podle verze baterie,) Z toho vpocte realnou kapacitu clanku na kterych sedi a upravi adaptacni hodnoty na realitu.


Vybiti a nabiti baterie v ramci provozu neudela ani reinit, ani plnou rekalibraci.
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
reno
Příspěvky: 71
Registrován: stř 22. kvě 2019 9:27:01

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod reno » čtv 29. črc 2021 18:49:22

Aha.
takze sk chcem zvýšiť kapacitu tam musim do servisu?V domácich podmienkach to nespravím tým superpomalym nabijanim?dik
Uživatelský avatar
Havrla
Příspěvky: 617
Registrován: úte 24. zář 2019 21:01:45
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod Havrla » pát 30. črc 2021 13:05:35

reno píše:Aha.
takze sk chcem zvýšiť kapacitu tam musim do servisu?V domácich podmienkach to nespravím tým superpomalym nabijanim?dik


Nemyslim si :-)
Nebo "servis" k tobe :-)

Havrla
Havrla
Jezdive: BMW i3 REx; BMW I3, Volvo V70 T6; TM3, Tatra T700-II.
Nejezdive: Tatra 613-4; Skoda 105L
reno
Příspěvky: 71
Registrován: stř 22. kvě 2019 9:27:01

Re: BMW i3 - Kondice baterie?

Příspěvekod reno » pát 30. črc 2021 13:30:24

aha… takto…
u nas na sk niesu služby az tak rozvinuté ze by mi to prišli spravit domov :) a aby som to vedel spravit doma ja na to by som toho potreboval mat zrejme viac v hlave + nejaky lepsi PC …

Ale ak mas cestu napr do Tatier mal by si to cestou ;) …tak by bol aj servis doma..