Zkušenosti Kia Soul model 2015

Moderátor: Josef

Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » stř 28. bře 2018 12:09:07

Tak to jsme si tedy nerozumeli, takz k zadne rychlonabijeci stanici nepotrebuji kabel?
Tak to je super:-)
Diky moc
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » stř 28. bře 2018 13:04:26

ještě dotaz jak poznám na mapě rychlonabíječku 50 kW ke které nepotřebuji mít s sebou kabel?
ve filtru vidím jen:
16A 230V
16A 400V
32A 400V
CHAdeMO
CSS
J1772
Mennekes TYp 2

např. OC Olympia má mít 16A 230V, 32A 400V, Mennekes Typ 2
OC Haná CHAdeMO, Mennekes Typ 2

Díky moc
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » stř 28. bře 2018 13:12:31

Pro rychlonabíjení není kabel potřeba, u nabíječky je označení CHAdeMO, což je 50 kWh pro Soul. Pro nabíjení přes Mennekes kabel potřebujete, ale je to pouze nabíjení 6,6 kW.
Obrázek
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » stř 28. bře 2018 13:23:23

Děkuji, takže všechny CHAdeMO mají vždy kabel u sebe?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » stř 28. bře 2018 15:16:34

Ano přesně tak. na evmapa.cz se můžete podívat na fotografii, jak nabíječka vypadá.
Obrázek
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » stř 28. bře 2018 15:31:37

Díky moc za ochotu
Uživatelský avatar
Radovan
Příspěvky: 353
Registrován: sob 05. pro 2015 18:01:29
Bydliště: Ostrava

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Radovan » stř 28. bře 2018 15:40:38

Elektroato Peugeot Ion nový od 4/2014, nyní 66 tis. km, 5/2016 ojetý Ion pro ženu, najeto 24 tis. km, elektrokolo Agogs SilverGo 10/2013, domácí FVE 3,6kWp 9/2009, solárními panely Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvičový panel 2000.
Janda
Příspěvky: 5
Registrován: čtv 29. bře 2018 15:46:45

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Janda » čtv 29. bře 2018 16:14:14

Dobrý den, mám Soula EV 3 roky a nadšení trvá, i když už pošilhávám a šetřím na Kia Niro EV, u dovozce bude na konci roku 2018. Mám ale dotaz, jak se osvědčuje kamerový asistent, kterým jste kiu vylepšil ? Např. při dojezdu na křižovatce ke vpředu stojícímu vozidlu, nebo zda chodci na přechodu při dávání přednosti aktivují apod. Jinak ke spotřebám, po Praze letos v zimě, bez předtopení, 15 kWh/100, žena už zase snížila na 14,9. Během zimy jedna cesta do Písku, jednou týdně pár km po dálnici do Říčan, ostatní jen Praha. Děkuji Janda
Janda
Příspěvky: 5
Registrován: čtv 29. bře 2018 15:46:45

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Janda » čtv 29. bře 2018 16:15:59

Pardon, bylo adresováno panu Josefovi. Díky.j.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » čtv 29. bře 2018 16:42:28

Zdravím Vás. Jsem objednaný na instalaci, takže zatím nemám praktické zkušenosti. Věřím, že systém bude fungovat dobře, nakonec i rozpoznávání značek není k zahození, člověk občas přehlídne nějakou 40-cítku a systém mu dá vědět, že jede rychleji. I to upozornění na vybočení z pruhu není úplně špatná věc.

https://mobileye.sherlogtrace.cz/mobileye-CZ.pdf

Co se týká spotřeby, pro ideální přehled je potřeba spotřebu nulovat po každém dni.
Obrázek
Janda
Příspěvky: 5
Registrován: čtv 29. bře 2018 15:46:45

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Janda » čtv 29. bře 2018 17:51:36

Díky. Spotřebu jsem právě nuloval někdy koncem listopadu, abych měl zimní přehled. Janda
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » čtv 29. bře 2018 18:06:03

Ješte dodám, že auto ukazuje zhruba o 2,3 kWh/100km méně, než je skutečná spotřeba naměřené na zásuvce, protože se do spotřeby nepočítají ztráty vzniklé nabíjením.
Obrázek
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » sob 31. bře 2018 21:35:51

zdravím vespolek,
pom alu končí týdne na který jsme měl tohle zajímavé auto zapůjčeno, po oťukávání na okreskách s denním nájezdem kolem 80-100 km, jsem se odvážil na delší výlet po dálnici Velké Albrec htice - Nový Malín, cestu tam jsem jel při 10°C rychlostí 105 km/h s tempomatem, mod D a pro jistotu jsem tankoval na půl cesty v Olomouci, po dojezdu do cíle jsem si pohrával s myšlenkou, že bych měl dojet i bez dočerpání energie.
Při zpáteční cestě jsem testova spotřebu při povolených rychlostních limitech, tedy na dálnici 130. topení nastaveno na 20,5°C na celé auto, před odejzdem bylo auto dobito na 100% a vytopeno na 25°C. Venkovní teplota 14°C.
úsek Nový Malín - Olomouc 63,7 km, celkem 31 km po dálnici (49%), při dojezdu 64% baterie, dojezd se zkrátil z počátečních 167 na 105, což odpovídá skutečně ujeté vzdálenosti. Na tomto úseku bylo spotřebováno 36% baterie což při 27 kWh celkem odpovídá 9,72 kWh. Podle info o trase byla na tomoto úseku spotřeba 18,1 kWh/100 km. Při výpočtu z úbytku baterie vychází spotřeba na tomto úseku na 15,26 kWh/ 100 km. Dotankováno na 85%, počítač ukazoval dojezd 137 km.
úsek Olomouc - Velké Albrechtice 76,4 km, celkem 61 km po dálnici (80%), při dojezdu 34% baterie, dojezd se zkrátil z počátečních 137 na 50, což je asi o 10 km více než skutečně ujetá vzdálenost (vliv dálnice při 130 kmh). Na tomto úseku bylo spotřebováno 51% baterie což při 27 kWh celkem odpovídá 13,77 kWh. Podle info o trase byla na tomoto úseku spotřeba 21,1 kWh/100 km. Při výpočtu z úbytku baterie vychází spotřeba na tomto úseku na 18kWh/ 100 km.
Při součtu dílčího vybití baterie 87% by teoreticky auto dokázalo ujet celou trasu při jízdou povolenými rychlostními limity (celková trasa by byla asi o 6 - 10 km kratší o jízdu k nabíječce). Při výpočtu ze spotřeb podle počítače by spotřeby energie odpovídaly 16,1 kWh a 11,5 kWh, což je 27,6 KWh - o 0,6 kWh více než je kapacita baterie.
Jaké máte zkušenosti se skutečným dojezdem, který výpočet spotřeby odpovídá více realitě?
a poslendí dotaz pokud na nabíječce odčerpám energii např. 15 kWh kolik se skutečně uloží do baterie akolik je baterie opět schopna vydat? účinnost nabíjení u těchto baterií je koik 90-95%?
Děkuji za Vaše zkušenosti
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » sob 31. bře 2018 22:21:20

Z údajů k nabíjení po prvním úseku ve výpisu na účtu na evmapy vidím 8,103 kWh, což odpovídá nárůstu procent nabití baterie z 64 na 85% (nabití o 21%). 21% z 27 kWh je 5,67 kWh, ale z nabíječky bylo odebráno 8,103, odpovídá to nárůstu o 143% účinnost nabíjení u rychlonabíječky by tedy byla 70%, zbytek energie se mění v teplo? nemám měření na zásuvce při pomalém nabíjení (230V, 16A), ale zajímalo by mne, jestli tam bude vyšší účinnost nabíjení?
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » ned 01. dub 2018 8:04:18

Účinnost nabíjení jsem neměřil, nicméně je jasné, že rychlonabíjením dochází k větší ztrátám, které se přemění na teplo. Začíná to ohřevem nabíjecího kabelu, následně kabelů v autě a nakonec baterie. Když si vezmete, že nabíječka 50 KW dokáže ohřát několikasetkilový blok baterií o 15°C, tak je jasné, kolik tam skončí energie. Při nabíjení z 16A zásuvky originálním kabelem se baterie prakticky neohřeje vůbec.

Baterie, která má pár tis. km, bývá kapacita vyšší, až kolem 28 kWh, takže pokud jste naměřil 27,6 kWh je to v pořádku. Kapacita postupně klesá, zpravidla po nájezdu 30 tis. km dosáhne kolem 27 kWh a nadále klesá. Po nájezdu 60 tis. km už může být 24-26 kWh. Tedy postupně klesá kapacita a někdo má degradaci baterie i na velkém nájezdu malou, někdo zase naopak velkou, zpravidla záleží na kvalitě konkrétní baterie a stylu nabíjení. Zpravidla je dobré dodržovat nabíjení max. 83%, nikdy nenabíjet auto na 100% a nechat ho den stát. Pokud se nabije na 100%, pak ihned vyrazit na cestu.

Pokud nabíjím baterii z 20% na 100% pak počítám dobu nabíjení 30 kWh/počet kW (u standardní přenosné nabíječky to je 1,93 kW). Pokud počítám dojezd, vycházím z reálné kapacity, ve vašem případě 27,6 kWh a ztráty, které auto nezobrazí jsou přibližně 10%. Tedy příklad, jestliže mi auto ukazuje spotřebu 15 kWh, já beru že spotřeba se ztrátami je 16,5 kWh a vezme z baterie 16,5/27,6=60%.

Poslední věc, zpravidla s každým stupněm teploty dolů, klesá kapacita baterie o 1%. Tedy v -10°C při jízdě po dálnici oproti +15°C je potřeba počítat s baterií o 25% menší kapacitou. Samozřejmě topení se v +15%C prakticky nezapne a v -10°C bude topit na cca 2 kW, tedy za hodinu jízdy si taky vezme 1,5-2kWh. V souhrnu je v zimě ježdění opravdu s velkou spotřebou a tam kde je v +15°C dojezd 150 km, je v mrazech klidně 100 km.
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » úte 03. dub 2018 7:14:38

Vzhledem ke stavu dálnice D1 (uzavírky) jsem se rozhodl porovnat cestu z Vystrkova do Prahy dálnice versus okresky a z Vystrkova do Prahy jsem vyrazil v podvečer přes Vlašim, Benešov, Jesenici. Vzdálenost po dálnici je prakticky identická s okreskami. Venkovní teplota se pohybovala od 6°C do 10°C a bylo slunečné počasí. Průměrná spotřeba na okreskách nakonec byla 13,1 kWh/100km. V porovnání s minulým měřením po dálnici, která byla 14 kWh/100km, ovšem při venkovní teplotě 15°C. Na trase bylo rovněž několik uzavírek, tedy průměrná rychlost byla 62 km/h, bez nich by byla spotřeba výrazně vyšší. Při teplotě 12°C byla bez uzavírek spotřeba 15,2 kWh/100km.

Tedy shrnuto, po okreskách má auto výrazně menší spotřebu a je v teplotě do 10°C schopno ujet 140-160km na jedno nabití, záleží na profilu trasy. Na dálnici to bude o 20% méně.
Obrázek
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » úte 03. dub 2018 10:13:19

Díky moc, za praktické informace.
překvapilo mne kolik energie z rychlo nabíječky se mění v teplo, ale je to logické. Pokud je čas, je určitě vhodnější nabíjet pomalu.
U olova jsme byl zvyklý, že je lepší je kondičně neustále dobíjet, nebo nechávat ve stavu nabitém.
U lithiových článků je tedy sprváný režim nevybíjet do nuly, a nabíjet na 100% těsně před jízdou? Souvisí to s počtem cyklů baterie, nebo baterii nedělá dobře být v plně nabitém stavu bez plánovaného výdeje energie?
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » úte 03. dub 2018 10:17:17

Auto, jsem už vrátil po nájezdu přes 600 km a musím říct, že reakce byla podle předpokladu - vysoce návykové:-)
na podzim by se měla dostat do prodeje verze 2018 s prodlouženým teoretickým dojezdem na 280 km a také Niro EV, takže určitě bude z čeho vybírat.
U Soulu mi vadí jen malý kufr a potěšily by mne LED světla pro jízdu v noci - jinak naprostá spokojenost.
Uživatelský avatar
Josef
Moderátor
Příspěvky: 234
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » úte 03. dub 2018 15:20:22

Vembloud píše:U lithiových článků je tedy sprváný režim nevybíjet do nuly, a nabíjet na 100% těsně před jízdou? Souvisí to s počtem cyklů baterie, nebo baterii nedělá dobře být v plně nabitém stavu bez plánovaného výdeje energie?


Ano přesně tak, v opačném případě rychleji degraduje kapacita baterie.

Vembloud píše:na podzim by se měla dostat do prodeje verze 2018 s prodlouženým teoretickým dojezdem na 280 km a také Niro EV, takže určitě bude z čeho vybírat.


To prodloužení dojezdu není až tak zásadní, ale určitě se bude hodit. EPA test tvrdí, že klesla spotřeba za 32 kWh/100 mil na 31 kWh/100 mil, tedy dojezd stoupl z 93 mil. na 111 mil. (z 149 km na 178 km). 280km je NEDC norma, což je v praxi nesmysl. Pokud chcete větší dojezd kvůli stálému ježdění přes 200km, pak bude zatím s takovým dojezdem jenom Kona. Za 2 roky bude zase větší výběr atd., člověk by mohl čekat do nekonečna :) Rozhodně ale jakmile dosáhnout EV auta na trhu větší podíl, budou naopak ubývat výhody, které jsou dnes.
Obrázek
Vembloud
Příspěvky: 22
Registrován: stř 25. říj 2017 13:00:57

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Vembloud » úte 03. dub 2018 16:02:14

Díky moc za rady.
počkám si do podzimu a něco vyberu, vypadá to, že by mohla být zajímavá konkurence. Každopádně aspoň jedno auto hodlám nahradit EV, denní nájezd kolem 200 km je spíše vyjímka, průměr se pohybuje kolem 70, což je v pohodě, co je lepší při denním nájezdu 70 km - každý večer dobít na 100% nebo raději každý druhý den a šetřit baterii? je pro baterii jedno jestli nabíjím denně 45% nebo jednou za dva dny 90%?