Zkušenosti Kia Soul model 2015

Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » pát 25. srp 2017 23:37:13

Tak jsem otestoval tohle zajímavé auto a byl jsem mile překvapen. Vyšší posez a celkem slušně odhlučněný a pohodlný podovozek je fajn, hodně mě překvapila příjemná spotřeba auta. Mimo město spotřeba kolem 12,5 kWh/100km (měřeno na silnici 611 Praha-Poděbrady), na dálnici při 110 km/h 17,5 kWh/100km (Poděbrady-Praha po D11) a po městě za 10 kWh/100km, vše v EKO modu a rekuperací B. Vzhledem k tomu, že to je ideální auto pro příměstskou dopravu, dá se s ním najet 200-250km. Pro občasnou jízdu po dálnici se dá použít, je jasné že při rychlosti 110 km/h je cesta po D1 do Brna podmíněná nabíjením na Vystrkově.

Vyšší spotřeba na dálnici je dána i poměrně špatným koeficientem odporu vzduchu cx=0,35, tedy výrazně vyšším než má konkurence (eGolf, Leaf, Ioniq), přesto dojede dále než eGolf nebo Leaf ve verzích 24kW. Klimatizace nebo topení (díky tepelnému čerpadlu) funguje rychle a s velkým výkonem a přesto spotřebovává minimum energie. V slunečném počasí 28°C odebírala klimatizace nastavená na 21°C pouze 0,24kWh.

Ja vidno ze snímku, na rovině ve městě při 50km/h je spotřeba neuvěřitelně malá.
Přílohy
IMG_20170825_1353326.png
IMG_20170825_1353326.png (383.24 KiB) Zobrazeno 3265 x
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » sob 02. zář 2017 17:14:55

Další den s Soulem, najeto 67.9 km směr Jesenice Praha-Letňany a zpět, s využitím Jižní spojky, s dodržováním limitů 50-80 km/h a spotřebou příjemných 11,5kWh/100 km. Takovou spotřebu jsem s Nissanem Leaf neměl, ta se pohybovala kolem 13kWh/100km, spíše je to podobné jako s BMW i3. Auto jezdilo doposud pravidelně kolem 17kWh/100 km, takže odhad kilometrů dost nesedí, ale časem se to srovná. Po nabití na 100% ukazoval Soul přesně dojezd 130km, přestože bych byl schopen najet přes 200 km.
Co mě trochu zaskočilo je fakt, že Soul na nabíječce 50kW nabije auto pouze na 83% a přeruší nabíjení a nabíjení se musí znovu aktivovat, aby nabilo na 93%, prý z důvodu ochrany baterie (popsáno v návodu). Ze zásuvky 16A nebo na 22kW nabíječce nabíjí na 100%.
Přílohy
Soul-1.jpg
Soul-2.jpg
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » ned 03. zář 2017 20:35:26

Pro plánování cest v Praze a okolí jsem začal používat zajímavou webovou aplikaci http://www.jurassictest.ch/GR/. Na základě osobních zkušeností z provozu jsem nastavil jezdce Sport na hodnotu 5 a v detailu pro Soul jsem nastavil SCx koeficient na hodnotu 0,45. Podle mého stylu jízdy odpovídá spotřeba velmi přesně, neboť je ve výpočtu kalkulována nejen vzdálenost a průměrná rychlost, která rovněž odpovídá praxi, ale i převýšení na plánované cestě. V zimním období bude potřeba kalkulovat s vyšší spotřebou, tedy nastavit hodnotu Sport na 10, na sněhu nastavit hodnotu valivého odporu z 0,015 na 0,02.
Přílohy
Maps.jpg
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » úte 05. zář 2017 11:06:43

Zajimalo mě, kolik auto najezdí na 100% nabitou baterii. Cesty byly po okreskách (cca 50% nájezdu) a po Praze a celkový nájezd byl 217,7 km. Po dojezdu zbývalo 6% baterie. Nájezd byl s dodržováním maximální rychlosti 40-90km/h, krátký úsek asi 8km byl po dálnici D11 rychlostí 110km/h.

Zajímavé je porovnání spotřeby auta na stejné trase dlouhé 17km bez předtopení a s předtopením, při venkovní teplotě 12°C. Rozdíl byl poměrně značný 12,4 kWh versus 9,1 kWh. Tolik energie nemůže spotřebovat topení, které v tu chvílo bralo max. 0,5kWh a to po dobu asi 10km, pak už se vypnulo a zapínalo na krátkou chvíli. Tedy je za tím ještě něco jiného, že by předehřátí motoru, baterií?
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » pát 08. zář 2017 8:55:55

Pár praktickýxh postřehů z auta.

1. Pokud potřebujeme někde předtopit z nějakého důvodu bez nabíjení, nastavíme počátek nabíjení na čas nejméně o 1 hodiny vyšší. V chladném období je předtopení základ pro nižší spotřebu.

2. Světelný ukazatel na palubce je mylím skvělá věc (podobný má Leaf), kde z okna může vidět uživatel celou řadu informací, aniž by musel jít k autu.

3. Nepodařilo se mi rozchodit na Androidu aplikaci UVO eco, která pak umí propojit "Android auto" s autem a můžeme vidět nejen řadu informací na telefonu, ale i využívat telefon v infotanmentu auta. Sice jsem aplikaci nainstaloval, bohužel, nechce načíst auto, protože nelze přidat VIN číslo do databáze a zřejmě je toto možné pouze v určitých regionech. Nevím o nikom, kdo by to u nás měl rozchozené. Pokusím se to ještě vyřešit.

4. Ukazatel průměné spotřeby se zapisuje do historie a pokud jej nenulujeme, nevidíme spotřebu na každou jízdu, ale pouze celkovou průměrnou, což moc smysl v historii nedává. Buď lze nulovat ručně (tl. šipka drženo déle než 2s) nebo automaticky, což je pohodlnější. Pak můžeme sledovat historii s jednotlivými spotřebami za každou jízdu, což dává smysl.

5. Lze pořidít přenosnou nabíječku s nastavením proudů 10/13/16A, standardní má cca 8,5A a tím výrazně urychlit nabíjení doma.
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » sob 09. zář 2017 19:42:31

Zajímalo mě, jak se Soul bude chovat na dálnici, tedy pohodlí a spotřeba auta.

Pro jízdu jsem zvolil trasu Praha-Plzeň a zpět. Soul jsem nabil na DC 50 kW ČEZ u Brumlovky na 93% a vyrazil přes Plzeňskou ulici do Plzně. Protože jsem si nebyl jistý, jakou spotřebu bude mít auto na téhle trase, zvolil jsem tachometrových 115 km/h. Do Plzně konkrétně do obchodního centra Plzeň Plaza k nabíječce 22 kW ČEZ. Po dojezdu jsem byl příjemně překvapený. Čistě na dálnici auto mělo průměrnou spotřebu 16.4 kWh při rychlosti 115 km/h a teplotě 22°C (po nájezdu na dálnici znulována průměrná spotřeba a zaznamenána při sjezdu u Plzně). Čekal jsem výrazně více. Po dobrém obědě a návštěvě zajímavé akce na náměstí se auto po 3 hodinách nabilo na 100% a vyrazil jsem zpět. Tentokrát jsem zvolil rychlost tachometrových 125 km/h. Po dojezdu na kraj Prahy, kde jsem sjižděl z pražského okruhu u Zbraslavi, jsem nevěřil svým očím, průměrná rychlost byla 117km/h a spotřeba 17.2 kWh/100km při teplotě 23°C (opět měřena spotřeba pouze na dálnici). Přece jenom směr Plzeň-Praha je častěji "z mírného kopce", proto i spotřeba je výborná. Test probíhal v režimu Eco a rekuperace B.

Celková spotřeba na trase, tedy dálnice + město

IMG_20170910_0805438.png


Přiznám, že jsem moc korejským autům nehověl, ale když vidím, jak je vše kvalitně uděláno, kvalitní použité materiály a jejich zpracování, výborný infotainment a jeho široké možnosti nastavení, tak klobouk dolů. Vyzkoušel jsem v této třídě BMW i3, eGolf, Ioniq a Leaf a musím říci, že tohle auto se mi jednoznačně zamlouvá nejvíce, podvozek, sedačky, klimatizace a topení, vše excelentní.

Musím uznat, že Kia opravdu vyrobila velmi dobré auto, které po roce a půl provozu a nájezdu 15 tis. km nikde nevrže, vše je bytelně a kvalitně vyrobeno. Už jenom koberečky nesou známku nejvyšší kvality, za které by se nemusel stydět ani Mercedes a jejich geniální uchycení k podlaze a antiskluzová podložka překonala vše, co jsem doposud viděl. Osmipalcový dotekový displej s antifingermark ochranou je parádní, 3,5" OLED v kapličce za volantem jakbysmet.

Zvukový přednes auta mě rovněž překvapil, nejsem žádný hudební nadšenec, ale tohle auto hraje opravdu parádně. Noční podsvícení palubky a dveří je červené, nicméně není rušivé a je opravdu decentní. Pokud někdo chce, může si zapnout i nasvícení rámečků reproduktorů ve dveřích, nebo je dokonce nechat jemně blikat ve stylu barevné hudby.

Do auta se nastupuje díky zvýšenému podvozku (světlá výška 150mm) a vyšším sedačkám velmi pěkně a ten vyšší posez je opravdu příjemný i při jízdě (Soul je ve třídě Crossover).

Moje standardní auto je Mercedes S třídy, abych doplnil, jsem tedy docela zhýčkaný a hodnotím tedy Soul ve světle auta první třídy.
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » pon 11. zář 2017 18:10:32

Kdo by měl náladu na pokusy, může vyzkoušet i aplikaci Torque Pro např. pro Android, která umožnuje zobrazení řady hodnot, které jsou běžnému majiteli auta zcela skryté, jako je např. napětí na článcích baterie, teplota bloků baterií, celkový odebraný a dodaný příkon a řadu dalších užitečných infromací, které lecos řeknou o voze (zvláště kupovaném z druhé ruky). Stačí si pořídit jen ODB II Bluetooth redukci, stáhnout již vytvořený profil a kochat se hodnotami :) Já jsem si to otestoval a přikládám screenshot jedné z obrazovek aplikace.

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewto ... 36938a7602 nebo https://www.svetandroida.cz/torque-prof ... em-201404/

Ještě přidám pár zajímavých odkazů na testování auta, popis baterie a jak dostat do map nové POI

https://avt.inl.gov/sites/default/files ... soulev.pdf

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=662
Baterie mají chlazení vzduchem, odvod tepla z packu je i do kabiny. Nahřátí baterií při vytápění auta kabelem funguje až při -15°C, do té doby se nespustí.


http://www.kiaownersclub.co.uk/forum/ad ... 25478.html
Přílohy
Screenshot_20170911-153702.png
Screenshot_20170911-153702.png (273.01 KiB) Zobrazeno 3120 x
Naposledy upravil(a) Josef dne úte 12. zář 2017 21:24:01, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
mp1
Příspěvky: 32
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod mp1 » úte 12. zář 2017 12:49:40

ten "konektor" sa tam zmestí (zavrú sa dvierka)? a ktorá je vhodnejšia - wifi/bt? myslím bt komunikácia / wifi pripojenie internet.
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » úte 12. zář 2017 14:24:28

Konektor se tam nevejde se zavřenýma dvířkama, tady buď to nechat otevřené, nebo upravit (předělat) dvířka. BT modul je levnější, ale má o něco menší dosah. Pro použití v autě to je jedno, ale může to být výhodné pro použití na většíé vzdálenost v dosahu wifi.
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » čtv 14. zář 2017 20:46:54

Dočetl jsem se, že se dá spočítat i tzv. SOH (State Of Health) neboli stav baterie dle vzorce SOH = 110% - (MaxDet+MinDet)/2, lze i po načtení příslušného PID zobrazovat na displeji jako SOH. V mém případě je stav baterie 100.25 %. Rozdíl mezi napětím jednotlivých článků je 0,02V, tedy ideální stav baterie.

Screenshot_20170914-190933.png



Připojení se dá udělat i přes prodlužovací kabel, takže pak lze zavřít dvířka. Lze koupit např. na https://www.easydiag.cz/OBD-16-pin-1m-p ... l-d359.htm

Obrázek
Naposledy upravil(a) Josef dne ned 17. zář 2017 16:33:41, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
mp1
Příspěvky: 32
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod mp1 » sob 16. zář 2017 17:30:14

predvčerom mi prišla obd2, na vrecúšku bol (oi) ilustratívny obrázok s káblikom končiacim USB konektorom.
ps - oproti ilustratívnym obrázkom je dodaná (BT) s tretinovou "výškou".
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » úte 19. zář 2017 19:04:00

Konečně jsem pořídil cestovní nabíječku 230V(400V)/5-32A (regulace po kroku 1A) pro rychlejší nabíjení, kde není možnost nabíjet z Mennekes, ale pouze z 230V zásuvky nebo z 3x32A zásuvky CEE pomocí adaptéru, což se na řadě místech dá využít maximální nabíjecí výkon 6.6 kW. Standardní nabíječka má odběr 8,5A při 230V, coč je výkon 2kW.

Rovněž mě zajímalo, jak se chová teplota baterií při jízdě a nabíjení. Venkovní teplota byla 16°C a baterie po běžné jízdě měly 17°C. Připojil jsem nabíječku 50 kW DC a měřil teplotu. Po 17 minutách se nabíječka odpojila na 83%, průměrná rychlost nabíjení byla 39 kWh a teplota baterií vzrostla za 17°C na 25°C, což je poměrně malý nárůst. Maximální příkon nabíjení byl 47.9 kW, auto hlásí maximální možný výkon nabíjení 90 kW. Při standardní jízdě se drží baterie 1-2°C nad venkovní teplotou.
Přílohy
Screenshot_20170919-152332.png
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » čtv 21. zář 2017 15:33:51

Otestoval jsem novou nabíječku s regulaci 6-32A na standardní zásuvce, kdy jsem potřeboval rychleji nabít a zásuvka (jistič) utáhne 4,7 kW, což je fajn (2,3 násobek oproti standardní dobíječce) a tedy nová cestovní nabíječka se ukázala, jak skvělá věc pro využití doma i na cestách, kdy člověk potřebuje rychleji dobít auto i ze standardní zásuvky.
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » ned 01. říj 2017 22:43:59

Chtěl jsem vyzkoušet Soul na delší cestě (165km), zvolil jsem trasu Praha-Nové Město na Moravě a zpět částečně po D1 a přes Havlíčkův Brod.

První trasa Praha-Vystrkov, venkovní teplota 20°C. Na D1 byly 3 dopravní omezení s omezenou rychlostí 80km/h bez jiných dopravních komplikací. Teplota baterií se držela po cestě na 22°C, při nabíjení (50 kWh DC) na Vystrkově vystoupala teplota baterií na 35°C. Rychlost mimo omezení kolem 115 km/h.

Druhá trasa Vystrkov-Nové Město na Moravě, venkovní teplota 20°C. Trasa byla bez dopravních omezení a problémů, teplota baterií max. 23°C, rychlost kolem 95 km/h.

Třetí trasa Nové Město - Vystrkov, venkovní teplota 15°C. Trasa byla bez dopravních omezení a problémů. Na nižší průměrné spotřebě se projevila trasa z mírného kopce. Teplota baterií se držela po cestě kolem 13°C, max 16°C, rychlost kolem 95 km/h.

Čtvrtá trasa Vystrkov-Praha, venkovní teplota 15°C. Na trase byla poměrně hustá doprava se 3 omezeními a delšími kolonami. Z toho důvodu byla průměrná rychlost jen 62 km/h, díky trase z mírného kopce i celkem malá průměrná spotřeba. Teplota baterií se držela po cestě na 24°C, z důvodu zahřátí po nabíjení na Vystrkově na 25°C. Rychlost mimo omezení kolem 125 km/h.

Ukázalo se, že lze se Soulem ujet tuto trasu 165 km i na jedno nabití, přestávky na Vystrkově na nabíjení na obou cestách a na kávu nebo oběd se ale hodily a přece jenom větší dojezdová rezerva je jistota. Samozřejmě v zimě bude spotřeba podstatně vyšší. Data byla přenesena přes aplikaci Torque připojenou přes OBD II.

Jedna důležitá poznámka. Pokud se vybije 12V autobaterie, auto není schopno nejen provozu, ale i nabíjení přes Yazaki konektor (CHAdeMO), tedy bez této baterie je auto totálně mrtvé a jedinná možnost je dobít baterii z externího zdroje nebo baterii vyměnit!

Tedy pokud má baterie nižší napětí a není ve skvělé kondici, doporučuji baterii vyměnit, mohlo vy se stát, že po větším nočním mrazu a delším stání už auto neodjede, přestože hlavní baterie bude plně nabitá. Proč výrobce neudělal možnost dobití 12V autobaterie z hlavní baterie netuším, když 12V autobaterie je kritický článek v celém systému.
Přílohy
Graf Soul cesta D1.png
Graf Soul Vystrkov Nove Mesto.png
Graf Soul cesta Nove Mesto-Vystrkov.png
Graf Soul cesta D1 Vystrkov-Praha.png
Obrázek
Raven
Příspěvky: 10
Registrován: čtv 05. říj 2017 11:03:16
Bydliště: Hradec Králové

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Raven » čtv 05. říj 2017 11:06:21

A jak se 12V baterie tedy nabíjí, netušíte?
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » čtv 05. říj 2017 13:14:12

12V baterie se nabíjí pouze s "nastartovaným vozidlem", tedy za jízdy. V okamžiku, kdy auto odstavíte (třeba na letecké dovolené), tak auto není schopno zajistit automatické dobití baterie, jakmile poklesne napětí pod kritickou hranici. Tato 12V baterie velmi často odchází po 2 letech, stěžují si na to zákazníci poměrně často, mě odešla ještě v záruce. Podle mě by to automatické dobíjení baterie zajistit šlo, ale výrobce na takovou možnost nemyslel, je to otázka jenom firmware.
Naposledy upravil(a) Josef dne čtv 05. říj 2017 13:48:52, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » čtv 05. říj 2017 13:46:17

Takový můj typický nájezd Praha a okolí bez dobíjení za 2 dny - 125 km najeto, 44km zbývá při venkovní teplotě 10-12°C.
Přílohy
IMG_20171005_0937442.png
Obrázek
mp1
Příspěvky: 32
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod mp1 » čtv 05. říj 2017 17:21:02

[quote="Josef"]12V baterie se nabíjí pouze s "nastartovaným vozidlem", tedy za jízdy.

niekde (manuál) som čítal, že tie tri svetielka, ktoré ukazujú ako a koľko sa nabíja - a ak svietia (blikajú) "opačne", vtedy sa nabíja palubná batéria.
Uživatelský avatar
Josef
Příspěvky: 207
Registrován: čtv 27. dub 2017 5:11:54

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod Josef » čtv 05. říj 2017 18:22:43

Ty tři signalizační světla blikají pouze při nabíjení nebo pro zobrazení systémových hlášení.
Obrázek
mp1
Příspěvky: 32
Registrován: sob 06. kvě 2017 15:21:15

Re: Zkušenosti Kia Soul model 2015

Příspěvekod mp1 » pát 06. říj 2017 13:38:42

a niečo ako bolo "konzervačné nabíjanie" - 12V trafo + dióda používané najmä v zime?